Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-12-26, 13:43
  #1
Medlem
Hej!

Jag har tränat ett par år och är inte tjock. Jag är inte heller biffig. Jag har bestämt mig för att ta i lite hårdare, både på gymmet och joggingturerna.

Från och med förr igår kunde jag i princip inte sluta bre macka och stoppa i mig olika grönsaker. Idag är det detsamma. Idag har jag dock bestämt mig att det skall vara en vilodag så det blir kanske en promenad i någon timme. Men jag har ätit en hel del och brett mackor.

Jag känner bara en orolighet att bli fet trots att jag tränar. Skulle det bli en möjlighet, att jag liksom blir tjock medan jag fokuserar på träningen?

Eller behöver jag inte vara det minsta orolig för att jag helt enkelt tränar?

Jag har som sagt bestämt mig för att ta i lite hårdare. Promenader sker också då och då.

Tack för svar!
Citera
2018-12-26, 13:51
  #2
Medlem
WykkedWitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dukater
Hej!

Jag har tränat ett par år och är inte tjock. Jag är inte heller biffig. Jag har bestämt mig för att ta i lite hårdare, både på gymmet och joggingturerna.

Från och med förr igår kunde jag i princip inte sluta bre macka och stoppa i mig olika grönsaker. Idag är det detsamma. Idag har jag dock bestämt mig att det skall vara en vilodag så det blir kanske en promenad i någon timme. Men jag har ätit en hel del och brett mackor.

Jag känner bara en orolighet att bli fet trots att jag tränar. Skulle det bli en möjlighet, att jag liksom blir tjock medan jag fokuserar på träningen?

Eller behöver jag inte vara det minsta orolig för att jag helt enkelt tränar?

Jag har som sagt bestämt mig för att ta i lite hårdare. Promenader sker också då och då.

Tack för svar!
Du kanske har diabetes. Då är man sådär hungrig som du är har jag läst.
Citera
2018-12-26, 14:00
  #3
Medlem
CoralinesGhosts avatar
Det är ju en klassiker att folk går upp i vikt av träning på grund av att de blir hungriga och fyller på med mer kalorier än de gjorde av med på gymmet. Så visst kan du bli tjock trots träning.
Citera
2018-12-26, 14:03
  #4
Medlem
Jellohs avatar
Du får inga gains om du inte äter. Och det är svårt att bygga muskler utan att lägga på sig lite fett också, ät du, och så fixar du bort fettet under en deff-period när du har nåt att definiera.
Citera
2018-12-26, 14:06
  #5
Medlem
Är du säker på att det är hunger och inte nåt annat?

Skulle råda dig att prova korttidsfasta (inte äta på 24h, lättast för mig middag-middag) eller periodisk fasta (att äta under ett 8h fönster per dygn).

Båda funkar jvla bra för mig och fick mig att inse att jag ofta misstog kroppens signaler som hunger, när det eg var något annat.
Citera
2018-12-26, 14:07
  #6
Medlem
Jellohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CoralinesGhost
Det är ju en klassiker att folk går upp i vikt av träning på grund av att de blir hungriga och fyller på med mer kalorier än de gjorde av med på gymmet. Så visst kan du bli tjock trots träning.

Man gör inte av med några nämnvärda kalorier på gymmet, och skall man få några resultat av sitt gymmande så bör man ligga på kcal+. Det kallas att bli muskulös, inte fet.
Citera
2018-12-26, 14:35
  #7
Medlem
CoralinesGhosts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jelloh
Man gör inte av med några nämnvärda kalorier på gymmet, och skall man få några resultat av sitt gymmande så bör man ligga på kcal+. Det kallas att bli muskulös, inte fet.

Jag talade inte om folk som biffar till sig och blir större på grund av muskler. Många, kanske framför allt tjejer, lägger faktiskt på sig fett när de börjar träna av den anledning jag nämnde. En timme på gym gör att man blir hungrig, och det är som sagt lätt att äta upp fler kalorier än man gjorde på gymmet. Dessutom tycker många att de har varit så duktiga som har tränat att de kan unna sig restaurang och öl i massor. Jag känner minst två som har blivit tjockisar av sin träning.

Detta gäller kanske inte ts, men att gå upp i fett vid träning är ett vanligt fenomen. Inte alla kombinerar träning och god kosthållning.
Citera
2018-12-26, 15:08
  #8
Medlem
Jellohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CoralinesGhost
Jag talade inte om folk som biffar till sig och blir större på grund av muskler. Många, kanske framför allt tjejer, lägger faktiskt på sig fett när de börjar träna av den anledning jag nämnde. En timme på gym gör att man blir hungrig, och det är som sagt lätt att äta upp fler kalorier än man gjorde på gymmet. Dessutom tycker många att de har varit så duktiga som har tränat att de kan unna sig restaurang och öl i massor. Jag känner minst två som har blivit tjockisar av sin träning.

Detta gäller kanske inte ts, men att gå upp i fett vid träning är ett vanligt fenomen. Inte alla kombinerar träning och god kosthållning.

Det är svårt om inte omöjligt att öka i muskler utan att även öka i fett, det är inget man skall vara rädd för. Det fettet bantar man bort sedan. Nu är ju dessutom guldläge att ha en bulkperiod på 12 veckor följt att cut i 8 så är man i strandform 1:a juni.
Är man hungrig så är det ju kroppens signal att den behöver nåt, det brukar plana ut sedan. Om ts har ökat sin träning bör han äta mer för att inte tappa.
Öl med alkohol i bör undvikas helt då det dels stannar av förbränningen av andra macros och förstör ens sömn, bortsett från kalorierna då.

Sedan är det också de långsiktiga kalorierna som räknas, är man jättehungrig en dag kanske man inte är det nästa, nån pratade ju periodisk fasta också...och vill ts inte tappa vikt så bör han kompensera för de dagar han fastar eller äter för lite.
Citera
2018-12-26, 15:16
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dukater
Hej!

Jag har tränat ett par år och är inte tjock. Jag är inte heller biffig. Jag har bestämt mig för att ta i lite hårdare, både på gymmet och joggingturerna.

Från och med förr igår kunde jag i princip inte sluta bre macka och stoppa i mig olika grönsaker. Idag är det detsamma. Idag har jag dock bestämt mig att det skall vara en vilodag så det blir kanske en promenad i någon timme. Men jag har ätit en hel del och brett mackor.

Jag känner bara en orolighet att bli fet trots att jag tränar. Skulle det bli en möjlighet, att jag liksom blir tjock medan jag fokuserar på träningen?

Eller behöver jag inte vara det minsta orolig för att jag helt enkelt tränar?

Jag har som sagt bestämt mig för att ta i lite hårdare. Promenader sker också då och då.

Tack för svar!

Träning är inte så speciellt så man kan misssköta kosten utan att få konsekvenser. Du lägger du på dig fett varje dag du överäter.
Ett tips är att dra ner med mackor och börja äta proteinrik mat med fett (ägg, fisk, kött) och grönsaker. Kanske bara äta 200g bröd två timmar innan träning för att ladda upp med energi.
Citera
2018-12-26, 16:39
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Träning är inte så speciellt så man kan misssköta kosten utan att få konsekvenser. Du lägger du på dig fett varje dag du överäter.
Ett tips är att dra ner med mackor och börja äta proteinrik mat med fett (ägg, fisk, kött) och grönsaker. Kanske bara äta 200g bröd två timmar innan träning för att ladda upp med energi.

Klart att det är bättre och enklare att alltid äta bra käk, men om jag trycker godis/chips/mackor en dag och vet att jag eg trycker in lite för mkt, så kompenserar jag det med att skippa kolhydraterna till middag och lägger till mkt grönt istället.

Då får jag i mig hyfsat lagom mängd kalorier och blir väl kanske lite hungrig på kvällen men men vafan.
Citera
2018-12-26, 17:48
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bruz-Lee
Klart att det är bättre och enklare att alltid äta bra käk, men om jag trycker godis/chips/mackor en dag och vet att jag eg trycker in lite för mkt, så kompenserar jag det med att skippa kolhydraterna till middag och lägger till mkt grönt istället.

Då får jag i mig hyfsat lagom mängd kalorier och blir väl kanske lite hungrig på kvällen men men vafan.

Det låter som en bra strategi för att nå det dagliga kalorimålet.
Citera
2018-12-26, 17:49
  #12
Medlem
storm72s avatar
Brukar lägga upp ett veckoschema på vad jag ska äta, sen följer jag det. Kanske inte är för alla men tycker de är roligt och intressant att planera vad som ska ätas, följa det och se resultatet.

Se till att inte ha mat hemma som du inte vill/ska äta, bröd i ditt fall. Blir du hungrig ät något som har lite kalorier till sin volym( broccoli, morötter osv). Ät sakta så kroppen hinner bli mätt innan du tryckt i dig för mycket. Drick vatten.

Focus! Hungern släpper efter ett tag
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback