Citat:
Ursprungligen postat av
leonardoitrakten
Assalamu alaikum och god kväll på er.
Jag är en man i trettioårsåldern, född i en mellansvensk stad, inflyttad till huvudstaden sedan ett antal år tillbaka. Jag har en eftertraktad universitetsexamen i ryggen, en årslön på närmare en halv miljon och bor i ett attraktivt innerstadsområde med min fru sedan två år tillbaka. Jag har blå ögon, ljus hy och skandinavisk bakgrund. Och jag är muslim. Alhamdulilah!
Jag antar att ni har massa frågor, och jag tänkte därför kort redogöra för min väg till denna underbara religion. Jag har alltid varit ateist, och aldrig riktigt tänkt på döden. Detta förändrades sedan en nära anhörig till mig gick bort. Jag började tänka på livet efter detta, våra gärningar och vårt eftermäle. Samtal kring dessa ämnen fördes även med mina kollegor, och en kollega, praktiserande muslim, vid min arbetsplats kom alltid med tillfredställande svar på de frågor jag grubblade över: Vad är meningen med livet? Vad händer när vi död? Varför finns vi?
Till slut erbjöd kollegan mig att följa med till moskén, och alhamdulilah, det var mitt livs bästa beslut. För när jag gick in genom dörrarna kände jag att jag rent själsligt hittat hem.
Jag har alltid haft svårt för treenighetstanken, och monoteismen inom islam tilltalade mig redan från början. När jag deltog vid bönen var det som att imamen talade till mig, bara mig, och islams levnadsregler var som skapta utifrån mina värderingar. Men det som övertalade mig på riktigt var Koranen. Mashallah! När jag läste de första sidorna, även i den svenska översättningen förstod jag att det inte var en bok skriven av en människa, utan av Gud.
Jag antar att ni har flera frågor, så ställ på! Och må även ni hitta till islam och bli en del av vår ummah. Amin!
Hejsan
Intressant tråd. Intressant att det var just en anhörigs dödsfall som fick dig att vända dig till religion. Jag tänker att en ateistisk livshållning inte är något problem alls så länge man bortser från lidande och allas vår dödlighet.
Några frågor här:
Möts du av mycket kritik för att du blivit muslim?
Hurpass bokstavstroende anser du att du är?
Vad har du för syn på olika riktningar inom islam? Sunni kontra shia? Och grenen som tillämpas i Saudi, whahabism (kan vara felstavat)
Är din fru också muslim? Om inte, hur ser hon på att du blivit muslim?
Du skriver att du var ateist tidigare. Har du varit inne på andra religioner också förutom islam?
Finns det något du stött på inom islam som du är kritisk till? Nu menar jag inte så uppenbara saker som terrorism i islams namn etc.
Du är ju universitetsutbildad och verkar vara en tänkande människa. Går du in för att studera och lära dig en massa om islam?