• 1
  • 2
2018-12-20, 21:37
Medlem
är skog generellt en bra investering? Jag tänker att det är bra att investera i något som inte påverkas så jättemycket av omvärlden.
vart ska man då investera? skåne, norrland, svealand?
Jag tänker liksom, en skog kan väl inte vara en dålig investering? Skogen växer hela tiden. inte direkt som aktier som går upp och ner. företagen gör vinst och förlorar men en skog växer hela tiden. Men markpriserna ändras såklart.

vad är riskerna, skogsbrand?? kan man försäkra skog mot skogsbrand ens?
vad är avkastningen på en bra skog?
Kan man få bra inkomster av att hyra ut mark där folk får jaga och sånt?
Nu när börsen är lite svajig och så. Som ni kan läsa så är jag inte jätte kunnig
Citera
2018-12-20, 21:41
Medlem
BestCoast.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av afs123
är skog generellt en bra investering? Jag tänker att det är bra att investera i något som inte påverkas så jättemycket av omvärlden.
vart ska man då investera? skåne, norrland, svealand?
Jag tänker liksom, en skog kan väl inte vara en dålig investering? Skogen växer hela tiden. inte direkt som aktier som går upp och ner. företagen gör vinst och förlorar men en skog växer hela tiden. Men markpriserna ändras såklart.

vad är riskerna, skogsbrand?? kan man försäkra skog mot skogsbrand ens?
vad är avkastningen på en bra skog?
Kan man få bra inkomster av att hyra ut mark där folk får jaga och sånt?
Nu när börsen är lite svajig och så. Som ni kan läsa så är jag inte jätte kunnig

Har du tittat på vad skog är värt i dagens samhälle?
Har du inte ärvt skog så har du inte råd att köpa.
Citera
2018-12-20, 21:42
Medlem
FalconAlkoholfris avatar
Kan man inget om skog, ska man hålla sig undan sådan investering. Möjligtvis investera i bolag som hanterar skogsägande.

Är väl en skaplig investering, men dyr numera och ett träd behöver ju 100 år innan det kan bli pengar...
Citera
2018-12-20, 21:52
Medlem
Killgissar att det krävs sjukt mycket jobb och kunskap så det är nog inte lönsamt för gemene man.
Citera
2018-12-20, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Insertnickname
Killgissar att det krävs sjukt mycket jobb och kunskap så det är nog inte lönsamt för gemene man.
fan
Citera
2018-12-20, 22:17
Medlem
Som nämnts ovan, kör en investering i skogsbolag i stället.

Om kronan går dåligt mot dollar är det en bra investering. Dom är inte så dyra ändå, p/e runt 10. Det är rätt ok.
Citera
2018-12-20, 22:43
Medlem
Jag tror inte att du bör investera i skog utan att ha kunskap om hur man sköter om den. Möjligen kan du köpa den kunskapen, men det kostar ju i så fall.

Detta gäller dock bara den ekonomiska aspekten av det hela, du kan vilja köpa skog av andra skäl. Personligen är jag tokig i naturfoto, och kan av den anledningen tänka mig att köpa en del skog: jag kan utan att begära tillstånd av andra sätta upp gömslen lite här och var, där det passar mig ur fotosynvinkel (för att kunna fotografera vilda djur i sin rätta miljö). Sen är frågan om detta skulle bära sig ekonomiskt, men det är en helt annan diskussion.
Citera
2018-12-20, 22:52
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BestCoast.
Har du tittat på vad skog är värt i dagens samhälle?
Har du inte ärvt skog så har du inte råd att köpa.

Exakt så!

MEN...

Det finns undantag, skog kan vara bra som instrument för avancerad långsiktig skatteplanering, efter 10-20 år kan du ha en välskött skog som till stora delar har betalats med oskattade pengar, helt lagligt.

"Skattefria återinvesteringar
Innan det är dags att sätta sig med deklarationen har vi en plan för hur vinster eller eventuella förluster ska användas (jo, ibland kan förluster vara bra att ha – ur skatteperspektiv). Genom att vi kan din skog, kan vi ge rekommendationer till återinvesteringar i skogen i stället för att pengarna går till skatt. Till röjning, plantering, upprustning av vägar eller något annat som ger framtida avkastning – och som finansieras skattefritt."

https://www.skogssallskapet.se/tjans...planering.html

https://www.blinfo.se/bocker/jord--skogsbruk__16039

https://www.svd.se/lag-skatt-pa-skogsinkomster

https://www.landskogsbruk.se/skog/un...g-skattesmall/
Senast redigerad av trottwell 2018-12-20 kl. 23:12.
Citera
2018-12-20, 23:18
Medlem
kanske jag skulle sagt tidigare men jag har gått naturbruksgymnasium, 3år inriktning skog om det nu får någon att ändra sig
Senast redigerad av afs123 2018-12-20 kl. 23:25.
Citera
2018-12-20, 23:44
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av afs123
kanske jag skulle sagt tidigare men jag har gått naturbruksgymnasium, 3år inriktning skog om det nu får någon att ändra sig

Har du tänkt sköta skogen själv avseende gallring, återplantering osv. är det väl en mindre dum investering.

Jag är väl ingen investeringsexpert, men att äga skog verkar inte ge så mycket avkastning på pengarna med tanke på riskerna. Tänk på brandrisken, risken för stormfällning, snöbryta och allt naturrelaterat helvete ens skog kan råka ut för, betesskador oxo.

Vad jag förstår går det inte längre att brandförsäkra skog...

...inte bra.
Citera
2018-12-20, 23:58
Medlem
Med klimatförändringarna känns det som helt fel investering, imo. Kom ihåg att det finns markägare som tar livet av sig efter stora stormar (Gudrun 2005) och skogsbränder när värden går upp i rök. You can only insure so much
Citera
2018-12-21, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pallot
Med klimatförändringarna känns det som helt fel investering, imo. Kom ihåg att det finns markägare som tar livet av sig efter stora stormar (Gudrun 2005) och skogsbränder när värden går upp i rök. You can only insure so much
jo, kollade upp en försäkring för brand, storm, skadedjur 50kr /ha så inte jättefarligt
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in