2022-11-19, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Frågan är om även frk. Kianni uppskattar goda råd från män i övre medelåldern, vilket greta™ enligt uppgift gör? Enligt Wikipedia är frk. Kianni med sina 20, snart 21 år, den yngsta medlemmen av FN:s generalsekreterares ungdomsråd om klimatförändringar. Vilket betyder att greta™ inte är medlem av nämnda råd. Vad kan det bero på, har greta™ lyckats bli persona non greta överallt? Hon var ju varken bjuden till Glasgow eller Sharm el-Sheikh.

Vilken käftsmäll för stackars Greta, och inte kan hon trösta sig med att frk. Kianni är en rasifierad representant från något MAPA-land heller.

Har sagt det förut och jag tror fortfarande inte att Gretas utspel om blablabla och att COP-mötena är meningslösa var rätt väg att gå.

Inte mycket ståhej kring ”hennes” bok heller, och bara fem skolstrejkare inkl henne själv på fotot från i fredags. Tänk att hon efter 2,5 år på ett uttalat vänstergymnasium inte ens har lyckats övertyga sina skolkamrater om att ”we need to treat the crisis as a crisis”.

Synd på en så rar ärta … eller snarare, bara vad vi har vetat hela tiden. Greta var och är en okunnig och uppblåst bluff, varken mer eller mindre. Undrar hur mycket pengar hon hunnit sy in i madrassen, bara?
2022-11-19, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Vilken käftsmäll för stackars Greta, och inte kan hon trösta sig med att frk. Kianni är en rasifierad representant från något MAPA-land heller.

Har sagt det förut och jag tror fortfarande inte att Gretas utspel om blablabla och att COP-mötena är meningslösa var rätt väg att gå.

Inte mycket ståhej kring ”hennes” bok heller, och bara fem skolstrejkare inkl henne själv på fotot från i fredags. Tänk att hon efter 2,5 år på ett uttalat vänstergymnasium inte ens har lyckats övertyga sina skolkamrater om att ”we need to treat the crisis as a crisis”.

Synd på en så rar ärta … eller snarare, bara vad vi har vetat hela tiden. Greta var och är en okunnig och uppblåst bluff, varken mer eller mindre. Undrar hur mycket pengar hon hunnit sy in i madrassen, bara?
Enligt Wikipedia är frk. Kianni "an Iranian-American climate activist", så lite rasifierad är hon säkert. Fast inte i USA, där räknas hon som "caucasian".

Visst har det varit märkligt tyst om greta™-boken! Det verkar som att även svenska media har övergett henne. Undrar just varför? Kan det vara en anpassning till att det sitter en ny husse i Rosenbad?

Ja, det får väl sägas vara lite dålig uppslutning på "skolstrejkerna".
2022-11-20, 00:59
Medlem
AcchiaHes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Enligt Wikipedia är frk. Kianni "an Iranian-American climate activist", så lite rasifierad är hon säkert. Fast inte i USA, där räknas hon som "caucasian".

Visst har det varit märkligt tyst om greta™-boken! Det verkar som att även svenska media har övergett henne. Undrar just varför? Kan det vara en anpassning till att det sitter en ny husse i Rosenbad?

Ja, det får väl sägas vara lite dålig uppslutning på "skolstrejkerna".

Vaddådå? Jag skolstrejkade flitigt efter kl 19 i fredags. Inte för att jag går i skola, men ändock. :-) :-) :-)

Biblioteken verkar ha varit flitiga med att anskaffa Greta-boken - och antagligen inte till det billigaste priset heller. Sedan kan man ju undra hur många av dess exemplar som lånats ut - men det lär vi inte få reda på.

Greta själv påstås ha sagt, att det är "dags att lämna över" - en greenwashing av sanningen att hon har helt enkelt tröttnat på sitt särintresse och kanske redan har skaffat ett nytt intresse. Och nu när det kanske börjar bli dags att summera Gretas gärning så kan man ju tänka på titeln ”No one is too small to make a difference” - och konstatera att "Greta is too small, indeed."
2022-11-20, 11:26
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AcchiaHe
Vaddådå? Jag skolstrejkade flitigt efter kl 19 i fredags. Inte för att jag går i skola, men ändock. :-) :-) :-)

Biblioteken verkar ha varit flitiga med att anskaffa Greta-boken - och antagligen inte till det billigaste priset heller. Sedan kan man ju undra hur många av dess exemplar som lånats ut - men det lär vi inte få reda på.

Greta själv påstås ha sagt, att det är "dags att lämna över" - en greenwashing av sanningen att hon har helt enkelt tröttnat på sitt särintresse och kanske redan har skaffat ett nytt intresse. Och nu när det kanske börjar bli dags att summera Gretas gärning så kan man ju tänka på titeln ”No one is too small to make a difference” - och konstatera att "Greta is too small, indeed."
Kollade mitt bibliotek och den svenska översättningen stod det 15 i kö på. Engelska 4 i kö.
Jag rekomenderade dem att köpa in några fler.
I övrigt så har det varit väldigt bra respons i världsmedia. Nu börjar artiklar handla om de enskilda skribenterna, som IPCC medarbetaren Oppenheimer ifrån Princeton samt Myers ifrån Harvard.
The Climate Book kommer bli en källa för läroverken i lång tid framöver

I februari släpps USA utgåvan sen följer flertalet andra språk enligt uppgift. (Asien?)
Senast redigerad av Giant Squid 2022-11-20 kl. 11:38.
2022-11-20, 11:29
Medlem
b00b00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr.demon
Borde inte Greta va i Qatar och gnälla på allt möjligt?

Hon är säkert på väg sittandes på något tåg och ska demonstrera över öl-förbudet.

Har inte hon fått lite större volym på tittsen i det sista?
2022-11-20, 11:55
Medlem
AcchiaHes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Kollade mitt bibliotek och den svenska översättningen stod det 15 i kö på. Engelska 4 i kö.
I övrigt så har det varit väldigt bra respons i världsmedia. Nu börjar artiklar handla om de enskilda skribenterna, som IPCC medarbetaren Oppenheimer ifrån Princeton samt Myers ifrån Harvard.

I februari släpps USA utgåvan sen följer flertalet andra språk enligt uppgift. (Asien?)

Tack! Då vet vi att det finns intresse för boken i alla fall. ;-)

The Guardian skriver:
Citat:
There is little pragmatism over what to do about now-certain changes, which means it feels like a book whose time was 10 years ago. But perhaps it has taken this decade for an audience that’s receptive to its message to develop. History will show.
Senast redigerad av AcchiaHe 2022-11-20 kl. 12:00.
2022-11-20, 12:08
Medlem
AcchiaHes avatar
En intressant artikel om Greta från ett mera indiskt perspektiv. Författaren har inte mycket till övers för Greta, men det handlar inte om Greta-hat, och det handlar inte ens om att förneka samma fakta som Greta torgför. Det som han reagerar mot är den antropocentriska vyn som man har satt på klimatet - som följd av den judeokristna traditionen, som Greta också är sprungen ur.

Kanske något för Greta att läsa?

The Truth and the Humbug in Greta Thunberg’s Climate Change Speech
Senast redigerad av AcchiaHe 2022-11-20 kl. 12:15.
2022-11-20, 17:36
Medlem
Love.Thy.Neighbor.s avatar
Citat:

Kanske är det helt enkelt så också att hennes hjärna har mognat såpass mycket nu så att förnuftet och självinsikten börjat kicka in, hjärnan är ju inte färdigutvecklad eller fullt ut mogen förrän i 25-års åldern ca, det är väl också just under tonårsperioden som en individ är som mest självupptagen och narcissistisk.

Citat:

Är det bibliotekarierna själva kanske som arbetar där som står i kö för att få läsa boken?
2022-11-21, 07:38
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Love.Thy.Neighbor.

Är det bibliotekarierna själva kanske som arbetar där som står i kö för att få läsa boken?
På din förfrågan så kollade jag, och det var ingen utan bibliotikarierna som stod i kön.
Själv orkar jag inte vänta nästan i ett år på att få låna,så jag köpte ett eget ex
2022-11-21, 08:55
Medlem
Citat:
På din förfrågan så kollade jag, och det var ingen utan bibliotikarierna som stod i kön.
Själv orkar jag inte vänta nästan i ett år på att få låna,så jag köpte ett eget ex

Hur kan du kolla det? Är det offentliga uppgifter vilka böcker man beställer på ett bibliotek?

Antar att du köpt en trave som du ska dela ut till barn och konstnärsvänner i julklapp också. (Många andra - kanske fler? - kommer att kasta sig över Elsa Widdings nyutkomna klimatbok, med texter av professorer istället för Naomi Klein och andra vänsterdebattörer.)

Undrar om Greta skulle ställa upp i en direktsänd debatt med henne? Greta har aldrig någonsin ställt upp i en debatt.
2022-11-21, 10:04
Medlem
AcchiaHes avatar
Citat:

Kunde du kontrollera det mellan 17:36 på en söndag och 07:38 på måndag? Har ni nattöppna bibliotek? Beundransvärt!
2022-11-21, 10:15
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Kunde du kontrollera det mellan 17:36 på en söndag och 07:38 på måndag? Har ni nattöppna bibliotek? Beundransvärt!
Jag har upptäckt en grej som kallas för internet. Tydligen så är alla biblioteks sökmotorer tillgängliga där. Du kanske kan fråga någon hur man gör.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in