2025-12-22, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aurora Borealis
Jag har mycket riktigt den helt nyutkomna dödboken (1800-2024), jag kan inte se att han finns med där. Jag kan inte heller hitta honom i något av de gravregister som är sökbara på Internet.

Det sista livstecknet jag kan se är från December 2022 då han står med som sörjande i sin mammas dödsannons.

Jag har också hört att han skulle vara död men har aldrig kollat upp det. Funderar på om han kan ha haft skyddade adressupgifter eller identitet under senare tid, då brukar man inte finnas med offentliga register.

Jag ska rota vidare lite i detta, men just nu har jag lite ont om tid och ork p.g.a julstök och sjukdom.
Tack Aurora.
Han eller någon har skapat ett Facebook-konto i september 2024, det kan ju iofs vara falskt men mitt sjätte sinne säger mig att det är äkta.
Tror att han för några år sedan var registrerad som utvandrad.
Allt som allt tvivlar jag på att han skulle ha dött 2023 som AI påstår.
God Jul 🎄
https://www.facebook.com/share/1Bcyd4ETJe/

En till:
https://www.facebook.com/share/1ZnAJLJ1ib/
Senast redigerad av Barack.Obola 2025-12-22 kl. 15:21.
Citera
2025-12-23, 14:03
Medlem
ReturRetur666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barack.Obola
Tack Aurora.
Han eller någon har skapat ett Facebook-konto i september 2024, det kan ju iofs vara falskt men mitt sjätte sinne säger mig att det är äkta.
Tror att han för några år sedan var registrerad som utvandrad.
Allt som allt tvivlar jag på att han skulle ha dött 2023 som AI påstår.
God Jul 🎄
https://www.facebook.com/share/1Bcyd4ETJe/

En till:
https://www.facebook.com/share/1ZnAJLJ1ib/
Den som är död är Jeff Magnusson. Tror dom var släkt han och TS.
Citera
2025-12-23, 14:06
Medlem
ReturRetur666s avatar
Citat:
Hörru, han är dömd och straffad för en våldtäkt på en mycket ung flicka, jag har ingen skyldighet att bevisa detta för dig genom att börja leta domar. Han är också dömd för fler brott mot kvinnor i alla åldrar. Han är dessutom EJ dömd för otaliga brott som han begått men ej blivit lagförd för, i denna kategori finns mordet på Malin Olsson.
Det duger inte och komma med anklagelser utan att komma med något som styrker saker å ting.
Med du verkar ha en skyldighet att sitta och babbla en massa skit.
Senast redigerad av ReturRetur666 2025-12-23 kl. 14:12.
Citera
2025-12-25, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReturRetur666
Den som är död är Jeff Magnusson. Tror dom var släkt han och TS.
Det är inte han varken jag eller AI syftar på.
Citera
2025-12-25, 21:05
Medlem
Citat:
Det duger inte och komma med anklagelser utan att komma med något som styrker saker å ting.
Med du verkar ha en skyldighet att sitta och babbla en massa skit.
Men ditt jvl kötthuvve, jag kommer inte med "anklagelser" jag kommer med fakta att din skyddsling Tommy Salenkvist begick en våldtäkt på en 7-årig flicka som han också blev dömd för. Någon dom eller "bevis" tänker jag inte leta fram åt dig, jag vet att det var så.
Citera
2025-12-28, 15:22
Medlem
ReturRetur666s avatar
Citat:
Men ditt jvl kötthuvve, jag kommer inte med "anklagelser" jag kommer med fakta att din skyddsling Tommy Salenkvist begick en våldtäkt på en 7-årig flicka som han också blev dömd för. Någon dom eller "bevis" tänker jag inte leta fram åt dig, jag vet att det var så.
Men ditt fläskhuve, kom med fakta då ditt
storhuvade.
Citera
2025-12-28, 15:25
Medlem
ReturRetur666s avatar
Citat:
Din idiot! Fram med det då om DU vet att det var så. Har sökt till och med ringt just om det du påstår din fjolla. Sitt inte här och skrik att det är så när du inte kan bevisa det din storidiot. Så ta och slå igen avfallshålet.
Citera
2025-12-28, 15:29
Medlem
ReturRetur666s avatar
Citat:
Det är inte han varken jag eller AI syftar på.
Du vet inte ett skit. Jeff magnusson (Andersson) Blev ihjälslagen av en med yxa i vara.
Tommy och jeff var kusinbarn. Så vem fan syftar du då på din mammaknullare?
Citera
2025-12-30, 20:49
Medlem
Citat:
Din idiot! Fram med det då om DU vet att det var så. Har sökt till och med ringt just om det du påstår din fjolla. Sitt inte här och skrik att det är så när du inte kan bevisa det din storidiot. Så ta och slå igen avfallshålet.
https://imgur.com/a/nuixMZ2
Citera
2025-12-30, 21:19
Medlem
Citat:
Jag klandrar inte dig att du tror mer på Filter än på random flashbackare, det hade jag också gjort.

Sanningen är att Göransson har gjort en dundertabbe, förmodligen inte gjort medvetet fel från början men pga okunskap hur det gamla systemet funkade har han sökt domar under rubriceringen kvinnofridskränkning och då är det inte konstigt att han inte hittat något då rubriceringen kvinnofridskränkning inte fanns före år 2000.

Göransson tror alltid han ska bli hjälte och vara den första journalisten som i media presenterar en ny GM i stora, gamla kalla fall först var det skandiamannen och sen i Malin fallet kommer han med amerikanen, men denna gången gjorde han bort sig och folk ser igenom att han bara vill sälja en story och rädda sin lilla skit tidning.

Skillnaden på en låg budget journalist och en riktig är att Göransson gräver ensam på sin kammare vilket lätt kan leda till mänskliga fel medans Janne Josefsson hade 10 gubbar under sig på uppdrag granskning som grävde för honom och kontrollerade hans story att den höll.
Citera
2025-12-30, 23:27
Medlem
KomTillGullmarss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Friulivenezia
Jag klandrar inte dig att du tror mer på Filter än på random flashbackare, det hade jag också gjort.

Sanningen är att Göransson har gjort en dundertabbe, förmodligen inte gjort medvetet fel från början men pga okunskap hur det gamla systemet funkade har han sökt domar under rubriceringen kvinnofridskränkning och då är det inte konstigt att han inte hittat något då rubriceringen kvinnofridskränkning inte fanns före år 2000.

Göransson tror alltid han ska bli hjälte och vara den första journalisten som i media presenterar en ny GM i stora, gamla kalla fall först var det skandiamannen och sen i Malin fallet kommer han med amerikanen, men denna gången gjorde han bort sig och folk ser igenom att han bara vill sälja en story och rädda sin lilla skit tidning.

Skillnaden på en låg budget journalist och en riktig är att Göransson gräver ensam på sin kammare vilket lätt kan leda till mänskliga fel medans Janne Josefsson hade 10 gubbar under sig på uppdrag granskning som grävde för honom och kontrollerade hans story att den höll.
Du är inne på rätt spår. Som du säger existerade inte ens brottsrubriceringen "kvinnofridskränkning" före 2000. Vidare rubriceras ofta ett mål som ett "huvudbrott" följt av "m m" i domstolarnas söksystem, vilket dock inte borde spela någon roll eftersom jag förutsätter (måhända felaktigt eftersom vi talar om amatörer) att man vid ett reportage som det Filter producerade faktiskt begär ut själva domarna i sig. Dessutom framgår det tydligt exakt vilka brott en person har dömts för i det så kallade belastningsregisterutdraget som begärs varje gång någon är tilltalad för brott i domstol.

I belastningsregisterutdrag från och med någon gång i början av 00-talet, ungefär, står det antal tillfällen någon också dömts för ett brott om personen är dömd för det fler än en gång. Innan dess framgick endast datumet för brottet om det var ett (1) brott personen dömdes för. Var det exempelvis två fall av misshandel, stod det istället datumet för det första fallet och sedan det andra, som om man redovisade en tidsperiod likt den som finns för när man avtjänat själva straffet.

Döms man för fler än två fall av samma brott, framgår inte detta i själva belastningsregisterutdraget innan 00-talet. Istället redovisas bara datumet för det första fallet och det sista fallet av brottet, och brott som skett däremellan redovisas inte alls i utdraget. Detta gör alltså att man inte kan dra någon säker slutsats enbart utifrån ett belastningsregisterutdrag gjort innan 00-talet om hur många fall av en viss brottsrubricering någon dömts för. För detta måste man begära ut domen i sig, där allt givetvis finns redovisat i form av åtalspunkter.

Vidare framgår heller inte några detaljer om brottet i sig i utdraget, eller vilka åtal som antingen rubricerats som något annat initialt alternativt ogillats. I domarna för vad som ser ut som två fall av misshandel, handlar det istället om tre fall av misshandel som initialt rubricerades som grova då samtliga begåtts med kniv, exempelvis. Göransson förefaller inte ha tittat närmre på själva brotten utan förutsatt det istället har handlat om någon form av lindrig misshandel enbart utifrån själva rubriceringarna.

Domen gällande bland annat misshandel och otukt med barn, som det kallades vid tiden, avkunnades 1978-06-22 i Göteborgs tingsrätt (avdelning 7) och har målnummer B 3-78. Där fick han först 3 års fängelse trots att han var 16 år, men detta ändrades i hovrätten för Västra Sverige 1978-08-10 (B 564-78, avdelning 1) till "vård inom socialtjänsten". Gärningen beskrivs på sida 13, och på sida 14 framgår det att han också erkänner brottet. I samma dom döms han även för att ha knivskurit en kvinna i ansiktet då hon försökte ta tillbaks den väska han rånat henne på.

Artikel från 1978-02-28 - 16-åring gripen för barnvåldtäkt
Artikel från 1979-05-23 - 17-åring fick 1,5 års fängelse

Att Göransson lyckades missa nämnda dom är för att den inte framgår av de belastningsregister som finns vid tiden, sannolikt för att påföljden dels var av icke-frihetsberövande art, och kanske även för att han endast var 16 år gammal vid tiden för brotten. Däremot framgår det tydligt i den allra första domen som finns redovisad (avsnitt 1) i hans belastningsregister att domen ifråga vunnit laga kraft, detta då det tas upp i själva resonemanget kring påföljd där tidigare belastning redovisas. Men även här kräver det givetvis att man begär ut själva domen, och inte bara blint litar på vad en förhärdad brottsling och ett registerutdrag säger.

All den här informationen tycks Göransson ha svårt för att fatta även när man visar den för honom, vilket jag har gjort. Han ansåg inte uppgifterna vara av vikt då han menade att "poliserna som han har pratat med inte ansåg det relevant eller kände till dessa brott", eller något liknande snurrigt. Det är ett intressant resonemang kan man tycka, eftersom han ju har byggt hela skiten till reportage på just det den inbillade avsaknaden av dessa brott i Tommys register. Men de saknar alltså värde när de tvärtemot faktiskt visar sig existera och bevisar motsatsen till det som Göransson påstår i sitt hafsverk.

Värdera reportaget ifråga, Göransson som journalist samt hans syn på fakta som journalistik bör bygga på därefter. En rättelse av det 12 sidor långa så kallade reportaget, som mer liknar någon form av bisarr knullkontakt-annons bestående av självömkan och bröllopsbilder från kåken, lär vi aldrig se.

Hade det Göranssom skrivit om varit sant hade det kanske varit ett bra scoop. Så var dock inte fallet.

Gott nytt år!
Citera
2025-12-31, 14:52
Medlem
ReturRetur666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Friulivenezia
https://imgur.com/a/nuixMZ2
Tack för det, men det var väldigt svårt för han som skrek men inte kunde lägga fram det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in