Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2019-01-12, 20:13
  #1
Medlem
Denoms avatar
Ja, vad sägs om det hela, är dyra kläder, accessoarer etc. alltid bättre än billigt eller hur resonerar du när det handlas sådant?
Citera
2019-01-12, 20:16
  #2
Medlem
Nattiskatts avatar
Köper det som är snyggt. Bryr mig inte om det är billigt eller dyrt så länge man inte ser ut som en luffare eller fattig pundare så är det lugnt.
Citera
2019-01-12, 20:17
  #3
Medlem
Generellt sett ja. Synar man detaljer så som sömmar, dekaler/tryck, plaggets uppbyggnad mm så brukar det alltid vara bättre på s.k märkeskläder. Även materialen de väljer att sy av brukar vara bättre anser jag.
Citera
2019-01-12, 20:21
  #4
Medlem
I vissa fall. Speciellt vissa plagg, skor, skjortor och t-shirts är det vanligtvis stor skillnad på de billigast generiska och (vissa dyrare) märken.

Medan typ vind jackor, kostymer, rockar, underkläder mm. Är det ingen större skillnad. Vad gäller hållbarhet, livslängd med intakt utseende; men material val kan ju skilja men då är det inte riktigt samma produkter längre.

Det är iaf mina erfarenheter.
Citera
2019-01-12, 20:25
  #5
Medlem
Det är skillnad på rena modeprodukter och funktionsplagg anser jag. Såg ett par Norröa skidbyxor för 5999:-. En del plagg är såklart "överprissatta" vill jag påstå medans andra tycker det är ett helt okay pris..Men ett par Jeans för 1500:- tycker jag ALLTID är för dyra.
Citera
2019-01-12, 20:37
  #6
Medlem
PierreTanguys avatar
Kvalité per krona burkar ofta ha ett negativt samband med storleken på märket, oavsett prisklass. Ett dyrt plagg med stor logga kan alltså ofta hålla samma eller sämre kvalité än ett billigare plagg utan logga
Citera
2019-01-12, 20:45
  #7
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Ja, vad sägs om det hela, är dyra kläder, accessoarer etc. alltid bättre än billigt eller hur resonerar du när det handlas sådant?

Dyra träningsskor och träningskläder, vinterjacka och vinterskor, smycken och smink är bättre om de är dyrare enligt min erfarenhet.
Citera
2019-01-12, 21:22
  #8
Medlem
franges avatar
Beror helt och hållet på vad för grejer det är vi pratar. Pratar vi arbetskläder som slits så är skillnaden i kvalitet enorm. Har testat att köpa billiga arbetsbyxor från Jula och liknande för några hundra, att ha när jag röjer (skog) - och de har inte ens hållit första dagen utan att gå hål på, sömmar brister osv. Jämför det med märkeskläder såsom Pinewood, Lundhags eller Fristads som håller i uppåt eller över ett år åtminstone.

Likaså vinterjackor. Har haft en Sail Racing vinterjacka (kostade 3799kr vill jag minnas) som är 4-5 år gammal och den har inte slitits ett piss. Har den dessutom när man åkt skidor och kört underställströja och en långärmad t-shirt under - så har det varit varmt och gott även i -25 graders kyla. Lycka till att klara det med någon billig skitjacka för en femhundring.

Likaså joggingskor - mina gamla (tror det var Nike för 1800 spänn nya) höll i åtminstone sex år och då springer jag generellt 1-1,5 mil åt gången i terräng/grus-stig, enstaka till flera gånger i veckan året runt. Så räkna 500+ mil sprungna innan de skorna gav upp. Har även där köpt billiga för att testa och skillnaden på kvalitet är verkligen enorm.
__________________
Senast redigerad av frange 2019-01-12 kl. 21:29.
Citera
2019-01-12, 21:55
  #9
Medlem
-Emmanuels avatar
Nästan alltid. Högre kvalitet. Man får vad man betalar för.
Citera
2019-01-12, 21:57
  #10
Medlem
sp1rits avatar
Pratade om detta med en kollega för någon dag sedan. Vårt företag har en bra deal med Hugo Boss-butiken här i stan, så har sista året köpt en del där.
Den första kostymen jag köpte där var i princip utsliten efter ett år, och då menar jag inte en knapp som lossnar osv, utan stora hål invändigt och nedsliten i nedre kanten av kostymjackan så att trådar hänger.

Har nog använt ca 10 olika kostymer sista 5 åren, och den av Boss slets betydligt snabbare än andra, billigare märken.

Detta blir självklart anekdotiskt, men det slog mig som underligt då jag också antog att man betalar extra för detaljkvalitet.
Citera
2019-01-12, 22:08
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Beror helt och hållet på vad för grejer det är vi pratar. Pratar vi arbetskläder som slits så är skillnaden i kvalitet enorm. Har testat att köpa billiga arbetsbyxor från Jula och liknande för några hundra, att ha när jag röjer (skog) - och de har inte ens hållit första dagen utan att gå hål på, sömmar brister osv. Jämför det med märkeskläder såsom Pinewood, Lundhags eller Fristads som håller i uppåt eller över ett år åtminstone.

Likaså vinterjackor. Har haft en Sail Racing vinterjacka (kostade 3799kr vill jag minnas) som är 4-5 år gammal och den har inte slitits ett piss. Har den dessutom när man åkt skidor och kört underställströja och en långärmad t-shirt under - så har det varit varmt och gott även i -25 graders kyla. Lycka till att klara det med någon billig skitjacka för en femhundring.

Likaså joggingskor - mina gamla (tror det var Nike för 1800 spänn nya) höll i åtminstone sex år och då springer jag generellt 1-1,5 mil åt gången i terräng/grus-stig, enstaka till flera gånger i veckan året runt. Så räkna 500+ mil sprungna innan de skorna gav upp. Har även där köpt billiga för att testa och skillnaden på kvalitet är verkligen enorm.
Japp, skillnaden på billiga/dyra arbetskläder är stor. Bra exempel. Det är med såna kläder som används hårt och länge man verkligen märker skillnader.
Citera
2019-01-12, 22:14
  #12
Medlem
En annan sak jag märkte skillnad är på gasolgrillar.

Har monterar ihop en billig från typ rusta och en weber.

Den från rusta fick man vrida och bända vid montering då hålen sällan lirade.
Medans på webern så var monteringen busenkel då alla hål var där dom skulle och delarna passade ihop perfekt.
Så även där tror jag det är skillnad.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback