2019-02-02, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nosework
Ja, vem försökte hjälpa honom, innan det gick så här långt? Ingen verkar ju ha förstått något
Vem kände honom egentligen?
Han verkar inte ha haft någon riktig vän

Rent och skärt skitsnack.
Citera
2019-02-02, 00:07
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spekualtioner
Människan var 46 år och har inte varit våldsam någongång under sina år innan detta hände. Så vart vill du komma?

Jag vill komma till att han visade sig vara våldsam, med dödlig utgång, trots att du inte sett sådana tendenser på 46 år.
Och jag skrev att jag inte klandrar dig för det.
Citera
2019-02-02, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spekualtioner
Människan var 46 år och har inte varit våldsam någongång under sina år innan detta hände. Så vart vill du komma?

Hur kan du veta det med säkerhet?
Citera
2019-02-02, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hayouel
Hur kan du veta det med säkerhet?

Jag vet det.
Citera
2019-02-02, 01:19
Medlem
Addhocs avatar
Jag gillar inte att söka förklaringar till all vettlöshet överallt. Det finns självfallet förklaringar till allt oavsett det är terrorbrott på Kungsgatan i Stockholm, jaktbrott, rattonykterhet, eller att skjuta sina egna barn. Och visst kan vi alltid använda oss av floskler som ”vi måste förstå anledningarna för att förhindra att det händer igen” men det är meningslöst! HUR ska man någonsin upptäcka att en till synes skötsam och tidigare ej våldsam människa smider de värsta av planer?
Någonstans kommer det väl ändå ned till det vedervärdiga brottet? Allt är redan gjort, allt är förstört och två små barn fick inte själva växa upp och bestämma om de ville leva eller dö.
Det är så överdjävligt hemskt rätt och slätt bara som det är. Vi behöver inga förklaringar. Inte hat heller för den delen. Sorgligt är vad det är, vanvettigt sorgligt och må den sörjande mamman till barnen få frid någon gång i livet innan hon själv går bort.
Citera
2019-02-02, 02:06
Citat:
Ursprungligen postat av Addhoc
Jag gillar inte att söka förklaringar till all vettlöshet överallt. Det finns självfallet förklaringar till allt oavsett det är terrorbrott på Kungsgatan i Stockholm, jaktbrott, rattonykterhet, eller att skjuta sina egna barn. Och visst kan vi alltid använda oss av floskler som ”vi måste förstå anledningarna för att förhindra att det händer igen” men det är meningslöst! HUR ska man någonsin upptäcka att en till synes skötsam och tidigare ej våldsam människa smider de värsta av planer?
Någonstans kommer det väl ändå ned till det vedervärdiga brottet? Allt är redan gjort, allt är förstört och två små barn fick inte själva växa upp och bestämma om de ville leva eller dö.
Det är så överdjävligt hemskt rätt och slätt bara som det är. Vi behöver inga förklaringar. Inte hat heller för den delen. Sorgligt är vad det är, vanvettigt sorgligt och må den sörjande mamman till barnen få frid någon gång i livet innan hon själv går bort.

Men den friden finner hon tyvärr inte i denna tråd.
Citera
2019-02-02, 02:13
Medlem
Citat:
...
HUR ska man någonsin upptäcka att en till synes skötsam och tidigare ej våldsam människa smider de värsta av planer? ...

Eftersom forskare har lyckats identifiera gemensamma komponenter/egenskaper hos dem som gör detta ofattbara, finns ändå möjligheten att upptäcka. Om fler förstår den potentiella sprängkraften i dessa när de sammanfaller, behöver inte nästa gång bli ett bombnedslag. Så tänker jag.
Citera
2019-02-02, 02:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AKaye
Eftersom forskare har lyckats identifiera gemensamma komponenter/egenskaper hos dem som gör detta ofattbara, finns ändå möjligheten att upptäcka. Om fler förstår den potentiella sprängkraften i dessa när de sammanfaller, behöver inte nästa gång bli ett bombnedslag. Så tänker jag.

Du har helt rätt. Men få verkar bemöda sig att ens lyssna eller har förmågan att kalibrera de signaler en medmänniska sänder ut. Sorgligt!
Citera
2019-02-02, 08:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Du har helt rätt. Men få verkar bemöda sig att ens lyssna eller har förmågan att kalibrera de signaler en medmänniska sänder ut. Sorgligt!

Förstår att du inte har någon vidare avsikt med ordvalet men dess ursprung gör att det känns lite olämpligt i sammanhanget utan att jag på något vis skulle vara en ordpolis.
Det jag är mer fundersam över, är vad du menar med förmågan att kalibrera en medmänniskas signaler?

Antar att du menar hur man ska evaluera och förstå allvaret i signalerna?
Senast redigerad av Xbaser 2019-02-02 kl. 08:40. Anledning: Tillägg, omskrivning
Citera
2019-02-02, 08:14
Medlem
EndOfDays avatar
Över 18 år-SR
Ansvarar för sina egna handlingar-SR
Fullt medveten om sitt handlande då han väljer att streama detta på FB-SR
Fullt ut ansvarig för överlagt mord på 2 oskyldiga sovande barn-SR
Psykopat-SR
Mördare-SR
Psykopat-mördare-SR

Detta är ingen j-a trådsanning utan är 100% sant!!

Att söka frågan vem som är skyldig till detta, läs uppifrån ner!
Allt annat väger ej upp till att rättfärdiga detta som hänt!

En knäppgök till mördare helt enkelt med facit i hand!
Punkt slut!!!
Citera
2019-02-02, 08:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EndOfDay
Över 18 år-SR
Ansvarar för sina egna handlingar-SR
Fullt medveten om sitt handlande då han väljer att streama detta på FB-SR
Fullt ut ansvarig för överlagt mord på 2 oskyldiga sovande barn-SR
Psykopat-SR
Mördare-SR
Psykopat-mördare-SR

Detta är ingen j-a trådsanning utan är 100% sant!!

Att söka frågan vem som är skyldig till detta, läs uppifrån ner!
Allt annat väger ej upp till att rättfärdiga detta som hänt!

En knäppgök till mördare helt enkelt med facit i hand!
Punkt slut!!!

Men det är ju inte svaret på det som söks din knäppgök! Du skulle fullgjort din skolgång så hade du sluppit framstå som en analfabet och sluta använda ord du inte begriper innebörden av. / Ordpolisen
Citera
2019-02-02, 08:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popll
hej och tack för ditt inlägg. Intressant och tankeväckande.
Kan förstå din frustration..men om det nu var känt att S mådde så dåligt.
Kan du då säga om någon/några försökte hjälpa? För man undrar ju om han
var ensam i detta. I så fall varför..?

Jag kommer inte gå in på mina exakta kopplingar till S. Och ska jag svara på den frågan exakt så kommer det framgå. Däremot tänker jag generellt såhär, utifrån erfarenheter av andra med dåligt mående:
När man är i botten så kan folk absolut försöka hjälpa på olika sätt, men det drunknar i ens eget huvud. Det spelar ingen roll hur mycket folk försöker hjälpa, är man tillräckligt långt ner så känner man sig ändå ensammast i världen.
Om och vilken hjälp han fick, av vem eller vilka – oavsett var det inte tillräckligt. För honom.
Återigen är det väldigt subjektivt, vad man behöver och när osv. Hur lätt är det för omgivningen att hantera det?

Citat:
Okej då vet vi. Nu har du FÖRKLARAT och inte försvarat (även om det ligger j-vligt nära varandra vissa gånger).

Jag kan absolut förklara saker utan att försvara, men i detta fallet skulle jag vilja skicka en motfråga till dig. Skulle du haft kraft och lust till att förklara handlingen om en han istället skjutit två andra barn som var okända för honom?
Jag upplever att människor tenderar att ”förklara” mer när föräldrar mördar sina egna barn, än när de mördar andras barn.

Varför förklara det annorlunda? Det är lika irrationellt. En normalt fungerande frisk person funderar inte på att döda folk (än mindre sina barn).. Och jag tror knappast man går omkring och pratar om det, så hur ska någon inse vidden och allvaret av en sådan tanke om man inte vet om den.
Alla har ju mått dåligt i sitt liv, men det finns grader i helvetet och har man inte varit där det är som varmast så ska man nog försöka förhålla sig ödmjuk inför det. Därför att det mänskliga psyket är så komplext.

Att människor försöker förklara mer när det gäller föräldrar som mördat sina barn är ganska logiskt tycker jag: för att det är så hemskt! Mord är alltid hemskt, men när det är deras egna barn…
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in