2019-02-12, 17:52
Medlem
Geggamojas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnybodyOutThere
Jag tror personligen inte att GM viftat med geväret och orsaken till det är att postaren som valde att publicera dessa rykten sa något i stil med att Karin hade dubier om hon ska ringa till krim. Vem ringer till krim? Man ringer väl 112 för att tala med polisen?
Ja, jag vet inte, postaren kanske ser ordet krim som synonymt med polisen?
Citera
2019-02-12, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Geggamoja
Så kan det mycket väl vara men jag uppmärksammade ordvalet. Människor som är relativt nära och kan ha substantiell information om GM och BO tror jag inte skulle skulle svänga sig med det ordvalet.
Senast redigerad av AnybodyOutThere 2019-02-12 kl. 18:12.
Citera
2019-02-12, 18:36
Medlem
illalillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geggamoja

Spekulerar hejvilt....inte så ovanligt i denna tråd....om det kanske var så att det var långt ifrån första gången hon ringde så kanske hon hade nån form av direktnummer?
Citera
2019-02-12, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av illalilla
Spekulerar hejvilt....inte så ovanligt i denna tråd....om det kanske var så att det var långt ifrån första gången hon ringde så kanske hon hade nån form av direktnummer?
Så kan det vara. Berätta mer!
Citera
2019-02-12, 19:33
Medlem
Citat:
Jag tror personligen inte att GM viftat med geväret och orsaken till det är att postaren som valde att publicera dessa rykten sa något i stil med att Karin hade dubier om hon ska ringa till krim. Vem ringer till krim? Man ringer väl 112 för att tala med polisen?

Naturligtvis hade inte Karin lämnat barnen där och åkt om han viftat med geväret.
I allafall inte utan att stanna i närheten och be om polis hjälp att hämta tillbaka barnen.
En ansvarsfull förälder lämnar inte helt ansvarslöst i ett sådant läge.
Citera
2019-02-12, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av illalilla
Var det så, så skulle SR inte få ha hand om sina barn, då polisen är tvungen att göra oros anmälan till soc om de varit inblandad tidigare.
Citera
2019-02-12, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meze
Det är fler än ni som ser den trasiga själen❤️
Tror det ligger en bottenlös förtvivlan bakom detta.
Kände sig antagligen helt maktlös. I hans verklighet hade pojkarna det inte bra hos mamman och han såg ingen annan utväg. Upprepar i HANS verklighet och HAN såg ingen annan utväg.
Ingen annan än HAN tycker detta var enda lösningen.
Hade Samuel varit en ond och självisk människa hade han inte gjort detta mot pojkarna av DEN anledningen.

Citat:
Naturligtvis hade inte Karin lämnat barnen där och åkt om han viftat med geväret.
I allafall inte utan att stanna i närheten och be om polis hjälp att hämta tillbaka barnen.
En ansvarsfull förälder lämnar inte helt ansvarslöst i ett sådant läge.
Jag kan inget annat säga än att jag beklagar sorgen. Jag tror dessutom att ingen av föräldrarna var onda i bokstavlig mening. Det tror jag ingen är. Frågan man kan ställa sig är om goda människor kan begå ondskefulla handlingar. Ja, det händer och ibland så ryser vi andra till. Det är nedärvt att rysa till vid barnamord. Har vi rätt att döma? Det tror jag är en väldigt knepig fråga. Hur kan man döma någon man inte känner? Hur kan man döma någon man känner? Jag har inget bra svar men ta hand om er på bästa sätt. Jag menar det av hela mitt❤️
Citera
2019-02-12, 21:03
Medlem
Citat:
Jag kan inget annat säga än att jag beklagar sorgen. Jag tror dessutom att ingen av föräldrarna var onda i bokstavlig mening. Det tror jag ingen är. Frågan man kan ställa sig är om goda människor kan begå ondskefulla handlingar. Ja, det händer och ibland så ryser vi andra till. Det är nedärvt att rysa till vid barnamord. Har vi rätt att döma? Det tror jag är en väldigt knepig fråga. Hur kan man döma någon man inte känner? Hur kan man döma någon man känner? Jag har inget bra svar men ta hand om er på bästa sätt. Jag menar det av hela mitt❤️

Hoppas inte detta misstolkats som att jag är närstående.

Min tolkning kommer bara av erfarenheter från andra sammanhang och människor som mår väldigt dåligt. Har man haft detta nära genom både arbete och privatliv är det lättare att se en förklaring som inte beror på att människan är ond men så nedbruten att man tappar verklighetsförankring.
Vet också att de flesta inte förmår se bakom skalet.

Tror absolut inte Samuel varit istånd att tänka att detta är en hämnd mot Karin utan tror att han i sin förtvivlan inte sett någon annan utväg. Han har inte orkat leva vidare och har inte känt sig trygg med att lämna sina barn kvar i denna världen. En människa i bottenlös förtvivlan är inte mottaglig för förnuftiga tankar, du når helt enkelt inte fram. Verklighetsförankringen är helt borta.
Citera
2019-02-12, 21:20
Medlem
Citat:

Min tolkning kommer bara av erfarenheter från andra sammanhang och människor som mår väldigt dåligt. Har man haft detta nära genom både arbete och privatliv är det lättare att se en förklaring som inte beror på att människan är ond men så nedbruten att man tappar verklighetsförankring.

Tror absolut inte Samuel varit istånd att tänka att detta är en hämnd mot Karin utan tror att han i sin förtvivlan inte sett någon annan utväg. Han har inte orkat leva vidare och har inte känt sig trygg med att lämna sina barn kvar i denna världen. En människa i bottenlös förtvivlan är inte mottaglig för förnuftiga tankar, du når helt enkelt inte fram. Verklighetsförankringen är helt borta.

Jag är nog inne på ungefär detsamma tankesätt. I liven så svarar han osammanhängande på folk som skrev honom på fb och jag TROR, för kan inte veta, att många tror att det var direkt ett meddelande ut till alla, liven blev kankse inte som han ville då de satt folk där och pratade med honom. Därmed så anser jag fortfarande att det han gjorde är fruktansvärt och rättfärdigare inte det han gjorde.
Citera
2019-02-12, 21:33
Medlem
Citat:

Gott så. Alla är vi en summa av våra erfarenheter. Jag tänker inte som du utifrån min långa erfarenhet av människor som mest är uppfyllda av sitt eget jag utan tanke på andra. Det är min utgångspunkt. Vi tolkar världen olika och det får vara okey. Ha det gott!
Citera
2019-02-12, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mozarti
Var det så, så skulle SR inte få ha hand om sina barn, då polisen är tvungen att göra oros anmälan till soc om de varit inblandad tidigare.

Det var också därför jag tidigare ställde frågan om barnen gått i förskola. Personalen där borde ha uppfattat/misstänkt om något inte stod rätt till i hemmet, med pappan. Ex ”pappa brukar vifta med sin bössa när mamma hämtar/lämnar oss”.
Låter inte troligt att Samuel hotat med vapen tidigare.
Citera
2019-02-13, 02:06
Medlem
Citat:
Väljer att svara dig eftersom jag också har varit inblandad i diskusssionen. Se mina fetade svar efter varje påstående

1. Ok, berätta på vilket vis som det inte är troligt utifrån en filmsnutt med en klart förvirrad kuf?

2. Vad menar du? På vilket vis säger jag emot mig själv?

3. Inte jättekonstigt om man är det minsta insatt inom psykisk sjukdom.

4. Du frångår frågeställningen. Det handlade om att skjuta ihjäl någon i sömnen.
Det faller juridiskt varken inom ramen för förmildrande eller försvårande. Att skjuta ihjäl skyddslösa barn har jag redan fört upp som försvårande men du har kanske missat det i tråden.

5. Bra att du har brandvarnare, köp fler!

6. Vad sysslar en rättsläkare med tror du? Jag skrev att man gör en samlad bedömning och det gör man oavsett om offret överlevt eller inte.

7. Jag tror att vi kan uteslöta en musköt iaf. Om vi talar om jaktvapen eller i princip om samtliga moderna skjutvapen, är nog ett skott var fullt tillräckligt under förhållanden som max kan vara några meter, vindstilla inomhus och om nu inte SR var fullständig novis med att sikta eller hantera skjutvapen.
Att ladda om ett skjutvapen för nya skott tar förstås inte minuter såvida inget fallerar med själva vapnet.
Det heter inte omlopp, det heter lopp.

8. Här missar du helt vad det handlar om så jag förstår att klockan inte ringer.
Ja, Lotta blev under ett utdraget förlopp brutalt sönderslagen. Martin fick först livstid men sedan sänkt till tidsbestämt med tillhörande möjlighet att kunna vara ute efter redan avtjänade 3/4 av straff.

I Mantorp begick Edvard ett sällsynt bestialiskt och utdraget dubbelmord och fick livstid eftersom inga andra alternativ kunde komma på fråga.
Två exempel där båda visar hur det ev kunde ha slutat i domstol med SR. Man gör avväganden mot andra liknande brott och pekar på skillnader, vips så kan det första utfallet ändras. De längsta staffen ska förbehållas de grövsta brotten.
Det andra fallet fastställer delvis vad jag nyss skrev. Däremot finns ingen egen skala för dubbelmord i sig som Timeout tidigare fick det att låta som.

9. Är viss skillnad på att ha en otrevlig ton och att helt förkasta folk eller uppfattningar som sjuka bara för att det inte harmoniserar med den egna uppfattningen.
Senast redigerad av Xbaser 2019-02-13 kl. 02:09.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in