Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-11-01, 16:49
Medlem
Skaanseths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sandemose
Jada, TH har ikke vært mors beste barn. Kanskje enda verre. Men han er ingen drapsmann, hilsen politiet og statsadvokaten.

Hilsen politiet, de som holdt han siktet i 5 år, og ønsket han videre varetektsfengslet selv etter Lagmannsrettens avgjørelse.
Citera
2024-11-01, 16:54
Medlem
Skaanseths avatar
Citat:
Jada, det er tøft å være gift. Og jada de fleste konedrap begås av ektemannen. Men ikke i dette tilfellet.

Har du noe som peker vekk fra TH som GM etter alt som har kommet fram?
Citera
2024-11-01, 17:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Askeladd1
Kokainet kan ha kommet fra utenforstående GM, ikke TEH Det er bare en ting som skurrer: hvilken GM ville sette fra seg skoene inntil dusjen på badet i 2.etasje, sko som angivelig skal ha blitt brukt under ugjerningen - som har satt fotavtrykk på AEHs klær og som har en brunaktig masse med omdanningsstoff fra kokain på sålen?
Kanskje gjerningspersonen benyttet sko vedkommende fant i boligen, i tilfelle mest sannsynlig THs sko for å plante bevis. Vedkommende hadde kanskje sørget for at eget DNA ikke kunne avsettes i skoene (plast på føttene)? Det har jo blitt hevdet at gjerningspersonene fremstår som Andeby-skurker. Det kan kanskje tyde på at spor er plantet på en måte som fremstår en smule åpenbar, såpass at det nærmest grenser til det komiske, til tross for at det er en alvorlig sak?
Senast redigerad av Havhest 2024-11-01 kl. 17:07.
Citera
2024-11-01, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaanseth
Har du noe som peker vekk fra TH som GM etter alt som har kommet fram?

Alt. Med særlig stor styrke. 50.000 sider.
Citera
2024-11-01, 17:18
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Og jada de fleste konedrap begås av ektemannen. Men ikke i dette tilfellet.

Kanskje en arving heller, da? "Odelsjenta". Ingen tvil om hvem som overtar roret etter pappa.
Citera
2024-11-01, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ronsangel
Selvfølgelig kan saken hentes opp av skoffen dersom bevis skulle tilkomme, de skulle bare mangle. Men pr nå, er det ingen ting som tyder / peker på dette.

Hva vet du og jeg om det🤔 Jeg tror fortsatt TH er en aktuell kandidat i denne saken, det er bare ikke offisielt lenger🧐
Citera
2024-11-01, 17:39
Medlem
Skaanseths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Askeladd1
Alt. Med særlig stor styrke. 50.000 sider.

overfladisk svar uten noen tyngde.
Citera
2024-11-01, 18:47
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Skaanseth
overfladisk svar uten noen tyngde.
Utifra siste opplysninger om at politiet mener at gjerningspersonene kan være profosjonelle kriminelle, tenker jeg at de skyldige kan være samvittighetsløse serieforbrytere, økonomisk motiverte svindlere uten skrupler, og at disse har eskalert sin kriminelle løpebane til det som også innebærer drap.

Eksperter har sagt at kryptorigget ikke krever så mye kunnskap for å gjennomføres. Det hele kan nok læres på en kveld for en begavet person. Men likevel er det såklart viktig med erfaring og trygghet, at man over tid har erfart at rigget er vanntett, slik at man ikke blir avslørt.

Derfor ser jeg det som svært sannsynlig at denne erfaringen gjerningspersonene har, er tilegnet gjennom mangeårig økonomisk motivert svindel, og at denne erkjennelsen har ført til en viss grandiositet og at den kriminelle løpebane derfor har eskalert til også å gjelde drap.

På grunnlag av det resonnementet koker det ned til at de såkalte profosjonelle kriminelle ikke er definert på grunnlag av deres intelligens, men heller fordi de er serieforbryter, som har drevet med økonomisk motivert svindel, og benyttet samme verktøy som i kryptorigget, uten å bli avslørt, og derfor kjent seg trygg på at det heller ikke kom til å skje i denne saken.

Da er jeg tilbake til hypotesen om at ugjerningen er utført av mindre sofistikerte profosjonelle kriminelle, som krever mindre ressurser i form av kunnskap og økonomi, og at de har klart å planlegge og utføre ugjerningen, ene og alene basert på egenskaper som ekstrem voldskapasitet og stor gjennomføringsvilje.

Mentaliteten til denslags gjerningspersoner er ikke ulik med mentaliteten til gjerningspersonen i denne hypotesen:
(FB) Norge - Anne-Elisabeth Falkevik Hagen kidnappet, krav om 9 mill euro, 2018-10-31

Jeg tror serieforbrytere generelt i stor grad motiveres av et kontrollbehov. Og siden penger er makt går disse motivene hånd i hånd.

Jeg tenker at disse såkalt profosjonelle kriminelle må føle seg nokså liten, når de er såpass avstumpet at de angriper en forsvarsløs eldre kvinne. Og deretter holder familien hennes som gisler på smålig vis.

Budskapet i trusselbrevet er tydelig:

Sitat: "OM DU FØLGER INSTRUKTION NÅR DU FAR DIN KONA TILLBAKE DU KAN SÅKLART KONTAKTE POLITI, DET ER BARE RETTFERDIGHET."

Sitat: "- VIS DU SETER PENGER OVER ANNE-ELISABETH LIV. VI VILL LASTE OPP VIDEO AV HENNES SISTE MINUTER PÅ WEBSIDE OM EN TID. NOEN VILL SIKKER FINNE OG VISE TILL DEG."

Det viser hvordan gjerningspersonene spiller på offerets samvittighet, såkalt victim-blaming eller the just-world bias.
Citera
2024-11-01, 19:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ronsangel
Det som er unormalt er at han er å passer valpen. En valp kan fint være 4 timer hjemme alene. Og hele denne bade historien, oversvømmelsen, kuttskadene osv osv.. er ett kapittel helt uten sidestykke. Nesten ufattelig at det går an, på samme tid som at AE ble borte. Enda mere sprøtt at dette ikke var ett tema i 09 samtalen mellom mor og sønn. Jeg synses FS bisto med mye bra i tråden, synd at hen er bare i "read only" modus.
Nei, jeg uenig med deg. Det er mange som er glad i dyr. Tassen var dessuten en valp. Godt selskap. Tilfeldigheter skjer hele tiden. Og AEH forsvant ikke samtidig med badekarhistorien. Vi vet ikke om oversvømmelsen var tema i telefonsamtalen dagen etter, selv om politiet ikke har opplyst oss om det, kan mor og sønn likevel ha snakket om episoden kvelden før. Det finnes mange sidestykker med både knuste taklamper og oversvømmelser på bad, likevel kan familiemedlemmer dø eller forsvinne neste dag. Jeg synes det er mistenkelig lite fantasifulle bidrag for å sannsynliggjøre uhellet. Badekarhistorien kan jo også være mediastrategi? Hvis det var noe mistenkelig ved badeuhellet, synes jeg det er usannsynlig at TEH ikke gjorde seg ferdig med oppryddingen på badet i 2. etasje. Det gir heller ingen mening at AEHs klær ble liggende på badet/toalettrommet i 1. etasje, dersom noen i familien var involvert i ugjerningen. Klærne på badet er én av de detaljene som gjør at jeg mistenker at spor er plantet på åstedet. Alternativt kan klærne ha ligget på gulvet i 1. etasjen siden kvelden/dagen før, f.eks. etter en tur med valpen, og fordi det var vått ute ble klærne skitne da valpen hoppet opp på AEH. Det kan også skjedd samme dag hun ble bortført, at hun hadde vært ute med valpen tidligere den morgenen, som videre betyr at hun mest sannsynlig hadde noen andre klær på seg da hun ble overfalt senere. Slik jeg ser det, utifra opplysningene som er gitt, finnes ingen bevis for at hun ble bortført naken.
Citera
2024-11-01, 20:01
Medlem
Citat:
Politiet har kommet til det motsatte av hva du påstår de ikke sitter på.

Politiet henstilte på henleggelse på bevisets stilling.
Citera
2024-11-01, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
Kanskje en arving heller, da? "Odelsjenta". Ingen tvil om hvem som overtar roret etter pappa.

Her tror jeg det kan komme en overraskelse og at noen vil gå på en smell.
Citera
2024-11-01, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Havhest

Budskapet i trusselbrevet er tydelig:

Sitat: "OM DU FØLGER INSTRUKTION NÅR DU FAR DIN KONA TILLBAKE DU KAN SÅKLART KONTAKTE POLITI, DET ER BARE RETTFERDIGHET."

Sitat: "- VIS DU SETER PENGER OVER ANNE-ELISABETH LIV. VI VILL LASTE OPP VIDEO AV HENNES SISTE MINUTER PÅ WEBSIDE OM EN TID. NOEN VILL SIKKER FINNE OG VISE TILL DEG."

De/den som står bak dette trusselbrevet og e-postene må ha brukt noe h3lv3tes mye tid på dette med å sitte og legge til en l i vil, til og tillbake når samme person på flere steder viser at denne vet hvordan det faktisk skrives. Og så fjernes det en konsonant her og der som i seter og minuter. Hvilke reelle kidnappere bruker tid på sånt? Og hvem skriver når du far din kona tilbake?

Det fremgår også tydelig at forfatter/e som forsøker å fremstille enkelte deler av dette som om noen med dårlige norskkunnskaper står bak helt tydelig har hatt liten omgang med mennesker av utenlandsk opprinnelse. For det de forsøker å fremstille som gebrokken tale fremstår som alt annet enn det. Skruller.
Senast redigerad av Kokadu 2024-11-01 kl. 20:28. Anledning: Rette
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in