2019-02-10, 08:58
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Jag har för mig att P. G. Gyllenhammar har slängt in pengar till Liberalerna förut. Kanske gör han det igen.

Annars får vi väl starta en Kickstarter-insamling för att finansiera Birgitta Ohlssons lön som partiledare.
Jag vet inget om detaljerna. Jag bara gissar att ett riksdagsparti inte har några som helst problem att ta fram pengar till en normal partiledarlön, OM DET BARA VILL. Jag gissar att ekonomin är ett svepskäl.

Ett riksdagsparti går som ett sänke i OU och riskerar att åka ur riksdagen. Om det då finns en partiledarkandidat man tror på som är villig att jobba för en normal partiledarlön, då kan man få fram pengarna.

Jag tror ekonomi är ett svepskäl som används för att ge en pseudoförklaring, när L egentligen sänker sig själva. Har inte argumentet om ekonomi än så länge bara framkommit i ett marginellt globalistmedium som heter Kvartal?
Senast redigerad av wwr 2019-02-10 kl. 09:17.
Citera
2019-02-10, 09:10
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Jag har för mig att P. G. Gyllenhammar har slängt in pengar till Liberalerna förut. Kanske gör han det igen.

Annars får vi väl starta en Kickstarter-insamling för att finansiera Birgitta Ohlssons lön som partiledare.

Jo, Gyllenhammar var väl engagerad redan på 80-talet.

Det vore ett oerhört skojigt projekt att Liberalernas fiender samlar in pengar för att ersätta Björklund med Ohlsson. Undrar hur de skulle reagera på sådan privat företagsamhet.
Citera
2019-02-10, 10:41
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
KD hämmades nog av att EBT inte satt i Riksdagen förra mandatperioden, och när hon i valrörelsen trädde in i rampljuset så blixtrade hon till. L har nog inte råd att vänta till nästa valrörelse, så kanske blir det just den avgörande aspekten. Det är således flera skäl som talar för att L väljer någon inom Riksdagen. Nu är inte L vilket parti som helst, så de kan mycket väl välja någon annan bara för att det är irrationellt.

Sant. Det är inte heller lätt att hitta en partiledare av EBT:s kaliber. Det var mer eller mindre hon ensam som räddade KD. Tvivlar på att Sabuni eller någon av de andra kandidaterna skulle klara det. Möjligen Torkild Strandberg, men han är ju inte intresserad.
Citera
2019-02-10, 10:44
Medlem
Reguluss avatar
Citat:

Gyllenhammar satt i folkpartiets styrelse, men jag tror inte att han var deras mecenat. På den tiden hade de det bättre ställt än idag.
Citera
2019-02-10, 10:55
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Jag vet inget om detaljerna. Jag bara gissar att ett riksdagsparti inte har några som helst problem att ta fram pengar till en normal partiledarlön, OM DET BARA VILL. Jag gissar att ekonomin är ett svepskäl.

Ett riksdagsparti går som ett sänke i OU och riskerar att åka ur riksdagen. Om det då finns en partiledarkandidat man tror på som är villig att jobba för en normal partiledarlön, då kan man få fram pengarna.

Jag tror ekonomi är ett svepskäl som används för att ge en pseudoförklaring, när L egentligen sänker sig själva. Har inte argumentet om ekonomi än så länge bara framkommit i ett marginellt globalistmedium som heter Kvartal?

Det som är uppenbart är att det redan pågår intriger och fulspel. Mats Knutson på SVT påstod ju för ett par dagar sedan att han visste från säkra källor att Nyamko Sabuni, Mats Persson och Johan Pehrson redan sagt sig vilja bli partiledare. Något som Sabuni sedan ilsket dementerade. Inte så att hon uteslöt en kandidatur, men hon sa att hon inte talat med någon, särskilt inte med Mats Knutson, om detta.

Det skulle inte förvåna mig om det ryktet spreds av JÖK-liberalerna i Stockholm, i avsikt att bädda för någon av deras egna kandidater. Att påstå att ens egna motståndare gärna vill ha ett jobb som man själv fikar efter är ett klassiskt politiskt trick.
Senast redigerad av Regulus 2019-02-10 kl. 11:02.
Citera
2019-02-10, 11:52
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Det som är uppenbart är att det redan pågår intriger och fulspel. Mats Knutson på SVT påstod ju för ett par dagar sedan att han visste från säkra källor att Nyamko Sabuni, Mats Persson och Johan Pehrson redan sagt sig vilja bli partiledare. Något som Sabuni sedan ilsket dementerade. Inte så att hon uteslöt en kandidatur, men hon sa att hon inte talat med någon, särskilt inte med Mats Knutson, om detta.

Det skulle inte förvåna mig om det ryktet spreds av JÖK-liberalerna i Stockholm, i avsikt att bädda för någon av deras egna kandidater. Att påstå att ens egna motståndare gärna vill ha ett jobb som man själv fikar efter är ett klassiskt politiskt trick.
Det var lurigt, det kan du säkert ha rätt i.
Men nog finns det kandidater till ledarposten i ett riksdagsparti. Det tror jag. Inte mycket att förlora mer än 2.7%. Sedan är som sagt frågan om de vågar "gå för fullt".

Kanske omtolkning av den nyliberala friheten till en ännu nyare nyliberal frihet, som även tillåter samarbete med SD ...

Det är ju den typen kast och utspel som vore att förvänta om partiet verkligen stred med kniven på strupen. Men nu verkar man nöjda med att bara tyna bort.
Senast redigerad av wwr 2019-02-10 kl. 11:58.
Citera
2019-02-10, 12:13
Medlem
SvetsarnFromHells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av v50
Du kan följa FP/L:s och de övriga partiernas opinionssiffror på val.digital från 2000 och framåt

https://val.digital

Tack! Fascinerande att det var ca 11,5% när han tillträdde för att sluta på 2,7%.

Sänka partiet och sedan smita därifrån.
Citera
2019-02-10, 12:16
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Det var lurigt, det kan du säkert ha rätt i.
Men nog finns det kandidater till ledarposten i ett riksdagsparti. Det tror jag. Inte mycket att förlora mer än 2.7%. Sedan är som sagt frågan om de vågar "gå för fullt".

Kanske omtolkning av den nyliberala friheten till en ännu nyare nyliberal frihet, som även tillåter samarbete med SD ...

Det är ju den typen kast och utspel som vore att förvänta om partiet verkligen stred med kniven på strupen. Men nu verkar man nöjda med att bara tyna bort.

Att det pågår en strid om partiets framtid vet vi ju redan. JÖK-liberalerna är med rätta oroliga för att en partiledare ur anti-JÖK-falangen skulle kunna riva upp JÖK:en. Kanske inte i morgon, men på sikt.
Citera
2019-02-10, 12:35
Medlem
Citat:
Allt hopp är inte ute. Vi minns ju alla hur Göran Persson länge fullständigt avvisade att han ville bli partiledare för sossarna.

Kanske spelar Birgitta Ohlsson bara lite flickaktigt svårfångad? Hoppet är det sista som dör.

Birgitta Ohlssons sak är vår!

Du har rätt att Birgitta Ohlssons sak är vår!

Vi får hoppas att hon till en början visar sej svårfångad, sedan accepterar och därefter vald.
Citera
2019-02-10, 13:08
Medlem
Fris avatar
Hur kommer Löfvén att belöna pensionerade Björklund nu? Vilken är den högsta positionen i statsförvaltningen som kan göras ledig på kort sikt? Var det Transportstyrelsen som blev ledig igen nyligen? GD för Skolverket lär väl inte räcka. ÖB kanske.
Citera
2019-02-10, 13:11
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Hur kommer Löfvén att belöna pensionerade Björklund nu? Vilken är den högsta positionen i statsförvaltningen som kan göras ledig på kort sikt? Var det Transportstyrelsen som blev ledig igen nyligen? GD för Skolverket lär väl inte räcka. ÖB kanske.
Björklund har i princip raderat ut ett helt riksdagsparti på egen hand. Så jag antar att belöningen blir omfattande. Men jag gissar att det blir toppjobb inom EU & lite "konsultuppdrag" till storkapitalet.
Citera
2019-02-10, 13:14
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Björklund har i princip raderat ut ett helt riksdagsparti på egen hand. Så jag antar att belöningen blir omfattande. Men jag gissar att det blir toppjobb inom EU & lite "konsultuppdrag" till storkapitalet.

Det har redan spekulerats om att Björklund kommer att efterträda Cecilia Malmström som Sveriges EU-kommissionär.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in