Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-11-12, 16:49
  #43261
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
"Det är alltid svårt att få väljare att välja det jobbiga. Under kriser brukar politiker säga: ”Vi vet vad som behöver göras, vi vet bara inte hur vi ska bli återvalda om vi genomför det.”

Här tror jag Greta har sitt större politiska problem i ett nötskal, vilket hon faktiskt även själv har talat om ibland.

Det är helt rätt att en naturvetenskaplig teori bara gäller tills nya fakta kastar omkull den, och att ett kritiskt förhållningssätt är av största vikt i vetenskapliga sammanhang. Ingen ska lyda utan tänka fritt. Den akademiska friheten och oberoendet är av stor vikt.

Greta har dock garderat sig med att tala om att IPCC enligt henne står för vårt idag bästa tillgängliga kunnande. För att kunna rätt utvärdera behöver en väldigt nyfiken Greta dock lära sig betydligt mera.

Annars kan den ligga mer i, än vad man först inser, när den världsberömda naturfilmaren kallade Greta för en politisk person. Även om Greta vill utöka sitt politiska engagemang, kan det vara bra för henne att först utöka sitt naturvetenskapliga kunnande.

När hon har fått full behörighet så hoppas jag att hon därför kompletterar med ett naturvetenskapligt basår. Den ettåriga kursen på UD för främst blivande diplomater kan sedan vara lämplig för Greta, om hon sedan vill fördjupa sig i internationella förhandlingar.

Greta har uttryckt sig lite osäkert om sin utbildning, förutom att hon sa att det gick bra för henne med pluggandet, så sa hon att hon tror att hon blir klar i år.

Greta verkar vilja här vara försiktig och klokt undvika att ta studieresultat som givna i förskott. Om hon behöver någon komplettering på komvux eller folkhögskola får vi se. Meritvärdet av enstaka kurser på högskolan är osäkert rörande den allmänna behörigheten för högskolestudier. Här sker en individuell prövning om jag inte tar fel.

Tidigare sa Greta att hon helst ville bli forskare, men då behöver hon förstås ifrågasätta mera och lära sig ett mer kritiskt förhållningssätt. Idag tvekar hon här.

Greta betonar dock, att hon ännu är mycket ung. Ge mig mera tid, tror jag hon snart ropar. Önskar henne allt gott!
Greta har försökt av alla krafter, att göra sitt allra bästa.
Då är det ju intressant att just IPCC avfärdar det greta™ tror på som ytterst osannolikt. Hon kanske skulle lägga de ytterst avancerade vetenskapliga artiklarna åt sidan en stund, och istället lägga lite tid på att läsa vad som rapporteras av IPCC. För hennes bild av klimatet skiljer sig extremt mycket från den bild som presenteras av IPCC. Hur kan hon samtidigt tala om att IPCC står för vårt idag bästa tillgängliga kunnande, samtidigt som hon torgför något helt annat? Kognitiv dissonans anyone?
2022-11-12, 22:13
  #43262
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Hon säger att det går utmärkt för henne i skolan.

Hon säger mycket dumt, ja.

Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Greta har uttryckt sig lite osäkert om sin utbildning, förutom att hon sa att det gick bra för henne med pluggandet, så sa hon att hon tror att hon blir klar i år..

Vad då ”tror”, om hon nu är så duktig? Allt går väl som på räls?

Eller är det hennes psyke eller medlingsuppdrag i Ukraina som riskerar att sätta käppar i hjulen?

Citat:
Ursprungligen postat av AcchiaHe
Du har visst aldrig varit i närheten av högskoleantagning, eller hur?
.

Individuell prövning för enstaka kurser, jo tjena vilken gigantisk apparat det skulle kräva …

Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Hur kan hon samtidigt tala om att IPCC står för vårt idag bästa tillgängliga kunnande, samtidigt som hon torgför något helt annat? Kognitiv dissonans anyone?

Ja, verkligen. Hon slänger väl in ”IPCC” och ”dö sajjens” lite då och då för att verka lite trovärdig.

Kunniga personer genomskådar givetvis henne direkt och skrattar sig harmynta.

Tänk att hon inte har någon vuxen i sin närhet som tar ner henne på jorden. Vilket svek av alla som borde skydda henne.
2022-11-12, 23:54
  #43263
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AcchiaHe
Du har visst aldrig varit i närheten av högskoleantagning, eller hur?
Det är ändå lite sött att greta™ uttalar sig om dö sajjäns, utan att ha en susning om vad hon pratar om. Detsamma gäller hennes fan club. Det finns nog inte alltför höga studieskulder där.
2022-11-13, 01:07
  #43264
Medlem
AcchiaHes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Det är ändå lite sött att greta™ uttalar sig om dö sajjäns, utan att ha en susning om vad hon pratar om. Detsamma gäller hennes fan club. Det finns nog inte alltför höga studieskulder där.

Stämmer. Förvisso mässar Greta och Greta-folket "lissän to dö sajjäns", men deras tankar drivs mest känslor såsom Gretas ångest och allmän "vill inte"-inställning samt jantelagen ("klajmät djastis"). Sedan kommer många med kvasivetenskapliga uttryck i hopp om att lura någon. Majoriteten därute är inte naturvetare, så de kan bli lättledda.

Hoppas Greta studerar naturvetenskap så hon kan bli lite nyanserad i sina uttalanden. Att studera nationalekonomi kan också hjälpa henne.
2022-11-13, 01:16
  #43265
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AcchiaHe
Stämmer. Förvisso mässar Greta och Greta-folket "lissän to dö sajjäns", men deras tankar drivs mest känslor såsom Gretas ångest och allmän "vill inte"-inställning samt jantelagen ("klajmät djastis"). Sedan kommer många med kvasivetenskapliga uttryck i hopp om att lura någon. Majoriteten därute är inte naturvetare, så de kan bli lättledda.

Hoppas Greta studerar naturvetenskap så hon kan bli lite nyanserad i sina uttalanden. Att studera nationalekonomi kan också hjälpa henne.
Vore det inte bättre om hon avslutar puberteten, gifter sig, skaffar 8 barn, och satsar på en karriär som hemmafru? Något som kanske ligger närmare hennes kompetensnivå tänker jag. (Om hon kommer att bära hijab eller burka är givetvis helt och hållet hennes eget val.)
2022-11-13, 05:43
  #43266
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Vore det inte bättre om hon avslutar puberteten, gifter sig, skaffar 8 barn, och satsar på en karriär som hemmafru? Något som kanske ligger närmare hennes kompetensnivå tänker jag. (Om hon kommer att bära hijab eller burka är givetvis helt och hållet hennes eget val.)

Tycker det är bättre att hon sonar sin historiska ”klimatskuld” och gör allt för att minimera sitt ”koldioxidfotavtryck”. Då ingår knappast att öka överbefolkningen än mer. Hemmafru funkar iofs, men inte om hon tillbringar dagarna med IT och/eller ridning. Bokläsning är däremot utmärkt, och bärplockning i närområdet.

(Huruvida det gagnar mänskligheten om Svantes och Malenas gener sprids ännu mer vidare är förstås OT i denna tråd.)
2022-11-13, 17:48
  #43267
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Tycker det är bättre att hon sonar sin historiska ”klimatskuld” och gör allt för att minimera sitt ”koldioxidfotavtryck”. Då ingår knappast att öka överbefolkningen än mer. Hemmafru funkar iofs, men inte om hon tillbringar dagarna med IT och/eller ridning. Bokläsning är däremot utmärkt, och bärplockning i närområdet.

(Huruvida det gagnar mänskligheten om Svantes och Malenas gener sprids ännu mer vidare är förstås OT i denna tråd.)
Jag tänkte inte på den genetiska aspekten. Bedriver klimatkyrkan klosterverksamhet? Då kunde ju nunna vara ett bra karriärval för greta™.
2022-11-13, 22:20
  #43268
Medlem
Anschlusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfiken prickig
Så går hon att se på fyran nu.

Ja, men hon svarade inte på frågorna om vad människorna på landsbygden som inte har råd att åka till jobbet ska göra. Bara floskler om att "alla ska med i den gröna omställningen".

På Jennys fråga om man inte i ett demokratiskt samhälle måste acceptera att människor inte vill göra de uppoffringar som Greta anser krävs så fick vi inget svar. Så demokratin kan alltså sättas ur spel.

Oavsett svaren på frågan om attacker på konstföremål och väg-limmade aktivister så fick man känslan av att "ändamålet helgar medlen" då aktivisterna är "desperata".

Missförstå mig inte, jag förstår mycket väl hur läget är och vad som behöver göras men alla bor inte på Södermalm och man måste ha respekt för och se nyktert på andras människors liv och tillvaro också.
2022-11-14, 06:43
  #43269
Medlem
AcchiaHes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anschluss
Ja, men hon svarade inte på frågorna om vad människorna på landsbygden som inte har råd att åka till jobbet ska göra. Bara floskler om att "alla ska med i den gröna omställningen".

På Jennys fråga om man inte i ett demokratiskt samhälle måste acceptera att människor inte vill göra de uppoffringar som Greta anser krävs så fick vi inget svar. Så demokratin kan alltså sättas ur spel.

Oavsett svaren på frågan om attacker på konstföremål och väg-limmade aktivister så fick man känslan av att "ändamålet helgar medlen" då aktivisterna är "desperata".

Missförstå mig inte, jag förstår mycket väl hur läget är och vad som behöver göras men alla bor inte på Södermalm och man måste ha respekt för och se nyktert på andras människors liv och tillvaro också.

Gretas "alla ska med i den gröna omställningen" kan tolkas mera som "alla ska med", vare sig de har möjligheter därtill eller inte.

Vad gäller ditt påstående om att inte alla bor på Södermalm, så kan jag faktiskt tänka mig att Greta inser det också: det finns de som bor på Östermalm och i Vasastan, sedan har hon ju sett att det bor folk i Gamla Stan. ;-)
2022-11-14, 07:22
  #43270
Avstängd
wwrs avatar
Ni har kanske sett Eira Hedlund. Hon ser precis ut som Greta fast hon gråter istället för skäller. Passive-aggressive är nog effektivare.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...son-hur-kan-ni
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-11-14 kl. 07:24.
2022-11-14, 07:49
  #43271
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anschluss
Ja, men hon svarade inte på frågorna om vad människorna på landsbygden som inte har råd att åka till jobbet ska göra. Bara floskler om att "alla ska med i den gröna omställningen".

På Jennys fråga om man inte i ett demokratiskt samhälle måste acceptera att människor inte vill göra de uppoffringar som Greta anser krävs så fick vi inget svar. Så demokratin kan alltså sättas ur spel.

Oavsett svaren på frågan om attacker på konstföremål och väg-limmade aktivister så fick man känslan av att "ändamålet helgar medlen" då aktivisterna är "desperata".

Missförstå mig inte, jag förstår mycket väl hur läget är och vad som behöver göras men alla bor inte på Södermalm och man måste ha respekt för och se nyktert på andras människors liv och tillvaro också.

Bra iakttagelser, tack, men var har du mycket väl förstått ”hur läget är”? Har du läst forskningsrapporter eller nöjt dig med medias rapportering? Då är det tyvärr risk att man hamnar väldigt snett.

Då blir man i bästa fall bara en lite mer nyanserad Greta.

Hon sa också om omslaget på ”sin” bok att det visar hur fort temperaturökningen har gått på ”några decennier”. Precis innan sa journalisten att den visar utvecklingen sedan 1600-talet någonting. Men Greta ska överdriva allt till förbannelse, sant eller ej. Det visste vi förstås redan innan.
2022-11-14, 07:52
  #43272
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Ni har kanske sett Eira Hedlund. Hon ser precis ut som Greta fast hon gråter istället för skäller. Passive-aggressive är nog effektivare.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...son-hur-kan-ni

Krokodiltårar på en vänsteraktivist som inte heller har läst IPCC:s rapporter. Vilken skräll

Gretas USP är numera fnitterattacker. Blir nog jättebra i FN och EU.

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback