2019-03-09, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sfrge
Är du full?
Vad skall du ha för lön om du lyckats spara ihop flera miljoner vid 60?

Hjärnkirurg i USA?
Är nog du som är full

Sparar du ynka 2 tusen i månaden i 35 år med normalavkastning på börsen på 8% så har du 2,5 mille på kontot
Sparar du 3k blir det 3 750 000

5k blir över 4 mille

Så börjar du spara från 25år till du är 60 år så är du mångmiljonär

https://rakna.net/berakna/sparkonto-sparande/
Citera
2019-03-09, 18:33
Medlem
sfrges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Är nog du som är full

Sparar du ynka 2 tusen i månaden i 35 år med normalavkastning på börsen på 8% så har du 2,5 mille på kontot
Sparar du 3k blir det 3 750 000

5k blir över 4 mille

Så börjar du spara från 25år till du är 60 år så är du mångmiljonär

https://rakna.net/berakna/sparkonto-sparande/

Ja. Fortsätt och dröm.
Det är bra.
Citera
2019-03-09, 19:18
Medlem
vitgulvolvos avatar
Citat:
Ja. Fortsätt och dröm.
Det är bra.

Vad menar du?

Sparar du 3 000:- varje månad till en genomsnittlig avkastning på 4-5% per år har du efter inflation och skatt 2 000 000:- om 35 år.

4-5% avkastning på en 35 års period är dessutom konservativt räknat.
Citera
2019-03-09, 19:26
Medlem
sfrges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vitgulvolvo
Vad menar du?

Sparar du 3 000:- varje månad till en genomsnittlig avkastning på 4-5% per år har du efter inflation och skatt 2 000 000:- om 35 år.

4-5% avkastning på en 35 års period är dessutom konservativt räknat.

Jag vet inget om börsen men vem säger att det alltid blir plus i avkastning varje år?
Citera
2019-03-09, 19:53
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Jag vet inget om börsen men vem säger att det alltid blir plus i avkastning varje år?

Ingen, tvärs om kan det vara slagit som sjutton sett på något år eller två men tittar du på 15 år eller helst ännu längre så brukar siffran 7% framträda för stockholmsbörsen. Man måste vara långsiktig och det passar väldigt bra för just sparande till pension.

Folk lever i nuet och ser pensionen som något abstrakt avlägset och då blir det tyvärr oftast YOLO-tänk.
Citera
2019-03-09, 20:05
Medlem
vitgulvolvos avatar
Citat:

Det är därför jag skrev genomsnittlig årsavkastning.
Citera
2019-03-09, 20:33
Medlem
Citat:
Ja. Fortsätt och dröm.
Det är bra.
Jag behöver inte drömma
Citera
2019-03-09, 20:36
Medlem
Citat:
Brukar hamna på 7-8% + i genomsnitt per år, att vissa år tokrasar och andra år tokrusar betyder inget för den långsiktige
Citera
2019-03-09, 21:36
Medlem
lfhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sistaforsoket..
Tror man det kommer bli värre så är det bara att köra tex på 3% istället, få är det bombsäkert. Dock så är 4% vad som funkat i iaf 30 år under dom allra sämsta tider som varit så jag tror 4% är rätt lugnt faktiskt. Ska man sluta jobba i förtid och har över 30 år man behöver leva av pengarna så kan 3-3,5 vara smartare, även om jag tror 4% oftast klarar det med så länge man har minst hälften på börsen

Jag vet att du är lite försiktig av dig, men var inte "dum-försiktig". Kommer ihåg en tråd i mmm forumet där det diskuterades detta och någon hade samlat in data på oddsen att man får slut på pengar på 4% vs odds att man dör, som en kurva över ålder. Någon som vet vilken jag menar? Celeno har länkat den här förut.

Iaf (Påhittade siffror nu som exempel). Om du kör 4% och har 2% att vara bankrutt om 30år, och samtidigt har du 10% att du dött på den tiden. Alltså 88% att du lever och har pengar, vilket rimligtvis är det du vill maximera. Sparar du 5år till så att du kan köra 3% så är oddsen för bankrutt 0,5%, men oddsen att du dör ökar snabbt upp till 25% och du har nu endast 74,5% chans att du lever och har pengar.
Citera
2019-03-09, 21:49
Medlem
vitgulvolvos avatar
Vad tycker ni som funderar på tidig pension om amortering av bolån?

Det finns ju något som heter kapitalkostnad. Med det i åtanke kanske man missar att tjäna en del pengar om man amorterar och inte investerar på börsen?

Däremot är amortering en ekonomisk trygghet i sig som möjliggör tidig pension, då boendekostnad oftast är den största utgiftsposten för privata hushåll.
Citera
2019-03-09, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karanan
Skillnaden mellan mäns och kvinnors löner är enorm. Finns ingen chans att en lågavlönad kvinna kan lägga undan 10% av sin lön.

Klamra dig inte fast i låglöneyrken då. Sök dig till privat sektor istället. Spara alla kvitton och se vart pengarna tar vägen. Fundera om det du ska till att köpa verkligen är nödvändigt och tillför något värde i ditt liv, eller om du lika gärna kan vara utan.
Citera
2019-03-09, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skunken666
Och placeringen skulle bestå i vad för att vara säker på att varje år kunna plocka hem 4% avkastning efter skatt?

Korta svaret: börsen. Dvs någon representativ fond exempelvis som speglar börsens övergripande storlek. I Sverige så är troligen Avanza Zero ett enkelt exempel.

Och ”säker” här syftar på decennier av historisk data. Men horisonten måste vara lång. Under lågkonjukturer kommer din förmögenhet att minska, men historien säger att om du tar ut 4% varje år så kommer det allt inräknat (inflation, skatt etc) ej innebära en minskning av kapitalet över tid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in