2020-05-20, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joe Blow
Vet du om det är det numret som är ute nu eller om det är det nummer (74) som kommer på torsdag?

Det är nummer 74, antar att de publicerade på webben i förväg.
Citera
2020-05-20, 08:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OrgryteLegend
Amerikanen nämns i tråden tidigare av Mosstrumps, om det är samma amerikan han syftar på.

Den enda som varit anhållen för mordet och formellt misstänkt (inte TS) ska idag vara bosatt utomlands idag, kan det vara amerikanen? Har läst nånstans att man hittade en nermonterad cykel hemma hos honom och en anteckning där han hade skrivit: " im sorry it was an accident".

Låter som samma person. Undrar var han bor exakt. Utomlands kan ju vara var som helst.
Han verkade hyfsat osympatisk i artikeln.
Citera
2020-05-20, 18:11
Medlem
KrokusHolmbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OrgryteLegend
Amerikanen nämns i tråden tidigare av Mosstrumps, om det är samma amerikan han syftar på.

Den enda som varit anhållen för mordet och formellt misstänkt (inte TS) ska idag vara bosatt utomlands idag, kan det vara amerikanen? Har läst nånstans att man hittade en nermonterad cykel hemma hos honom och en anteckning där han hade skrivit: " im sorry it was an accident".

Är det samma människa som A Eriksson, utredare i "Kalla Fall-gruppen" uttalade sig om i en artikel som postades här för ett tag sedan? Hittar inte inlägget nu, men AE konstaterade att vederbörande inte var topsad? Varför är han i så fall ej topsad? Topsade man anhållna 1994? Har dom hittat DNA på Malin eller hennes kläder?
Citera
2020-05-20, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KrokusHolmberg
Är det samma människa som A Eriksson, utredare i "Kalla Fall-gruppen" uttalade sig om i en artikel som postades här för ett tag sedan? Hittar inte inlägget nu, men AE konstaterade att vederbörande inte var topsad? Varför är han i så fall ej topsad? Topsade man anhållna 1994? Har dom hittat DNA på Malin eller hennes kläder?

Han var misstänkt 1994/1995 och polisen hade inget DNA från Malinmordet då, säkert inte idag heller. Men eftersom han blev avförd av åklagare tror jag inte polisen har lagen på sin sida att spara hans DNA i 25 år "utifall att man skulle få fram DNA från mördaren".
Citera
2020-05-21, 15:18
Medlem
Joe Blows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -TheRiddle-
Svaret till många av dessa frågor finns i tråden om man läser noga från början.

Sen vill jag be alla att ignorera användaren "bloodnose" som kommer med ren desinformation, vet inte vad han/hon har för agenda men allt den skrivit hittills är fel.
Nummer 47 av Filer som kom ut idag håller definitivt inte med dig om att vad bloodnose skrev för några år sedan var desinformation. Om du vet bättre än den utredare, Hasse Nilsson, som var med från dag ett får du gärna lägga ut texten för oss.
Citera
2020-05-21, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joe Blow
Nummer 47 av Filer som kom ut idag håller definitivt inte med dig om att vad bloodnose skrev för några år sedan var desinformation. Om du vet bättre än den utredare, Hasse Nilsson, som var med från dag ett får du gärna lägga ut texten för oss.

Flera saker som -TheRiddle- m.fl. skrivit om mordet och Salenkvist stämmer inte med vad som står i tidningen Filter.

Då är frågan, vem ska man lita på?

Kanske kan man reda ut alla saker, punkt för punkt. Ska bara införskaffa egen kopia av tidningen (läste den bara i butiken som hastigast).
Citera
2020-05-22, 03:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PTSD-av-AF
Tack, men det är i stort sett denna bild jag sett. Var gång jag tittar på den blir jag än mer säker på att det är mitt gamla bälte. Först på bara 60-70% säker, nu börjar det kännas 90%. Får jag känna på eller se det i verkligheten kommer jag nog veta om det är samma. Den hade nämligen en mycket udda typ utav läder som var elastisk, inte spänstig som andra bälten är. Har för mig men är osäker på ifall det var detta bältet vars baksida var lite rödaktiv -inte målad men mer av pigmenterad. Man kunde rulla ihop det och det hade vilat snyggt.

Denna F.D bästis bor utomlands idag, flyttade efter 90-talets slut. Han mådde inte bra alls under 90-talet och var alldeles för fast i Haschrökandet. Jag vill inte nämna för mycket om honom just nu då ifall han inte har med detta att göra eller att det inte är mitt bälte så skall han inte behöva må dåligt igen. Han verkar må mycket bättre idag.

Men jag kan säga att efter ha tittat på inslagen om Malin Olsson, om och om igen, samt tänker på personen som jag känner till, så är det inte bara en klocka som ringer, utan en hel kör utav dem. Kunde sagt många mer paralleller men avstår att göra så offentligt.

Är din vän amerikan? Tänkte på att amerikanen som var anhållen också bor utomlands sedan samma tid som din vän så det borde de var samma person om du inte trollar.
Citera
2020-05-22, 09:17
Medlem
cleovarnamnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PTSD-av-AF
Tack, men det är i stort sett denna bild jag sett. Var gång jag tittar på den blir jag än mer säker på att det är mitt gamla bälte. Först på bara 60-70% säker, nu börjar det kännas 90%. Får jag känna på eller se det i verkligheten kommer jag nog veta om det är samma. Den hade nämligen en mycket udda typ utav läder som var elastisk, inte spänstig som andra bälten är. Har för mig men är osäker på ifall det var detta bältet vars baksida var lite rödaktiv -inte målad men mer av pigmenterad. Man kunde rulla ihop det och det hade vilat snyggt.

Denna F.D bästis bor utomlands idag, flyttade efter 90-talets slut. Han mådde inte bra alls under 90-talet och var alldeles för fast i Haschrökandet. Jag vill inte nämna för mycket om honom just nu då ifall han inte har med detta att göra eller att det inte är mitt bälte så skall han inte behöva må dåligt igen. Han verkar må mycket bättre idag.

Men jag kan säga att efter ha tittat på inslagen om Malin Olsson, om och om igen, samt tänker på personen som jag känner till, så är det inte bara en klocka som ringer, utan en hel kör utav dem. Kunde sagt många mer paralleller men avstår att göra så offentligt.

I tidningen Filter framkommer det att detta bälte var massproducerat och såldes på Åhléns. Många svenskar har alltså ägt ett sådant.

Om ni har appen Readly kan ni läsa Filter där. (Finns säkert i andra appar också, men Readly är den jag har och verkligen kan rekommendera. Otroligt mkt lösning för 100 spänn i månaden.) Jag tror stenhårt på amerikanen efter att ha läst reportaget.
Citera
2020-05-23, 13:21
Medlem
står inte jättemycket nytt i artikeln. vissa intressanta smågrejer jag inte hade koll på tidigare.

känns dessvärre som de aldrig kommer få detta löst. undrar också vart denne amerikan bor idag?? och vad han heter vet ngn ?

det mest tragiska tycker jag ändå är vittnet som stod bara meter ifrån mordet och hörde Malins sista ord utan att göra någonting. helt sjukt hur nära han stod egentligen.
Citera
2020-05-23, 13:35
Medlem
cleovarnamnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madelenfranskogen

det mest tragiska tycker jag ändå är vittnet som stod bara meter ifrån mordet och hörde Malins sista ord utan att göra någonting. helt sjukt hur nära han stod egentligen.

Ja, det är verkligen förjävligt. Jag nästan hoppas att han har hittat på allt! Att stå på andra sidan buskaget och höra Malin skrika att hon blev våldtagen, och i stället för, att om inte fysiskt avbryta, åtminstone skrika att de var iakttagna och polis var på väg eller dylikt, bara gå hem och drista sina farhågor med en kompis, fy fan. Malin hade ju levt i dag om han hade ingripit.
Citera
2020-05-24, 08:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cleovarnamnet
Ja, det är verkligen förjävligt. Jag nästan hoppas att han har hittat på allt! Att stå på andra sidan buskaget och höra Malin skrika att hon blev våldtagen, och i stället för, att om inte fysiskt avbryta, åtminstone skrika att de var iakttagna och polis var på väg eller dylikt, bara gå hem och drista sina farhågor med en kompis, fy fan. Malin hade ju levt i dag om han hade ingripit.

verkligen undra hur en sån stackare mår idag?

eller killen vid macken som skällde på Malin för hon tände en cigg så hon blev sur och gick.
dessutom fick hon ju instruktioner om hur hon skulle gå tillbaka via Norra gubberogatan men missade den. Hon hade dock chansen att ta höger på både Mäster johansgatan och sankt pauligatan och hade då undgått sin baneman. Jag tror hon stötte på honom i höjd med Nobelgrillen
Citera
2020-05-24, 16:10
Medlem
rigbos avatar
Amerikanen är samma person som tidigare i träden kallats för Halta Lotta-mannen. Han satt anhållen två dagar i september 1994, två månader efter mordet. Några indicier pekar mot honom men inget som kan leda till fällande dom.
Indicierna är bl.a. följande
  • han fanns i området vid tidpunkten
  • han hade en cykel med sig
  • enligt Malins mamma hade han till skillnad från Salenkvist ett utseende som kunde gjort att Malin följt med honom
  • han bodde vid tidpunkten på Prästgårdsängen där spåren från Malins plånbok slutar
  • han hade kvällen innan försökt förmå en annan kvinna att följa med honom in på kyrkogården
  • han påstod att hans cykel hade blivit stulen direkt efter mordet men delar fanns i hans lägenhet
  • han hade ett sår på handen efter mordet
Tidningen tycker också att det finns saker som hör samman med ett annat mord 1997, (FB) Eventuellt mord på 31-åriga Maria Nilsson i Göteborg, 1997
Tips! Månaden ut är det möjligt att hemifrån ta del av Kungliga Bibliotekets tidningsarkiv. En artikel från Dalslänningen som tidigare länkats går att läsa här. Fler artiklar kan sökas fram på https://tidningar.kb.se/
Senast redigerad av rigbo 2020-05-24 kl. 16:17.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in