Citat:
Jeg tror at politiet har sjekket ut alle tenkelige mulige biler TH kan ha disponert i tidsrommet AEH forsvant. I løpet av første uken etter forsvinningen. Og lenge før saken ble offentlig kjent i januar 2019.
Politiet har sagt at de satset på en rask oppklaring av saken. I det tror jeg det ligger at de mest opplagte etterforskningskritt ble gjennomført for å sjekke ut ektefellen. Som å sjekke biler.
Da de ikke fant spor etter at AEH var fraktet vekk, måtte politiet gå den lange veien det er å motbevise at det fantes andre mulige GM på og rundt åstedet 31. oktober 2018.
Jeg tror ikke på livsbevisene fra morgentimene. Folk i nærmiljøet kan ha mange og tilsynelatende gode grunner for å lyve for å beskytte TH. En slik "god" grunn kan være at vitner ikke er i stand til å tro at TH står bak. En annen "god" grunn kan være for å beskytte barn og barnebarn.
Det er også mulig at de voksne barna kan ha følt seg presset til å lyve, av frykt for å bli gjort tilnærmet arveløse, eller avspist med plikt-arv på én million kroner.
Hvor utrolig det enn måtte høres, tror jeg at TH har skjult AEH ett sted i huset, helst kjelleren, eller på tomten, eller så nært at bil ikke var nødvendig å bruke.
Det finnes ikke andre gjennomførbare muligheter.
Politiet har sagt at de satset på en rask oppklaring av saken. I det tror jeg det ligger at de mest opplagte etterforskningskritt ble gjennomført for å sjekke ut ektefellen. Som å sjekke biler.
Da de ikke fant spor etter at AEH var fraktet vekk, måtte politiet gå den lange veien det er å motbevise at det fantes andre mulige GM på og rundt åstedet 31. oktober 2018.
Jeg tror ikke på livsbevisene fra morgentimene. Folk i nærmiljøet kan ha mange og tilsynelatende gode grunner for å lyve for å beskytte TH. En slik "god" grunn kan være at vitner ikke er i stand til å tro at TH står bak. En annen "god" grunn kan være for å beskytte barn og barnebarn.
Det er også mulig at de voksne barna kan ha følt seg presset til å lyve, av frykt for å bli gjort tilnærmet arveløse, eller avspist med plikt-arv på én million kroner.
Hvor utrolig det enn måtte høres, tror jeg at TH har skjult AEH ett sted i huset, helst kjelleren, eller på tomten, eller så nært at bil ikke var nødvendig å bruke.
Det finnes ikke andre gjennomførbare muligheter.
Du tror livstecknen på morgonen handlar om kommunikationer till fler än TH? Som tills vidare ”står fast”? Men fortfarande till familjemedlemmar?
Stämmer det så må det så vara. Det viktiga är inte vad vi vet utan vad åklagaren vet. Polisutredaren har ju annonserat att livsbevisen är livstecken, och att inget är hugget i sten därvidlag. Det räcker. Det har inte förändrats. Att någon därefter skulle påstå sig ha pratat med henne eller sett henne förefaller otroligt. Jag tror man inte behöver bekymra sig om ”familjen”. Deras hållning kan antas vara ”enhetlig” till dess bubblan formellt spricker. Det ligger inte i någons intresse att göra egna schackdrag, tror jag, och jag kan tro att åklagaren i alla händelser gärna vill kontrollera showens vidare förlopp. När livstecknen på morgonen faller så faller allt. På plats, förhoppningsvis. Inget hindrar väl att det förts informella eller ännu ej offentliggjorda samtal och kontakter mellan åklagare och (nåt av) barnen då, med eller utan Holdens medverkan.
Gräv där du står...:
Djärv tanke. Begravd i trädgården eller huset. Hmm. Det är svårsmält. Med den utrustning som polis/åkl potentiellt skulle kunna förfoga över, och som TH borde ha en del hum om som anläggningsbyggare, så tycker jag det känns tveksamt ändå. Han skulle ha behövt grävt ett fantastiskt djupt schakt nattetid och sen förmått maskera detta som något annat. Har han låtit installera jordvärme i huset? Eller nån av grannarna? (Jordvärme är, för norrmän, en teknik som används för att utvinna värmen från jorden några hundra meter ner. På platser som då inte består av hälleberget, berggrund, grundvatten eller den där svarta sörjan man kan elda i värmepannan i källarn.)
Teoretiskt kan väl TH i god tid i förväg då låtit gräva/borra upp ett hål nånstans på gården, kanske medan även andra arbeten gjordes, och sen har det glömts bort. Gjort det själv med lånad maskin. Eller betalat ”skattefritt”. Eller låtit grävaren bli den förste att bebo det djupa hålet.
Något liknande kan ju existera även på någon annan tomt som mgm har access till, i närheten...
Senast redigerad av Lonnrot 2020-03-31 kl. 16:22.
Senast redigerad av Lonnrot 2020-03-31 kl. 16:22.