Citat:
Ursprungligen postat av
motvall
Nej, har inte varit på fotboll i Danmark i modern tid. Var nog tjugo år sedan.
Har aldrig varit med om några egentliga problem med bortafans bland sittplats förutom rena idioter som mest verkar vara ute efter att provocera. Men sådan finns ju bland hemmasupportarna också. Och det är ett problem på individnivå, inget ett lags anhängare kollektiv ska bestraffas för. Att bortalagets supportrar inte ska stå i hemmaklacken eller ens sitta väldigt nära den är väl en självklarhet?
Sen en allmän fråga. Har inte alla vi som i åratal gått på fotboll många gånger gjort det tillsammans med vänner eller släktingar som håller på motståndarlaget? Jag har t o m gått på derbyn med djurgårds- och gnagetkompisar.
På Gamla är det alltid några som sitter med bortalagets färger, inga problem alls i 99% av fallen. Sedan finns det alltid nån dåre nån gång som varit lite väl tyken och fått flytta sig men vanligt folk kan, oavsett lagsympatier, uppföra sig bra.
Mitt intryck av gästande fans på vår sittplats är att dessa även anpassar sitt uttryckssätt efter matchen. Är det en rätt lugn tillställning kan ett glädjerop från en, säg Öskare bara rendera i lite leenden medan ett galet hett möte med sthlmslag eller MFF där varenda kotte från spelare till publik är mer heta givetvis ger mer hårda kommentarer etc om någon uttrycker sympati för bortalaget.
Jag har suttit i Sthlm (alla arenor utom Söderstadion), i Malmö, i Helsingborg, på bortaderbyn här i stan etc och det har i regel enbart slutat i att man tjötat med folket runtomkring en. Sunt förnuft gäller givetvis.
Har man varit med länge så får man vänner/bekanta som håller på alla lag och nån enstaka gång sitter man tillsammans, dock står jag 99 gånger av 100 på bortasektionen men likväl.
Citat:
Ursprungligen postat av
Salorm
Nej, gått på gamla Fredriksskans och var sen med biljett. Då ståplats var slut så köpte man sitt, var inga problem och har inte varit någonstans jag sett på fotboll. Ja, förutom nu då när mff ska börja med en ny regel för svensk fotboll som endast förstör för alla andra lag.
Det mest idiotiska med den regeln är som flera varit inne på att den tillkommit alldeles för sent. Nu är dylika regler galet i sig men om det stått där från biljettsläppet vore det en annan sak ändå, nu kommer beskedet när antagligen mängder med dif-fans som köpt sådana biljetter redan är i Malmö och arenan är utsåld...
Det som också är korkat är ju att hänvisa till bortasektionen så länge där finns plats, den är ju utsåld sedan ett tag...