Citat:
Ursprungligen postat av
AnybodyOutThere
Väljer att svara dig eftersom jag också har varit inblandad i diskusssionen. Se mina fetade svar efter varje påstående
1. Ok, berätta på vilket vis som det inte är troligt utifrån en filmsnutt med en klart förvirrad kuf?
2. Vad menar du? På vilket vis säger jag emot mig själv?
3. Inte jättekonstigt om man är det minsta insatt inom psykisk sjukdom.
4. Du frångår frågeställningen. Det handlade om att skjuta ihjäl någon i sömnen.
Det faller juridiskt varken inom ramen för förmildrande eller försvårande. Att skjuta ihjäl skyddslösa barn har jag redan fört upp som försvårande men du har kanske missat det i tråden.
5. Bra att du har brandvarnare, köp fler!
6. Vad sysslar en rättsläkare med tror du? Jag skrev att man gör en samlad bedömning och det gör man oavsett om offret överlevt eller inte.
7. Jag tror att vi kan uteslöta en musköt iaf. Om vi talar om jaktvapen eller i princip om samtliga moderna skjutvapen, är nog ett skott var fullt tillräckligt under förhållanden som max kan vara några meter, vindstilla inomhus och om nu inte SR var fullständig novis med att sikta eller hantera skjutvapen.
Att ladda om ett skjutvapen för nya skott tar förstås inte minuter såvida inget fallerar med själva vapnet.
Det heter inte omlopp, det heter lopp.
8. Här missar du helt vad det handlar om så jag förstår att klockan inte ringer.
Ja, Lotta blev under ett utdraget förlopp brutalt sönderslagen. Martin fick först livstid men sedan sänkt till tidsbestämt med tillhörande möjlighet att kunna vara ute efter redan avtjänade 3/4 av straff.
I Mantorp begick Edvard ett sällsynt bestialiskt och utdraget dubbelmord och fick livstid eftersom inga andra alternativ kunde komma på fråga.
Två exempel där båda visar hur det ev kunde ha slutat i domstol med SR. Man gör avväganden mot andra liknande brott och pekar på skillnader, vips så kan det första utfallet ändras. De längsta staffen ska förbehållas de grövsta brotten.
Det andra fallet fastställer delvis vad jag nyss skrev. Däremot finns ingen egen skala för dubbelmord i sig som Timeout tidigare fick det att låta som.
9. Är viss skillnad på att ha en otrevlig ton och att helt förkasta folk eller uppfattningar som sjuka bara för att det inte harmoniserar med den egna uppfattningen.