2019-02-09, 13:54
Medlem
Zyxel04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Men gymnasielagen var ju jätte länge sedan ur ett liberalt perspektiv. Så länge sedan att Björklund röstade samma som SD, så det måste varit före Sverigedemokraterna blev nazister eller ännu tidigare.

Är du gammal nog att känna till den ursprungliga asylrätten, eftersom du anser att det är den Björklund strider för? Den som innebär skydd för laglydiga medborgare som flyr för sina liv undan statlig utrotning, till skillnad från det nuvarande systemet där folk får stanna därför att de bråkar med varandra, inte får offentligt finansierad sjukvård eller ställer till det för sig på eget bevåg?

Asså va? Va menar du me första citatet, att Björklund är nazist?

Asså jag levde inte 1946 då asylrätten formulerades, tror det var det året i alla fall. Men SD brukar säga att den ska gälla som det var tänkt och deras definition är att man ska fly till första bästa grannland.

Spelar ingen roll om man har asylskäl eller inte, alla ska ha rätt att få en prövning.
Citera
2019-02-09, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zyxel04
Asså va? Va menar du me första citatet, att Björklund är nazist?
Björklund menar ju att man inte kan ta hjälp av SD för att driva frågor i riksdagen, för då är de med och påverkar. Annars legitimerar man dem.

Men minnet är kort. Innan han triangulerade mot Birgitta Ohlsson i partiledarstriden drev han en annan linje, som dock verkar ha raderats ur historieböckerna vid senare revisioner.

Citat:
Asså jag levde inte 1946 då asylrätten formulerades, tror det var det året i alla fall. Men SD brukar säga att den ska gälla som det var tänkt och deras definition är att man ska fly till första bästa grannland.

Spelar ingen roll om man har asylskäl eller inte, alla ska ha rätt att få en prövning.
Den ursprungliga asylrätten gällde politiskt förtryck där diktatorer som Hitler och Stalin tog död på minoriteter. Den gällde inte ekonomiska flyktingar, den gällde inte folk som flydde civilt förtryck från släktingar, elaka grannar eller terrororganisationer, den gällde inte den som hotas av dödsstraff för att ha begått brott osv. Folk hölls internerade under asylprocessen och inget som tillkom efter att den sökande hade lämnat hemlandet kunde räknas in. Det var fortfarande straffbart att passera gränser utan tillstånd om man inte sökte asyl direkt vid gränsen.

Dagens asylrätt är ett skämt. Så fort babbarna får ett svenskt pass så åker de hem på semester. Då har man väl inte flytt för sitt liv?
Citera
2019-02-09, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Antar att du med "rätt riktning" menar rakt ner mot noll?

Naturligtvis menar jag det. Helst under noll om detta vore möjligt. Birgitta Ohlsson är en god garant för detta. Ju mindre röster detta parti som inte behövs får desto bättre.
Citera
2019-02-09, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-P
Naturligtvis menar jag det. Helst under noll om detta vore möjligt. Birgitta Ohlsson är en god garant för detta. Ju mindre röster detta parti som inte behövs får desto bättre.

Tyvärr ...

Citat:
Birgitta Ohlsson säger nej till ny kandidatur

Birgitta Ohlsson är en av de personer som figurerat i diskussionerna om vem som skulle kunna bli Liberalernas nya partiledare. Men nu stänger den tidigare EU-ministern och mångåriga riksdagsledamoten dörren: ”Tack för alla omtänksamma mail! Det värmer enormt <3 Men jag har ingen önskan eller längtan att återvända till svensk partipolitik.”, skriver hon på Twitter.

Svt nyheter
Citera
2019-02-09, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antidemokretin
Tyvärr ...

Svt nyheter

Det var tråkiga nyheter men jag misstänkte att hon inte ville ställa upp till en ny kandidatur.
Citera
2019-02-09, 15:47
Medlem
Tratts avatar
Känns inte sannolikt att nån i partistyrelsen som röstade nej kommer tacka ja till partiledare.

Har de satt sig i båten, får de ro i land.
Citera
2019-02-09, 15:53
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-P
Det var tråkiga nyheter men jag misstänkte att hon inte ville ställa upp till en ny kandidatur.
Allt hopp är inte ute. Vi minns ju alla hur Göran Persson länge fullständigt avvisade att han ville bli partiledare för sossarna.

Kanske spelar Birgitta Ohlsson bara lite flickaktigt svårfångad? Hoppet är det sista som dör.

Birgitta Ohlssons sak är vår!
Citera
2019-02-09, 16:35
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Allt hopp är inte ute. Vi minns ju alla hur Göran Persson länge fullständigt avvisade att han ville bli partiledare för sossarna.

Kanske spelar Birgitta Ohlsson bara lite flickaktigt svårfångad? Hoppet är det sista som dör.

Ja det hör till för att få bättre stöd innan hon tackar ja och då slipper hon också pinsamheten med att bli nobbad efter att ha tackat ja.
”Tack för alla omtänksamma mail! De värmer enormt❤️ Men jag har ingen önskan eller längtan att återvända till svensk partipolitik.”
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...ker-tackar-nej
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2019-02-09 kl. 16:38.
Citera
2019-02-09, 17:21
Medlem
wwrs avatar
Ett parti i kris med 2.7% i OU. Partiledaren annonserar att han skall avgå om 9 månader. Ingen vill bli partiledare. Björklund betraktas redan som förbrukad. Vad kan en ny partiledare ha att förlora, med 2.7% i OU och nedåtgående trend?

Vår demokrati är körd. Liberalerna försöker ju inte ens ta sig ur knipan.

Liberala idéer finns det ju gott om idag. Kasta in någon ung fräsch partiledare med helt ny approach. Sätt t.ex press på Centern och berätta att de egentligen kör liberal politik, eller någon annan variant.

Det är sjukt när ett parti inte ens försöker ta sig ur knipan. Det är helt uppenbart att 7K samkör och L inte tillåts gå för full maskin, imho.
Senast redigerad av wwr 2019-02-09 kl. 17:25.
Citera
2019-02-09, 17:25
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Ett parti i kris med 2.7% i OU. Partiledaren annonserar att han skall avgå om 9 månader. Ingen vill bli partiledare. Björklund betraktas redan som förbrukad.

Vår demokrati är körd. Liberalerna försöker ju inte ens ta sig ur knipan.

Liberala idéer finns det ju gott om idag. Kasta in någon ung fräsch partiledare med helt ny approach. Sätt t.ex press på Centern och berätta att de egentligen kör liberal politik, eller någon annan variant.

Det är sjukt när ett parti inte ens försöker ta sig ur knipan. Det är helt uppenbart att 7K samkör och L tillåts inte gå för full maskin, imho.

L är inte liberaler de har bara missbrukat ordet. Om det finns enstaka politiker i L som verkligen står upp för liberala idéer är det bättre att låt L dö och starta ett nytt parti utan denna vedervärdiga historia som L har.
Citera
2019-02-09, 17:35
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
L är inte liberaler de har bara missbrukat ordet. Om det finns enstaka politiker i L som verkligen står upp för liberala idéer är det bättre att låt L dö och starta ett nytt parti utan denna vedervärdiga historia som L har.
Kan någon köpa Centern och vända närodlad bondepolitik till globaliseringshysteri så kan man utnyttja Liberalerna. Jag gillar inte deras idéer men det vore ingen konst att använda deras liberala bakgrund till att skapa ett parti som vore mainstream.

Det behövs en ny, ung, "high energy" partiledare.

Attackera Centern t.ex och visa från vilken tradition dess idéer numera kommer. Men att attackera den onda drottningen det får man inte göra enligt spelreglerna.

Jag gillar inte L. Men ännu mindre gillar jag när de inte ens försöker.

Björklund i 9 månader till, dessutom som "lame duck". Då kan man ha nått målet, under en procent.
Senast redigerad av wwr 2019-02-09 kl. 17:40.
Citera
2019-02-09, 18:42
Medlem
Redas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin

Nej tyvärr får vi nog inte den äckliga judinnan som liberalt sänke. Blir negern Sabuni som räddar partiet kvar i riksdagen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in