Som tidigare konstaterat har Miljöpartiet rasat i popularitet hos ungdomar samtidigt som greta™ har predikat klimatdomedagen. Om ungdomar verkligen lyssnade på greta™ borde ju rimligen Riksdagens mest klimatalarmistiska parti öka i popularitet bland ungdomar, inte minska. Jag tillskrev tidigare i raljerande ordalag Miljöpartiets ras som något som greta™ kan ta åt sig äran av. Igår sade min yngste son något som fick mig att ana att jag kanske faktiskt har rätt.
"Den enda effekt Greta Thunberg har haft på ungdomar är att få dem att rösta höger."
Det ligger nog mycket i det, ungdomar ser givetvis igenom propagandan och agerar därför tvärtom. Bara för att. David Lindén skrev häromdagen en roande krönika i Bulletin på just det temat. (Bakom betalvägg.)
"Som uppvuxen på 1990-talet drar jag mig till minnes alla uppbyggliga tv-program som skulle prägla oss barn. Typexemplet är barnprogrammet Joelbitar, som handlade om en gravt funktionsnedsatt pojke. Meningen var nog att vi skulle bli toleranta gentemot dem som var annorlunda och mina progressiva föräldrar tyckte det var en uppbygglig idé att titta på programmet. Men reaktionen slog fullständigt fel. Om jag ska uttrycka mig diplomatiskt så skrattade vi inte med utan åt Joel. Rent ut sagt rått och, baserat på minnet, fick CP en renässans som förolämpning på fritids. Detta trots alla uppmaningar från diverse fröknar, sådant kallade man fritidspedagoger på den tiden, att inte använda det."
https://bulletin.nu/lind-n-alla-skra...-pomposa-vuxna
Låt oss komma ihåg att greta™ inte utmanar etablissemanget, hon är en del av det. I annat fall hade hon givetvis inte fått så enorm exponering av media. Utan den draghjälpen hade hon varit okänd idag. Många går givetvis på propagandan, men ungdomar brukar vara bättre på att se igenom sådant. Att greta™ skulle vara en gräsrotsledare som agerat helt på egen hand är helt enkelt lika trovärdigt som när Socialdemokraterna på första maj demonstrerar mot det samhälle de själva skapat.
Den mediala bluffen om
Generation Greta™ läggs i öppen dager när man ser resultatet av såväl riksdagsvalet som skolvalet. Klimatdemos i storstäder drar förvisso många vänsterradikala ungdomar, men de dras till alla demos som luktar vänster. I mindre städer utgörs klimatdemos så gott som utan undantag av miljöpartister i övre medelålder/pensionärer. Enligt propagandan från SVT framställs dock greta™ som en ledare och inspiration för ungdomar. Kan det bli mer uppenbart att hon aldrig var något annat än en skådespelerska medan det var helt andra som skrev manuskriptet och stod för regin?