• 3
  • 4
2019-01-26, 11:59
Medlem
BorgeHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Du verkar tappad bakom en vagn... gillar man pengar men inte natur s kper man frsts inte skog.... finns tusentals andra lttare investeringar som dessutom ger bttre avkastning (brsen tex). Kper man skog gr man det fr att man gillar skog och natur och frmodligen ven fr att man trivs med att ga tillgngar man kan se och som man kan ta p. Eftersom du helt uppenbart inte frstr dig p investeringar och dessutom inte gillar att folk investerar i skog s r det vl bttre du bara lmnar trden (du r ett typexempel p en energitjuv, tjuvar gr man sig av med).

Bra formulerat! Hller med.

Syftet med mitt inlgg ovan var att visa p att investering i skog kan vara vettig. Men som alla investeringar s finns det nackdelar som r vrda att belysa. En investering i skog kan vara vettig om man samtidigt r intresserad av de andra kvaliter som fs samtidigt. Jag tnker p jakt, eventuellt fritidsboende och en "egen" skog att plocka svamp och br i.

Men lnsstyrelsens laglsa miljmuppar som agerar efter en egen personlig agenda har alla som respekterar gandertten svrt att frlika sig med. Det finns flera fall dr personer kpt skog som blivit mer eller mindre vrdels nr lnsstyrelsen lagt ett avverkningsfrbud p fastigheten och inte ersatt markgaren. Det rcker med att ngon pippi-fgelskdare med bra kontakter med tjnstemnnen p lnsstyrelsen sger sig sett en lavskrika i skogen s klipper lnsstyrelsen till med ett frbud. Det var drfr centern drev igenom i regeringsfrhandlingarna att nyckelbiotopinventeringen i vstra Norrland skulle avslutas.

En investering i skog kan drfr vara riskfylld!
Citera
2019-01-26, 14:43
Medlem
Torrtkisss avatar
Skog r bra investering, men det r dyrt. Och s mste man vara intresserad av skog och att vrda skogen
Citera
2019-01-26, 17:37
Medlem
KaninSlejpners avatar
Citat:
Du verkar tappad bakom en vagn... gillar man pengar men inte natur s kper man frsts inte skog.... finns tusentals andra lttare investeringar som dessutom ger bttre avkastning (brsen tex). Kper man skog gr man det fr att man gillar skog och natur och frmodligen ven fr att man trivs med att ga tillgngar man kan se och som man kan ta p. Eftersom du helt uppenbart inte frstr dig p investeringar och dessutom inte gillar att folk investerar i skog s r det vl bttre du bara lmnar trden (du r ett typexempel p en energitjuv, tjuvar gr man sig av med).

Vi har nstan ingen skog. Bara ett ftal skyddade omrden och granplanteringar. Men allt som har med vrd att gra nr det gller skog, r med andra ord att frstra/ka ekonomiskt vrde. T.ex s r skogsbrnder bra fr ekosystemet och helt naturligt "blixtnedslag", men fr skogsgaren r det katastrof. Att frst investeringar r inte s svrt. Tjnar du pengar s gr du bra ifrn dig. Ingen raketforskning direkt!
Senast redigerad av KaninSlejpner 2019-01-26 kl. 17:46.
Citera
2019-01-26, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KaninSlejpner
Vi har nstan ingen skog. Bara ett ftal skyddade omrden och granplanteringar. Men allt som har med att vrda att gra nr det gller skog, r med andra ord att frstra/ka ekonomiskt vrde.
Har ingen skog? Kolla p en flygkarta, nstan hela Sverige bestr av skog
Citera
2019-01-26, 17:45
Medlem
KaninSlejpners avatar
Citat:
Har ingen skog? Kolla p en flygkarta, nstan hela Sverige bestr av skog
Har du jmfrt med Sibiren? Dr r skogen bevarad

Tycker det r bra med investeringar som inte frstr p sikt. Det gr att f mycket bttre skogar I Sverige och samtidigt tjna pengar.
Senast redigerad av KaninSlejpner 2019-01-26 kl. 17:49.
Citera
2019-01-26, 17:50
Medlem
Citat:
Har du jmfrt med Sibiren? Dr r skogen bevarad
Varfr skall jag jmfra med Sibirien? Googla fram en Sverigekarta istllet s kommer du se att vi har nstan bara skog i det hr landet..
Citera
2019-01-26, 17:53
Medlem
KaninSlejpners avatar
Citat:
Varfr skall jag jmfra med Sibirien? Googla fram en Sverigekarta istllet s kommer du se att vi har nstan bara skog i det hr landet..

Nr man vljer att leva I en lda, istllet fr att vidga sina vyer. Jag ska lmna er ifred. Ha det, lycka till
Citera
2019-01-26, 17:55
Medlem
Citat:
Nr man vljer att leva I en lda, istllet fr att vidga sina vyer. Jag ska lmna er ifred. Ha det, lycka till
r snarare du som lever i en lda, obildad dessutom
Citera
2019-01-27, 22:08
Medlem
KaninSlejpners avatar
Citat:
r snarare du som lever i en lda, obildad dessutom

Snarare du som r obildad, otrevlig och energitjuv. Jag postar nstan aldrig. Men du frtjnar det.
Nu har jag lagt fr mycket energi p dig. Antar att du tnker svara p detta med nt annat elakt. Det r vad en energitjuv gr.
Senast redigerad av KaninSlejpner 2019-01-27 kl. 22:22.
Citera
2019-01-28, 17:33
Medlem
Citat:
Kp skog, och lt den va. Jag ska sga dig. Att det strsta njet med en skog, ligger inte i pengarna. Dessutom finns det ingen skog i Sverige idag. Skulle tippa p att 2-3% r skog. Resten r faktiskt planteringar.

Skogen skapar syret till dina lungor, men allt du tnker p r hur mycket pengar du kan tjna nr du ska hugga den. Ta mig inte fel. Tycker att allt skogsbruk br begrnsas till bara det mest vitala.

Hr r ett litet experiment om du bryr dig om skog. Gr tminstone detta. Zooma in p Sibiren, som ligger p ungefr samma breddgrad som oss. Zooma in p den djupa skogen dr. Ta sedan vilket stlle du nskar, verkligen vilket som helst, i Sverige. Zooma in.

Det r ett faktum att Brasilianerna hugger ner Amazonas. En regnskog som inte terhmtar sig efter huggeri. Men tyvrr s r Sverige inte mycket bttre.

Just ordet skog r enbart plantering i mina gon.

M vl, uppskattar dina synpunkter. Kolla grna p Google maps. Kp skog, men njut istllet. Att vrda skog, r att gra inget med den.
Jag hller med dig faktiskt. Det r vldigt synd att den mesta skogen r planterad.
Jag tror ocks att det bsta fr skogen r att lta den vara men det hade ju varit schysst att tjna lite pengar p det eftersom det knns bttre och naturligare p ngot stt n att investera i brsen.
Tnk dig att g runt i din egen skog. Dessutom s gillar jag jakt fiske, naturliv och snt

Det r faktiskt vldigt synd att all skog bara gr ut p att tjna pengar p den
Citera
2019-01-29, 00:06
Medlem
Christopher.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av afs123
Jag hller med dig faktiskt. Det r vldigt synd att den mesta skogen r planterad.
Jag tror ocks att det bsta fr skogen r att lta den vara men det hade ju varit schysst att tjna lite pengar p det eftersom det knns bttre och naturligare p ngot stt n att investera i brsen.
Tnk dig att g runt i din egen skog. Dessutom s gillar jag jakt fiske, naturliv och snt

Det r faktiskt vldigt synd att all skog bara gr ut p att tjna pengar p den

Sverige har mycket naturreservat och ingen tvingar en skogsgare att avverka. Du kan med frdel kpa skog och lta den vara.
Citera
2019-01-30, 08:58
Medlem
berra77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
Kpte en skogsfastighet sjlv fr drygt 3 r sedan i Norrland. Priserna r lgre n sdra Sverige och avverkningspriserna r lgre. Men samtidigt fr man brutalt mycket mer skog fr pengarna hr, jag kpte en stor fastighet p ver 100 hektar produktiv skog. Hektarpriset r under 10.000 kronor. Lgg drtill att skogsbruksplanen jag fick inte alls stmde med verkligheten, efter granskning visade det sig att det fanns mer n dubbelt s mycket skog som skogsbruksplanen hvdade. Jag skulle i teorin kunna gra en ny skogsbruksplan och slja fastigheten fr mer n dubbelt s mycket jag gav fr den.

Jag har ett ln p fastigheten p 650.000 kronor kvar (gick in med en ganska stor summa nr jag kpte fastigheten.

Rntekostnad 1.43% , efter avdrag ca 1%, 1% av 650.000 kronor = rntekostnad 6500 kronor rligen.

Eller ca 550 kronor i mnaden.

rlig tillvxt: 365 kubik, genomsnittspris efter avverkning 300 kronor per kubik, dvs en rlig vrdekning p 109.500 kronor.

Sedan tillkommer kostnader som rjning, gallring och mnga semesterdagar som gr till rjning och annan typ av vrd.

Min frskring kostar 1000 kronor om ret. Alla kostnader r avdragsgilla.

Med dagens rntelge r det i min mening inget att fundera p, det r kplge om du hittar rtt fastighet.

Som jag ser p det har jag gjort min livsaffr genom detta kp, jag kommer kpa mer skog i framtiden nr mjligheten ges, dock ska det vara rtt fastighet fr rtt pris.

Lgg drtill lgjakten som r vldigt rolig.

10000kr per hektar med bra bonitet hittar man inte om det r objekt ute p ppna marknaden, du mste haft en enorm tur.
I mellersta norrland ligger priset normalt p 30K per hektar och uppt. 60K r inte ovanligt.
I norra norrland en gnutta lgre.
I sydligare delar av sverige brjar priserna ofta p 60K/hektar.

I omrden nra dr det brunnit har priserna rusat i hjden d mnga fr ut sina frskringspengar och handlar ny skog. Nstan alla som kper vill givetvis ha skog i hygglig nrhet av befintlig brnd skog.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in