2019-02-23, 18:36
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drama-Llama
Ligger det inga snusdosor och skräpar i Norge heller? Det är där de ska införa pant, förstår du.
Det vet jag inte, kanske inte mer än här, dvs nästan inga alls.

Som TS skrev så är frågan vad som händer sen, när alla andra apat efter och man har infört detta "inovativa och miljömedvetna initiativet" över hela Skandinavien, vad stoppar dem att smyghöja priset?

Är detta ett steg mot att i smyg kunna lägga på pantavgift på priset i framtiden?

Vi har redan sopsortering i Sverige. Vi återvinner alltså redan våra snusdosor. Att det skulle göra några större skillnad med att införa pant är ju bara tramsigt.
Citera
2019-02-23, 18:36
Medlem
Citat:
Nej, vi diskuterar pant på snusdosor. Varför vill du absolut lämna ämnet?

Så man kan inte argumentera motsatsen, trodde i min lilla bubbla att det var sidans syfte?
Ok, nej man skall inte införa pant, är du nöjd?
Citera
2019-02-23, 18:38
Medlem
Drama-Llamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Det vet jag inte, kanske inte mer än här, dvs nästan inga alls.
Om du inte vet är du kanske inte rätt person att avgöra om åtgärden är "löjlig" (som du påstod att den var en bit upp). Hur tänker du kring det?
Citera
2019-02-23, 18:39
Medlem
Drama-Llamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gary-loomis
Så man kan inte argumentera motsatsen, trodde i min lilla bubbla att det var sidans syfte?
Ok, nej man skall inte införa pant, är du nöjd?
Om du vill diskutera något annat än pant på snusdosor rekommenderar jag dig att uppsöka en annan tråd.
Citera
2019-02-23, 18:44
Medlem
Citat:
Argument? Jag undrar vad du tänker göra åt det faktum att företagen ger kunderna den plast de vill ha.

Så du föredrar att köpa en inplastad produkt?
Vad har det med saken att göra, vad jag vill göra åt saken?

Märkligt att du vurmar åt pant för snus för miljöns skull, men anser att storföretagen kan fortsätta skita ner miljön.
Citera
2019-02-23, 18:44
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Om du inte vet är du kanske inte rätt person att avgöra om åtgärden är "löjlig" (som du påstod att den var en bit upp). Hur tänker du kring det?
Jisses, jag vet inte hur det är i Norge men när man har infört detta över hela Skandinavien, dvs. även i Sverige så är det löjligt.

Tycker du själv att det behövs?
Citera
2019-02-23, 18:47
Medlem
Drama-Llamas avatar
Citat:
Företagen spyr ut inplastade artiklar utan minsta åtgärd, lättare att straffa konsumenten tydligen.

Citat:
Vad föreslår du för lösning på det problem du beskriver?

Citat:
Antar att 90% äger en dator, där du kan beställa t.ex. gillette hyvlar antingen via nätet eller hämta i butik, så slipper man även använda tillhyggen för att öppna.

Är tydligt att dom beskattar antingen nikotinbehov eller transportmedel av givna skäl, för folk kommer fortsatt att konsumera.

Citat:
Intressant. Givet att vi lever i en marknadsekonomi, hur tänker du få företagen sluta erbjuda konsumenterna sådant de vill ha? Och tänker du dig att det ligger dolda miljövinster i att alla varor körs direkt till konsumenterna?

Citat:
Vad vill konsumenterna ha?
Hade utan tvivel hellre köpt en förpackning i papp t.ex.

Citat:
Så du föredrar att köpa en inplastad produkt?
Vad har det med saken att göra, vad jag vill göra åt saken?

Märkligt att du vurmar åt pant för snus för miljöns skull, men anser att storföretagen kan fortsätta skita ner miljön.
Var vurmar jag för pant?
Och var ger jag uttryck för åsikten att "storföretagen kan fortsätta skita ner miljön"?

Jag ställde dig frågan vad du vill göra åt saken då du gnällde om att konsumenterna "bestraffas" (oklart vad denna "bestraffning" går ut på, men skit samma), men det är svårt att få ur dig någon konstruktiv lösning på det problem du tydligen ser.
Citera
2019-02-23, 18:48
Medlem
Citat:
Var vurmar jag för pant?
Och var ger jag uttryck för åsikten att "storföretagen kan fortsätta skita ner miljön"?

Jag ställde dig frågan vad du vill göra åt saken då du gnällde om att konsumenterna "bestraffas" (oklart vad denna "bestraffning" går ut på, men skit samma), men det är svårt att få ur dig någon konstruktiv lösning på det problem du tydligen ser.

Ge belägg varför dom skall inför pant på just snus?
Citera
2019-02-23, 18:48
Medlem
Drama-Llamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Jisses, jag vet inte hur det är i Norge men när man har infört detta över hela Skandinavien, dvs. även i Sverige så är det löjligt.

Tycker du själv att det behövs?
Jag vet inte hur det ser ut med snusdosenedskräpning i Norge, så precis som du är jag fel person att uttala mig om det behovet. En väsentlig skillnad mellan oss två är att jag känner till min egen begränsning i den frågan, medan din egen verkar vara helt okänd för dig.
Citera
2019-02-23, 18:49
Medlem
Drama-Llamas avatar
Citat:
Ge belägg varför dom skall inför pant på just snus?
Jag förstår inte frågan. Är du klar över vad "belägg" betyder?
Citera
2019-02-23, 18:50
Medlem
Citat:
Jag förstår inte frågan. Är du klar över vad "belägg" betyder?

Varför vill du att man skall införa pant på snusdosor?
Citera
2019-02-23, 18:51
Medlem
Drama-Llamas avatar
Citat:
Varför vill du att man skall införa pant på snusdosor?
Vill jag det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in