2019-01-02, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Vad är det för grejer på frukosten du brukar äta då?

Äggröra, bacon, kokt ägg, smörgås, frukt och yoghurt, vad jag nu känner för som finns där 😂
Citera
2019-01-02, 18:39
Medlem
I regel medtagen matlåda, då jag lagar mat mer eller mindre varje dag hemma med familjen och det blir rester över. I undantagsfall företagsrestaurangen, eller hämtmat från någon restaurang i stan. Har betald matpaus, vilket innebär att jag äter i mån av tid, och då går det alltid snabbast att värma matbacken i fikarummet. Fördelen med det är också att ibland har man <20 minuters matpaus och ibland >2 timmar, helt beroende på hur dagen ser ut, passar mig perfekt!
Citera
2019-01-02, 19:05
Medlem
Germanofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av butofcourse
Måste fråga, gör du mackorna innan du drar till jobbet, och vad har du på dem? Blir de inte sunkiga i så fall?
Har jobbat i över 20 år, med gamla, unga, från alla möjliga håll i världen, ingen, vad jag sett har någonsin ätit mackor till lunch, om de inte varit norrmän då.
Jag jobbar i Tyskland och här är mackor den absolut vanligaste jobblunchen. Vissa äter Müsli eller sallad. Relativt få äter varm mat. Själv varierar jag mellan varm mat (äter på en närliggande högskola vars restaurang är öppen för allmänheten) och att köpa en god macka på bageriet. Ibland blir det kebab också.

Tycker att det kan vara nice att promenera en halvtimme på lunchen och sedan äta en macka framför datorn medan jag jobbar.
Citera
2019-01-02, 19:27
Medlem
zepofans avatar
Jag har med mig matlådor av varierande typ, oftast någon form av grytor eller gratänger. Eftersom jag äter mitt lagade mål till lunch så blir det inga rester kvar sedan gårdagen, det är alltså mat som lagas direkt för lådan.

Anledningarna till att det blir matlåda är flera, jag tycker det är för dyrt att äta ute varje dag, 90-100 kr/per dag blir en hel del pengar som jag hellre lägger på annat, samtidigt som jag får minst lika bra eller bättre mat i min låda, jag har möjlighet att gå tidigare på fredagar om jag bara tar en halvtimme lunch, jag vet vad jag får för mat.
Citera
2019-01-02, 19:44
Medlem
Skojtens avatar
Brukar också ta en smörgås eller två på lunchen, oftast med något icke-kreativt pålägg som ost eller salami milano. Fick efter de två första åren på högskolan spader på mikrade rester så det kan jag inte äta längre, har fått för mig att det får någon konstig bismak. Ska ner under 70 kg till sommaren så det blir enkel lunch kombinerat med rask promenad. Äta ute är på tok för dyrt, kan slänga i mig något gott indiskt en gång i veckan eller så.
Citera
2019-01-02, 20:25
Medlem
Köper mat på närliggande restaurang och äter i konfan med kollegorna. Skönt att komma ut och godare än matlåda.
Citera
2019-01-02, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan52
Och vad är det för fel på mackor nu då? Vi har inte alla råd eller tid till att gå på en trerätters lunch varje dag!

Vad är alternativet? Sunkiga rester i micro?
I Norge så är lunchen som regel mackor å på kantinen ute på Kastrup så äre smörrebröd. Även om det finns varm mat att åxå välja. Vad som däremot var signifikant på SAS kantinen Kastrup, ,var att matgästerna satt i flera timmar å drack pils på pils.
Citera
2019-01-02, 21:01
Medlem
fluffypuffys avatar
Om man tvingas jobba 8h om dagen (9 med raster?) så förstår jag att man ger sig iväg en stund på dagen för att luncha.

Personligen jobbar jag vid macen 5-6 timmar på kontoret så det blir oftast en macka vid skärmen runt 12, ev mikrad leftovers från kvällen innan, på skrivbordet.

Om jag jobbar med något extra viktigt projekt händer det att jag boostar kreativiteten med en joint till morgonkaffet och då kan det hända att jag ringer in en pizza till kontoret.

Mat äter jag annars när jag kommer hem vid 14-15-tiden.
Senast redigerad av fluffypuffy 2019-01-02 kl. 21:05.
Citera
2019-01-02, 21:39
Medlem
TraXzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Typ äggmackor eller vadå?

Allt som man kan lägga på en macka men oftast ägg, skinka, ost, sallad, röror, ja du vet såna där fyllda baguetter liksom men dom gör jag alltid hemma, tomat vid sidan om. Är inte mycket för varmrätter till lunch

Så här:

https://www.google.com/search?biw=15...mg.QIaIBZSWnN8
Citera
2019-01-02, 21:48
Medlem
TraXzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av butofcourse
Mackor till lunch? Mackor som mat? En riktig konnässör här. Är du månne norrbagge?

Hehe
Nä men jag föredrar äta kalla mackor till lunch och iskall pepsi max eller juice mest för ska jag tycker det är lite drygt med varm mat till lunch, varmrätt äter jag när jag kommer hem
Citera
2019-01-02, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan52
Som sagts tidigare, på mackan är det något av följande: falukorv, pannbiff eller köttbullar, ibland torsk.

Dessa steks dagen innan och tas med kallt till jobbet med bröd i en egen påse sen gör jag mackorna på jobb och har senap till (remouladsås om det är torsk). Ibland kan det bli gurkmajonäs och/eller ägg till också, fantasin sätter gränserna.

Leverkorv, rökt lax, rostbiff och sådant är också gott på macka.

Fast nu när man tänker efter så blir det kanske lite mer av smörrebröd än traditionell macka med typ skinka eller ost.

Du har verkligen börjat inspirera mig att köra på mackor oftare. Snälla berätta lite mer detaljerad hur din mack process går till. Vad använder du för bröd? Rostas brödet? Värmer du köttet i mikron innan du lägger på mackan? Tar du med dig dom övriga tillbehören som gurkmajonäs, senap etc till jobbet eller finns dem redan där? Hur går köttbullar ihop med brödet, faller inte köttbullarna av brödet? Please tell me more!
Citera
2019-01-02, 22:00
Medlem
Expohunters avatar
Äter inne på platsen 3 dagar i veckan. Då är det sedvanliga matlådor av rester eller lagade för matlådans skull. Ibland går jag ut och käkar om jag vill komma bort från arbetsplatsen. Äter dock oftast billigt, typ två hamburgare från donken, dagens deal från subway eller kanske 1-2 korvar från Pressbyrån.

2-3 ggr/månad kör jag en dagens lunch på något hak.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in