Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-06-26, 21:33
  #33913
Moderator
oilslicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
I vissa fall med starka skyddsskäl har man rätt att bo på en annan adress än sin folkbokföringsadress! I än mer sällsynta fall med ytterst starka skyddsskäl har man då till och med rätt att ha en annan identitet än sin riktiga.

Du är dock ursäktad för att du inte kände till detta, det gör inte ens alla jurister. Att Greta är skriven på en viss adress säger alltså inte alls säkert att hon bor där!

För Greta är Martin Luther King Jr och hans ickevåldskamp en viktig inspirationskälla, och hon tar helt och hållet avstånd från allt våld i politiken! Det gör jag också och av samma skäl!

Har man starka skyddsskäl så kan man ansöka om skyddad identitet och därmed försvinna ifrån radarn.
Speciellt idag då det är lite för lätt att kartlägga en person.
Att flytta till ett annat boende i samma stad (om hon ens har gjort det) och delta i publika jippon visar att hon inte har ett starkt skyddsskäl.
Det är något ni bara har fantiserat ihop är jag rädd.

F4F verkar vara extremt toppstyrt, ser ni andra inga problem med det?
2021-06-26, 21:55
  #33914
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av oilslick
Har man starka skyddsskäl så kan man ansöka om skyddad identitet och därmed försvinna ifrån radarn.
Speciellt idag då det är lite för lätt att kartlägga en person.
Att flytta till ett annat boende i samma stad (om hon ens har gjort det) och delta i publika jippon visar att hon inte har ett starkt skyddsskäl.
Det är något ni bara har fantiserat ihop är jag rädd.

F4F verkar vara extremt toppstyrt, ser ni andra inga problem med det?
Inga fantasier, gott lagstöd finns för beskrivningen! För mer uttömmande info se en bra beskrivning av gällande regler för skyddad identitet på

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Skyddad_identitet

Förtroendevalda som är under hot deltar i valmöten osv och Greta gör på motsvarande vis.

Nej, F4F är allt annat än toppstyrt, utan ytterst decentraliserat! Varje lokal arbets- och aktionsgrupp avgör på egen hand inriktning och upplägg av arbetet.

Det jag beskrev om att vi ger råd och Greta tar självständiga beslut, gäller BARA för henne själv, inte för F4F. Läs bättre vad jag redan har skrivit!

Ingen, inte ens Greta representerar F4F, då vi idag bara är ett nätverk, där var och en bara representerar sig själv. Detta har redan jag, Greta, Luisa och många andra i F4F sagt många gånger privat som offentligt! Lyssna på oss!
__________________
Senast redigerad av inspiratoeren 2021-06-26 kl. 22:01.
2021-06-26, 22:22
  #33915
Moderator
oilslicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Inga fantasier, gott lagstöd finns för beskrivningen! För mer uttömmande info se en bra beskrivning av gällande regler för skyddad identitet på

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Skyddad_identitet

Förtroendevalda som är under hot deltar i valmöten osv och Greta gör på motsvarande vis.

Nej, F4F är allt annat än toppstyrt, utan ytterst decentraliserat! Varje lokal arbets- och aktionsgrupp avgör på egen hand inriktning och upplägg av arbetet.

Det jag beskrev om att vi ger råd och Greta tar självständiga beslut, gäller BARA för henne själv, inte för F4F. Läs bättre vad jag redan har skrivit!

Ingen, inte ens Greta representerar F4F, då vi idag bara är ett nätverk, där var och en bara representerar sig själv. Detta har redan jag, Greta, Luisa och många andra i F4F sagt många gånger privat som offentligt! Lyssna på oss!

Då kommer frågan varför inte Greta ser till att få skyddad identitet och börjar agera som en person med skyddsskäl.
Lagstöd och Wikipediasidor visar precis ingenting.
Nu tvivlar jag på att någon skulle göra något dumt men ändå.

Med toppstyrt så menade jag mera om att det bara är Greta allt cirkulerar runt, med vad hon tycker osv.
Det blir extremt sårbart om något skulle hända eller om Greta växer upp och skaffar andra intressen.

Tyvärr så framställs ni lite för infantila i media och vissa skribenter på nätet för att jag skulle ta er på allvar.
Det är en sak som ni faktiskt borde komma ifrån....bli lite mer seriösa.
"Dansen" igår är ett lysande exempel på det, tittar man på bilden som länkades så såg det ut som ett par hippies som luftade sig.
Det är ju bara min åsikt så ta det inte så allvarligt.
2021-06-26, 22:55
  #33916
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av oilslick
Då kommer frågan varför inte Greta ser till att få skyddad identitet och börjar agera som en person med skyddsskäl.
Lagstöd och Wikipediasidor visar precis ingenting.
Nu tvivlar jag på att någon skulle göra något dumt men ändå.

Med toppstyrt så menade jag mera om att det bara är Greta allt cirkulerar runt, med vad hon tycker osv.
Det blir extremt sårbart om något skulle hända eller om Greta växer upp och skaffar andra intressen.

Tyvärr så framställs ni lite för infantila i media och vissa skribenter på nätet för att jag skulle ta er på allvar.
Det är en sak som ni faktiskt borde komma ifrån....bli lite mer seriösa.
"Dansen" igår är ett lysande exempel på det, tittar man på bilden som länkades så såg det ut som ett par hippies som luftade sig.
Det är ju bara min åsikt så ta det inte så allvarligt.
Greta har på många presskonferenser glädjande tagit med många andra aktiva i F4F. Hon försöker hela tiden göra andra i F4F mera kända, men ändå koncentrerar sig linserna och mikrofonerna gång på gång på just Greta.

Själv är jag rätt känd och har rätt ofta varit med i intervjuer och debatter. Dessutom var det länge sedan jag var ung.

Ändå skulle jag kunna ställa upp i någon intervju eller debatt som arrangeras av F4F, om så skulle önskas. Det viktiga är dock att de unga kommer fram, jag har redan varit tillräckligt mycket linslus i mitt liv!

I USA är mer än var fjärde ung aktiv i klimatfrågorna, så globalt är vi verkligen många. Allt står och faller verkligen inte med Greta, som dock är en mycket viktig samlande enande internationell symbol. Vill hon ha min hjälp, så ställer jag upp!
__________________
Senast redigerad av inspiratoeren 2021-06-26 kl. 22:57.
2021-06-27, 08:26
  #33917
Medlem
wwrs avatar
Radioreportaget från Gretas midsommar är typiskt för den bild vi får av Gretas verksamhet.

Hon går till riksdagen för att leka midsommarlekar eller sitta och sura som hon gjorde tidigare. Hon går inte dit för att prata med politiker.

Midsommarstången, en svensk symbol, är naturligtvis ynklig och reportern skrattar när den faller omkull.

Det dåliga vädret skildras. Det är mulet, regnar och kastvindar blåser. Om det även var kallt i Stockholm på midsommar har jag inte lyckats hitta säker statistik på. Dessa data göms på Internet för att skapa kaos. Är det någon som hittar min/medel/max-temp för Stockholm 25 juni en tid tillbaka och kan jämföra?

Det är så Gretas team och media arbetar. I små steg hatar man svenska företeelser för att lura oss att skicka våra skattepengar utom synhåll, till Bryssel

https://sverigesradio.se/artikel/gre...nfor-riksdagen
__________________
Senast redigerad av wwr 2021-06-27 kl. 08:49.
2021-06-27, 10:00
  #33918
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Hur kan man håna Sverige genom att sjunga Små Grodorna på Midsommar?
Kan du inte försöka ens att tänka lite innan du postar?

Citat:
Ursprungligen postat av oilslick
(...)
Tyvärr så framställs ni lite för infantila i media och vissa skribenter på nätet för att jag skulle ta er på allvar.
Det är en sak som ni faktiskt borde komma ifrån....bli lite mer seriösa.
"Dansen" igår är ett lysande exempel på det, tittar man på bilden som länkades så såg det ut som ett par hippies som luftade sig.
Det är ju bara min åsikt så ta det inte så allvarligt.

Precis min åsikt också.

Bara trams och flams, ett litet avbrott i att "rädda planeten".
2021-06-27, 10:20
  #33919
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oilslick
Greta verkar ha sin egna YT kanal.

Här talar hon i Frankrike.
Jag kan tycka att det är lite märkligt att hon där inte tar talet enbart på Franska som hon är så vass på.
Inledningen är jag inte så imponerad av, och då läste jag Franska i ynka tre år utan att ha ett större intresse för språket.

https://www.youtube.com/watch?v=J1yimNdqhqE
Det där är bevis nog för att Greta™ inte behärskar franska. Fransmännen är ett oerhört hjälpsamt och vänligt folk (parisare undantagna) gentemot de utlänningar som försöker tala franska. Det spelar ingen roll om grammatiken är fel, ordförrådet klent och uttalet skralt. Genom att visa den goda viljan att försöka tala deras språk kommer du att bli väldigt väl bemött. Använder du däremot engelska kommer du att finna att fransmännen är gravt hörselskadade, även om de förstår engelska... Att talet hölls på engelska inför nationalförsamlingen är att betrakta som en direkt förolämpning. Bäst hade varit om hennes handlers hade hittat en duktig översättare, och därefter gnuggat Greta™ hårt i att lära sig franskt uttal. Näst bäst hade faktiskt varit att hålla talet på svenska med simultantolk. Men att hålla det på engelska inför nationalförsamlingen tyder på att hennes handlers är kulturellt stendöva. Det var kanske hon tyskan, Luisa eller vad hon heter, som var rådgivare? Greta™:s kunskaper i franska tycks vara begränsade till enkla hälsningsfraser. Jag tror inte ett ögonblick på att hon kan diskutera vare sig vetenskap eller trädgårdsskötsel på franska. Hon kan möjligen stappla fram en fråga om hur man hittar till järnvägsstationen.
2021-06-27, 10:26
  #33920
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
https://live.aftonbladet.se/supernyt...urce=share-btn

G tar nya tag för ändrad matproduktion. Måste beundra hennes energi och uthållighet! Ny länk på Aftonbladet!

"Greta Thunberg tar nästa steg i klimatkampen. I en video, som hon publicerade på Twitter under lördagen, förklarar hon att hennes nästa fokus ligger på att förändra hur världen producerar och konsumerar mat.

I videon säger Thunberg att både miljöpåverkan från jordbruk och sjukdomsutbrott som covid-19 skulle kunna minskas om livsmedelsproduktionen ändrades."

Återigen talar Greta enbart om animaliska produkter. Hon är f-n ta mig väldigt lik Annie Lööw - alla ska dansa efter deras respektive pipor.

Den riktiga miljörörelsen talar (på goda grunder) om att man ska äta lokalproducerat så långt som möjligt. Det faller dock inte Greta på läppen för då skulle hon inte längre kunna äta bananer. Därför håller hon helt tyst om det obehagliga faktum att hon med nöje proppar i sig sådant som måste fraktas med dieseldrivna fartyg. Och märkligt nog glömmer hon att hon kräver att alla CO2-utsläpp ska ner till noll. Tänker hon få privatleveranser med La Malizia eller segelbåtar, kanske?

Kommer ihåg den första filmen om henne som visades på SVT. Där Svante och hon lastade in 25 burkar veganska vita bönor och ett j-vla våffeljärn i Teslan och körde ner till Polen (rätta mig om jag minns fel om någon detalj). Där förfasade hon sig över hur deltagare i en klimatkonferens kunde äta hamburgare och andra animaliska varor. Hon hade inte blivit nöjd med mindre än att alla bara åt vita bönor i tomatsås och drabbades av tarmbesvär och näringsbrist.

Citat:
Konservburkar är en stor energislukare både vid första tillverkningen samt efter återvinning och orsakar stora utsläpp trots att de kan återvinnas hur många gånger som helst.

Vad jag dock kommer ihåg att att de pratade om att de skulle köpa margarin i Malmö, till våffeljärnet antagligen. Eftersom jag vet att hälsointresserade ofta skyr margarin som pesten, tyckte jag det var lite förvånande.

Citat:
De vegetabiliska oljor i margarin har genomgått hårdhänta kemiska behandlingar som omestring, deodorisering och hydreringsprocesser. Dessa oljor har också en väldigt ogynnsam fördelning av fettsyrorna Omega-6 och Omega-3. Övervikten av Omega-6 har kopplats till många inflammations- och sjukdomstillstånd hos människan.

Det är primärt palmolja som används till margarintillverkning. Produktionen av just palmolja är mycket hårt kritiserad ur ett miljöperspektiv. Och att den hårt raffinerade palmoljan ens får benämnas som en vegetabilisk olja, är på gränsen till bedrägeri!

Citat:
Margarin är på samma sätt en tekniskt framställd smörersättning. Fettindustrins kemiska processer reducerar, tar bort eller förändrar kända och okända fettlösliga substanser. Omestringen och härdningen förändrar naturliga fettmolekyler till syntetiska naturfrämmande molekyler. Detta är på samma sätt ett avsteg från en biologisk norm som inte visat sig vara vare sig berättigat eller ofarligt.

Men antagligen köper Greta något specialveganskt margarin för 300 kr/kilot.

Och i likhet med Annie Lööw tror jag att vindarna kommer att vända och opinionen vända sig emot även Greta. Det funkar liksom inte med dubbelmoral hur länge som helst. Inte med lögner och överdrifter heller.
2021-06-27, 10:53
  #33921
Medlem
Picamagpies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Skrivfel, ska förstås stå Queen! Greta spelar keyboard och gitarr. Tidigare spelade hon piano.

Tittar du noga på fotona från katamaranbåten som Greta seglade tillbaka med från USA till Portugal, så ser du att det står en fin gitarr i bakgrunden i några av fotona! En fin gitarr hänger också på väggen i bakgrunden på några av bilderna från där Greta bor i Stockholm.

Ett keyboard syns också i bakgrunden i några av dessa bilder från hennes trevliga trivsamma bostad i Stockhom. Så Greta har inte hållit sitt betydande musikintresse hemligt!
Brian May har aldrig skrivit att Greta spelat gitarr för honom.
2021-06-27, 10:59
  #33922
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Precis min åsikt också.

Bara trams och flams, ett litet avbrott i att "rädda planeten".
Jag håller inte med. Vid riksdagen sitter Greta antingen och surar eller leker lekar. Hon har missuppfattat vad en aktivist skall göra vid riksdagen. Hon skall försöka komma i kontakt med politikerna och ställa krav.

Reportaget i radio var dessutom negativt. Gretas midsommarstång var ynklig och reportern skrattade när den blåste omkull.

Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Det där är bevis nog för att Greta™ inte behärskar franska. Fransmännen är ett oerhört hjälpsamt och vänligt folk (parisare undantagna) gentemot de utlänningar som försöker tala franska. Det spelar ingen roll om grammatiken är fel, ordförrådet klent och uttalet skralt. Genom att visa den goda viljan att försöka tala deras språk kommer du att bli väldigt väl bemött. Använder du däremot engelska kommer du att finna att fransmännen är gravt hörselskadade, även om de förstår engelska... Att talet hölls på engelska inför nationalförsamlingen är att betrakta som en direkt förolämpning. Bäst hade varit om hennes handlers hade hittat en duktig översättare, och därefter gnuggat Greta™ hårt i att lära sig franskt uttal. Näst bäst hade faktiskt varit att hålla talet på svenska med simultantolk. Men att hålla det på engelska inför nationalförsamlingen tyder på att hennes handlers är kulturellt stendöva. Det var kanske hon tyskan, Luisa eller vad hon heter, som var rådgivare? Greta™:s kunskaper i franska tycks vara begränsade till enkla hälsningsfraser. Jag tror inte ett ögonblick på att hon kan diskutera vare sig vetenskap eller trädgårdsskötsel på franska. Hon kan möjligen stappla fram en fråga om hur man hittar till järnvägsstationen.
Hon verkar ha studerat 8 år på Franska Skolan och har en "extramamma" på Östermalm med vilken hon talar franska. Hon skriver även tal på franska. Då kan hon säkert hålla tal på franska. Det skulle nog de flesta av oss göra med den bakgrunden. (Att hon stakar sig på enkla meningar tror jag är fejkat.)

Att hon inte håller tal på franska i Frankrike är troligen för att mörka sin överklassbakgrund. Vi skall minnas bilden av henne och invandrarna i Södertäljeskolan.

Det handlar om EU-anpassning. Jag träffade en kille från forna öststaterna som jobbade för EU i Strasbourg. Han tyckte franskan var jobbig. Det blir ännu mer av den efter Brexit.

Det handlar tyvärr om att förringa svenska företeelser och gärna framhålla franska. Jag har läst en del franska, även i Frankrike och gillar både svensk och fransk kultur. Men Gretas firande gav ingen positiv bild av svenskt firande. Hon deltar i det gradvisa spridandet av förringande av svenska företeelser eftersom man vill ta upp oss i EU.
__________________
Senast redigerad av wwr 2021-06-27 kl. 11:56.
2021-06-27, 13:15
  #33923
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picamagpie
Brian May har aldrig skrivit att Greta spelat gitarr för honom.
Nånting spelade hon ivf, när hon Skypade med Brian.

Greta Thunberg could play guitar for rock band Queen after impressing Brian May
Citat:
Queen could have Greta Thunberg on guitar at their gig for bushfire victims.

She stunned Brian May when she played the solo to Bohemian Rhapsody during a Skype session.

Brian, 72, told fans: “And she’s good.

The chat sparked rumours Greta, 17, could be a guest performer at the show in Sydney in February
https://www.dailystar.co.uk/news/lat...uitar-21288288
2021-06-27, 14:49
  #33924
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Nånting spelade hon ivf, när hon Skypade med Brian.

Greta Thunberg could play guitar for rock band Queen after impressing Brian May
https://www.dailystar.co.uk/news/lat...uitar-21288288
Tack Giant Squid. Skulle ha angett det fina citatet idag, som jag väl kände till, men du hann före mig! Greta verkar alltså vara verkligt bra även på att spela gitarr! Många högt begåvade (barn) är mycket musikaliska och det tycks även gälla Greta! Einstein tyckte om att spela fiol, för att ta ett berömt exempel!
__________________
Senast redigerad av inspiratoeren 2021-06-27 kl. 14:51.

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback