Citat:
Ursprungligen postat av
JanTaliban
Fråga: Är det nån som har funderat på varför i herrans namn latin stavar /-i-/ + genitiv med två /i/?.
Jag har inget direkt svar, utan tycker mest att din fråga är lite oprecist ställd. Är det så att "latin stavar" och hur fungerar det i så fall i praktiken?
I t.ex. medeltidslatin, som mycket är kristen, använder man en stor mängd förkortningstecken, så det är väl oklart om det alls skrivs ut några ändelser på Sonen bokstav för bokstav.
Men i grunden ligger ju att formen
filii är trestavjg, och det är därför så den
ska stavas ordentligt. Men om det verkligen görs, har gjorts och gjordes under klassisk tid – och i vilken utsträckning – är väl mer oklart och utredning av den frågan ingick inte i undervisningen.
Jag minns att jag frågade en lärare i slutet av en kurs om i vilken utsträckning de texter vi fick var normaliserade, dvs. tillrättalagda efter vad det
borde stå och hur orden
borde stavas, mer än återgivna efter originalet, men fick inget ordentligt svar vad jag minns. (Frågan betingades av att jag tidigare läst fornisländska, där texterna är ordentligt tillrättalagda för att stavningen ska fungera med undervisningen i språk- och ordhistoria liksom med grammatiken och där originalen innehåller många korrupta former.)
Så i mina ögon är din fråga lite grand som om man skulle fråga varför vi i svenskan stavar ordet "reell" med två
e och vad som blir tydligare med den stavningen gentemot "rell".