2011-08-06, 11:47
Medlem
Ankias avatar
.
Såg om mordet i serien "Sommarmord" och har också läst om det i media.

Det framgår inte med tydlighet att det har sexuella preferenser men däremot nämns det i media att mördaren tog någon form av trofé. Detta skulle också ha skett i Pernillamordet i Falun och det är väl därför som man tydligen kopplat dessa två dåd samman.
Någon som vet vad denna/dessa troféer bestod av?
.
Citera
2011-08-06, 11:53
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankia
.

Det framgår inte med tydlighet att det har sexuella preferenser men däremot nämns det i media att mördaren tog någon form av trofé. Detta skulle också ha skett i Pernillamordet i Falun och det är väl därför som man tydligen kopplat dessa två dåd samman.
.
Aftonbladet: Eklund kan ha gömt mobilen
Citat:
TOG HAN TROFÉER FRÅN SINA OFFER? Anders Eklund har erkänt två mord, på Engla Höglund och på Pernilla Hellgren. I båda fallen försvann offrets mobiltelefon.
Mobiler var inte vanliga vid tidpunkten för mordet på Malin.
Citera
2011-08-06, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Aftonbladet: Eklund kan ha gömt mobilen

Mobiler var inte vanliga vid tidpunkten för mordet på Malin.

Hej Mr Q!

Funderat på en sak och du är en av de klokaste här - varför skulle AE som var en "child molester" ha mördat Pernilla? Och om så är fallet borde han då inte kunna kopplas till väldigt många?
Citera
2011-08-06, 12:33
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenSomViskar
Hej Mr Q!

Funderat på en sak och du är en av de klokaste här - varför skulle AE som var en "child molester" ha mördat Pernilla? Och om så är fallet borde han då inte kunna kopplas till väldigt många?
Tack för berömmet.

AE är dömd för morden på både Engla och Pernilla, jag tänker inte diskutera den skuldfrågan. Att AE gav sig på både stora och små tjejer gör honom inte nödvändigtvis till den som mördat alla tjejer i Sverige på senare tid. Polisen har givetvis utrett kopplingar till många mord.
Citat:
Ursprungligen postat av Tuesday
Det klär inte GW att sura vidare om en eventuell koppling till Falumordet. Eklund var enligt honom i Tyskland, då har han väl alibi för GBG-mordet?
GW, som är klokare än jag, tror inte att han är skyldig till mordet.
Citera
2011-08-06, 13:04
Medlem
Jag tycker det är konstigt att vittnets sambo inte ringde polisen om det här förrän EFTER Malins kropp hade upptäckts (alltså på eftermiddagen påföljande dag). Hon borde ha ringt med en gång i alla fall - eller var hon rädd för att "störa" polisen mitt i natten????. Hon kunde ju inte veta säkert om Malin fortfarande levde och kunde räddas...helkonstigt...och vittnet själv då...inte mycket att hålla i handen när åskan går om man säger så......
Citera
2011-08-06, 13:05
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hyazint
Jag tycker det är konstigt att vittnets sambo inte ringde polisen om det här förrän EFTER Malins kropp hade upptäckts (alltså på eftermiddagen påföljande dag). Hon borde ha ringt med en gång i alla fall - eller var hon rädd för att "störa" polisen mitt i natten????. Hon kunde ju inte veta säkert om Malin fortfarande levde och kunde räddas...helkonstigt...och vittnet själv då...inte mycket att hålla i handen när åskan går om man säger så......
Vittnet kanske inte berättade för sambon förrän då.
Citera
2011-08-06, 13:29
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankia
.

.

Fotografier på de döda. I Pernillas fall ett ID-kort/foto från filofaxen och i Malins fall så hade fotot från ID-kortet ryckts/böjts ut och tagits, medan ID-kortet sedan slängdes i Kortedala.
Citera
2011-08-06, 13:34
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Vittnet kanske inte berättade för sambon förrän då.

Det framgår i programmet att vittnet berättade då han kom hem på natten. Men herregud vilken jubelidiot som inte kallar på polis direkt, om vittnesmålet nu stämmer.

Ang. "Sommarmord" så fattar jag inte poängen med att göra ett program där man skummar igenom dessa intressanta fall och lämnar en mångfald av lose ends, vad är poängen - det är vare sig god underhållning eller intressant dokumentär, det är liksom... ingenting.

Vidare är det synd och märkligt att detta mord förblir olöst, göteborgspolisen är dokumenterat skickliga på att lösa mordfall, undrar vad det var som gick fel?
Citera
2011-08-06, 13:36
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Fotografier på de döda. I Pernillas fall ett ID-kort/foto från filofaxen och i Malins fall så hade fotot från ID-kortet ryckts/böjts ut och tagits, medan ID-kortet sedan slängdes i Kortedala.

Jag vet inte om jag har missat detta i tråden, men är AE konfronterad/avstämd gentemot mordet på Malin? Att han påstår sig ha varit i Tyskland vid tidpunkten har jag förstått, men är det kollat?
Citera
2011-08-06, 13:41
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Jag vet inte om jag har missat detta i tråden, men är AE konfronterad/avstämd gentemot mordet på Malin? Att han påstår sig ha varit i Tyskland vid tidpunkten har jag förstått, men är det kollat?

Ja, läste massor av gamla artiklar om detta fall igår och hittade där att han ska vara både kontrollerad och avförd i Malinfallet.

Men GW muttrade ändå något om detta, men det kanske beror på att han inte vill ha fel.
Citera
2011-08-06, 15:39
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Det framgår i programmet att vittnet berättade då han kom hem på natten. Men herregud vilken jubelidiot som inte kallar på polis direkt, om vittnesmålet nu stämmer.

Ang. "Sommarmord" så fattar jag inte poängen med att göra ett program där man skummar igenom dessa intressanta fall och lämnar en mångfald av lose ends, vad är poängen - det är vare sig god underhållning eller intressant dokumentär, det är liksom... ingenting.

Vidare är det synd och märkligt att detta mord förblir olöst, göteborgspolisen är dokumenterat skickliga på att lösa mordfall, undrar vad det var som gick fel?
Förstår vad du menar o håller med i viss mån. Det verkar inte framkomma så mkt nytt o GW kan ju inte direkt påstås sticka ut hakan med nå't spännande o/lr kontroversiellt.

En idé med programmet kan ju dock vara att skapa ökat intresse för falleto därigenom öka chanserna till nya tips o infallsvinklar. Jag tycker nog man kan säga att det är ganska framgångsrikt ur denna aspekt, även om det kanske inte alltid skulle bidra till fallets lösning.

Den huvudmisstänkte T.S(M) påstods tidigare påminna om Eklund i utseende, är det i dagsläget lr förr i tiden? AE är ju nu förtiden ingen magertrana direkt o skulle väl nästan gå av på mitten om han försökte sätta på sig det berömda strypskärpet. TM kan måste således varit bedtydligt magrare -94 än han är i dag om han bar det runt midjan.
Citera
2011-08-06, 16:21
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xeitum
En idé med programmet kan ju dock vara att skapa ökat intresse för falleto därigenom öka chanserna till nya tips o infallsvinklar. Jag tycker nog man kan säga att det är ganska framgångsrikt ur denna aspekt, även om det kanske inte alltid skulle bidra till fallets lösning.

Jodå,,, det köper jag. Och det är ju jättebra isf. (Kan man ringa och "brainstorma" med polisen som privatperson? )

Om det är så som både polis och GW är inne på, att det är en missbrukartyp som är mördaren så är det skitskumt att det inte kommit fram mer information. Det brukar ju läckas och snackas och pratas bredvid mun i såna kretsar. Polisen brukar även ha hyfsat goda "kontakter" på gatan, tjänster och gentjänster.

Nytt för mig i.o.m. programmet var att hon hade lyfts upp och låg på stenmuren. "lajlalai" menade att det fanns en teori om att detta betydde något speciellt. Men vad?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in