Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-11-02, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaanseth
Har du noe som peker vekk fra TH som GM etter alt som har kommet fram?

Sånne spørsmål har jeg aldri svart på. Har du noe som peker vekk fra at jeg er gjerningsmann? Sånne problemer slipper vi heldigvis i rettsstaten Norge.
Citera
2024-11-02, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sandemose
Sånne spørsmål har jeg aldri svart på. Har du noe som peker vekk fra at jeg er gjerningsmann? Sånne problemer slipper vi heldigvis i rettsstaten Norge.

Nei, Viggo Kristiansen ble dømt selv om teledata viste at han ikke befant seg i Baneheia.
Citera
2024-11-02, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
Kanskje en arving heller, da? "Odelsjenta". Ingen tvil om hvem som overtar roret etter pappa.

Kanskje det. Er hun ikke prest? Kanskje henne, kanskje naboen, kanskje den andre store aksjonæren i Elkraft. Det kan være hvem som helst. Jeg tror - uten å vite et kvidder - at du finner de skyldige eller medskyldige blant dem som møtte opp for å by på oppussingsjobben.
Citera
2024-11-02, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kokadu
Politiet henstilte på henleggelse på bevisets stilling.

Politiet prøvde å redde sin egen ære.
Citera
2024-11-02, 16:41
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
1. Hvis man ser på kidnapping som del av en villedning er det åpenbart at denne
"kommunikasjonskanalen" er en såkalt "dead end". Et blindspor.

2. Ser man på THs overføring av monero også som et blindspor, som det er fristende
å gjøre gitt at han ventet med å betale til hovedhypotesen skiftet, så gjorde han det
i såfall på en måte som til slutt ikke kostet ham noe. 3. 3. Han kjøpte ihvertfall dobbelt
så mye monero som han betalte, og med det kjøpet steg jo også kursen nok til at
han fikk solid avkastning på resten.

4. Ser man tvert om på THs overføring av monero som et forsøk på å få AE tilbake, ser
man med en gang hvor fånyttes og sent denne betalingen kom.

5. Ser man i tillegg på "kommunikasjonen" med "motparten" som et reelt forsøk på å
få AE tilbake, er det åpenbart at både "fornærmet" (TH) og "motpart" tok seg begge
svært god tid i en situasjon der det normalt ville handlet om dager, timer og minutter.
6. Man hadde altså med farlige kriminelle å gjøre, som etter eget utsagn var forberedt på
å avlive gisselet på et hvilket som helst tidspunkt.

Hva ville du gjort?

Ventet i flere måneder og så latt advokaten din "snakke" til "motparten" via nasjonale
mediekanaler?

Høres dette ut som en god idé når man først holdt dette strengt hemmelig i månedsvis
for offerets sikkerhet sin skyld? Man vil jo tro at for hver dag som gikk ville kidnapperne
bli rastløse og desperate etter pengene, og dermed i større grad være i stand til å gjøre
alvor av drapstruslene.

Maurud kan ikke være særlig våken som overser disse tingene.
Jeg har tafset på innlegget ditt og nummerert det jeg vil kommentere.

1. Hvis TH ønsket å fingere et konedrap som kidnapping, er det åpenbart at han måtte latt kommunikasjon vært en del av planen. Han har dessuten vist at en slik kommunikasjon var mulig å realisere, siden det faktisk har vært kommunikasjon med motparten.

2. TH forhandlet med motparten angående betaling for livsbevis før hovedhypotesen ble endret. Denne informasjonen har fremkommet i nyere tid, og var ikke kjent for offentligheten tidligere, noe som sørget for at TH ble mistenkeliggjort. Milli ble lang i maska da "hele konteksten" kom frem i lyset, og har siden gått med armene høyt hevet over hodet.

3. TH kjøpte inn monero, i den grad trusselbrevet tilsa var nødvendig. Det at kursen steg var en konsekvens av handlingen han var truet til å gjennomføre.

4. Kryptorigget var laget slik at prosessen ville ta tid, og det var også åpenbart for de som hjalp TH med innkjøp av monero og kryptooverføringene. Etterforskerne syntes ikke at betalingen ville være fånyttes, da all kommunikasjon i prinsipp kunne føre etterforskningen nærmere en løsning på hvem trusselbrevforfatteren var.

5. Det var åpenbart for kryptoekspertene at kryptorigget ikke ga grunnlag for å tro at AEH ville bli returnert til familien raskt. Kryptorigget ga ingen mulighet for det, og det ble det også opplyst om i trusselbrevet. Det at TH eller politiet skulle gjøre tiltak, eller i det heletatt tro at slike tiltak var realistiske, er derfor en konstruert mulighet som ikke er reell. I den grad slike tiltak ble gjort, var da bitcoin-meldingen "jeg vil betale" ble sendt.

6. For meg ser det ut som at politiet og familien landet på en god forhandlingsstrategi, da bitcoin-mekdingen "jeg vil betale ble sendt", og da det videre ble sendt bitcoin-meldinger "jeg har problemer", som antydet at TH hadde problemer med kryptorigget. Det som da foregikk var at etterforskerne forsøkte å avsløre blokkjeden på bitcoin-transaksjonen/-meldingene, da de benyttet samme blokkjeden motparten hadde sendt i retur. Det at motparten gjorde den tabben tyder på et mindre sofistikert kryptorigg, altså at motparten ikke hadde så mye kunnskap om anonymisert verktøy likevel. En annen ting man her må ta til betraktning, er at gisselforhandlingsekspertene advarte mot at løsepengene ble betalt uten videre, fordi all erfaring tilsier at det ville med stor sannsynlighet medføre en sikker død for kidnappingsofferet, nemlig fordi kidnapperne da hadde fått det de ønsket å oppnå. Kryptorigget og slik motparten praktiserte rigget, tydet på at det i denne saken dreide seg om mindre sofistikerte kidnappere, med mindre ressurser i form av penger og kunnskap, som videre ga minimalt håp om at de var istand til å holde et kidnappingoffer levende. Derfor konkluderte politiet tidlig at AEH mest sannsynlig allerede var død og at det i denne saken dreide seg om gjerningspersoner med ekstern stor voldskapasitet og gjennomføringsvilje. Altså mindre sofistikerte kidnappere, som egentlig ikke er kidnappere i den forstand at de noensinne hadde planlagt å returnere offeret. Men altså at saken dreide seg om et økonomisk motivert drap, fingert som kidnapping. Det er slik jeg tolker denne saken. Til en viss grad har det foregått et spill fra politiet og familiens side rettet mot gjerningspersonene, men det er umulig for meg å vite på hvilken måte og hvor langt spillet gikk.
Citera
2024-11-02, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Formann
Nei, Viggo Kristiansen ble dømt selv om teledata viste at han ikke befant seg i Baneheia.

Jadda, og hvordan endte det? Ikke helt trygt å leve i Norge heller. Enig.
Citera
2024-11-02, 16:44
Medlem
Skaanseths avatar
Citat:

Men det har blitt et problem at du sier at TH er uskyldig, men uten å kunne begrunne det, når vi vet alt som har kommet fram. Som Havhest sier, det er et hav av indisier mot TH. Alt peker mot TH som bakmann. Da er det jo greit at du kan peke på noe som på en måte frikjenner TH, bortsett fra å peke på Riksadvokatens avgjørelse.
Citera
2024-11-02, 16:46
Medlem
Citat:
Jadda, og hvordan endte det? Ikke helt trygt å leve i Norge heller. Enig.

Det endte med 21 års soning, og de ansvarlige for det går ustraffet.
Citera
2024-11-02, 16:50
Medlem
Skaanseths avatar
Citat:
Det var Idiotet. De jobber ikke på den saken lenger.

Det er Riksadvokaten som har latt TH være siktet i 5 år. Så det må jo tyde på at det er noe som ligger der likevel, til tross for den såkalte frikjennelsen.
Citera
2024-11-02, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaanseth
Men det har blitt et problem at du sier at TH er uskyldig, men uten å kunne begrunne det, når vi vet alt som har kommet fram. Som Havhest sier, det er et hav av indisier mot TH. Alt peker mot TH som bakmann. Da er det jo greit at du kan peke på noe som på en måte frikjenner TH, bortsett fra å peke på Riksadvokatens avgjørelse.

Indisier er også bevis.
Citera
2024-11-02, 16:53
Medlem
Skaanseths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Formann
Indisier er også bevis.

Absolutt.
Senast redigerad av Skaanseth 2024-11-02 kl. 16:55.
Citera
2024-11-02, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Havhest
Jeg er uenig. Det har ikke tatt lang tid å ta bort og legge til en konsonant her og der, legge til feil endelsen her og der, bytte ut -sjon med -tion her og der. Det er jo nettopp det denne omskriving viser, at det er gjort litt halvhjertet, da samme ordene forekommer riktig skrevet inni setningene her og der. Men helhjertet er selvfølgelig helt urealistisk for en hjerteløs person, så det er mulig at trusselbrevforfatteren synes selv at han gjorde et omfattende arbeid med teksten. Kanskje fordi fokuset lå mest på budskapet, truslene, manipulasjonsstrategien:
Budskapet i trusselbrevet er tydelig:

Sitat: "OM DU FØLGER INSTRUKTION NÅR DU FAR DIN KONA TILLBAKE DU KAN SÅKLART KONTAKTE POLITI, DET ER BARE RETTFERDIGHET."

Sitat: "- VIS DU SETER PENGER OVER ANNE-ELISABETH LIV. VI VILL LASTE OPP VIDEO AV HENNES SISTE MINUTER PÅ WEBSIDE OM EN TID. NOEN VILL SIKKER FINNE OG VISE TILL DEG.".

Uenig må du gjerne være, men dette har tatt h3lv3tes mye tid sier jeg. Trusselbrevet og elementer i det viser det.

Budskapet er tydelig, sitat 1. vi vil at de som skal etterforske denne saken skal tro at vi gjør dette som ledd i en hevn mot TH. Da blir det helt naturlig at han kan insinuere det samme fordi denne malplasserte og overflødige setningen vår hvor vi faktisk delvis gjør oss til kjenne, underbygger det han kommer til å insinuere. Han har med det belegg for sin påstand som vil komme om at dette kan være utført av noen som er ute etter hevn på han.

Sitat 2. vi truer med å ta livet av offeret om ikke våre instruksjoner tas til følge for det er det kidnappere gjør. Vi forsøker her derfor å skape et bilde av en reell kidnapping hvor offeret nå svever i livsfare selv om vi vet at hun ligger sten død i et høl ett eller annet sted.

TH tok ikke dette særlig på alvor skulle det vise seg. Ikke før politiet endret hovedhypotese til drap. Da lot “kidnapperne” høre fra seg igjen etter måneder i taushet uinteressert i noe oppgjør og heller ingen aktiv truing med å utføre noe som helst de innledningsvis truet med. Nei da fremstår det som om de i måneder bare har valgt å sitte på henne sånn i tilfelle TH en eller annen gang skulle finne på å sende noen kroner deres vei.
Nå derimot må noen finne en plausibel grunn til å ta kontakt pga politiets endring av hypotese. Nå trenger hun plutselig medikal treatment skal det vise seg. Som om de skulle bry seg om det. Vi snakker om de samme personene som innledningsvis snakker om drap og kvittes med kropp dersom politiet kontaktes. Ikke verdt det for oss gutta har nå blitt opptatt av offerets ve og vel.

Jeg er enig med Svartediket i dennes vurdering av Maurud. Politiet som nå også snakker om enkeltpersoner og miljøer og bla bla må befinne seg på de samme viddene som førstnevnte. Langt ute.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in