• 4
  • 5
2019-03-01, 21:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ricky1891
Tänkte på panten. Verkar dumt att elda pengar,tycker du inte

Om man nu eldar upp det så får man värme i utbyte som en ved panna fast för plast.

De kanske gör nya doser eller säljer plasten till någon produktion.

Hittar ingen information.

Önskar att detta infördes i sverige. 1 kr per dosa de som inte pantar synd för dem.

Helst skulle jag vilja se fler pant produkter så att idioterna blir fattigare och fler skulle tvingas tänka till.
Senast redigerad av Firmi 2019-03-01 kl. 21:29.
Citera
2019-03-02, 01:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Firmi
Om man nu eldar upp det så får man värme i utbyte som en ved panna fast för plast.

De kanske gör nya doser eller säljer plasten till någon produktion.

Hittar ingen information.

Önskar att detta infördes i sverige. 1 kr per dosa de som inte pantar synd för dem.

Helst skulle jag vilja se fler pant produkter så att idioterna blir fattigare och fler skulle tvingas tänka till.
Eller att det var allmän pant på plast så man kunde fylla plastsäckar med allt från dosor till smörpaketslock o väga på returstation o få till baka sin pant.
Citera
2019-03-02, 02:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ricky1891
Eller att det var allmän pant på plast så man kunde fylla plastsäckar med allt från dosor till smörpaketslock o väga på returstation o få till baka sin pant.

Nu sorterar vi gratis åt staten istället.

Plastpaket från kina blir sortetad i sverige och såld till tillverknings industri.

Det finna pengar i sopor.

Kanske inte sopsäckar lättare om de kunde scanna streckkoden kan jag tänka mig. I en maskin eller lönebidragarna som gjorde det manuellt.
Citera
2019-03-02, 09:48
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shevita
Nu ska Norge prova på att ge 2kr i pant till de som lämnar in de tomma dosorna.

Det är helt och håller swedish match som kommer med det initiativet och de kommer att betala dessa 2kr oavsett vilken dosa det handlar som. De kommer dessutom inte höja priset på dosorna som effekt av detta.

So far so good.

Men sen då? När alla andra apat efter och man har infört detta "inovativa och miljömedvetna initiativet" över hela Skandinavien, vad stoppar dem att smyghöja dospriset ändå?

Jag tänker, så är det med pant idag, man får par kronor om man pantar, men man betalar ju för denna pant redan i förväg när man handlar. Alltså blir det ju plus minus noll OM man pantar. Gör man inte det så betalar man ju "straffavgift" i form av redan förbetald pantavgift.

Vad anser ni om detta, är detta ett steg mot att i smyg kunna lägga på pantavgift på priset i framtiden, och dessutom någon sorts skattepåslag som tredje steg?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...a-din-snusdosa

Luktar dåligt detta. Mig lurar de iaf inte.
Det är ju just en pant och ingen prishöjning. Precis samma som på öl/läskburkar. Man kan ju beskriva det som en "hyra" för dosan som du får tillbaka när du lämnar den åter. Nu snusar inte jag, men kan det leda till mindre nedskräpning, så visst, då är jag då positiv till det.

En pant på snusdosor är inte mer än konstigt än pant på gaspatroner till Soda Stream, väljer man att slänga patronerna så går panten förlorad, precis som panten på öl/läskburkar eller snusdosor om man så vill. Och har man inte råd med att ligga ute med en tjuga (10 dosor) i pant så har man nog knappast råd att snusa.

Ska villigt erkänna att jag inte superduktig på att sortera, det måste vara enkelt, och i min ena bostad är det det och där funkar det jättebra, där finns containrar nära för respektive sak, metall - plast -papp mm. Men i våran andra bostad så finns inga bra möjligheter och där sorterar jag inte nämnvärt.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in