• 1
  • 2
2019-02-23, 14:08
Medlem
shevitas avatar
Nu ska Norge prova på att ge 2kr i pant till de som lämnar in de tomma dosorna.

Det är helt och håller swedish match som kommer med det initiativet och de kommer att betala dessa 2kr oavsett vilken dosa det handlar som. De kommer dessutom inte höja priset på dosorna som effekt av detta.

So far so good.

Men sen då? När alla andra apat efter och man har infört detta "inovativa och miljömedvetna initiativet" över hela Skandinavien, vad stoppar dem att smyghöja dospriset ändå?

Jag tänker, så är det med pant idag, man får par kronor om man pantar, men man betalar ju för denna pant redan i förväg när man handlar. Alltså blir det ju plus minus noll OM man pantar. Gör man inte det så betalar man ju "straffavgift" i form av redan förbetald pantavgift.

Vad anser ni om detta, är detta ett steg mot att i smyg kunna lägga på pantavgift på priset i framtiden, och dessutom någon sorts skattepåslag som tredje steg?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...a-din-snusdosa

Luktar dåligt detta. Mig lurar de iaf inte.
Citera
2019-02-23, 14:14
Bannlyst
Tycker det är riktigt bra. Mer pant på fler saker.

Ok du betalar 2 kr mer men pantar du så får du tillbaka de.

- Man slipper tillverka/importera nytt plast.
- Fler kommer att plocka snusdosor från gator och panta. Renare Norge.
Senast redigerad av Firmi 2019-02-23 kl. 14:17.
Citera
2019-02-23, 14:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av shevita
Nu ska Norge prova på att ge 2kr i pant till de som lämnar in de tomma dosorna.

Det är helt och håller swedish match som kommer med det initiativet och de kommer att betala dessa 2kr oavsett vilken dosa det handlar som. De kommer dessutom inte höja priset på dosorna som effekt av detta.

So far so good.

Men sen då? När alla andra apat efter och man har infört detta "inovativa och miljömedvetna initiativet" över hela Skandinavien, vad stoppar dem att smyghöja dospriset ändå?

Jag tänker, så är det med pant idag, man får par kronor om man pantar, men man betalar ju för denna pant redan i förväg när man handlar. Alltså blir det ju plus minus noll OM man pantar. Gör man inte det så betalar man ju "straffavgift" i form av redan förbetald pantavgift.

Vad anser ni om detta, är detta ett steg mot att i smyg kunna lägga på pantavgift på priset i framtiden, och dessutom någon sorts skattepåslag som tredje steg?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...a-din-snusdosa

Luktar dåligt detta. Mig lurar de iaf inte.

Snuset är numera en överklassprodukt, bratsen på Sture P vaskar general Onyx istället för skumpa inne på pissoaren numera, portionsdosorna är väl bara att källsortera som plast i återvinningsrummet, bakdosorna får du väl dela, locket i plast och själva dosan i wellpapp/kartong, jag har redan dessa återvinningsmöjligheter och nyttjar det i mån av engagemang och tid...

Frågan är hur mycket mer dom kan smyghöja priserna, en general lös är väl dyrare än ett ciggpaket på en bensinmack idag?
Citera
2019-02-23, 14:23
Medlem
Greenhouse-Defects avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shevita
Vad för sorts pantavgift? Det är svårt att smyga med höjda priser då du som konsument märker av det direkt när du handlar. Swedish Match beslutar heller inte om tobaksskatter så det är i så fall staten som genomför det "tredje steget". Och det kommer förr eller senare hända oavsett. Jag tycker att det är en god idé om det blir enkelt att panta snusdosorna, nu källsorterar jag de som plastförpackning och då måste jag gå ganska långt för att slänga dem. Hade varit bekvämt att kunna gå till min matbutik när jag ändå ska panta burkar och flaskor.
Citera
2019-02-23, 14:23
Medlem
Snyggs avatar
Tycker det är ett bra förslag. Skulle bli miljonär på detta!
Citera
2019-02-23, 14:51
Medlem
S.O.Stolps avatar
Det är ett löjligt förslag för att främst kunna framstå som miljömedvetna, men som syftar till att i smyg kunna höja priset.

Ska vi införa pant på creme fraiche-burkar och mjölkpaket också?
Citera
2019-02-23, 14:58
Medlem
krautbrains avatar
Bra förslag. Har tyckt att det borde införas i 20 år snart.
Citera
2019-02-23, 15:04
Medlem
kraftfoders avatar
Jag vete faen om det är så bra förslag..

För min personliga del så kan man lika gärna ta bort panten på ölburkar, då jag är "bror duktig" och källsorterar mina förpackningar. Alltså slänger dessa i återvinningen.

Snusdosorna slänger jag i plaståtervinningen.
Jag ser panten som bara mer krångel för mig som skötsam konsument. Alltså en jäkla pantautomat TILL man ska krångla med i butiken, och som inte fungerar/"piper".

Swedish Match har väl kommit på en "grej" till för att tjäna pengar. (Undviker Swedish Match om ni undrar, dock har jag aktier i bolaget...)
Citera
2019-02-23, 16:13
Medlem
Bra förslag, jag skulle lätt pantat min burkar :-)
Citera
2019-02-23, 18:07
Medlem
Drama-Llamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Ska vi införa pant på creme fraiche-burkar och mjölkpaket också?
Ligger det mycket sådana och skräpar där du bor?
Citera
2019-02-23, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drama-Llama
Ligger det mycket sådana och skräpar där du bor?

Företagen spyr ut inplastade artiklar utan minsta åtgärd, lättare att straffa konsumenten tydligen.
Citera
2019-02-23, 18:18
Medlem
Drama-Llamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gary-loomis
Företagen spyr ut inplastade artiklar utan minsta åtgärd, lättare att straffa konsumenten tydligen.
Vad föreslår du för lösning på det problem du beskriver?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in