2019-08-25, 09:17
Medlem
Salorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Gått på matchen med någon kompis eller släkting som är Kalmarsupporter?

Nej, gått på gamla Fredriksskans och var sen med biljett. Då ståplats var slut så köpte man sitt, var inga problem och har inte varit någonstans jag sett på fotboll. Ja, förutom nu då när mff ska börja med en ny regel för svensk fotboll som endast förstör för alla andra lag.
Citera
2019-08-25, 10:26
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av motvall
Nej, har inte varit på fotboll i Danmark i modern tid. Var nog tjugo år sedan.

Har aldrig varit med om några egentliga problem med bortafans bland sittplats förutom rena idioter som mest verkar vara ute efter att provocera. Men sådan finns ju bland hemmasupportarna också. Och det är ett problem på individnivå, inget ett lags anhängare kollektiv ska bestraffas för. Att bortalagets supportrar inte ska stå i hemmaklacken eller ens sitta väldigt nära den är väl en självklarhet?

Sen en allmän fråga. Har inte alla vi som i åratal gått på fotboll många gånger gjort det tillsammans med vänner eller släktingar som håller på motståndarlaget? Jag har t o m gått på derbyn med djurgårds- och gnagetkompisar.

På Gamla är det alltid några som sitter med bortalagets färger, inga problem alls i 99% av fallen. Sedan finns det alltid nån dåre nån gång som varit lite väl tyken och fått flytta sig men vanligt folk kan, oavsett lagsympatier, uppföra sig bra.
Mitt intryck av gästande fans på vår sittplats är att dessa även anpassar sitt uttryckssätt efter matchen. Är det en rätt lugn tillställning kan ett glädjerop från en, säg Öskare bara rendera i lite leenden medan ett galet hett möte med sthlmslag eller MFF där varenda kotte från spelare till publik är mer heta givetvis ger mer hårda kommentarer etc om någon uttrycker sympati för bortalaget.

Jag har suttit i Sthlm (alla arenor utom Söderstadion), i Malmö, i Helsingborg, på bortaderbyn här i stan etc och det har i regel enbart slutat i att man tjötat med folket runtomkring en. Sunt förnuft gäller givetvis.
Har man varit med länge så får man vänner/bekanta som håller på alla lag och nån enstaka gång sitter man tillsammans, dock står jag 99 gånger av 100 på bortasektionen men likväl.

Citat:
Ursprungligen postat av Salorm
Nej, gått på gamla Fredriksskans och var sen med biljett. Då ståplats var slut så köpte man sitt, var inga problem och har inte varit någonstans jag sett på fotboll. Ja, förutom nu då när mff ska börja med en ny regel för svensk fotboll som endast förstör för alla andra lag.

Det mest idiotiska med den regeln är som flera varit inne på att den tillkommit alldeles för sent. Nu är dylika regler galet i sig men om det stått där från biljettsläppet vore det en annan sak ändå, nu kommer beskedet när antagligen mängder med dif-fans som köpt sådana biljetter redan är i Malmö och arenan är utsåld...
Det som också är korkat är ju att hänvisa till bortasektionen så länge där finns plats, den är ju utsåld sedan ett tag...
Citera
2019-08-25, 10:36
Medlem
Salorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kostymnisse
Det mest idiotiska med den regeln är som flera varit inne på att den tillkommit alldeles för sent. Nu är dylika regler galet i sig men om det stått där från biljettsläppet vore det en annan sak ändå, nu kommer beskedet när antagligen mängder med dif-fans som köpt sådana biljetter redan är i Malmö och arenan är utsåld...
Det som också är korkat är ju att hänvisa till bortasektionen så länge där finns plats, den är ju utsåld sedan ett tag...
Precis, hade det varit vid biljettsläpp vore det en sak, men nu gör man det för man är orolig att det blir för mycket Djurgårdare på plats då vi sålde slut vår kvot rätt fort och flera redan köpt långsida, det är ju kutym att man gör så, och självklart sköter man sig när man sitter på långsida oavsett vilka man möter.
Citera
2019-08-25, 10:39
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Gått på matchen med någon kompis eller släkting som är Kalmarsupporter?
Jag (och väldigt många med mig) vår på Fågelarenan nu i somras i Bajen-kläder på "vanliga" läktaren. Inget som helst problem.
Citera
2019-08-25, 10:46
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Jag (och väldigt många med mig) vår på Fågelarenan nu i somras i Bajen-kläder på "vanliga" läktaren. Inget som helst problem.

Och? Vad jag förundrades över var att motvall såg det som något hyfsat vanligt att man går på match med supportrar till andra laget. Gör man det i Stockholm? Jag tyckte det visade på okunskap på hur det är i andra städer där det finns ett dominerande lag utan direkta lokalrivaler.
Citera
2019-08-25, 10:52
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Och? Vad jag förundrades över var att motvall såg det som något hyfsat vanligt att man går på match med supportrar till andra laget. Gör man det i Stockholm? Jag tyckte det visade på okunskap på hur det är i andra städer där det finns ett dominerande lag utan direkta lokalrivaler.

Det finns ju iaf här i Gbg (och säkerligen i Sthlm med) folk som håller på precis vartenda lag i serien, dessa går på matcher ibland och säg att det är en Sirius-supporter som vill gå på Häcken-Sirius, då köper vi på neutral läktare och sitter där.
Inget konstigt alls, eller att dessa köper på sektioner nära där man har sitt årskort för att kunna tjöta innan och i paus t.ex.

Det är ingen bra väg att gå med sådana här regler direkt.
Citera
2019-08-25, 10:52
Moderator
vfs avatar
Citat:
Har sett du sett FCK eller Bröndby hemma? När man köper biljetter till dem står det tydligt i biljettkraven.

Eh? På vilket sätt är det relevant? Dom spelar i Danska ligan inte allsvenskan.

Eller jo, klart det är relevant, MFF är danskar.
Citera
2019-08-25, 10:54
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vf
Eh? På vilket sätt är det relevant? Dom spelar i Danska ligan inte allsvenskan.

Eller jo, klart det är relevant, MFF är danskar.

Jag svarade på ett inlägg som tog upp den internationella aspekten och aldrig varit med om det utomlands.
Citera
2019-08-25, 11:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Salorm
Precis, hade det varit vid biljettsläpp vore det en sak, men nu gör man det för man är orolig att det blir för mycket Djurgårdare på plats då vi sålde slut vår kvot rätt fort och flera redan köpt långsida, det är ju kutym att man gör så, och självklart sköter man sig när man sitter på långsida oavsett vilka man möter.

Här vill jag bara inflika med att det fanns lediga platser på borta stå/sitt när resten var slutsålt. Men det verkar vara något just med Djurgårdens supportrar som man baserat detta på. Det har inte varit några problem tidigare att låta andra lags supportrar sitta på långsidan även när det varit slutsålt.

Personligen tycker jag det är lite bajsnödigt av oss men har förståelse varför det görs. Tycker även det varit lite väl "hetsigt" och jag kan känna att det inte varit den "sköna" sortens uppladdning inför ett toppmöte utan det har varit ganska hårt från båda sidor. Sedan är det dessutom helt omöjligt att stoppa, såg till exempel hur många som helst som satt med sina Besiktaskläder trots förbudet.
Citera
2019-08-25, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IceEyes
Malmö i all ära, men desto mer underligt och skrattretande är att företrädesvis Stockholmare tror att man ligger i framkant i supporterkultur i dagsläget.

OK?
Citera
2019-08-25, 11:34
Medlem
T.H.F.C.s avatar
Som vanligt tillämpar man åtgärder när det gäller fotbollssupportrar som inte skulle accepteras i det övriga samhället. Tänk er "Ta av dig slöjan eller så hänvisas du till muslimsektionen" - politiker och media skulle rasa över detta i veckor och de ansvariga skulle hängas ut som brottslingar.
Citera
2019-08-25, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T.H.F.C.
Som vanligt tillämpar man åtgärder när det gäller fotbollssupportrar som inte skulle accepteras i det övriga samhället. Tänk er "Ta av dig slöjan eller så hänvisas du till muslimsektionen" - politiker och media skulle rasa över detta i veckor och de ansvariga skulle hängas ut som brottslingar.

Eller som en klädkod på restaurang, klubb eller liknande...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in