Citat:
Ursprungligen postat av
Skaanseth
overfladisk svar uten noen tyngde.
Utifra siste opplysninger om at politiet mener at gjerningspersonene kan være profosjonelle kriminelle, tenker jeg at de skyldige kan være samvittighetsløse serieforbrytere, økonomisk motiverte svindlere uten skrupler, og at disse har eskalert sin kriminelle løpebane til det som også innebærer drap.
Eksperter har sagt at kryptorigget ikke krever så mye kunnskap for å gjennomføres. Det hele kan nok læres på en kveld for en begavet person. Men likevel er det såklart viktig med erfaring og trygghet, at man over tid har erfart at rigget er vanntett, slik at man ikke blir avslørt.
Derfor ser jeg det som svært sannsynlig at denne erfaringen gjerningspersonene har, er tilegnet gjennom mangeårig økonomisk motivert svindel, og at denne erkjennelsen har ført til en viss grandiositet og at den kriminelle løpebane derfor har eskalert til også å gjelde drap.
På grunnlag av det resonnementet koker det ned til at de såkalte profosjonelle kriminelle ikke er definert på grunnlag av deres intelligens, men heller fordi de er serieforbryter, som har drevet med økonomisk motivert svindel, og benyttet samme verktøy som i kryptorigget, uten å bli avslørt, og derfor kjent seg trygg på at det heller ikke kom til å skje i denne saken.
Da er jeg tilbake til hypotesen om at ugjerningen er utført av mindre sofistikerte profosjonelle kriminelle, som krever mindre ressurser i form av kunnskap og økonomi, og at de har klart å planlegge og utføre ugjerningen, ene og alene basert på egenskaper som ekstrem voldskapasitet og stor gjennomføringsvilje.
Mentaliteten til denslags gjerningspersoner er ikke ulik med mentaliteten til gjerningspersonen i denne hypotesen:
(FB) Norge - Anne-Elisabeth Falkevik Hagen kidnappet, krav om 9 mill euro, 2018-10-31
Jeg tror serieforbrytere generelt i stor grad motiveres av et kontrollbehov. Og siden penger er makt går disse motivene hånd i hånd.
Jeg tenker at disse såkalt profosjonelle kriminelle må føle seg nokså liten, når de er såpass avstumpet at de angriper en forsvarsløs eldre kvinne. Og deretter holder familien hennes som gisler på smålig vis.
Budskapet i trusselbrevet er tydelig:
Sitat: "OM DU FØLGER INSTRUKTION NÅR DU FAR DIN KONA TILLBAKE DU KAN SÅKLART KONTAKTE POLITI, DET ER BARE RETTFERDIGHET."
Sitat: "- VIS DU SETER PENGER OVER ANNE-ELISABETH LIV. VI VILL LASTE OPP VIDEO AV HENNES SISTE MINUTER PÅ WEBSIDE OM EN TID. NOEN VILL SIKKER FINNE OG VISE TILL DEG."
Det viser hvordan gjerningspersonene spiller på offerets samvittighet, såkalt victim-blaming eller the just-world bias.