2019-02-21, 16:56
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-P
Det allra bästa vore om L inte fick något EU-mandat alls. Samma sak med Mp.

Björklund kommer att bli ihågkommen som partiledaren som sänkte sitt eget parti.

Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Naturligtvis men jag diskuterar utifrån vad som är sannolikt, inte vad som är önskvärt.
Att makten koncentreras till färre partier är inte bra, trots att L och MP är lite snurriga.
Citera
2019-02-21, 17:42
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Att makten koncentreras till färre partier är inte bra, trots att L och MP är lite snurriga.

Fler alternativ är naturligtvis bra men jag tycker L och Mp väljarna ska rösta på något annat eftersom dessa två partier är mycket skadliga för Sverige. Finns inte mer än 21 EUP mandat och då kostar det säkert 6,5-4,5 % att få ett mandat det räcker inte till småpartier. Så vida det inte bara vore småpartier då skulle det bli ett var till de 21 största av småpartierna.
Citera
2019-02-21, 17:55
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Fler alternativ är naturligtvis bra men jag tycker L och Mp väljarna ska rösta på något annat eftersom dessa två partier är mycket skadliga för Sverige. Finns inte mer än 21 EUP mandat och då kostar det säkert 6,5-4,5 % att få ett mandat det räcker inte till småpartier. Så vida det inte bara vore småpartier då skulle det bli ett var till de 21 största av småpartierna.
Det blir lite OT, men ett inlägg vill jag skriva.

Det farligaste och mest falska parti vi har är C. De säljer ut Sverige till storfinansen med nyliberal taktik. Om L vore kvar och representerade klassisk liberal politik så fick Centerns extremism motstånd.

Björklund verkar bara vilja sänka L. Fick man in en debattduglig klassisk liberal som tog väljare från Centern skulle det kunna ändra mycket i rätt riktning. Liberalismen är en humanism men det innebär inte att alla som har det svårt måste flytta till Sverige.

Det är inte bra om partierna blir färre.
Senast redigerad av wwr 2019-02-21 kl. 17:59.
Citera
2019-02-21, 18:00
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lantarbetaren
Två medlemmar i Liberalerna skriver en debattartikel idag i Svd, dessvärre låst men det går att läsa ingress och en del av början av brödtexten. De andas lättnad över Björklunds avgång och menar att det primära nu för den nye partiledaren är inte först att ena partiet, även om det också är nödvändigt, utan att föra in partiet på ny väg. (Längre går det inte gratis att följa artikeln men den låter sig läsas ändå).

Björklund skulle avgått eller avsatts för längesedan. Orsaken är inte hans svek i regeringsbildningen utan att han sick-sackat sig fram i frågorna. Björklund var - hör och häpna - förespråkare för samarbete med SD efter 2014, men gjorde sedan ett lappkast sedan Bonnier tagit honom i örat och han blev istället SD:s värste häcklare. Det finns fler exempel på hur han vänt i andra frågor. Han har lagat efter läge utan ideologisk kompass, nålen har gått som en vindböjtel allteftersom vindarna blåst i media.

Björklunds taktik och strategi har varit att sitta som minister i regering, politiken och partiet underordnat denna ambition. Man kunde se det i hur Börklunds ansikte förändrades i takt med partiets kris och hur hans mål att nå ministerpost grusades: det blev mer och mer likt ett slitet gangsteransikte - såna man ser i amerikanska kriminalare där maffiabossens utseende förhärjas allteftersom hans liga faller samman.

Felet är avsaknad av mannamod och dådkraft i Sverige, eller dristig handlingsreaktion. Björklund skulle avsatts redan efter valet när han nu inte gjorde det åren före. Nu lämnar han istället ett parti som knappast går att rädda utan ett mindre under. Det skall till en Sabuni för att rädda det men innan hon tackar ja skall hon då kräva fullt mandat som krävs för att kunna räta upp partiets politik efter verklighetens gång.

Jag hade inga problem med att läsa hela artikeln trots att jag inte är prenumerant.

Självfallet har Anders Cnattingius och Henrik Thorsell helt rätt i sin analys. En ny partiledares första uppgift måste bli att lägga om kursen 180 grader och börja driva en vettig politik som väljarna vill ha, inte att "ena" partiet.

Björklund försökte "ena" partiet efter striden med den nyliberala Ohlssonfalangen, och hur det gick vet vi: 2,7% i senaste mätningen.

Liberalerna har exakt en chans att överleva som parti: kasta ut de nyliberala globalisterna och återgå till en klassisk socialliberal politik. Ett federalt EU, oreglerad invandring och skattesänkningar åt miljonärer är inte vad väljarna ropar efter i ett alltmer kaotiskt, dysfunktionellt och ojämlikt Sverige. Dessutom driver centern och det som finns kvar av miljöpartiet till stor del samma nyliberala politik, så konkurrensen om de nyliberala väljare som trots allt finns blir hård.

Jag tvivlar dock på att liberalerna förmår ta sig samman och lägga om kursen innan de går på grund. Precis som Reinfeldt gjorde med moderaterna 2014 har Björklund surrat rodret innan han själv hoppar över bord.
Citera
2019-02-21, 21:58
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Jag hade inga problem med att läsa hela artikeln trots att jag inte är prenumerant.

Självfallet har Anders Cnattingius och Henrik Thorsell helt rätt i sin analys. En ny partiledares första uppgift måste bli att lägga om kursen 180 grader och börja driva en vettig politik som väljarna vill ha, inte att "ena" partiet.

Björklund försökte "ena" partiet efter striden med den nyliberala Ohlssonfalangen, och hur det gick vet vi: 2,7% i senaste mätningen.

Liberalerna har exakt en chans att överleva som parti: kasta ut de nyliberala globalisterna och återgå till en klassisk socialliberal politik. Ett federalt EU, oreglerad invandring och skattesänkningar åt miljonärer är inte vad väljarna ropar efter i ett alltmer kaotiskt, dysfunktionellt och ojämlikt Sverige. Dessutom driver centern och det som finns kvar av miljöpartiet till stor del samma nyliberala politik, så konkurrensen om de nyliberala väljare som trots allt finns blir hård.

Jag tvivlar dock på att liberalerna förmår ta sig samman och lägga om kursen innan de går på grund. Precis som Reinfeldt gjorde med moderaterna 2014 har Björklund surrat rodret innan han själv hoppar över bord.
Ja, det fetade reagerade jag också på. JB satsade sitt sista politiska kapital på att göra en kontroversiell uppgörelse med sossarna och C, en uppgörelse som jag uppfattat är tänkt att vara mandatperioden ut. Sedan direkt efter lämnar han som sagt bryggan för gott... Men en ny partiledare för L kan ju bli någon slags motreaktion på JB och denna kanske inte kommer känna sig bunden av uppgörelsen.
Citera
2019-02-21, 22:39
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Ja, det fetade reagerade jag också på. JB satsade sitt sista politiska kapital på att göra en kontroversiell uppgörelse med sossarna och C, en uppgörelse som jag uppfattat är tänkt att vara mandatperioden ut. Sedan direkt efter lämnar han som sagt bryggan för gott... Men en ny partiledare för L kan ju bli någon slags motreaktion på JB och denna kanske inte kommer känna sig bunden av uppgörelsen.

Problemet för en ny partiledare är att JÖK:en är förankrad genom ett partirådsbeslut. Det var det jag menade med att Björklund surrat rodret med full kurs upp på land. Ingen lätt sits för den som ska ta över.
Citera
2019-02-21, 23:49
Medlem
Citat:
Skulle kunna vara så att vi ser lite reaktioner av turerna efter valet. Kan vara andra siffror för flera partier om ett halvår.

Man kan också formulera det som att när Björklund avgår så får man inte mer än 2.7%.

Citat:
Din tanke är då att folk tittar på Nord- och Sydkorea och tänker att Nordkorea är the shit. Höga skatter är rätt. Sydkorea gör helt fel.
Eller att Kina gjorde helt fel när de införde ekonomiska frizoner enligt nyliberala ideer. Det var mycket bättre i Kina innan dess. Höjd levnadsstandard är fel.
Och sådana väljare finns kanske. Men hur många är ni?

Att Mp som står så långt till vänster kallas nyliberalt betyder nog att du står till vänster om Löwenborgs gamla APK. För folk som står mer i mitten betyder nyliberal folk som på sin höjd kan tänka sig en skattekvot på 10%. Men inte mer. Skatt får gå till försvar och rättsväsende. Mp står ljusår från det.
Citera
2019-02-21, 23:50
Medlem
Citat:
Problemet för en ny partiledare är att JÖK:en är förankrad genom ett partirådsbeslut. Det var det jag menade med att Björklund surrat rodret med full kurs upp på land. Ingen lätt sits för den som ska ta över.
L har lång tradition av att samarbeta med S. Varför skulle det nu plötsligt bli en sådan katastrof?
Citera
2019-02-22, 09:10
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
L har lång tradition av att samarbeta med S. Varför skulle det nu plötsligt bli en sådan katastrof?

S har inte längre Göran Persson som ledare, utan ett fån som Löfven? Som Göran tycker för en ohållbar invandringspolitik, som Björklund med sitt avtal lyckats öka på ytterligare?
Citera
2019-02-22, 09:24
Medlem
Citat:

Den fasta förankringen av JÖKen är nog en fördel tycker jag. Eftersom den ökar chansen att (L) lämnar Riksdagen senast 2022.

Egentligen minskar den inte chansen till ett Extra val och regeringskris. Dessutom kan en ny partiledare som ogillar JÖKen fortfarande hitta gott om tillfällen att ändra kurs då (S) givetvis kommer att förhala så mycket som bara går.

Tar någon som Sabuni över och bestämmer sig för att (L) måste bli borgerliga så är det ju bara att tydligt deklarera att de tänker rösta med (M) och (KD) i alla frågor som inte direkt täcks av avtalet. Dessutom kan de ju lägga fram egna förslag om sådant som (S) visserligen gått med på i JÖKen men förhalar. Mycket av den borgerliga politiken som JÖKen innehåller skulle då kunna bli verklighet oavsett vad (S) gör.

Det enda som krävs är att (L) bestämmer sig för att ta risken med ett extra val hellre än att garanterat försvinna för gott efter 2022.
Citera
2019-02-22, 10:17
Medlem
Bergakungens avatar
Man bör akta sig för att förenkla "L" till det senaste valets resultat och den märkliga kovändningen till den "onda sidan" (hur ond den nu kan vara på en skala...) Partiet har en bakgrund och ideskatt som är värd ett bättre öde än att offras på den omedelbara belöningens altare, om man säger så.

Givetvis måste partiet rannsaka sig själv och komma underfund med vad (vem) man vill vara i den politiska ankdammen, och i detta måste ju frågan om "vad kan vi erbjuda väljarna" vara viktigare än popularitets/skönhetstävlingar.
Citera
2019-02-22, 19:04
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Man bör akta sig för att förenkla "L" till det senaste valets resultat och den märkliga kovändningen till den "onda sidan" (hur ond den nu kan vara på en skala...) Partiet har en bakgrund och ideskatt som är värd ett bättre öde än att offras på den omedelbara belöningens altare, om man säger så.

Givetvis måste partiet rannsaka sig själv och komma underfund med vad (vem) man vill vara i den politiska ankdammen, och i detta måste ju frågan om "vad kan vi erbjuda väljarna" vara viktigare än popularitets/skönhetstävlingar.

Liberalerna är nog Alförädaren i ankdammen och de vet nog inte vilket ny dräkt de ska ikläda sig. Duva så klart med det finns många sorters duvor att välja på men fredsduvor simmar inte så bra.

För ett 10 tal år sedan var de lockfågeln, "vetten" i dammen som lurade de som inte vågade fullt ut rösta på Sd. Så småningom gjorde dom det och då kunde inte liberalerna lura ner fler fåglar i dammen och de blev bara ett pygméhuvud kvar.

Kan vara svårt för en liberal att tänka sig en tid utanför riksdagen men det är fullt möjligt om man inte klarar konkurrensen på den krympande alliansmarknaden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in