2019-01-15, 17:56
Medlem
Assalamu alaikum och god kväll på er.

Jag är en man i trettioårsåldern, född i en mellansvensk stad, inflyttad till huvudstaden sedan ett antal år tillbaka. Jag har en eftertraktad universitetsexamen i ryggen, en årslön på närmare en halv miljon och bor i ett attraktivt innerstadsområde med min fru sedan två år tillbaka. Jag har blå ögon, ljus hy och skandinavisk bakgrund. Och jag är muslim. Alhamdulilah!

Jag antar att ni har massa frågor, och jag tänkte därför kort redogöra för min väg till denna underbara religion. Jag har alltid varit ateist, och aldrig riktigt tänkt på döden. Detta förändrades sedan en nära anhörig till mig gick bort. Jag började tänka på livet efter detta, våra gärningar och vårt eftermäle. Samtal kring dessa ämnen fördes även med mina kollegor, och en kollega, praktiserande muslim, vid min arbetsplats kom alltid med tillfredställande svar på de frågor jag grubblade över: Vad är meningen med livet? Vad händer när vi död? Varför finns vi?

Till slut erbjöd kollegan mig att följa med till moskén, och alhamdulilah, det var mitt livs bästa beslut. För när jag gick in genom dörrarna kände jag att jag rent själsligt hittat hem.

Jag har alltid haft svårt för treenighetstanken, och monoteismen inom islam tilltalade mig redan från början. När jag deltog vid bönen var det som att imamen talade till mig, bara mig, och islams levnadsregler var som skapta utifrån mina värderingar. Men det som övertalade mig på riktigt var Koranen. Mashallah! När jag läste de första sidorna, även i den svenska översättningen förstod jag att det inte var en bok skriven av en människa, utan av Gud.

Jag antar att ni har flera frågor, så ställ på! Och må även ni hitta till islam och bli en del av vår ummah. Amin!
Senast redigerad av leonardoitrakten 2019-01-15 kl. 18:00. Anledning: Fel
2019-01-15, 18:00
Medlem
HVIT.s avatar
För det första kan du inte vara svensk om du konverterat till islam.
För det andra vad har det för betydelse att du har en bostadsrätt?
För det tredje. En högutbildad som förespråkar islam är inte intelligent.
2019-01-15, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HVIT.
För det första kan du inte vara svensk om du konverterat till islam.
För det andra vad har det för betydelse att du har en bostadsrätt?
För det tredje. En högutbildad som förespråkar islam är inte intelligent.

Hej!
Mitt pass är svenskt, således är jag svensk. Att ha bostadsrätt är ett mått på integration och en ordnad ekonomi, något jag valde att poängtera då det sprids en nidbild av muslimer som personer utan varken bra boende eller jobb. För det sista: Då kan du nog borträkna några av världens genom tidernas ledande intellektuella,
2019-01-15, 18:08
Medlem
kommer du börja med heder?
2019-01-15, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leonardoitrakten
Assalamu alaikum och god kväll på er.

Jag är en man i trettioårsåldern, född i en mellansvensk stad, inflyttad till huvudstaden sedan ett antal år tillbaka. Jag har en eftertraktad universitetsexamen i ryggen, en årslön på närmare en halv miljon och bor i ett attraktivt innerstadsområde med min fru sedan två år tillbaka. Jag har blå ögon, ljus hy och skandinavisk bakgrund. Och jag är muslim. Alhamdulilah!

Jag antar att ni har massa frågor, och jag tänkte därför kort redogöra för min väg till denna underbara religion. Jag har alltid varit ateist, och aldrig riktigt tänkt på döden. Detta förändrades sedan en nära anhörig till mig gick bort. Jag började tänka på livet efter detta, våra gärningar och vårt eftermäle. Samtal kring dessa ämnen fördes även med mina kollegor, och en kollega, praktiserande muslim, vid min arbetsplats kom alltid med tillfredställande svar på de frågor jag grubblade över: Vad är meningen med livet? Vad händer när vi död? Varför finns vi?

Till slut erbjöd kollegan mig att följa med till moskén, och alhamdulilah, det var mitt livs bästa beslut. För när jag gick in genom dörrarna kände jag att jag rent själsligt hittat hem.

Jag har alltid haft svårt för treenighetstanken, och monoteismen inom islam tilltalade mig redan från början. När jag deltog vid bönen var det som att imamen talade till mig, bara mig, och islams levnadsregler var som skapta utifrån mina värderingar. Men det som övertalade mig på riktigt var Koranen. Mashallah! När jag läste de första sidorna, även i den svenska översättningen förstod jag att det inte var en bok skriven av en människa, utan av Gud.

Jag antar att ni har flera frågor, så ställ på! Och må även ni hitta till islam och bli en del av vår ummah. Amin!
Vad anser din religion om mig som ateist?
Är jag oren?
Borde/ kommer att avlivas?
Kommer du till paradiset om du avlivar mig?

Och vad anser du personligen?
Senast redigerad av rantaplan 2019-01-15 kl. 18:16.
2019-01-15, 18:19
Medlem
Citat:
Hej!
Mitt pass är svenskt, således är jag svensk. Att ha bostadsrätt är ett mått på integration och en ordnad ekonomi, något jag valde att poängtera då det sprids en nidbild av muslimer som personer utan varken bra boende eller jobb. För det sista: Då kan du nog borträkna några av världens genom tidernas ledande intellektuella,

Fast om du redan är svensk behöver du ju inte integreras i samhället? Bara för att du konverterar till islam tappar du inte hela din uppväxt och uppfostran.
2019-01-15, 18:24
Medlem
HVIT.s avatar
Citat:
Hej!

Näppeligen! Att ha en svenskt pass gör inte att du är svensk! Du är uppenbarligen en rasfrämling, dessutom kan väldigt många ha en bostadsrätt. De kan kosta allt från 10000 till flera miljoner. Även om din lgh skulle vara dyr så är du inte svensk för det. Ge mig ett antal namn på era muslimska stjärnskott tack?
2019-01-15, 18:24
Medlem
Det är väl inte helt ovanligt att en person som går igenom en livskris, måste skaffa sej en existentiell- snuttefilt.

Nu är ju kristendomen också monoteistisk, men där har gud tre skepnader; och Jesus är inte bara en profet utan istället en av dessa. Det är ju fortfarande samma gud.

Hur kan gud vara så ignorant att han påstår att jorden är platt, som ett ark papper är det väl? och att allting är upp byggt av två? Hur gammal är jorden? Evolutionen fact or fiction?

Måste kvinnan täcka sitt hår? (är inte det egentligen en rip-off från bibeln.)
Tror du träden och stenarna kommer att tjalla på judarna?

Tycker du att islam har varit en god och uppbygglig kraft i de länder där den är dominerande? Går den ens att kombinera med demokrati? Ska religösa lagar gälla före sekulära?

Kan man ens umgås med en kafir? vad är värst en ateist eller en kristen?
2019-01-15, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MaxineWaters
Allahu akbar

https://www.youtube.com/watch?v=2TCdmy-7-Xw

När ska vi börja mörda otrogna?

Jag är glad att du tar upp detta, då det är ett vanligt missförstånd beträffande vår tro. Faktum är att islam är en tolerant religon. Profeten Muhammed, fred vare över honom, levde i samexistens med båda kristna och judar och sa att den som tar ett liv dödar hela mänskligheten. Sedan finns det sekter som Daesh och andra som väljer att vantolka och förvandla Profetens (fvöh) budskap. Dessa kritiseras dock nära unisont av de rättslärda inom samtliga lagskolor.
2019-01-15, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av axioms
kommer du börja med heder?

Heder är något kulturellt och fulltändigt oislamiskt.

Citat:
Ursprungligen postat av Lajku
Har du låtit göra omskärelse? Om ja, hur många burkar handkräm går det åt på en vecka för att undvika torrsprickor i ollonet?

Hur känns det att vara en förrädare?

Har du slutat äta gris, dricka alkohol osv?

Tänker du slänga ut din dotter från balkongen när hon hälsar på en svenne?

Ja på frågan om omskärelse, och jag förbrukar inga burkar handkräm.

Jag ser mig inte som en förrädare, snarare som en bättre person än innan. Och nej, jag dricker inte alkohol längre. Och det beslutet har gjort mig till en bättre person enligt de flesta i min närhet. Gris har jag knappt aldrig ätit.
2019-01-15, 18:38
Medlem
torrenttobbes avatar
Citat:
Att tjäna över 40 000 i månaden och få göra något man älskar räcker gott och väl för mig, mina nära och kära och har möjliggjort både för mig att betala zakat och genomföra hajj. Amin. Jag kräver inget mer.
Att vara muslim är att vara bokstavstroende.

Mohammed flög alltså på en flygande häst till himmelen?
2019-01-15, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rantaplan
Vad anser din religion om mig som ateist?
Är jag oren?
Borde/ kommer att avlivas?
Kommer du till paradiset om du avlivar mig?

Och vad anser du personligen?

Ditt människovärde är okränkbart och islam förbjuder någon annan människa från att skada dig. Och personligen hoppas jag du hittar tron, då den kommer skänka dig ett inre lugn och oändligt med glädje.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in