Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-12-26, 18:32
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Träning är inte så speciellt så man kan misssköta kosten utan att få konsekvenser. Du lägger du på dig fett varje dag du överäter.
Ett tips är att dra ner med mackor och börja äta proteinrik mat med fett (ägg, fisk, kött) och grönsaker. Kanske bara äta 200g bröd två timmar innan träning för att ladda upp med energi.
Om man är vegan eller försöker bli vegan. Vad kan man göra då?
Finns det n¨några frukter eller grönsaker som innehåller protein/näring som är bra för träning?
Citera
2018-12-26, 19:41
  #14
Medlem
storm72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dukater
Om man är vegan eller försöker bli vegan. Vad kan man göra då?
Finns det n¨några frukter eller grönsaker som innehåller protein/näring som är bra för träning?

För att ha tränat "några år" känns de som en fråga du borde fått svar på för länge sedan. Ta lite tid och sök lite på internet. Vet du ens hur mycket kalorier du bör få i dig varje dag för att nå ditt mål? Du gör av med runt 200 kcal(2-4 skivor bröd) på ett pass hur "fokuserad" du än är. De är maten som gör dig fet inte dålig träning.
Citera
2018-12-27, 05:19
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dukater
Om man är vegan eller försöker bli vegan. Vad kan man göra då?
Finns det n¨några frukter eller grönsaker som innehåller protein/näring som är bra för träning?

Är inte insatt själv i vegankost, men det är såpass vanligt att det borde finnas ett stort utbud av information ute.
Citera
2018-12-28, 20:54
  #16
Medlem
SvetsarnFromHells avatar
Som någon skrev är periodisk fasta bra men kan bli svårt med den kost du äter. Äter du måltider med en viss kcal kan du fortf. vara hungrig eller så kan målet vara för högt. Bättre att äta tills du är mätt och sedan fasta en längre period.

Det är mycket enklare om du kör lchf/atkins först och sedan börjar fasta. Dina smörgåsar är skit och svajar ditt blodsocker. Hoppas det inte är vitt bröd.

Sedan bör du kolla upp vilken mättnadskänsla olika macronutrienter ger. Socker och processade kolhydrater ger mycket lite mättnadskänsla, stora blodsockersvängningar som leder till hunger. Du bör proteinmaximera och därtill essentiella fetter som omega 3 mm.

All form av träning är skitbra men kommer inte påverka vikten nämnvärt om dieten är skit. Är dieten skit kan en person som springer flera maraton i veckan gå upp i vikt.
__________________
Senast redigerad av SvetsarnFromHell 2018-12-28 kl. 21:03.
Citera
2018-12-28, 21:19
  #17
Medlem
mormedkolls avatar
Vet ej läst inläggen ovan så svaret kanske framkommit redan Men hunger beror väldigt ofta på törst. Drick vatten och avvakta. Det är inte farligt att känna hunger.
Citera
2018-12-29, 09:49
  #18
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvetsarnFromHell
Som någon skrev är periodisk fasta bra men kan bli svårt med den kost du äter. Äter du måltider med en viss kcal kan du fortf. vara hungrig eller så kan målet vara för högt. Bättre att äta tills du är mätt och sedan fasta en längre period.

Det är mycket enklare om du kör lchf/atkins först och sedan börjar fasta. Dina smörgåsar är skit och svajar ditt blodsocker. Hoppas det inte är vitt bröd.

Sedan bör du kolla upp vilken mättnadskänsla olika macronutrienter ger. Socker och processade kolhydrater ger mycket lite mättnadskänsla, stora blodsockersvängningar som leder till hunger. Du bör proteinmaximera och därtill essentiella fetter som omega 3 mm.

All form av träning är skitbra men kommer inte påverka vikten nämnvärt om dieten är skit. Är dieten skit kan en person som springer flera maraton i veckan gå upp i vikt.
Det där med blodsockersvängningar och hunger har dåligt stöd vetenskapligt, det finns ett flertal faktorer som påverkar mättnad. Hos en frisk individ, vilket man får anta att TS är då denna inte nämner något om metabola sjukdomar. Möjligt att personen har det utan att veta om det, men man får fortfarande ge ett svar utefter informationen som ges och då framkommer det ingenting om sjukdom. Då är blodsockerhöjningar ingen fara, hos en frisk individ blir det varken för högt eller lågt, kroppen reglerar detta utmärkt själv.

Att man bör äta näringsrikt säger nog ingen emot.
Citera
2018-12-29, 12:49
  #19
Medlem
SvetsarnFromHells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Det där med blodsockersvängningar och hunger har dåligt stöd vetenskapligt, det finns ett flertal faktorer som påverkar mättnad. Hos en frisk individ, vilket man får anta att TS är då denna inte nämner något om metabola sjukdomar. Möjligt att personen har det utan att veta om det, men man får fortfarande ge ett svar utefter informationen som ges och då framkommer det ingenting om sjukdom. Då är blodsockerhöjningar ingen fara, hos en frisk individ blir det varken för högt eller lågt, kroppen reglerar detta utmärkt själv.

Att man bör äta näringsrikt säger nog ingen emot.

Du verkar poppa upp och säga höger när jag säger vänster och vice versa.

Så du menar att socker och processade kolhydrater ger en bra mättnadskänsla?
Citera
2018-12-29, 13:06
  #20
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvetsarnFromHell
Du verkar poppa upp och säga höger när jag säger vänster och vice versa.

Så du menar att socker och processade kolhydrater ger en bra mättnadskänsla?
Halmgubbe. Vart i mitt inlägg skrev jag det?
Citera
2018-12-29, 13:29
  #21
Medlem
SvetsarnFromHells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Halmgubbe. Vart i mitt inlägg skrev jag det?

Du kommenterade mig angående mättnadskänsla och blodsockersvängningar. Ja det har mest stöd bland diabetiker, men jag syftade främst på att TS sätter i sig mycket mackor, vilket är en dålig strategi om man vill uppnå mättnad. Jag utgår från att TS vill tappa vikt då hen skriver att hen "känner sig fet".

Citat:
Socker och processade kolhydrater ger mycket lite mättnadskänsla, stora blodsockersvängningar som leder till hunger.
Citera
2018-12-29, 13:32
  #22
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvetsarnFromHell
Du kommenterade mig angående mättnadskänsla och blodsockersvängningar. Ja det har mest stöd bland diabetiker, men jag syftade främst på att TS sätter i sig mycket mackor, vilket är en dålig strategi om man vill uppnå mättnad. Jag utgår från att TS vill tappa vikt då hen skriver att hen "känner sig fet".
Ja, blodsocker och mättnad har dåligt stöd vetenskapligt och det finns ett flertal faktorer som påverkar hur bra eller dåligt ett livsmedel mättar.
Citera
2018-12-31, 09:56
  #23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mormedkoll
Vet ej läst inläggen ovan så svaret kanske framkommit redan Men hunger beror väldigt ofta på törst. Drick vatten och avvakta. Det är inte farligt att känna hunger.

Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Det där med blodsockersvängningar och hunger har dåligt stöd vetenskapligt, det finns ett flertal faktorer som påverkar mättnad. Hos en frisk individ, vilket man får anta att TS är då denna inte nämner något om metabola sjukdomar. Möjligt att personen har det utan att veta om det, men man får fortfarande ge ett svar utefter informationen som ges och då framkommer det ingenting om sjukdom. Då är blodsockerhöjningar ingen fara, hos en frisk individ blir det varken för högt eller lågt, kroppen reglerar detta utmärkt själv.

Att man bör äta näringsrikt säger nog ingen emot.
Vad är Metabola sjukdomar?

Jag brukar förövrigt äta ganska mycket trots vattenintag. Jag dricker så pass att jag blir väldigt kissnödig. Så vattendrickandet blir det, speciellt när jag hört att det är bra när man är insatt i träning. Även om man är inne i en vilodag eller så.
Citera
2018-12-31, 10:11
  #24
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dukater
Vad är Metabola sjukdomar?

Jag brukar förövrigt äta ganska mycket trots vattenintag. Jag dricker så pass att jag blir väldigt kissnödig. Så vattendrickandet blir det, speciellt när jag hört att det är bra när man är insatt i träning. Även om man är inne i en vilodag eller så.
https://www.sahlgrenska.se/omraden/o...ola-sjukdomar/
Citat:
Medfödda metabola sjukdomar är ett samlingsnamn för ärftliga sjukdomar som beror på en medfödd störning i ämnesomsättningen.
Eller det som kallas för metabola syndromet.
https://medibas.se/handboken/klinisk...ola-syndromet/

Vätskeintaget behöver inte överdrivas, det är bra att dricka vatten, men en överkonsumtion finns det ingen mening med. Vid träning, framförallt hård sådan där man även förlorar vätska, så är det även viktigt att få i sig salt. Individuellt hur mycket eller lite man svettas dock. Jag personligen svettas aldrig under styrketräning t.ex utan endast vid konditionsträning så som intervaller på cykel. Mina pass är max 50-60 minuter så jag har inte med mig någon vattenflaska.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback