Flashback bygger pepparkakshus!
2021-06-27, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Precis min åsikt också.

Bara trams och flams, ett litet avbrott i att "rädda planeten".
Hippies kan också vara fina, engagerade och omtänksamma människor!

Som du säkert redan gissat så var många av de som på 1970-talet grundade dansk-svenska Solvognen just hippies, som ville leva alternativt. Många deltog i uppbyggnaden av fristaden Christiania och en självstyrande dansk skola startades, som lär finnas kvar än idag. Var ett reportage om den unika mycket kreativa skolan i DN för några år sedan!

Även i Lund startades en delvis självstyrande mycket kreativ kommunal grundskola, en skola som än idag har ett mycket stort engagemang för både musik, kultur, miljö, mänskliga rättigheter och flyktingar. Idag styrs den dock som en vanlig svensk skola. Liksom i Danmark startades också i Skåne ett antal kollektiv, inte minst i Emmaus, som ju är djupt engagerade för fattiga och för hemlösa.

Även idag finns det många unga i F4F nationellt som internationellt som vill leva alternativt. Om det syntes i de glada midsommardanserna med Greta och hennes kompisar, så var det helt rätt tolkat. Skulle inte förvåna mig ett dugg om Greta i framtiden ett tag vill prova att bo i ett kollektiv! För barn är det ofta kul att bo i kollektiv, det finns då alltid några kompisar att leka med!

Sedan ska jag inte måla allt i rosenrött. Det är väl omvittnat att i fristaden Christiania kände sig många barn mycket ensamma och utlämnade, när föräldrarna ofta gick på vilda fester, och då mest tänkte på sig själva. Det har visats minst en gripande dokumentär i SVT just om detta.

Den mycket unga brinnande aktivisttjejen i Lund, som inspirerade så många, även mig på 1970-talet, hade också sina större svårigheter. Hon var på många sätt lik Greta, både det stora engagemanget, musik- , dans- och dramaintresset och den mycket höga intelligensen delar de två!

Hon blev däremot mamma ytterst tidigt, liksom då många andra tonårstjejer blev i Lund. Tror aldrig förr eller senare att någon svensk stad haft så många tonårsmammor! 1973 hade vi fortfarande inte fri aborträtt i Sverige, den kom först 1974.

Jultomtehären 1974 var en stor mycket uppmärksammad internationell händelse, men jag minns mest hur hennes ettåringar skrek i kapp, när de slets från henne, när hon som ledare efter aktionen greps av dansk polis. Det har sina större problem att både vara en väldigt omtyckt och uppmärksammad aktivist och därtill en förälder, som älskar sina barn och vill göra allt för dem. En mycket svår kombination!

Helt unikt beslöt sedan det danska folketinget, att betala böterna, som några av de ledande unga aktivisterna i Solvognen dömdes till.
Senast redigerad av inspiratoeren 2021-06-27 kl. 15:44.
2021-06-27, 15:58
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Tack Giant Squid. Skulle ha angett det fina citatet idag, som jag väl kände till, men du hann före mig! Greta verkar alltså vara verkligt bra även på att spela gitarr! Många högt begåvade (barn) är mycket musikaliska och det tycks även gälla Greta! Einstein tyckte om att spela fiol, för att ta ett berömt exempel!
Det hade varit fränt med en Queenperformance där hon spelar på den New Earth Greta Thunberg edition gitarren ifrån Martin guitars en mkt, väl renommerad gitarrtillverkare sedan snart 200 år tillbaka. Hoppas att dom skickat ett ex till henne. Låg vid nypris på $2200, men priserna brukar stiga som samlarobjekt ifrån Martin.

Martin’s New Earth Guitar Was Inspired By Climate Change Activist Greta Thunberg
Citat:
“When I first heard this eloquent young woman, Greta Thunberg, speak so passionately about climate change, I was immediately inspired and thought, why not design a guitar with a visual element as a tool to promote the message ‘Save the Earth,’” said Goetzl.
https://americansongwriter.com/marti...reta-thunberg/
2021-06-27, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Återigen talar Greta enbart om animaliska produkter. Hon är f-n ta mig väldigt lik Annie Lööw - alla ska dansa efter deras respektive pipor.

Den riktiga miljörörelsen talar (på goda grunder) om att man ska äta lokalproducerat så långt som möjligt. Det faller dock inte Greta på läppen för då skulle hon inte längre kunna äta bananer. Därför håller hon helt tyst om det obehagliga faktum att hon med nöje proppar i sig sådant som måste fraktas med dieseldrivna fartyg. Och märkligt nog glömmer hon att hon kräver att alla CO2-utsläpp ska ner till noll. Tänker hon få privatleveranser med La Malizia eller segelbåtar, kanske?

Kommer ihåg den första filmen om henne som visades på SVT. Där Svante och hon lastade in 25 burkar veganska vita bönor och ett j-vla våffeljärn i Teslan och körde ner till Polen (rätta mig om jag minns fel om någon detalj). Där förfasade hon sig över hur deltagare i en klimatkonferens kunde äta hamburgare och andra animaliska varor. Hon hade inte blivit nöjd med mindre än att alla bara åt vita bönor i tomatsås och drabbades av tarmbesvär och näringsbrist.

Vad jag dock kommer ihåg att att de pratade om att de skulle köpa margarin i Malmö, till våffeljärnet antagligen. Eftersom jag vet att hälsointresserade ofta skyr margarin som pesten, tyckte jag det var lite förvånande.

Men antagligen köper Greta något specialveganskt margarin för 300 kr/kilot.

Och i likhet med Annie Lööw tror jag att vindarna kommer att vända och opinionen vända sig emot även Greta. Det funkar liksom inte med dubbelmoral hur länge som helst. Inte med lögner och överdrifter heller.
Du har också ett gott minne. Vad jag minns hände det i filmen precis vad du beskrev. Svante var visst rätt stressad i filmen över att han hade glömt att köpa margarinet och jag tror han svor. Svante verkar ha ett rätt häftigt humör!

Har flera gånger föreslagit Greta att börja använda den mycket nyttiga och matlagningsvänliga mandeloljan. Man kan hälla lite mandelolja i de bönburkar som Greta älskar så mycket. Vita bönor i tomatsås tycks närmast vara Gretas livrätt!

Mandeloljan jag föreslog kan också användas i matlagningen av de våfflor som Greta gillar. Sedan gillar hon inte bara bananer, utan hon gillar även ananas!

Mandelolja är även bra som lugnande och välgörande massageolja.

Numera finns i alla fall i Sverige olika sorters ekologiskt odlade bönor även i betydligt mera miljövänliga lufttäta förpackningar med papper och aluminiumfolie. Vet dock EJ om dessa går att köpa i USA och i Canada!

När Greta hade hela utrymmet under sovplatsen i båten proppat med bönburkar, kan dock motivet ha varit att förpackningarna behövde tåla eventuellt inträngande saltvatten vid mycket hård sjögång.

Det kan även hända att Greta tidvis bara klarat av att äta bönor, om de varit i en konservburk när hon ätit dem!

I den första boken om Greta beskrivs hur hon totalvägrade att äta en matlåda, om det satt en etikett på matlådan!

Ha mer förståelse för att även om Greta är verkligt intelligent, så har hon också haft värre psykosociala problem, som EJ varit lätta för henne att hantera!
Senast redigerad av inspiratoeren 2021-06-27 kl. 16:46.
2021-06-27, 17:40
Medlem
Citat:
Du har också ett gott minne. Vad jag minns hände det i filmen precis vad du beskrev. Svante var visst rätt stressad i filmen över att han hade glömt att köpa margarinet och jag tror han svor. Svante verkar ha ett rätt häftigt humör!

Har flera gånger föreslagit Greta att börja använda den mycket nyttiga och matlagningsvänliga mandeloljan. Man kan hälla lite mandelolja i de bönburkar som Greta älskar så mycket. Vita bönor i tomatsås tycks närmast vara Gretas livrätt!

Mandeloljan jag föreslog kan också användas i matlagningen av de våfflor som Greta gillar. Sedan gillar hon inte bara bananer, utan hon gillar även ananas!

Mandelolja är även bra som lugnande och välgörande massageolja.

Numera finns i alla fall i Sverige olika sorters ekologiskt odlade bönor även i betydligt mera miljövänliga lufttäta förpackningar med papper och aluminiumfolie. Vet dock EJ om dessa går att köpa i USA och i Canada!

När Greta hade hela utrymmet under sovplatsen i båten proppat med bönburkar, kan dock motivet ha varit att förpackningarna behövde tåla eventuellt inträngande saltvatten vid mycket hård sjögång.

Det kan även hända att Greta tidvis bara klarat av att äta bönor, om de varit i en konservburk när hon ätit dem!

I den första boken om Greta beskrivs hur hon totalvägrade att äta en matlåda, om det satt en etikett på matlådan!

Ha mer förståelse för att även om Greta är verkligt intelligent, så har hon också haft värre psykosociala problem, som EJ varit lätta för henne att hantera!
Såsom miljöpartister har sitt tänkande, så också du. Arbetar ni inte FÖR en bättre miljö?
Citat:
Mandlar har nämligen relativt högt klimatavtryck för att vara en växt och kräver framförallt otroligt mycket vatten vid produktionen! Kalifornien är en av de största mandelproducenterna i världen och mandelträden trivs i det varma klimatet, men det är väldigt torrt och därför krävs väldigt mycket konstbevattning för att odla mandlarna. Så mycket så att WWF i sin nya Vegoguide ger vanliga mandlar sitt sämsta betyg i guiden, orange ljus, och ekologiska mandlar gult ljus.
2021-06-27, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Såsom miljöpartister har sitt tänkande, så också du. Arbetar ni inte FÖR en bättre miljö?
Detta visste jag väl om. Men för Greta ville och vill jag, att hon ska ha bästa tänkbara fleromättade matolja som finns, för att få bästa möjliga näring och bättre matsmältning! Därav förslaget till henne om mandelolja!
Greta har länge varit verkligt undernärd! Rådet gav jag som sjukvårdare. Ibland måste hälsan gå före miljön!
Senast redigerad av inspiratoeren 2021-06-27 kl. 17:54.
2021-06-27, 17:56
Medlem
Citat:
Det för visste jag väl om. Men för Greta ville och vill jag, att hon ska ha bästa tänkbara fleromättade matolja som finns, för att få bästa möjliga näring och bättre matsmältning! Därav förslaget till henne om mandelolja!
Greta har länge varit verkligt undernärd! Rådet gav jag som sjukvårdare. Ibland måste hälsan gå före miljön!
Själv äter jag svenskodlat. Potatis och kött från gårdar nära staden. Sallad, dill, persilja och spenat odlar jag på min balkong. Vad odlas det i Thunbergs palats denna sommar?
2021-06-27, 17:58
Medlem
Picamagpies avatar
Citat:
Tack Giant Squid. Skulle ha angett det fina citatet idag, som jag väl kände till, men du hann före mig! Greta verkar alltså vara verkligt bra även på att spela gitarr! Många högt begåvade (barn) är mycket musikaliska och det tycks även gälla Greta! Einstein tyckte om att spela fiol, för att ta ett berömt exempel!
Det finns inget som säger att Greta spelat gitarr för Brian. Troligtvis så har hon plinkat lite på ett keyboard nån version av inledningen av låten där Freddie sjunger. Klart att Brian säger hon är bra för det brukar vuxna säga när barn spelar och sjunger, oavsett om det är bra eller dåligt. Du som känner Greta så väl får väl fråga henne vad hon spelade på.
2021-06-27, 18:23
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picamagpie
Det finns inget som säger att Greta spelat gitarr för Brian. Troligtvis så har hon plinkat lite på ett keyboard nån version av inledningen av låten där Freddie sjunger. Klart att Brian säger hon är bra för det brukar vuxna säga när barn spelar och sjunger, oavsett om det är bra eller dåligt. Du som känner Greta så väl får väl fråga henne vad hon spelade på.
Skulle inte Brian då sagt att hon hade kunnat bli Queens keyboardist?

Ska vi lita på Brian eller dig, en anonym notorisk Gretahatare?
2021-06-27, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Skulle inte Brian då sagt att hon hade kunnat bli Queens keyboardist?

Ska vi lita på Brian eller dig, en anonym notorisk Gretahatare?
Det finns även Midi-gitarrer, som i likhet med Midi-keyboards har många inbyggda ljud. I citatet sägs det uttryckligen att Greta solospelade gitarr för Brian May!

Om inte Greta spelar gitarr, varför finns hänger det en fin gitarr på väggen där hon bor, och varför fanns det en fin gitarr, kanske samma gitarr, på katamaranbåten som hon seglade på!?

Så resurssnålt som Greta vill leva, tror jag inte ett ögonblick på, att hon vare sig köper eller går med på att ta emot ett musikinstrument, som hon ej använder rätt regelbundet!
2021-06-27, 18:51
Medlem
Citat:
Skrivfel, ska förstås stå Queen! Greta spelar keyboard och gitarr. Tidigare spelade hon piano.
Jaså, Greta™ spelar keyboard? Det gör även Jimmie Åkesson! Vad mer har de två gemensamt?
2021-06-27, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Själv äter jag svenskodlat. Potatis och kött från gårdar nära staden. Sallad, dill, persilja och spenat odlar jag på min balkong. Vad odlas det i Thunbergs palats denna sommar?
Greta har jag sett har vissa lite större blomkrukor, där hon bor.

Så jag tror att hon inte bara har känsliga musikfingrar, utan även känsliga gröna fingrar!

Vad som odlas i blomkrukorna, får dock Greta själv berätta om, om hon vill!
2021-06-27, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Jaså, Greta™ spelar keyboard? Det gör även Jimmie Åkesson! Vad mer har de två gemensamt?
Spelar själv både gitarr och keyboard, fast bara som glad amatör lite då och då.

Musikintresset har Greta och jag gemensamt, fast hon tycks vara långt skickligare i att spela än vad jag är!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in