• 3
  • 4
2019-01-26, 11:59
Medlem
BorgeHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Du verkar tappad bakom en vagn... gillar man pengar men inte natur så köper man förstås inte skog.... finns tusentals andra lättare investeringar som dessutom ger bättre avkastning (börsen tex). Köper man skog gör man det för att man gillar skog och natur och förmodligen även för att man trivs med att äga tillgångar man kan se och som man kan ta på. Eftersom du helt uppenbart inte förstår dig på investeringar och dessutom inte gillar att folk investerar i skog så är det väl bättre du bara lämnar tråden (du är ett typexempel på en energitjuv, tjuvar gör man sig av med).

Bra formulerat! Håller med.

Syftet med mitt inlägg ovan var att visa på att investering i skog kan vara vettig. Men som alla investeringar så finns det nackdelar som är värda att belysa. En investering i skog kan vara vettig om man samtidigt är intresserad av de andra kvalitéer som fås samtidigt. Jag tänker på jakt, eventuellt fritidsboende och en "egen" skog att plocka svamp och bär i.

Men länsstyrelsens laglösa miljömuppar som agerar efter en egen personlig agenda har alla som respekterar äganderätten svårt att förlika sig med. Det finns flera fall där personer köpt skog som blivit mer eller mindre värdelös när länsstyrelsen lagt ett avverkningsförbud på fastigheten och inte ersatt markägaren. Det räcker med att någon pippi-fågelskådare med bra kontakter med tjänstemännen på länsstyrelsen säger sig sett en lavskrika i skogen så klipper länsstyrelsen till med ett förbud. Det var därför centern drev igenom i regeringsförhandlingarna att nyckelbiotopinventeringen i västra Norrland skulle avslutas.

En investering i skog kan därför vara riskfylld!
Citera
2019-01-26, 14:43
Medlem
Torrtkisss avatar
Skog är bra investering, men det är dyrt. Och så måste man vara intresserad av skog och att vårda skogen
Citera
2019-01-26, 17:37
Medlem
KaninSlejpners avatar
Citat:
Du verkar tappad bakom en vagn... gillar man pengar men inte natur så köper man förstås inte skog.... finns tusentals andra lättare investeringar som dessutom ger bättre avkastning (börsen tex). Köper man skog gör man det för att man gillar skog och natur och förmodligen även för att man trivs med att äga tillgångar man kan se och som man kan ta på. Eftersom du helt uppenbart inte förstår dig på investeringar och dessutom inte gillar att folk investerar i skog så är det väl bättre du bara lämnar tråden (du är ett typexempel på en energitjuv, tjuvar gör man sig av med).

Vi har nästan ingen skog. Bara ett fåtal skyddade områden och granplanteringar. Men allt som har med vård att göra när det gäller skog, är med andra ord att förstöra/öka ekonomiskt värde. T.ex så är skogsbränder bra för ekosystemet och helt naturligt "blixtnedslag", men för skogsägaren är det katastrof. Att förstå investeringar är inte så svårt. Tjänar du pengar så gör du bra ifrån dig. Ingen raketforskning direkt!
Senast redigerad av KaninSlejpner 2019-01-26 kl. 17:46.
Citera
2019-01-26, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KaninSlejpner
Vi har nästan ingen skog. Bara ett fåtal skyddade områden och granplanteringar. Men allt som har med att vårda att göra när det gäller skog, är med andra ord att förstöra/öka ekonomiskt värde.
Har ingen skog? Kolla på en flygkarta, nästan hela Sverige består av skog
Citera
2019-01-26, 17:45
Medlem
KaninSlejpners avatar
Citat:
Har ingen skog? Kolla på en flygkarta, nästan hela Sverige består av skog
Har du jämfört med Sibiren? Där är skogen bevarad

Tycker det är bra med investeringar som inte förstör på sikt. Det går att få mycket bättre skogar I Sverige och samtidigt tjäna pengar.
Senast redigerad av KaninSlejpner 2019-01-26 kl. 17:49.
Citera
2019-01-26, 17:50
Medlem
Citat:
Har du jämfört med Sibiren? Där är skogen bevarad
Varför skall jag jämföra med Sibirien? Googla fram en Sverigekarta istället så kommer du se att vi har nästan bara skog i det hör landet..
Citera
2019-01-26, 17:53
Medlem
KaninSlejpners avatar
Citat:
Varför skall jag jämföra med Sibirien? Googla fram en Sverigekarta istället så kommer du se att vi har nästan bara skog i det hör landet..

När man väljer att leva I en låda, istället för att vidga sina vyer. Jag ska lämna er ifred. Ha det, lycka till
Citera
2019-01-26, 17:55
Medlem
Citat:
När man väljer att leva I en låda, istället för att vidga sina vyer. Jag ska lämna er ifred. Ha det, lycka till
Är snarare du som lever i en låda, obildad dessutom
Citera
2019-01-27, 22:08
Medlem
KaninSlejpners avatar
Citat:
Är snarare du som lever i en låda, obildad dessutom

Snarare du som är obildad, otrevlig och energitjuv. Jag postar nästan aldrig. Men du förtjänar det.
Nu har jag lagt för mycket energi på dig. Antar att du tänker svara på detta med nåt annat elakt. Det är vad en energitjuv gör.
Senast redigerad av KaninSlejpner 2019-01-27 kl. 22:22.
Citera
2019-01-28, 17:33
Medlem
Citat:
Köp skog, och låt den va. Jag ska säga dig. Att det största nöjet med en skog, ligger inte i pengarna. Dessutom finns det ingen skog i Sverige idag. Skulle tippa på att 2-3% är skog. Resten är faktiskt planteringar.

Skogen skapar syret till dina lungor, men allt du tänker på är hur mycket pengar du kan tjäna när du ska hugga den. Ta mig inte fel. Tycker att allt skogsbruk bör begränsas till bara det mest vitala.

Här är ett litet experiment om du bryr dig om skog. Gör åtminstone detta. Zooma in på Sibiren, som ligger på ungefär samma breddgrad som oss. Zooma in på den djupa skogen där. Ta sedan vilket ställe du önskar, verkligen vilket som helst, i Sverige. Zooma in.

Det är ett faktum att Brasilianerna hugger ner Amazonas. En regnskog som inte återhämtar sig efter huggeri. Men tyvärr så är Sverige inte mycket bättre.

Just ordet skog är enbart plantering i mina ögon.

Må väl, uppskattar dina synpunkter. Kolla gärna på Google maps. Köp skog, men njut istället. Att vårda skog, är att göra inget med den.
Jag håller med dig faktiskt. Det är väldigt synd att den mesta skogen är planterad.
Jag tror också att det bästa för skogen är att låta den vara men det hade ju varit schysst att tjäna lite pengar på det eftersom det känns bättre och naturligare på något sätt än att investera i börsen.
Tänk dig att gå runt i din egen skog. Dessutom så gillar jag jakt å fiske, naturliv och sånt

Det är faktiskt väldigt synd att all skog bara går ut på att tjäna pengar på den
Citera
2019-01-29, 00:06
Medlem
Christopher.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av afs123
Jag håller med dig faktiskt. Det är väldigt synd att den mesta skogen är planterad.
Jag tror också att det bästa för skogen är att låta den vara men det hade ju varit schysst att tjäna lite pengar på det eftersom det känns bättre och naturligare på något sätt än att investera i börsen.
Tänk dig att gå runt i din egen skog. Dessutom så gillar jag jakt å fiske, naturliv och sånt

Det är faktiskt väldigt synd att all skog bara går ut på att tjäna pengar på den

Sverige har mycket naturreservat och ingen tvingar en skogsägare att avverka. Du kan med fördel köpa skog och låta den vara.
Citera
2019-01-30, 08:58
Medlem
berra77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
Köpte en skogsfastighet själv för drygt 3 år sedan i Norrland. Priserna är lägre än södra Sverige och avverkningspriserna är lägre. Men samtidigt får man brutalt mycket mer skog för pengarna här, jag köpte en stor fastighet på över 100 hektar produktiv skog. Hektarpriset är under 10.000 kronor. Lägg därtill att skogsbruksplanen jag fick inte alls stämde med verkligheten, efter granskning visade det sig att det fanns mer än dubbelt så mycket skog som skogsbruksplanen hävdade. Jag skulle i teorin kunna göra en ny skogsbruksplan och sälja fastigheten för mer än dubbelt så mycket jag gav för den.

Jag har ett lån på fastigheten på 650.000 kronor kvar (gick in med en ganska stor summa när jag köpte fastigheten.

Räntekostnad 1.43% , efter avdrag ca 1%, 1% av 650.000 kronor = räntekostnad 6500 kronor årligen.

Eller ca 550 kronor i månaden.

Årlig tillväxt: 365 kubik, genomsnittspris efter avverkning 300 kronor per kubik, dvs en årlig värdeökning på 109.500 kronor.

Sedan tillkommer kostnader som röjning, gallring och många semesterdagar som går till röjning och annan typ av vård.

Min försäkring kostar 1000 kronor om året. Alla kostnader är avdragsgilla.

Med dagens ränteläge är det i min mening inget att fundera på, det är köpläge om du hittar rätt fastighet.

Som jag ser på det har jag gjort min livsaffär genom detta köp, jag kommer köpa mer skog i framtiden när möjligheten ges, dock ska det vara rätt fastighet för rätt pris.

Lägg därtill älgjakten som är väldigt rolig.

10000kr per hektar med bra bonitet hittar man inte om det är objekt ute på öppna marknaden, du måste haft en enorm tur.
I mellersta norrland ligger priset normalt på 30K per hektar och uppåt. 60K är inte ovanligt.
I norra norrland en gnutta lägre.
I sydligare delar av sverige börjar priserna ofta på 60K/hektar.

I områden nära där det brunnit har priserna rusat i höjden då många får ut sina försäkringspengar och handlar ny skog. Nästan alla som köper vill givetvis ha skog i hygglig närhet av befintlig bränd skog.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in