Citat:
Ursprungligen postat av
Svartediket
1. Hvis man ser på kidnapping som del av en villedning er det åpenbart at denne
"kommunikasjonskanalen" er en såkalt "dead end". Et blindspor.
2. Ser man på THs overføring av monero også som et blindspor, som det er fristende
å gjøre gitt at han ventet med å betale til hovedhypotesen skiftet, så gjorde han det
i såfall på en måte som til slutt ikke kostet ham noe. 3. 3. Han kjøpte ihvertfall dobbelt
så mye monero som han betalte, og med det kjøpet steg jo også kursen nok til at
han fikk solid avkastning på resten.
4. Ser man tvert om på THs overføring av monero som et forsøk på å få AE tilbake, ser
man med en gang hvor fånyttes og sent denne betalingen kom.
5. Ser man i tillegg på "kommunikasjonen" med "motparten" som et reelt forsøk på å
få AE tilbake, er det åpenbart at både "fornærmet" (TH) og "motpart" tok seg begge
svært god tid i en situasjon der det normalt ville handlet om dager, timer og minutter.
6. Man hadde altså med farlige kriminelle å gjøre, som etter eget utsagn var forberedt på
å avlive gisselet på et hvilket som helst tidspunkt.
Hva ville du gjort?
Ventet i flere måneder og så latt advokaten din "snakke" til "motparten" via nasjonale
mediekanaler?
Høres dette ut som en god idé når man først holdt dette strengt hemmelig i månedsvis
for offerets sikkerhet sin skyld? Man vil jo tro at for hver dag som gikk ville kidnapperne
bli rastløse og desperate etter pengene, og dermed i større grad være i stand til å gjøre
alvor av drapstruslene.
Maurud kan ikke være særlig våken som overser disse tingene.
Jeg har tafset på innlegget ditt og nummerert det jeg vil kommentere.
1. Hvis TH ønsket å fingere et konedrap som kidnapping, er det åpenbart at han måtte latt kommunikasjon vært en del av planen. Han har dessuten vist at en slik kommunikasjon var mulig å realisere, siden det faktisk har vært kommunikasjon med motparten.
2. TH forhandlet med motparten angående betaling for livsbevis før hovedhypotesen ble endret. Denne informasjonen har fremkommet i nyere tid, og var ikke kjent for offentligheten tidligere, noe som sørget for at TH ble mistenkeliggjort. Milli ble lang i maska da "hele konteksten" kom frem i lyset, og har siden gått med armene høyt hevet over hodet.
3. TH kjøpte inn monero, i den grad trusselbrevet tilsa var nødvendig. Det at kursen steg var en konsekvens av handlingen han var truet til å gjennomføre.
4. Kryptorigget var laget slik at prosessen ville ta tid, og det var også åpenbart for de som hjalp TH med innkjøp av monero og kryptooverføringene. Etterforskerne syntes ikke at betalingen ville være fånyttes, da all kommunikasjon i prinsipp kunne føre etterforskningen nærmere en løsning på hvem trusselbrevforfatteren var.
5. Det var åpenbart for kryptoekspertene at kryptorigget ikke ga grunnlag for å tro at AEH ville bli returnert til familien raskt. Kryptorigget ga ingen mulighet for det, og det ble det også opplyst om i trusselbrevet. Det at TH eller politiet skulle gjøre tiltak, eller i det heletatt tro at slike tiltak var realistiske, er derfor en konstruert mulighet som ikke er reell. I den grad slike tiltak ble gjort, var da bitcoin-meldingen "jeg vil betale" ble sendt.
6. For meg ser det ut som at politiet og familien landet på en god forhandlingsstrategi, da bitcoin-mekdingen "jeg vil betale ble sendt", og da det videre ble sendt bitcoin-meldinger "jeg har problemer", som antydet at TH hadde problemer med kryptorigget. Det som da foregikk var at etterforskerne forsøkte å avsløre blokkjeden på bitcoin-transaksjonen/-meldingene, da de benyttet samme blokkjeden motparten hadde sendt i retur. Det at motparten gjorde den tabben tyder på et mindre sofistikert kryptorigg, altså at motparten ikke hadde så mye kunnskap om anonymisert verktøy likevel. En annen ting man her må ta til betraktning, er at gisselforhandlingsekspertene advarte mot at løsepengene ble betalt uten videre, fordi all erfaring tilsier at det ville med stor sannsynlighet medføre en sikker død for kidnappingsofferet, nemlig fordi kidnapperne da hadde fått det de ønsket å oppnå. Kryptorigget og slik motparten praktiserte rigget, tydet på at det i denne saken dreide seg om mindre sofistikerte kidnappere, med mindre ressurser i form av penger og kunnskap, som videre ga minimalt håp om at de var istand til å holde et kidnappingoffer levende. Derfor konkluderte politiet tidlig at AEH mest sannsynlig allerede var død og at det i denne saken dreide seg om gjerningspersoner med ekstern stor voldskapasitet og gjennomføringsvilje. Altså mindre sofistikerte kidnappere, som egentlig ikke er kidnappere i den forstand at de noensinne hadde planlagt å returnere offeret. Men altså at saken dreide seg om et økonomisk motivert drap, fingert som kidnapping. Det er slik jeg tolker denne saken. Til en viss grad har det foregått et spill fra politiet og familiens side rettet mot gjerningspersonene, men det er umulig for meg å vite på hvilken måte og hvor langt spillet gikk.