• 4
  • 5
2020-03-29, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smurfspelaren
Avstår från det helt, ganska självklart

låter tråkigt! stackars era partner
Citera
2020-09-14, 01:13
Medlem
Tänkte bara inflika lite att mitt problem har i princip gått över helt. Kan känna ett tryck ibland om avföringen är lite hård men lägger knappt märke till det.
Har ej fått någon botox för när jag väl skulle till läkaren så ville han bara kolla, men han konstaterade att jag hade ett väldigt stort sår precis innanför ringmusklen (analfissur, inga hemmorojder). Så då skickade han hem mig med en salva (kmr inte ihåg men ska edita in namnet, 1000kr kostade den iallafall) och magnesium, zink och någon konstgjord fiber. 2 veckor senare hade jag ej ont längre. Använder allt förutom salvan i dagsläget.
Men efter 1 helt år med att inte kunna göra en av dem mest fundamentala sakerna utan att ha ont i en hel dag efter är en sån jävla skön känsla.
Citera
2023-03-04, 01:40
Medlem
IamSosas avatar
Citat:
Hej!
Detta blir mitt första inlägg här.
Jag är så otroligt rädd så vill gärna veta om nån varit med om samma sak..
Jag har sedan ett år tillbaka haft väldigt ont efter att jag bajsat, i analen då. Jag sökte hjälp i augusti-juli, gjorde undersökning och det visade sej att jag hade två jätte små hemorojder och en analfissur, och det är alltså sprickan som orsakar smärtan efter toabesöken.
Jag fick testa en sheriproct i ca 8veckor först. Sen vart det återbesök, ingen förbättring. Då fick jag samma salva utskrivet och en till salva ”Rectogesic”, som jag skulle ta 8veckor, ena i 8 veckor och den andra 8 veckor till. Jag fick även nå fiber-pulver som jag skulle dricka varje dag, så att avföringen skulle bli lös.
Skulle det inte bli nån förbättring så skulle det bli operation..vilket det kommer bli nu eftersom att jag fortfarande har ont..
Mina hemorojder är även fortfarande kvar, men dem är inga problem, dom är bara där. Men går det att ta bort dom samtidigt som man gör operationen för analfissuren?

Så nu undrar jag om nån har gjort en sån här operation? Man ska alltså skära bort sprickan så att det blir jämnt(om jag förstod rätt).
Hur gick det till? Blev man nedsövd? Får man ha med nån person som är där under operationen?
Och om man inte blir nedsövd, får man ha kvar sina piercingar?
Kunde ni gå efteråt? Kunde ni bajsa normalt? Fick ni stygn som sedan skulle tas bort?
Jag är otroligt rädd så att jag drar mej för att ringa och boka en tid..
Är rädd att bli nedsövd..och att inte få ha min pojkvän där under operationen, och att det bara kommer vara manliga läkare/sköterskor, och att de kanske gör nåt mot mej eller skrattar åt mej..
Gjorde väldigt ont bara vid undersökningen när dom stoppade in den där gigantiska mikroskopet. Och läkaren var inte så försiktig, han var väldigt snabb även fast jag sa till att va försiktig😂😭

Sen har jag även läst på andra forum att de har fått botox där, och att de får fylla på då och då. Nån som gjort det? Kan man kräva det istället?

Snälla, är det nån som varit med om detta? Mildra min ångest nån, måste söka vård men är för rädd

Hur går det för dig??? Sitter i samma båt och gråter
Citera
2023-10-12, 10:57
Medlem
Hej

Jag har fått ”diagnosen” analfissur, kirurg
Kliniken (privat) där jag fick min ”diagnos” säger att dem inte behandlar analfissur.
Jag har läst på nätet att det finns en laserbehandling men verkar inte finnas någonstans i Sverige, kanske någon som vet någon liknande behandling?
Ersta sjukhus säger att dem inte tar såna ”små problem längre”
Har varit i kontakt med vårdgarantin i länet jag bor i dem verkar vara villiga att betala för min behandling vart som helst i Sverige.
Snälla är det någon som har en bra lösning (behandling) på min analfissur, jag lider varje dag!!
Citera
2023-10-12, 19:45
Medlem
seaworthys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vartskavi1
Hej

Kliniken (privat) där jag fick min ”diagnos” säger att dem inte behandlar analfissur.
Jag har läst på nätet att det finns en laserbehandling men verkar inte finnas någonstans i Sverige, kanske någon som vet någon liknande behandling?
Har varit i kontakt med vårdgarantin i länet jag bor i dem verkar vara villiga att betala för min behandling vart som helst i Sverige.
Snälla är det någon som har en bra lösning (behandling) på min analfissur, jag lider varje dag!!

smörj med lidokain i några veckor och duscha området. Det kommer självläka.
Citera
2024-02-04, 22:30
Medlem
Citat:
Tack så mycket! Det lugnade mej en aning..
Får väl ringa och höra med dom så snart som möjligt..
Men bedövad lär man väl bli..eller? Har du nån information om man kan göra ingreppet OCH ta bort hemorojder på samma gång? Vill ju helst inte behöva utsätta min anal för mer smärta än nödvändigt, lika bra att ha mycket ont en gång än ont flera gånger

Snälla, berätta hur det gick för dig!
Är i samma situation och är livrädd att operera och att det kommer göra mer ont
Citera
2024-02-08, 09:57
Medlem
Jag har haft detta problem ett antal gånger. Första gången fick jag instruktioner om att töja ringmuskeln (fick grejer av läkaren) och det hjälpte och fissuren läkte. Sen fick jag det igen flera år senare i samband med att min dotter föddes. Tydligen ska man inte rekommendera töjning längre eftersom det kan orsaka inkontinens, därför fick jag först Diltiazem, som ska slappna av ringmuskeln och samtidigt skulle jag ta bulkmedel för att hålla magen i trim och bajset mjukt. Det funkade. Sen när jag fick det tredje gången funkade inte Diltiazem längre - då fick jag Rectagesic, men det kan man få kraftig huvudvärk av så man måste ta medicin innan man tar den (och vara försiktig så att man inte smörjer för mycket runt omkring utan bara försöker få in det i själva "hålet" så gott det går). Men nu har jag fått det IGEN och nu hjälper knappt en Rectogesic så jag har fått en remiss för Botoxbehanding (om mer än en månad så det år bara att stå ut till dess, pust...). Om du känner med ett finger så kan du ganska snabbt avgöra om ringmuskeln känns hård eller avslappnad. Är den hård (som på mig) tar läkningen mycket längre tid och då kallas fissuren för kronisk. Är den avslappnad behöver du kanske inte en lika aggressiv behandling men det viktigaste är i så fall att hålla bajset mjukt och området rent.
Men här är i a f min tips:
1) Gå till läkaren så att du får rätt medicin
2) Använd INTE för mycket hemmorroid mediciner (typ Xyloproct och Sheriproct). De hjälper kanske lite mot smärtan men de gör också att själva såret får svårare att läka). Men lite kan du ta, och även Xylocainsalva mot smärtan.
3) Ta bulkmedel innan varje måltid (jag tar Vi-Siblin S, Inolaxol är bäst men den är restad överallt) A och O är att hålla bajset mjukt!!
4) Ät bra - mycket fibrer (främst lösliga medan du har fissuren, sen kan du addera på olösliga)
5) Låter löjligt men det finns en teknik för toabesök...=) Andas in luft med magen om och om igen så öppnar sig ringmuskeln utan att du behöver krysta, för krysta vill du undvika!
Torka inte med papper - använd babyservetter eller duscha direkt efter (kan du göra ändå för det mildrar smärtan)
6) Avslappningsövningar för bäckenbotten (Kolla Baking Babies https://bakingbabies.se/2018/03/13/a...-backenbotten/)
LYCKA TILL! <3
Senast redigerad av Righteous1 2024-02-08 kl. 10:01.
Citera
2024-02-15, 21:08
Medlem
Har också brutala problem med detta. Fått fissurektomi med botox utan någon framgång. Varjedag är ett enormt lidande.
Citera
2024-02-16, 13:21
Medlem
Syster-Smisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vartskavi1
Hej

Ja, den behandlar du enklast själv, även om det gör ont. En analfissur är egentligen ”bara” en spricka i huden vid analöppningen och den primära anledningen till att den inte läker är att cirkulationen i området minskar pga att muskeln spänner sig pga smärtan, vilket leder till att kroppens eget försvar har svårt att nå det drabbade området och reparera skadan.
Så det du kan göra själv är att trycka/massera området försiktigt med ett finger flera ggr om dagen, även om det gör ont. Men gör du det försiktigt och i din egen takt så går det bra, även om det gör ont.
Operationer av analfissurer går i regel ut på att man vidgar/töjer ändtarmen så att muskeln slappnar av, vilket leder till ökad blodcirkulation och därmed påskyndar läkningsprocessen.
Smörj sedan området med en fet creme som skyddar huden och främjar läkning, tex Bepanthen eller Inotyol som finns på barnhyllan på alla apotek.
Citera
2024-05-11, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Righteous1
Jag har haft detta problem ett antal gånger. Första gången fick jag instruktioner om att töja ringmuskeln (fick grejer av läkaren) och det hjälpte och fissuren läkte. Sen fick jag det igen flera år senare i samband med att min dotter föddes. Tydligen ska man inte rekommendera töjning längre eftersom det kan orsaka inkontinens, därför fick jag först Diltiazem, som ska slappna av ringmuskeln och samtidigt skulle jag ta bulkmedel för att hålla magen i trim och bajset mjukt. Det funkade. Sen när jag fick det tredje gången funkade inte Diltiazem längre - då fick jag Rectagesic, men det kan man få kraftig huvudvärk av så man måste ta medicin innan man tar den (och vara försiktig så att man inte smörjer för mycket runt omkring utan bara försöker få in det i själva "hålet" så gott det går). Men nu har jag fått det IGEN och nu hjälper knappt en Rectogesic så jag har fått en remiss för Botoxbehanding (om mer än en månad så det år bara att stå ut till dess, pust...). Om du känner med ett finger så kan du ganska snabbt avgöra om ringmuskeln känns hård eller avslappnad. Är den hård (som på mig) tar läkningen mycket längre tid och då kallas fissuren för kronisk. Är den avslappnad behöver du kanske inte en lika aggressiv behandling men det viktigaste är i så fall att hålla bajset mjukt och området rent.
Men här är i a f min tips:
1) Gå till läkaren så att du får rätt medicin
2) Använd INTE för mycket hemmorroid mediciner (typ Xyloproct och Sheriproct). De hjälper kanske lite mot smärtan men de gör också att själva såret får svårare att läka). Men lite kan du ta, och även Xylocainsalva mot smärtan.
3) Ta bulkmedel innan varje måltid (jag tar Vi-Siblin S, Inolaxol är bäst men den är restad överallt) A och O är att hålla bajset mjukt!!
4) Ät bra - mycket fibrer (främst lösliga medan du har fissuren, sen kan du addera på olösliga)
5) Låter löjligt men det finns en teknik för toabesök...=) Andas in luft med magen om och om igen så öppnar sig ringmuskeln utan att du behöver krysta, för krysta vill du undvika!
Torka inte med papper - använd babyservetter eller duscha direkt efter (kan du göra ändå för det mildrar smärtan)
6) Avslappningsövningar för bäckenbotten (Kolla Baking Babies https://bakingbabies.se/2018/03/13/a...-backenbotten/)
LYCKA TILL! <3

Tack <3 fortsätter med dina goda råd det är bra från o till.
Citera
2024-05-11, 00:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Syster-Smisk
Ja, den behandlar du enklast själv, även om det gör ont. En analfissur är egentligen ”bara” en spricka i huden vid analöppningen och den primära anledningen till att den inte läker är att cirkulationen i området minskar pga att muskeln spänner sig pga smärtan, vilket leder till att kroppens eget försvar har svårt att nå det drabbade området och reparera skadan.
Så det du kan göra själv är att trycka/massera området försiktigt med ett finger flera ggr om dagen, även om det gör ont. Men gör du det försiktigt och i din egen takt så går det bra, även om det gör ont.
Operationer av analfissurer går i regel ut på att man vidgar/töjer ändtarmen så att muskeln slappnar av, vilket leder till ökad blodcirkulation och därmed påskyndar läkningsprocessen.
Smörj sedan området med en fet creme som skyddar huden och främjar läkning, tex Bepanthen eller Inotyol som finns på barnhyllan på alla apotek.

Tack för ditt svar <3
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in