• 1
  • 2
2019-02-18, 14:28
Medlem
Hej!
Detta blir mitt första inlägg här.
Jag är så otroligt rädd så vill gärna veta om nån varit med om samma sak..
Jag har sedan ett år tillbaka haft väldigt ont efter att jag bajsat, i analen då. Jag sökte hjälp i augusti-juli, gjorde undersökning och det visade sej att jag hade två jätte små hemorojder och en analfissur, och det är alltså sprickan som orsakar smärtan efter toabesöken.
Jag fick testa en sheriproct i ca 8veckor först. Sen vart det återbesök, ingen förbättring. Då fick jag samma salva utskrivet och en till salva ”Rectogesic”, som jag skulle ta 8veckor, ena i 8 veckor och den andra 8 veckor till. Jag fick även nå fiber-pulver som jag skulle dricka varje dag, så att avföringen skulle bli lös.
Skulle det inte bli nån förbättring så skulle det bli operation..vilket det kommer bli nu eftersom att jag fortfarande har ont..
Mina hemorojder är även fortfarande kvar, men dem är inga problem, dom är bara där. Men går det att ta bort dom samtidigt som man gör operationen för analfissuren?

Så nu undrar jag om nån har gjort en sån här operation? Man ska alltså skära bort sprickan så att det blir jämnt(om jag förstod rätt).
Hur gick det till? Blev man nedsövd? Får man ha med nån person som är där under operationen?
Och om man inte blir nedsövd, får man ha kvar sina piercingar?
Kunde ni gå efteråt? Kunde ni bajsa normalt? Fick ni stygn som sedan skulle tas bort?
Jag är otroligt rädd så att jag drar mej för att ringa och boka en tid..
Är rädd att bli nedsövd..och att inte få ha min pojkvän där under operationen, och att det bara kommer vara manliga läkare/sköterskor, och att de kanske gör nåt mot mej eller skrattar åt mej..
Gjorde väldigt ont bara vid undersökningen när dom stoppade in den där gigantiska mikroskopet. Och läkaren var inte så försiktig, han var väldigt snabb även fast jag sa till att va försiktig😂😭

Sen har jag även läst på andra forum att de har fått botox där, och att de får fylla på då och då. Nån som gjort det? Kan man kräva det istället?

Snälla, är det nån som varit med om detta? Mildra min ångest nån, måste söka vård men är för rädd
Citera
2019-02-19, 00:21
Medlem
SvartaBjorns avatar
Sista utvägen: för ämnen som saknar eget forum --> Medicin och hälsa
/Moderator
Citera
2019-02-19, 07:30
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smurfspelaren
Hej!
Detta blir mitt första inlägg här.
Jag är så otroligt rädd så vill gärna veta om nån varit med om samma sak..
Jag har sedan ett år tillbaka haft väldigt ont efter att jag bajsat, i analen då. Jag sökte hjälp i augusti-juli, gjorde undersökning och det visade sej att jag hade två jätte små hemorojder och en analfissur, och det är alltså sprickan som orsakar smärtan efter toabesöken.
Jag fick testa en sheriproct i ca 8veckor först. Sen vart det återbesök, ingen förbättring. Då fick jag samma salva utskrivet och en till salva ”Rectogesic”, som jag skulle ta 8veckor, ena i 8 veckor och den andra 8 veckor till. Jag fick även nå fiber-pulver som jag skulle dricka varje dag, så att avföringen skulle bli lös.
Skulle det inte bli nån förbättring så skulle det bli operation..vilket det kommer bli nu eftersom att jag fortfarande har ont..
Mina hemorojder är även fortfarande kvar, men dem är inga problem, dom är bara där. Men går det att ta bort dom samtidigt som man gör operationen för analfissuren?

Så nu undrar jag om nån har gjort en sån här operation? Man ska alltså skära bort sprickan så att det blir jämnt(om jag förstod rätt).
Hur gick det till? Blev man nedsövd? Får man ha med nån person som är där under operationen?
Och om man inte blir nedsövd, får man ha kvar sina piercingar?
Kunde ni gå efteråt? Kunde ni bajsa normalt? Fick ni stygn som sedan skulle tas bort?
Jag är otroligt rädd så att jag drar mej för att ringa och boka en tid..
Är rädd att bli nedsövd..och att inte få ha min pojkvän där under operationen, och att det bara kommer vara manliga läkare/sköterskor, och att de kanske gör nåt mot mej eller skrattar åt mej..
Gjorde väldigt ont bara vid undersökningen när dom stoppade in den där gigantiska mikroskopet. Och läkaren var inte så försiktig, han var väldigt snabb även fast jag sa till att va försiktig😂😭

Sen har jag även läst på andra forum att de har fått botox där, och att de får fylla på då och då. Nån som gjort det? Kan man kräva det istället?

Snälla, är det nån som varit med om detta? Mildra min ångest nån, måste söka vård men är för rädd
Ajdå. Jag kan inget om analfissurer men en del om operativa ingrepp och proceduren kring dessa: be att få ta upp dina frågor med någon, i god tid innan operation (se till att dina önskemål förs till journalen). Sövd blir du sannolikt ej, be om premedicinering (lugnande natten innan och nån timme innan operation), pojkvän får sannolikt följa med (om han känner sig bekväm med det, önskemål om kön på teamet kan man ha (men sällan går de helt i uppfyllelse) etc.

Bara att få diskutera och ventilera sina frågor innan har en positiv effekt på förloppet/ "upplevelsen" man står inför - en form av exponeringsterapi.

Lycka till
Citera
2019-02-19, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Ajdå. Jag kan inget om analfissurer men en del om operativa ingrepp och proceduren kring dessa: be att få ta upp dina frågor med någon, i god tid innan operation (se till att dina önskemål förs till journalen). Sövd blir du sannolikt ej, be om premedicinering (lugnande natten innan och nån timme innan operation), pojkvän får sannolikt följa med (om han känner sig bekväm med det, önskemål om kön på teamet kan man ha (men sällan går de helt i uppfyllelse) etc.

Bara att få diskutera och ventilera sina frågor innan har en positiv effekt på förloppet/ "upplevelsen" man står inför - en form av exponeringsterapi.

Lycka till

Tack så mycket! Det lugnade mej en aning..
Får väl ringa och höra med dom så snart som möjligt..
Men bedövad lär man väl bli..eller? Har du nån information om man kan göra ingreppet OCH ta bort hemorojder på samma gång? Vill ju helst inte behöva utsätta min anal för mer smärta än nödvändigt, lika bra att ha mycket ont en gång än ont flera gånger
Citera
2019-02-19, 12:45
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Tack så mycket! Det lugnade mej en aning..
Får väl ringa och höra med dom så snart som möjligt..
Men bedövad lär man väl bli..eller? Har du nån information om man kan göra ingreppet OCH ta bort hemorojder på samma gång? Vill ju helst inte behöva utsätta min anal för mer smärta än nödvändigt, lika bra att ha mycket ont en gång än ont flera gånger
Ja, såklart blir du bedövad (eller sövd). Fördelen med sövd är att du slipper obehag, nackdelen kostnaden (för mig ) och risken. Visst tar de bort det som behövs när de ändå har dig i lämpligt tillstånd och position
Citera
2019-02-19, 13:08
Medlem
udons avatar
Vänd på steken och se fram emot att få eländet åtgärdat så att du blir bra igen! Operationer kan man ju se som lite spännande. Att bli sövd är intressant
Citera
2019-02-19, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av udon
Vänd på steken och se fram emot att få eländet åtgärdat så att du blir bra igen! Operationer kan man ju se som lite spännande. Att bli sövd är intressant

Att bli sövd låter läskigt..man får väl inte ha nån anhörig där under tiden?
Och så behöver man ta bort alla piercingar som kommer växa igen.
VÄRST AV ALLT har hört att man kan va vaken o känna allt för att sövningen inte fungera ordentligt på en
Citera
2019-02-19, 13:56
Moderator
Jultrollets avatar
Citat:
Att bli sövd låter läskigt..man får väl inte ha nån anhörig där under tiden?
Och så behöver man ta bort alla piercingar som kommer växa igen.
VÄRST AV ALLT har hört att man kan va vaken o känna allt för att sövningen inte fungera ordentligt på en
Men oj, du behöver väl inte ta ut det värsta i förskott hela tiden? Om du inte har piercingar just i ändalykten så kan du väl sätta tillbaka övriga efteråt?

Jag tror att du behöver göra som intermittentexplosivitet rådde dig till: att be om att få tala med någon innan. Jag ska själv opereras för första gången snart och det är klart att jag är orolig men det hjälpte väldigt mycket att få prata med kirurgen och få svar på mina frågor.
Citera
2019-02-19, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jultrollet
Men oj, du behöver väl inte ta ut det värsta i förskott hela tiden? Om du inte har piercingar just i ändalykten så kan du väl sätta tillbaka övriga efteråt?

Jag tror att du behöver göra som intermittentexplosivitet rådde dig till: att be om att få tala med någon innan. Jag ska själv opereras för första gången snart och det är klart att jag är orolig men det hjälpte väldigt mycket att få prata med kirurgen och få svar på mina frågor.

Hahah jadu..jag är en paranoid själ.
Har piercingar två stycken i ansiktet och töjning i ena örat som lär gå tillbaka ganska snabbt(endast 10mm)
Jag måste väl göra så också, vet inte om jag ska ringa till deras rådgivning och prata med dom, eller be om att få prata med kirurgen
Citera
2019-02-19, 17:54
Moderator
Jultrollets avatar
Citat:
Hahah jadu..jag är en paranoid själ.
Har piercingar två stycken i ansiktet och töjning i ena örat som lär gå tillbaka ganska snabbt(endast 10mm)
Jag måste väl göra så också, vet inte om jag ska ringa till deras rådgivning och prata med dom, eller be om att få prata med kirurgen

Ja, har de en rådgivning så ring dit i morgon och fråga. Kom ihåg att det inte finns några dumma frågor och att de är vana vid oroliga patienter. Här finns det ingen sådan så jag blev kallad till ett kort samtal med kirurgen och då hade jag skrivit ner lite jag undrade över. Lycka till!
Citera
2019-02-19, 18:03
Moderator
Jultrollets avatar
Läste det jag kunde hitta om analfissurer och det verkar som om man inte opererar detta så ofta och särskilt inte på unga kvinnor. Då väljer man istället botoxinjektion och den kan man få i vaket tillstånd eller under narkos.

Det är inte överallt man utför detta men det kan du ju fråga om?
Citera
2019-02-19, 22:51
Medlem
Har själv haft problem. Blev op och fick botox. Det hjälpte men kom tbx.

Det som hjälpte mig var att till 100% sluta använda toapapper. Jag ser till att äta bra och ha en rejäl mjuk avföringstömning en gång om dagen.
Jag tvättar analen genom att spola upp vatten från duschmunstycke eller en kopplad vattenspole jämte toaletten o öppnar upp med handen och får på så vis ett ren ändtarm. Och har inte besvärats något mera.
Problemet är när man är borta och måste använda papper då kommer problemen tbx men åtgärdas snabbt genom att inte använda papper igen.
Senast redigerad av broder112 2019-02-19 kl. 22:54.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in