2019-01-02, 22:12
Medlem
Memmajemmas avatar
Tar frukost vid kl.8:30, oftast en macka eller drickkvarg. Sedan lunch vid 11:30, alltid med mig matlåda med hemlagat. Köper sällan mat på jobbet. På eftermiddagen vid kl.14 så blir det mellis igen, ngt jag tagit hemifrån, en macka eller youghurt/drickkvarg. På hemvägen vid kl.16:30-17 så käkar jag oftast en banan.
Citera
2019-01-02, 22:15
Medlem
Ingenting, har inget behov av lunch.
Citera
2019-01-02, 22:19
Medlem
Mackan52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoyJennings
Du har verkligen börjat inspirera mig att köra på mackor oftare. Snälla berätta lite mer detaljerad hur din mack process går till. Vad använder du för bröd? Rostas brödet? Värmer du köttet i mikron innan du lägger på mackan? Tar du med dig dom övriga tillbehören som gurkmajonäs, senap etc till jobbet eller finns dem redan där? Hur går köttbullar ihop med brödet, faller inte köttbullarna av brödet? Please tell me more!

Allting färdas separat, man gör mackan "på plats", gör man det i förväg kommer det bara smaka sunkigt och "kallt", brödet måste vara rumstemperatur.

Grovt bröd ska det vara, riktigt tjocka skivor också och vad man än lägger på, köttbullar (som skivas), pannbiff, falukorv så ska det ska vara kallt.

Man tar en fet skiva bröd, drar på med smör, placerar "köttet" (köttbullar, pannbiff, rostbiff, lax, leverkorv whatever) ovanpå i riklig mängd. Sen lägger man på "såsen" eller "lagret" (senap, remouladsås, sill i senapssås, gurkmajonäs eller vad som). Man får tänka att "bröd, smör och kött" är basen och vad som ligger ovanpå är "smaksättare".

Sen om man vill vara extra fin så lägger man på några skivor lök, lite dill, några skivor färska champinjoner, löjrom, inlagda rödbetor eller gurka.

Blanda och mixa hur du känner och på några minuter har du ett par fina smörgåsar som du får mumsa i dig med kniv och gaffel.

Som sagt, bara fantasin sätter gränserna för vad du kan ha på mackan.

Men håll som sagt alla ingredienser isär, förbereder du en "macka" och bara plastar in den så kommer brödet bara suga i sig allt "fuktigt" som en svamp och då blir det bara "meh" av det hela.
Citera
2019-01-02, 22:36
Medlem
Kristaallens avatar
Äter lite olika, har ju dels restaurangmaten att välja sen har vi även egen personalrestaurang som serverar lite olika rätter.

Jobbar på IKEA
Citera
2019-01-02, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan52
Allting färdas separat, man gör mackan "på plats", gör man det i förväg kommer det bara smaka sunkigt och "kallt", brödet måste vara rumstemperatur.

Grovt bröd ska det vara, riktigt tjocka skivor också och vad man än lägger på, köttbullar (som skivas), pannbiff, falukorv så ska det ska vara kallt.

Man tar en fet skiva bröd, drar på med smör, placerar "köttet" (köttbullar, pannbiff, rostbiff, lax, leverkorv whatever) ovanpå i riklig mängd. Sen lägger man på "såsen" eller "lagret" (senap, remouladsås, sill i senapssås, gurkmajonäs eller vad som). Man får tänka att "bröd, smör och kött" är basen och vad som ligger ovanpå är "smaksättare".

Sen om man vill vara extra fin så lägger man på några skivor lök, lite dill, några skivor färska champinjoner, löjrom, inlagda rödbetor eller gurka.

Blanda och mixa hur du känner och på några minuter har du ett par fina smörgåsar som du får mumsa i dig med kniv och gaffel.

Men håll som sagt alla ingredienser isär, förbereder du en "macka" och bara plastar in den så kommer brödet bara suga i sig allt "fuktigt" som en svamp och då blir det bara "meh" av det hela.

Jag gillar även att du har smör som bas. Men om allt färdas till jobbet, vart lägger du allt senare? Menar om du tar med dig smörpaket till jobbet så hinner det att smälta innan du slutar. Har ni någon kylskåp eller liknande som ni kan vara allt på? Använder du även dubbla bröd på mackan, eller endast en skiva? Kör du alltid på grov bröd, eller kan det varieras? Äta med kniv och gaffel ett måste i ditt fall?

Ursäkta om jag ställer för många frågor, men det är väldigt intressant o veta ibland.
Citera
2019-01-02, 23:12
Medlem
Tjippmunks avatar
oftast tar jag med en matlåda och värmer i mikron. pasta, ris, kött, korv, sås osv. antingen rester, eller så gör jag färdiga matlådor och fryser in så jag kan ta om jag inte har några rester just den dagen.
tröttnar man på det så tar man en period med bröd, knäcke, leverpastej, ägg osv. när jag bodde själv köpte jag ibland färdiga typ findusrätter att variera med. en del är goda med lite extra kryddor.
har en lunchrestaurang på gångavstånd och snabbmat 5 min bort med bil men det är väldigt sällan jag går dit. ca 90:- för en lunch är det inte värt. mina matlådor brukar ligga på runt 15:-/portion. då är det mer värt att bara ta en macka till lunch och hämta en pizza på kvällen och äta i lugn och ro istället för att stressäta på restaurang
Citera
2019-01-02, 23:14
Medlem
Antivalents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan52

Hoppas verkligen du tar med tandborste och tandkräm efter den dagobertmackan.

Själv blir det lite varierat, ibland närliggande lunchbuffe men oftast rester.
Citera
2019-01-02, 23:29
Medlem
Mackan52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoyJennings
Jag gillar även att du har smör som bas. Men om allt färdas till jobbet, vart lägger du allt senare? Menar om du tar med dig smörpaket till jobbet så hinner det att smälta innan du slutar. Har ni någon kylskåp eller liknande som ni kan vara allt på? Använder du även dubbla bröd på mackan, eller endast en skiva? Kör du alltid på grov bröd, eller kan det varieras? Äta med kniv och gaffel ett måste i ditt fall?

Ursäkta om jag ställer för många frågor, men det är väldigt intressant o veta ibland.

En skiva grovbröd i taget, alltid, ingen jävla "sandwich" här inte. Vi har en kyl på jobbet så det finns möjligheter, har ett litet lager med sillburk, majonäs, bostongurka, inlagd gurka och lite annat

Grovbröd är "riktig mat" för min det, men några gånger har man tagit med några skivor ljust bröd, stekt lite bacon och gjort "egg in a basket" och haft lite leverkorv till.

Citat:
Ursprungligen postat av Antivalent
Hoppas verkligen du tar med tandborste och tandkräm efter den dagobertmackan.

Själv blir det lite varierat, ibland närliggande lunchbuffe men oftast rester.

Näe, en dagobertmacka är ju ett jävla höghus med bröd i sig självt som huvudingrediens

Optimalt ska det ska vara ett lass med pålägg och sedan om man gräver ska brödet finnas där under, men det ska bara vara på en skiva. Vi är väl inga jävla amerikanare heller
Citera
2019-01-03, 00:13
Medlem
Reggaemans avatar
Jag äter ingenting, jag äter varken frukost eller lunch utan dricker bara vatten.
Jag använder min lunchtimme till att sätta mig i ett tomt rum och halvsova med min hoodie neddragen över ögonen.
Citera
2019-01-03, 00:37
Medlem
Loeptiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Lagar du mat hemma och har med dig, kanske gårdagens rester som får bli matlåda eller har ni kök av något slag på arbetsplatsen alternativt att du står dig på att fika, något helt annat eller äter du inget alls på jobbet?

Jag kan eventuellt ta något att dricka på de ställen jag jobbar på, föredrar att vänta tills jag jobbat klart och då dra iväg och äta på väg hem eller hemma.

Pedagogisk måltid med vad som serveras från köket på stället.
Citera
2019-01-03, 01:19
Medlem
Mandingos avatar
Rester från mitt restaurangkök, överbliven mat som jag ”räddar” från att slänga i slutet av service... ofta en chans att experimentera lite inför nästa meny... oftast intas den stående vid min ena bänk efter service med en tillhörande städöl... kocklivet är gott!
Citera
2019-01-03, 01:52
Medlem
ALZIRs avatar
Har inte så fysiskt krävande jobb så blir rätt lätt mat.

Anyways. Lägger gärna ner så lite tid på vardagsmaten som möjligt så blir enklare maträtter.
Veckans jobbmeny:
Pastasallad (Oliver, Pasta, Lök, Paprika, Köttig kallröktkorv) Brukar variera ingredienserna.

Matris med kyckling (Ibland helstekt och ibland någon gryta med kokosmjölk,m .m)

Bulgur blandat med makrill i tomatsås. (Brukar hacka ner lite rödlök vid sidan om)

Föredrar att lägga ner mer tid och själ i maten på fredag/lördagar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in