2019-02-23, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drama-Llama
Ligger det inga snusdosor och skräpar i Norge heller? Det är där de ska införa pant, förstår du.

Lite väl nedlåtande kommentar, förstår dock inte "skräpar i Norge heller?"
Citera
2019-02-23, 18:57
Medlem
Drama-Llamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gary-loomis
Lite väl nedlåtande kommentar, förstår dock inte "skräpar i Norge heller?"
OK, tack för recensionen och upplysningen om din fattningsförmåga. Jag tror inte att jag behövde någon av dem.
Citera
2019-02-23, 19:00
Medlem
hippilis avatar
Vet inte om Norge har massa tomma doser skrapande men här tror jag inte har sett någon på väldigt länge så idén är nog bra. Jag gör min egen snus men hade jag köpt färdigt hade jag nog pantat dom. Priset lär ju gå upp på snus eller så blir det mindre i dom
Citera
2019-02-23, 19:28
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drama-Llama
Jag vet inte hur det ser ut med snusdosenedskräpning i Norge, så precis som du är jag fel person att uttala mig om det behovet. En väsentlig skillnad mellan oss två är att jag känner till min egen begränsning i den frågan, medan din egen verkar vara helt okänd för dig.
Jag har hela tiden hänvisat till Sverige. Svårt att förstå, jag vet. Så jag förtydligar. Hur ser du på pant på snusdosor i Sverige?
Citera
2019-02-23, 19:41
Medlem
Drama-Llamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Jag har hela tiden hänvisat till Sverige. Svårt att förstå, jag vet. Så jag förtydligar. Hur ser du på pant på snusdosor i Sverige?
Ingen aning. Borde jag ha en?
Citera
2019-02-23, 22:17
Medlem
Messerschmittzs avatar
Va, kan man få pant för snusdosorna.Har femton fulla matvarukassar med tomma snusdosor när jag en gång fick ett litet hjärnsläpp och bestämde mig för att bygga ett Eiffeltorn i miniatyr av dessa dosor.Alla av sorten General.Har ännu inte blivit färdig men det projektet men då kan man ju överväga att panta dom istället.LOL.
Citera
2019-02-25, 20:24
Medlem
shevitas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Det är ett löjligt förslag för att främst kunna framstå som miljömedvetna, men som syftar till att i smyg kunna höja priset.

Ska vi införa pant på creme fraiche-burkar och mjölkpaket också?

Precis det jag menar.

Jag förknippar nu för tiden alltid initiativ med "miljötänk" , med just skatt, moms och liknande. Ett sätt för dem att mjölka oss på ännu mer pengar eftersom de inte längre kan höja skatterna rakt av då de redan är skyhöga.

Därför har man hittat ett knep, miljödravel, just för att pumpa in ännu mer cash från folket.

Fattar ni egentligen vilken bra "affärside" det är? Du kan fan beskatta allt nu för tiden och hävda att det är för miljöns skull.

Bränsle, kött, flyg, vägar, plast, tobak, batterier, färg.... ja, ALLT nästan. De sitter nog på en fet lista på alla produkter som de sakta men säkert bockar av. De vill inte ta allt på en gång då det blir för uppenbart, men de bockar av i lagom takt så de varje år har nya intäkter på ingång. Nya inkomstkällor helt enkelt, låt säga 100 år fram.

Äckliga klåpare är dem.
Citera
2019-02-25, 20:32
Medlem
shevitas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Vet inte om Norge har massa tomma doser skrapande men här tror jag inte har sett någon på väldigt länge så idén är nog bra. Jag gör min egen snus men hade jag köpt färdigt hade jag nog pantat dom. Priset lär ju gå upp på snus eller så blir det mindre i dom

Känner jag miljömupparna rätt så kommer de gå all in. Alltså inte bara smyghöja lite, de kommer höja priset, de kommer lägga mindre snus i portionerna, de kommer köra en till våg av smyghöjning på priset osv osv. Så gör de. Det blir till slut sjuka priser på snus. Men eftersom många är beroende och älskar sitt snus kommer de tyvärr fortsätta att köpa miljömupparna är medvetna om det mänskliga psyket tyvärr så detta är väl genomtänkt plan så klart.
Citera
2019-02-25, 20:38
Medlem
Är tanken att dom ska tvättas och återanvändas? Är det särskild plast i dosor?
Citera
2019-02-25, 20:50
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shevita
Känner jag miljömupparna rätt så kommer de gå all in. Alltså inte bara smyghöja lite, de kommer höja priset, de kommer lägga mindre snus i portionerna, de kommer köra en till våg av smyghöjning på priset osv osv. Så gör de. Det blir till slut sjuka priser på snus. Men eftersom många är beroende och älskar sitt snus kommer de tyvärr fortsätta att köpa miljömupparna är medvetna om det mänskliga psyket tyvärr så detta är väl genomtänkt plan så klart.
Du har så rätt. Vet inte vad en burk grovsnus kostar i dag men när jag i början på 80 talet kostade det 4.50 men det var då och 4.50 fick man mycket annat .gör man eget blir kostnaden mycket lägre om man står ut och kladda med snus i två dagar.
Citera
2019-02-25, 22:44
Medlem
kurrekottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ricky1891
Är tanken att dom ska tvättas och återanvändas? Är det särskild plast i dosor?
Dosorna ska såklart eldas upp som nästan allt annat skräp. Miljöpåverkan av att transportera tomma dosor från hela landet till en central tvättstation där de rengörs är knappast försvarbar med att det skulle finnas en miljövinst i att återanvända den promille dosor som kan förmodas vara i tillräckligt gott skick för sådant ändamål.

Någon har troligen blivit kränkt utav tanken på att det kan finnas tomma dosor som ligger och skräpar någonstans i Oslo och sedan har någon på Swedish match gått igång på all uppmärksamhet man kan få genom att lösa ett problem som inte finns och samtidigt slippa bli trakasserade utav miljöpartister gällande något annat.
Citera
2019-02-25, 22:48
Medlem
Tänkte på panten. Verkar dumt att elda pengar,tycker du inte
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här