Citat:
Ursprungligen postat av
popll
hej och tack för ditt inlägg. Intressant och tankeväckande.
Kan förstå din frustration..men om det nu var känt att S mådde så dåligt.
Kan du då säga om någon/några försökte hjälpa? För man undrar ju om han
var ensam i detta. I så fall varför..?
Jag kommer inte gå in på mina exakta kopplingar till S. Och ska jag svara på den frågan exakt så kommer det framgå. Däremot tänker jag generellt såhär, utifrån erfarenheter av andra med dåligt mående:
När man är i botten så kan folk absolut försöka hjälpa på olika sätt, men det drunknar i ens eget huvud. Det spelar ingen roll hur mycket folk försöker hjälpa, är man tillräckligt långt ner så känner man sig ändå ensammast i världen.
Om och vilken hjälp han fick, av vem eller vilka – oavsett var det inte tillräckligt. För honom.
Återigen är det väldigt subjektivt, vad man behöver och när osv. Hur lätt är det för omgivningen att hantera det?
Citat:
Ursprungligen postat av
Addhoc
Okej då vet vi. Nu har du FÖRKLARAT och inte försvarat (även om det ligger j-vligt nära varandra vissa gånger).
Jag kan absolut förklara saker utan att försvara, men i detta fallet skulle jag vilja skicka en motfråga till dig. Skulle du haft kraft och lust till att förklara handlingen om en han istället skjutit två andra barn som var okända för honom?
Jag upplever att människor tenderar att ”förklara” mer när föräldrar mördar sina egna barn, än när de mördar andras barn.
Varför förklara det annorlunda? Det är lika irrationellt. En normalt fungerande frisk person funderar inte på att döda folk (än mindre sina barn).. Och jag tror knappast man går omkring och pratar om det, så hur ska någon inse vidden och allvaret av en sådan tanke om man inte vet om den.
Alla har ju mått dåligt i sitt liv, men det finns grader i helvetet och har man inte varit där det är som varmast så ska man nog försöka förhålla sig ödmjuk inför det. Därför att det mänskliga psyket är så komplext.
Att människor försöker förklara mer när det gäller föräldrar som mördat sina barn är ganska logiskt tycker jag: för att det är så hemskt! Mord är alltid hemskt, men när det är deras egna barn…