Citat:
Hippies kan också vara fina, engagerade och omtänksamma människor! Som du säkert redan gissat så var många av de som på 1970-talet grundade dansk-svenska Solvognen just hippies, som ville leva alternativt. Många deltog i uppbyggnaden av fristaden Christiania och en självstyrande dansk skola startades, som lär finnas kvar än idag. Var ett reportage om den unika mycket kreativa skolan i DN för några år sedan!
Även i Lund startades en delvis självstyrande mycket kreativ kommunal grundskola, en skola som än idag har ett mycket stort engagemang för både musik, kultur, miljö, mänskliga rättigheter och flyktingar. Idag styrs den dock som en vanlig svensk skola. Liksom i Danmark startades också i Skåne ett antal kollektiv, inte minst i Emmaus, som ju är djupt engagerade för fattiga och för hemlösa.
Även idag finns det många unga i F4F nationellt som internationellt som vill leva alternativt. Om det syntes i de glada midsommardanserna med Greta och hennes kompisar, så var det helt rätt tolkat. Skulle inte förvåna mig ett dugg om Greta i framtiden ett tag vill prova att bo i ett kollektiv! För barn är det ofta kul att bo i kollektiv, det finns då alltid några kompisar att leka med!
Sedan ska jag inte måla allt i rosenrött. Det är väl omvittnat att i fristaden Christiania kände sig många barn mycket ensamma och utlämnade, när föräldrarna ofta gick på vilda fester, och då mest tänkte på sig själva. Det har visats minst en gripande dokumentär i SVT just om detta.
Den mycket unga brinnande aktivisttjejen i Lund, som inspirerade så många, även mig på 1970-talet, hade också sina större svårigheter. Hon var på många sätt lik Greta, både det stora engagemanget, musik- , dans- och dramaintresset och den mycket höga intelligensen delar de två!
Hon blev däremot mamma ytterst tidigt, liksom då många andra tonårstjejer blev i Lund. Tror aldrig förr eller senare att någon svensk stad haft så många tonårsmammor! 1973 hade vi fortfarande inte fri aborträtt i Sverige, den kom först 1974.
Jultomtehären 1974 var en stor mycket uppmärksammad internationell händelse, men jag minns mest hur hennes ettåringar skrek i kapp, när de slets från henne, när hon som ledare efter aktionen greps av dansk polis. Det har sina större problem att både vara en väldigt omtyckt och uppmärksammad aktivist och därtill en förälder, som älskar sina barn och vill göra allt för dem. En mycket svår kombination!
Helt unikt beslöt sedan det danska folketinget, att betala böterna, som några av de ledande unga aktivisterna i Solvognen dömdes till.
Senast redigerad av inspiratoeren 2021-06-27 kl. 15:44.
Senast redigerad av inspiratoeren 2021-06-27 kl. 15:44.