Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-11-10, 14:56
  #36709
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
SSU:s kommunikationschef Youbert Aziz attackerade klimataktivisten Greta Thunberg på Twitter:

"Jag upplever att Greta Thunberg kommer undan lite för lätt med att inte behöva svara på de intressekonflikter som finns, utan hon framställer det bara som att all politik är minst lika dålig."

Moderata Ann Heberlein hoppas i Expressen på svenska media:

"Kanske är det bristen på seriös kritik som gjort Greta Thunberg fartblind, kanske är det de måttlösa hyllningarna. Hon framstår som alltmer arrogant och aggressiv i sitt budskap. Jag uppmanar media att ta sitt ansvar och granska henne."

Kan vi hoppas på ett mediadrev? Nåt skvaller borde de väl kunna leta fram? I varje fall något värre än att hon har åsikter som de inte gillar.

Jag håller med Ann Heberlein i hennes kritik. Gretas sätt att hålla sina tal börjar allt mer påminna om en viss liten, mustaschprydd herres sätt att elda upp massorna. Medvetet eller inte, men som sagt hon har ändrats rejält, så man ska nog vara observant.
2021-11-10, 15:23
  #36710
Medlem
afvongreves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
SSU:s kommunikationschef Youbert Aziz attackerade klimataktivisten Greta Thunberg på Twitter:

"Jag upplever att Greta Thunberg kommer undan lite för lätt med att inte behöva svara på de intressekonflikter som finns, utan hon framställer det bara som att all politik är minst lika dålig."

Moderata Ann Heberlein hoppas i Expressen på svenska media:

"Kanske är det bristen på seriös kritik som gjort Greta Thunberg fartblind, kanske är det de måttlösa hyllningarna. Hon framstår som alltmer arrogant och aggressiv i sitt budskap. Jag uppmanar media att ta sitt ansvar och granska henne."

Kan vi hoppas på ett mediadrev? Nåt skvaller borde de väl kunna leta fram? I varje fall något värre än att hon har åsikter som de inte gillar.
Ojdå Ann Heberlein har synpunkter på Greta. Jag såg en intervju nyligen med henne i Malou efter tio. Hon pratade så grötig skånska så jag hade svårt att förstå vad hon sa. Hon hade visst blivit utmobbad från politiken efter att hon hade påstått att alla muslimer är våldtäktsmän. Nu hade hon kommit ut med en självbiografi "Fallet". Jaha så hon tänker kämpa sig tillbaka.
2021-11-10, 15:33
  #36711
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av afvongreve
Ojdå Ann Heberlein har synpunkter på Greta. Jag såg en intervju nyligen med henne i Malou efter tio. Hon pratade så grötig skånska så jag hade svårt att förstå vad hon sa. Hon hade visst blivit utmobbad från politiken efter att hon hade påstått att alla muslimer är våldtäktsmän. Nu hade hon kommit ut med en självbiografi "Fallet". Jaha så hon tänker kämpa sig tillbaka.

Tycker det var väldigt bra att hon skrev att Greta borde granskas Fick många kommentarer på Facebook där folk höll med henne Greta har tidigare fått många hat mejl. Vilket är trist Men som hon beter sig nu så är risken ännu högre.
Hon behöver granskas och hon behöver självklart få konstruktiv kritik i media.Hon är inget barn längre Hon är vuxen
2021-11-10, 15:58
  #36712
Medlem
Giant Squids avatar
Man undrar vad den Norska politikern Espen Barth Eide hade gjort med medborgarrättskämpen Rosa Parks då hon begick civil olydnad i bussen. Hade han slagit henne i bojor?
Hur såg det breda folkliga stödet ut hos politikerna gällande de svartas segregering o USA. Hyfsat polariserat var det ivf,.
Var det inte i själva verket aktivismrörelsen som via olika domslut och protester till sist tvingade fram Civil Rights Act. Hur hade USA sett ut idag om Espen Barth Ejde hade fått sin vilja igenom på den tiden ?

Författaren Lars Sund har tankar kring Greta som ett hot mot demokratin i en essä om dessa anklagelser sedan Greta drog igång.

Är det faktiskt Greta som hotar demokratin?
Citat:
Att hata Greta Thunberg har blivit en internationell industri. Den unga miljöaktivisten har på senare tid anklagats för såväl vänsterpopulism som klimatdiktatur, och rörelsen kring henne har påståtts utgöra ett hot mot ekonomi och demokrati.

Att utmåla Greta Thunberg och skolstrejkerna för klimatet som hot mot demokratin kan tolkas som ett försök till fördröjningstaktik från dem som är rädda för den omställning av vårt samhälle som är nödvändig – om inte nu så ganska snart

Försöken att fördröja omställningen utgör en demokratifara i sig. Om ingenting görs är på väg mot en värld som kommer att vara minst 3° C varmare än under förindustriell tid. En sådan värld skulle vara mycket annorlunda och mycket, mycket otrevligare att bebo än dagens värld,

Frågan är om demokrati kunde existera en sådan värld. De flesta som satt sig in saken skulle dessvärre svara nej.

Greta i samma artikel om partistöd. Från sitt tal i Davos.

Citat:
”Återigen – det här handlar inte om höger eller vänster. Vi kunde inte bry oss mindre om er partipolitik. Ur ett hållbarhetsperspektiv har höger, vänster och mitten misslyckats allihop. Ingen politisk ideologi eller ekonomisk struktur har kunnat tackla nödläget för klimatet och miljön, eller skapat en sammanhängande och hållbar värld.”
https://forlaget.com/ar-det-faktiskt...ar-demokratin/
2021-11-10, 16:54
  #36713
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Personer med asperger har ofta svårt med vanliga skolor ja. Men det är inget fel på deras intelligens. Och att Greta skulle fått glädjebetyg i alla ämnen finns det inget belägg för.

För övrigt, om informationen stämmer, så går Greta just nu en spetsutbildning för särskilt begåvade elever, och pluggar både gymnasium och universitet på samma gång:

Detta samtidigt som hon leder jättedemonstrationer och tjafsar med kända politiker i olika länder.

En ovanlig flicka, är det väl det minsta man kan säga.
Nej Aspergers är inte ett förståndshandikapp, det är en form av autism.
Spetsutbildning kan betyda allt från avancerad kurs till snömos, det bör man ha klart för sig. Exakt vad Greta™:s utbildning håller för kvalitet kan jag inte uttala mig om. Den kan vara bra, den kan vara dålig.
2021-11-10, 17:17
  #36714
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av afvongreve
Ojdå Ann Heberlein har synpunkter på Greta. Jag såg en intervju nyligen med henne i Malou efter tio. Hon pratade så grötig skånska så jag hade svårt att förstå vad hon sa. Hon hade visst blivit utmobbad från politiken efter att hon hade påstått att alla muslimer är våldtäktsmän. Nu hade hon kommit ut med en självbiografi "Fallet". Jaha så hon tänker kämpa sig tillbaka.
Greta är inte odemokratisk för att hon uttrycker sina åsikter, som ju dessutom delas av miljontals personer över hela världen. Men att vilja inskränka på hennes rätt att uttrycka sina åsikter är ökända tongångar.

Dessutom har hon ju rätt. Politikerna vet att de inte tacklar problemet, de försöker bara agera så att de klarar sig själva och sina partier genom att lova att kommande regeringar minsann ska ta itu med utsläppen och minska den rekordartade uppvärmningen.

Nästa COP-möte är tänkt att bli i Sharm el-Sheikh och förhoppningsvis kommer ingen att intressera sig för det mötet.
2021-11-10, 17:24
  #36715
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Greta är inte odemokratisk för att hon uttrycker sina åsikter, som ju dessutom delas av miljontals personer över hela världen. Men att vilja inskränka på hennes rätt att uttrycka sina åsikter är ökända tongångar.

Dessutom har hon ju rätt. Politikerna vet att de inte tacklar problemet, de försöker bara agera så att de klarar sig själva och sina partier genom att lova att kommande regeringar minsann ska ta itu med utsläppen och minska den rekordartade uppvärmningen.

Nästa COP-möte är tänkt att bli i Sharm el-Sheikh
och förhoppningsvis kommer ingen att intressera sig för det mötet.
Då har Greta och COP27 hittat hem. Egypten om ett år.
Citat:
Egypt is the largest non-OPEC oil producer in Africa and the third-largest dry natural gas producer on the continent. The country also serves as a major transit route for oil shipped from the Persian Gulf to Europe and to the United States.
(eia, USA)

Man talar om transitavgifter för gas genom Ukraina. Jag skulle gissa det är en spottstyver jämfört med vad oljetankers betalar till Egypten för passage genom Suez.
__________________
Senast redigerad av wwr 2021-11-10 kl. 17:30.
2021-11-10, 17:51
  #36716
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Greta är inte odemokratisk för att hon uttrycker sina åsikter, som ju dessutom delas av miljontals personer över hela världen. Men att vilja inskränka på hennes rätt att uttrycka sina åsikter är ökända tongångar.

Dessutom har hon ju rätt. Politikerna vet att de inte tacklar problemet, de försöker bara agera så att de klarar sig själva och sina partier genom att lova att kommande regeringar minsann ska ta itu med utsläppen och minska den rekordartade uppvärmningen.

Nästa COP-möte är tänkt att bli i Sharm el-Sheikh och förhoppningsvis kommer ingen att intressera sig för det mötet.

Det är säkert många miljoner människor som inte tycker som henne.
2021-11-10, 18:01
  #36717
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tindraninni
Det är säkert många miljoner människor som inte tycker som henne.
Ja, det tror jag, men vad vill du säga med det?
2021-11-10, 18:20
  #36718
Medlem
Tydligen inte bara Svante som sköter sociala media åt Greta™:

https://twitter.com/rasimreiz/status...811973638?s=21
2021-11-10, 18:25
  #36719
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Tydligen inte bara Svante som sköter sociala media åt Greta™:

https://twitter.com/rasimreiz/status...811973638?s=21

Kunde jag ge mig fasen på
2021-11-10, 18:27
  #36720
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Ja, det tror jag, men vad vill du säga med det?

Att många skiter i vad hon gapar om
Att många tycker hon är jobbig
Att hon är en mationett docka mm mm

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback