2019-01-16, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SektenAndersson
Så, min fråga är: Vad gör du efter döden, när det visar sig att Jesus är herre ? Kommer du omvända dig till honom då, eller förneka honom ?

Jag ser inte Jesus som min herre, inte Muhammed (fvöh) heller. Båda är profeter dock men min enda herre är Gud.
2019-01-16, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fluffypuffy
Ja det finns människor till allt.
En del finner gemenskapen i kyrkan, andra i fotbolllsklubben eller innebandyn. Du fann den tydligen i moskén. Gratulerar.

Att stå på egna ben är inget alternativ antar jag?

Varför stå själv när man kan tillhöra en gemenskap som enas i att göra världen till en bättre plats? Enas av tron? Jag älskar min umma mer än jag älskar något hos mig själv.
2019-01-16, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ordpistolen
Är du en etnisk svensk? Eller har en ursprung från Mellanöstern eller Afrika?

Svensk men är norsk på mammas sida.
2019-01-16, 13:40
Medlem
Ordpistolens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leonardoitrakten
Svensk men är norsk på mammas sida.

Så nordisk mamma och nordisk pappa? Du är inte halvarab eller liknande?
2019-01-16, 14:02
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HVIT.
För det första kan du inte vara svensk om du konverterat till islam.
För det andra vad har det för betydelse att du har en bostadsrätt?
För det tredje. En högutbildad som förespråkar islam är inte intelligent.
En person med en eftertraktad högskoleutbildning som inte ens tjänar en halv miljon per år? Du kanske tjänar mindre eftersom du konverterat till Islam. Anser du dig diskriminerad på din arbetsplats pga din religiösa inriktning?
Senast redigerad av Karman 2019-01-16 kl. 14:05.
2019-01-16, 14:20
Medlem
Du förstår tydligen inte vad du konverterat till.

Man kan inte vara muslim och samtidigt moralisk, då man som muslim förhåller sig till de alltför många kritiska, negativa, uppviglande, hotfulla, våldsamma, diskriminerande, etc. verserna i Koranen gentemot otrogna..

Ca. 60 % av koranen är ett ständigt upprepande mantra gällande en negativ syn och behandling av otrogna/icke-muslimer.

Du har istället konverterat till livstids fängelse. Islam betyder Underkastelse och du är dess träl, vilket du tydligen accepterar.
2019-01-16, 14:21
Medlem
Förespråkar du sharia-lagar?
2019-01-16, 14:39
Medlem
Citat:
Hej!
Mitt pass är svenskt, således är jag svensk. Att ha bostadsrätt är ett mått på integration och en ordnad ekonomi, något jag valde att poängtera då det sprids en nidbild av muslimer som personer utan varken bra boende eller jobb. För det sista: Då kan du nog borträkna några av världens genom tidernas ledande intellektuella,

Med andra ord är du en muslim från början som nu "hittat tillbaka" till den religion och kultur du är uppväxt med. Du har inte "konverterat", du har blivit mer "rättrogen", eller som vi icke-mulimer säger: Du har radikaliserats. Det är två olika saker.

Muslimer som radikaliseras är ett stort problem i Europa.
2019-01-16, 14:45
Medlem
Citat:
Assalamu alaikum och god kväll på er.

Jag är en man i trettioårsåldern, född i en mellansvensk stad, inflyttad till huvudstaden sedan ett antal år tillbaka. Jag har en eftertraktad universitetsexamen i ryggen, en årslön på närmare en halv miljon och bor i ett attraktivt innerstadsområde med min fru sedan två år tillbaka. Jag har blå ögon, ljus hy och skandinavisk bakgrund. Och jag är muslim. Alhamdulilah!

Jag antar att ni har massa frågor, och jag tänkte därför kort redogöra för min väg till denna underbara religion. Jag har alltid varit ateist, och aldrig riktigt tänkt på döden. Detta förändrades sedan en nära anhörig till mig gick bort. Jag började tänka på livet efter detta, våra gärningar och vårt eftermäle. Samtal kring dessa ämnen fördes även med mina kollegor, och en kollega, praktiserande muslim, vid min arbetsplats kom alltid med tillfredställande svar på de frågor jag grubblade över: Vad är meningen med livet? Vad händer när vi död? Varför finns vi?

Till slut erbjöd kollegan mig att följa med till moskén, och alhamdulilah, det var mitt livs bästa beslut. För när jag gick in genom dörrarna kände jag att jag rent själsligt hittat hem.

Jag har alltid haft svårt för treenighetstanken, och monoteismen inom islam tilltalade mig redan från början. När jag deltog vid bönen var det som att imamen talade till mig, bara mig, och islams levnadsregler var som skapta utifrån mina värderingar. Men det som övertalade mig på riktigt var Koranen. Mashallah! När jag läste de första sidorna, även i den svenska översättningen förstod jag att det inte var en bok skriven av en människa, utan av Gud.

Jag antar att ni har flera frågor, så ställ på! Och må även ni hitta till islam och bli en del av vår ummah. Amin!

Hejsan

Intressant tråd. Intressant att det var just en anhörigs dödsfall som fick dig att vända dig till religion. Jag tänker att en ateistisk livshållning inte är något problem alls så länge man bortser från lidande och allas vår dödlighet.

Några frågor här:

Möts du av mycket kritik för att du blivit muslim?

Hurpass bokstavstroende anser du att du är?

Vad har du för syn på olika riktningar inom islam? Sunni kontra shia? Och grenen som tillämpas i Saudi, whahabism (kan vara felstavat)

Är din fru också muslim? Om inte, hur ser hon på att du blivit muslim?

Du skriver att du var ateist tidigare. Har du varit inne på andra religioner också förutom islam?

Finns det något du stött på inom islam som du är kritisk till? Nu menar jag inte så uppenbara saker som terrorism i islams namn etc.

Du är ju universitetsutbildad och verkar vara en tänkande människa. Går du in för att studera och lära dig en massa om islam?
2019-01-16, 14:52
Avslutad
Citat:
Heder är något kulturellt och fulltändigt oislamiskt.

Ja på frågan om omskärelse, och jag förbrukar mängder av handkräm.

Jag ser mig som en förrädare och som en sämre person än innan. Och ja, jag dricker fortfarande alkohol och röker på ibland som mina bruschor och kosiner. Nu har jag fått diagnosen förvirrad person enligt psykvården men medicinerna fungerar! Gris har jag knappt aldrig ätit men jag gillar varmkorv och röker vattenpipa efteråt!
Vad fick dig att konvertera?
2019-01-16, 15:59
Medlem
Apologists avatar
Varför behöver din Gud hjälp av människor? O varför är det alltid sista versen som är skriven som gäller i Islam?

Min bild av Gud är en Tidlös, Allsmäktig, Allvetande m.m. Gud. Det stämmer överens med den Kristna Guden Yaweh men det stämmer inte överens med den Islamska Guden Allah.
2019-01-16, 16:23
Medlem
hydrols avatar
Citat:
Assalamu alaikum och god kväll på er.

Jag är en man i trettioårsåldern, född i en mellansvensk stad, inflyttad till huvudstaden sedan ett antal år tillbaka. Jag har en eftertraktad universitetsexamen i ryggen, en årslön på närmare en halv miljon och bor i ett attraktivt innerstadsområde med min fru sedan två år tillbaka. Jag har blå ögon, ljus hy och skandinavisk bakgrund. Och jag är muslim. Alhamdulilah!

Jag antar att ni har massa frågor, och jag tänkte därför kort redogöra för min väg till denna underbara religion. Jag har alltid varit ateist, och aldrig riktigt tänkt på döden. Detta förändrades sedan en nära anhörig till mig gick bort. Jag började tänka på livet efter detta, våra gärningar och vårt eftermäle. Samtal kring dessa ämnen fördes även med mina kollegor, och en kollega, praktiserande muslim, vid min arbetsplats kom alltid med tillfredställande svar på de frågor jag grubblade över: Vad är meningen med livet? Vad händer när vi död? Varför finns vi?

Till slut erbjöd kollegan mig att följa med till moskén, och alhamdulilah, det var mitt livs bästa beslut. För när jag gick in genom dörrarna kände jag att jag rent själsligt hittat hem.

Jag har alltid haft svårt för treenighetstanken, och monoteismen inom islam tilltalade mig redan från början. När jag deltog vid bönen var det som att imamen talade till mig, bara mig, och islams levnadsregler var som skapta utifrån mina värderingar. Men det som övertalade mig på riktigt var Koranen. Mashallah! När jag läste de första sidorna, även i den svenska översättningen förstod jag att det inte var en bok skriven av en människa, utan av Gud.

Jag antar att ni har flera frågor, så ställ på! Och må även ni hitta till islam och bli en del av vår ummah. Amin!

Förklara så utförligt du kan.
Fråga1: Vad är taqiyya?
Fråga2: Vad eller vem är en kafir?
Fråga3: Svenska skattepengar, hur ser du på dessa?
Fråga4: Om du imorgon vill upphöra med att vara en muslim, är det utan potentiella problem?
Fråga5: Om du hade varit en etniskt svensk kvinna uppväxt här med allt av vad det innebär, hade du valt att konvertera då?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in