Citat:
Ursprungligen postat av
sistaforsoket..
Tror man det kommer bli värre så är det bara att köra tex på 3% istället, få är det bombsäkert. Dock så är 4% vad som funkat i iaf 30 år under dom allra sämsta tider som varit så jag tror 4% är rätt lugnt faktiskt. Ska man sluta jobba i förtid och har över 30 år man behöver leva av pengarna så kan 3-3,5 vara smartare, även om jag tror 4% oftast klarar det med så länge man har minst hälften på börsen
Jag vet att du är lite försiktig av dig, men var inte "dum-försiktig". Kommer ihåg en tråd i mmm forumet där det diskuterades detta och någon hade samlat in data på oddsen att man får slut på pengar på 4% vs odds att man dör, som en kurva över ålder. Någon som vet vilken jag menar? Celeno har länkat den här förut.
Iaf (Påhittade siffror nu som exempel). Om du kör 4% och har 2% att vara bankrutt om 30år, och samtidigt har du 10% att du dött på den tiden. Alltså 88% att du lever och har pengar, vilket rimligtvis är det du vill maximera. Sparar du 5år till så att du kan köra 3% så är oddsen för bankrutt 0,5%, men oddsen att du dör ökar snabbt upp till 25% och du har nu endast 74,5% chans att du lever och har pengar.