Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-03-31, 17:48
  #19297
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Tack. Jag kan inte ”fördjupa” mig i detta just no, men det hör väl sen till saken också att ett djupt hål bör fyllas med något. Om hålet föreluggit men med en form av lock på. Jag tror vi inte kan tala om under tio meter här för då sniffar hundarna rätt på det. Kanske borde vara betydlgt djupare. Så det blir en del fyllmassa som borde funnits till hands innan.

Sen ska ju läget vara lite skyddat från insyn från grannar men kanske inte under egna terassen...

På mig låter det väl spontant som att Mgm borde haft bättre förutsättningar att lösa detta på en annan plats än den egna tomten...

Apropå det... Vad skulle krävas för att polisen inte skulle kunna följa parets mobiler under (hemvägen på) teaterkvällen? Att de lämnades hemma (med hänvisning till att inte störa föreställningen...; men de mötte bekanta o kan ha behövt kommunicera med dem...)?; att de lämnades med hunden sin till barn/anhörig hos de bekanta som de mötte för att gå på teater med?; att en tfn lämnades någonstans och att den andras batteri oturligt tog slut?

Man lämnar jycke och AE:s tfn/bådas hemma hos de bekanta. Man tar sig hem från teatern utan att hämta hunden då? Och TH hämtar själv hunden/tfn senare eller möter hundvakten halvvägs?

Eller är hundvakten på annan plats i stan?

Eller man har bara en tfn med (som laddat ur) och man har hunden med i bilen på vägen hem...?

Är den urladdade tfn ursäkt för att hunden inte hämtas direkt efter föreställningen..? (Hypotetiskt fördtås)

Kan TH behövt ha en ”ospårbar” tfn som alternativ till den hypotetiskt ”urladdade”, för säkerhets skull, eller för att kontakta ngn medhjälpare, kunna surfa eller använda ngn typ av nätapplikation? Kan man tänkas hitta dennas mastuppkopplingar i efterhand (genom uteslutning då), om man vet var man ska leta?

Hur än paret färdats hem så kan de knappast haft fungerande telefoner med om TH ska tänkas göra en avstickare och ha ihjäl BO och begrava henne....

Ja du har rett i at det ville blitt behov for fyllmasse etc.
Et sted i naturen (der ingen umiddelbart ville lete) er nok bedre egnet som skjulested.

En uregistrert telefon (om det var det du mente), tror jeg ikke GM ville tatt sjansen på, ettersom den også ville kunne spores og politiet ville kunne sette den telefonens bevegelser i forbindelse med GMs bilkjøring hjemover den kvelden (hvis det var slik at han var GM).

TH kunne jo ev ha hentet hunden alene, som du skrev.

En utladet telefon, kan ikke den også spores? Jeg er usikker på dette.
Hvis det foregikk på en slik måte, ved en avstikker på tur hjem fra teateret, så tror jeg at de ikke hadde med noen telefoner og at det var kun de to i bilen og ingen medhjelper som behøvde å kontaktes.

Kanskje valpen ble hentet før den eventuelle avstikkeren, slik at hundepasseren var vitne på at TH og AE kom sammen i bil på vei fra teateret (hvis hundepasseren passet hunden et annet sted enn i Sloraveien)? Kan TH og AE ha tatt en kjøretur til et sted sammen på kvelden, etter å ha hentet valpen eller etter å ha kommet hjem?
Citera
2020-03-31, 17:49
  #19298
Avstängd
Orderud.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Han fick äntligen bruk av hemmavins-satserna som stått i källaren sen 1970-talet...

Citera
2020-03-31, 17:58
  #19299
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orderud.
Link 2, 5 og 6 funker ikke.

Tror ikke TH ville tatt sjansen på å grave henne ned i blomsterbedet. Han kunne jo bli sett av naboen i hvithuset ved siden av. Større sannsynelighet at han har tatt henne ut bakveien, og inn i skogen og gravd henne ned der. Dette var jo på seinhøsten, så hvis han strør masse løv over der han har gravd, så ser det naturlig ut. Men da skal hullet ha vært temmelig dypt for at ikke likhunden skulle kjent lukten. Kanskje hadde han en trillebåre på terrassen der, og så dumpet henne oppi, også strødd løv over, også trillet henne over plenen og inn i skogen. På den måten ser det ut for naboene som at han frakter løv inn i skogen. Vet ikke...ser ikke helt for meg at TH skulle klart å lure hunden. Hun kunne jo vært pakket inn i en pakke/bodybag som er fylt opp med aktivt kull, og dermed forsvinner all lukt. Ikke grillkull da men aktivt kull som brukes i vinproduksjon. Det er et sort pulver/granulat, og under mikroskop ser hvert granulatut som en svamp med tusenvis av kanaler. Disse kanalene samler opp luktmolekyler og andre stoffer. Aktivt kull brukes bl.a i gassmasker.

Hvithuset- tenker du på boligblokken eller på en av de nærmeste naboene?
Dine forslag høres mer sannsynlig ut ja.

Jeg tok bort https i de tre linkene slik at du kan prøve å legge inn linkadressene manuelt. De virker hos meg.
://www.aftenbladet.no/innenriks/i/opxgMa/lrenskog-saken-politiet-kan-sitte-pa-dna-profilen-til-gjerningsperso

://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/WLp8VL/politiet-aner-ikke-hvordan-anne-elisabeth-68-forsvant

://www.aftenposten.no/norge/i/oRo7em/dette-er-de-ubesvarte-spoersmaalene-i-forsvinningssaken
Citera
2020-03-31, 18:04
  #19300
Medlem
Hvorfor har den ene etterforskeren munnbind på seg her? Samler han inn viktige spor og ønsker å unngå å forurense sporet med eget dna?


//www.aftenposten.no/norge/i/oRo7em/dette-er-de-ubesvarte-spoersmaalene-i-forsvinningssaken

(Legg til https: manuelt)
Citera
2020-03-31, 18:19
  #19301
Avstängd
Orderud.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av POlROT
Hvithuset- tenker du på boligblokken eller på en av de nærmeste naboene?
Dine forslag høres mer sannsynlig ut ja.

Jeg tok bort https i de tre linkene slik at du kan prøve å legge inn linkadressene manuelt. De virker hos meg.
://www.aftenbladet.no/innenriks/i/opxgMa/lrenskog-saken-politiet-kan-sitte-pa-dna-profilen-til-gjerningsperso

://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/WLp8VL/politiet-aner-ikke-hvordan-anne-elisabeth-68-forsvant

://www.aftenposten.no/norge/i/oRo7em/dette-er-de-ubesvarte-spoersmaalene-i-forsvinningssaken


Mener nabohuset, Sloraveien 6. Hvis TH holder på med noe i hagen, så vil man kunne se dette fra stuevinduene i nr 6., eller hvis naboen er ute på plenen.
Citera
2020-03-31, 18:23
  #19302
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orderud.
Mener nabohuset, Sloraveien 6. Hvis TH holder på med noe i hagen, så vil man kunne se dette fra stuevinduene i nr 6., eller hvis naboen er ute på plenen.
Takk! Huset til faren til elektrikeren? Du har rett i at det vil kunne sees av naboen, hvis naboen ikke sover da.
Citera
2020-03-31, 18:30
  #19303
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av POlROT
Ja du har rett i at det ville blitt behov for fyllmasse etc.
Et sted i naturen (der ingen umiddelbart ville lete) er nok bedre egnet som skjulested.

En uregistrert telefon (om det var det du mente), tror jeg ikke GM ville tatt sjansen på, ettersom den også ville kunne spores og politiet ville kunne sette den telefonens bevegelser i forbindelse med GMs bilkjøring hjemover den kvelden (hvis det var slik at han var GM).

TH kunne jo ev ha hentet hunden alene, som du skrev.

En utladet telefon, kan ikke den også spores? Jeg er usikker på dette.
Hvis det foregikk på en slik måte, ved en avstikker på tur hjem fra teateret, så tror jeg at de ikke hadde med noen telefoner og at det var kun de to i bilen og ingen medhjelper som behøvde å kontaktes.

Kanskje valpen ble hentet før den eventuelle avstikkeren, slik at hundepasseren var vitne på at TH og AE kom sammen i bil på vei fra teateret (hvis hundepasseren passet hunden et annet sted enn i Sloraveien)? Kan TH og AE ha tatt en kjøretur til et sted sammen på kvelden, etter å ha hentet valpen eller etter å ha kommet hjem?

Nej som jag misstänkte. Och han är kapabel att planera för att kunna slippa använda en mobil.

Det återstår då där en räcka alternativ för den kvällen oxh hemresan beroende på vad som utspelat sig och i vilken ordning, förstås. Där lär ju polisen ha ganska mycket mer än oss på fötterna då.

Man kan tänka sig några begränsade faktorer: han vill inte ha liket liggande i bilen någon längre tid. Han kan inte mellan olika ev fastställda tidpunkter göra så mycket avvikelser med mobil i fickan eller så att dröjsmål är uppseendeväckande eller rutten avslöjande om var kroppen gömts. Eller så att han riskerar bli sedd nånstans där han inte ska vara.

Han kan, teoretiskt, stjälpa av kroppen på vägen hem från teatern, men fortsätta hem med en eller två mobiler, och sen lämna dessa hemma och återvända ut för att begrava kroppen. Då möjligen i anslutning till avstjälpningen.

Eller, utan fungerande mobiler, avvika från närmsta vägen hem från teatern och begrava eller lasta av kroppen på en avsides plats, och sen göra jobbet då, eller återvända dit efter en pliktskyldig återkomst till hemmet. Om AE normalt kommunicerar med vänner/familj även sent på kvällen så kan Th behövt besvara sms eller lagt tfn på laddning eller på nåt sätt göra rimligt för vänner o polis att hon inte är nåbar vid en viss tidpunkt, dvs han måste härma hennes normalbeteende eller ha en förklaring till varför det uteblir.
Efter en viss tidpunkt på kvällen kan man anta att telefontystnad är mer trolig, och det blir lättare att ta sig från hemmet igen utan att det väcker uppseende. Att hämta hunden hos hundvakt kan vara en fungerande ursäkt om den behövs. Liksom den att ha lagt tfn hemma pga laddningsbehov.

Sen har Th hela natten på sig.

Men, det skulle kunna vara på det sättet att kroppen inte kan ligga alltför långt från de vägar som TH kan förväntas ha tagit på kvällen. För han kan inte frakta kroppen i bilen much.

Han kan ha motiverat en avstickare för AE, men det är lite svårare att göra det för polisen. Eller möjl tvärt om... Det finns ju kameror också. Och polisen vill veta hur det kunde ta två timmar att komma hem istället för tjugofem minuter.

Sen finns ju då kanske möjligheten att han lyckats hitta en sopcontainer eller hyrt en i annans namn. Som hämtats tillsammans med andra på morgonen och skeppats till nån grop i Afrika.

Eller att han har kunnat använda en föruppställd skåpbil som använts för att tillfälligförvara kroppen (medan han är hemma o vänder?) och som han kan frakta kroppen längre i för han är säker på att skåpbilen inte kommer att hittas och undersökas.

Med tanke på åldern kan man kanske inte heller förvänta sig hur mycket bärande o lyftande o kånkande o grävande som helst av karln. Vore olyckligt om han fick akut ryggskott över en grop i skogen.

Man kan väl anta att han har förvaringsplatser för det på annat håll men möjligen ska han då i vevan här även avhämtat trusselbrev, sproxskor o de där strapsen, vad de heter.

Vågar han lämna jycken hemma själv eller har han den med sig? Eller är den hos hundvakten än?

Det är litegrann som tricket hur man får en räv, en kanin och ett salladshuvud över floden när man bara har plats för en av dem i taget i ekan.
__________________
Senast redigerad av Lonnrot 2020-03-31 kl. 18:52.
Citera
2020-03-31, 18:35
  #19304
Avstängd
Orderud.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av POlROT
Takk! Huset til faren til elektrikeren? Du har rett i at det vil kunne sees av naboen, hvis naboen ikke sover da.

Nei, faren til elektrikeren bor i nr.7,og elektrikeren i nr.10.
Nr.6 er huset rett ved siden.
Kan se huset på flere av dine linker. Det er registrert 4 forskjellige navn på adressen, bl.a en polakk. Ingen har samme etternavn, så det kan tyde på at huset kanskje leies ut til bofelleskap eller hybelhus eller noe.
__________________
Senast redigerad av Orderud. 2020-03-31 kl. 18:38.
Citera
2020-03-31, 18:41
  #19305
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orderud.
Nei, faren til elektrikeren bor i nr.7,og elektrikeren i nr.10.
Nr.6 er huset rett ved siden.
Kan se huset på flere av dine linker. Det er registrert 4 forskjellige navn på adressen, bl.a en polakk. Ingen har samme etternavn, så det kan tyde på at huset kanskje leies ut til bofelleskap eller hybelhus eller noe.
Takk for informasjon! Jeg har hele tiden trodd at det var i sloraveien 6 elektrikeren var fotografert på i de avisartiklene. Jeg føler meg desorientert. Det var fint at du hjalp meg med dette
Citera
2020-03-31, 18:48
  #19306
Avstängd
Orderud.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av POlROT
Takk for informasjon! Jeg har hele tiden trodd at det var i sloraveien 6 elektrikeren var fotografert på i de avisartiklene. Jeg føler meg desorientert. Det var fint at du hjalp meg med dette

Nei, det var nok utenfor hos faren sin at han var fotografert.
1881 har en grei oversikt over hvem som bor hvor der:
https://kart.1881.no/?query=Sloravei...,%20Fjellhamar
Citera
2020-03-31, 18:50
  #19307
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Nej som jag misstänkte. Och han är kapabel att planera för att kunna slippa använda en mobil.

Det återstår då där en räcka alternativ för den kvällen oxh hemresan beroende på vad som utspelat sig och i vilken ordning, förstås. Där lär ju polisen ha ganska mycket mer än oss på fötterna då.

Man kan tänka sig några begränsade faktorer: han vill inte ha liket liggande i bilen någon längre tid. Han kan inte mellan olika ev fastställda tidpunkter göra så mycket avvikelser med mobil i fickan eller så att dröjsmål är uppseendeväckande eller rutten avslöjande om var kroppen gömts. Eller så att han riskerar bli sedd nånstans där han inte ska vara.

Han kan, teoretiskt, stjälpa av kroppen på vägen hem från teatern, men fortsätta hem med en eller två mobiler, och sen lämna dessa hemma och återvända ut för att begrava kroppen. Då möjligen i anslutning till avstjälpningen.

Eller, utan fungerande mobiler, avvika från närmsta vägen hem från teatern och begrava eller lasta av kroppen på en avsides plats, och sen göra jobbet då, eller återvända dit efter en pliktskyldig återkomst till hemmet. Om AE normalt kommunicerar med vänner/familj även sent på kvällen så kan Th behövt besvara sms eller lagt tfn på laddning eller på nåt sätt göra rimligt för vänner o polis att hon inte är nåbar vid en viss tidpunkt, dvs han måste härma hennes normalbeteende eller ha en förklaring till varför det uteblir.
Efter en viss tidpunkt på kvällen kan man anta att telefontystnad är mer trolig, och det blir lättare att ta sig från hemmet igen utan att det väcker uppseende. Att hämta hunden hos hundvakt kan vara en fungerande ursäkt om den behövs. Liksom den att ha lagt tfn hemma pga laddningsbehov.

Sen har Th hela natten på sig.

Men, det skulle kunna vara på det sättet att kroppen inte kan ligga alltför långt från de vägar som TH kan förväntas ha tagit på kvällen.

Han kan ha motiverat en avstickare för AE, men det är lite svårare att göra det för polisen. Eller möjl tvärt om... Det finns ju kameror också. Och polisen vill veta hur det kunde ta två timmar att komma hem istället för tjugofem minuter.

Sen finns ju då kanske möjligheten att han lyckats hitta en sopcontainer eller hyrt en i annans namn. Som hämtats tillsammans med andra på morgonen och skeppats till nån grop i Afrika.
Du har mange gode teorier og gode poeng!

Hvis han kjørte en tur til etter å ha kommet hjem, for å gjøre ferdig jobben med å skjule liket, så kanskje det var på et sted der han ikke trengte å kjøre forbi noe kameraovervåkning? Det er en god ide det du skrev om å kombinere denne kjøreturen med å hente hunden.

Hva om den eventuelle avstikkeren på vei hjem til teateret, er et sted der man kan kjøre til på en usjenert måte fra en annen kant?

Jeg tenker på hvis avstikkeren feks er en skogsvei el.l. og at denne ev er stengt med bom, og at veien fra teateret ligger parallellt med en annen vei som man kan komme inn til samme skogsvei til fra motsatt retning. Og at skogen og skogsveien ligger mellom disse to paralelle veiene.
__________________
Senast redigerad av POlROT 2020-03-31 kl. 18:57.
Citera
2020-03-31, 18:51
  #19308
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orderud.
Nei, det var nok utenfor hos faren sin at han var fotografert.
1881 har en grei oversikt over hvem som bor hvor der:
https://kart.1881.no/?query=Sloravei...,%20Fjellhamar
Takk! Jeg begynner å lure på om jeg har alvorlig coronafeber
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback