2021-04-06, 06:27
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaxVobiscum
Hur tycker du klimatet är på vägarna om du jämför de två städerna?
Jag tycker att Sthlm har mer trafik men det är ändå mer disciplin där. Gbg är rena vilda västern. Har du samma uppfattning?

För 20 år sen var Stockholm den enklaste platsen i Sverige att köra bil på. Man respekterade och hjälpte varandra och släppte in. Idag är det samma kaos i Stockholm som i resten av landet. Egoister och totalt fantasilösa förare har tagit över.

I Götet har det alltid varit kaos, men det beror mycket på hur efterblivet stans trafikleder är byggda.
Citera
2021-06-17, 10:34
Medlem
Då TS BAB7 verkar ha kört en del i Tyskland kan jag nämna något om det landet, även om förstainlägget berör sydskånska vägar:
Upplever att det är faktiskt är lite mindre igenkorkat på autobahn i västra Tyskland nu jämfört med hur det var för 20 år sedan.
Då var ytterhögerfilen en oändlig karavan med lastbilar som låg i baken på varandra. Släpvagnsekipage och diverse skruttbilar tvingades ligga i mittfilen. Det borgade inte direkt för höga medelhastigheter på BAB1/7 söderut. Efter Hamburg brukade det vara helt kört. Hur det var på natten vet jag inte.
Idag (körde där senast vintern 2019) flyter det på bättre, en del av långtradartrafiken kanske har flyttats över till järnvägen?

Vad gäller Sverige så har Göteborg, som föregående talare påpekar, alltid varit en plågsam stad att köra i. Om trafikmängden har ökat så märks det knappt, då den "absorberas" av den dysfunktionella trafikplaneringen.
För egen del har jag märkt av ökad trafik i småstäderna. Ställen man blåste igenom för bara ett par år sedan brukar numera vara igenkorkade i rusningstiden. Och även i den mest idylliska stad får man numera slåss om parkeringsplatserna vid storköpet...
Citera
2021-06-17, 11:15
Medlem
Nisse Gandhis avatar
På 70-talet var det ett nöje och en ren avkoppling att köra bil i rikets tredje största stad. I dag är det ett inferno av bilar både på gator och parkeringsplatser.

Orsaken är befolkningsökningen och därmed fler bilar. Ansvariga politikers lösning på problemet är att minska antalet parkeringsplatser,höja parkeringsavgifterna samt att stänga av och smalna av gatorna.

Många miljöfanatiker tycker att man skall gå eller cykla och tar ingen hänsyn till att många människor,av olika anledningar,är beroende av en bil för att kunna leva ett normalt och anständigt liv.

Det finns en lokalpolitiker i Lund (fd.V och numera MP) som har föreslagit att kommuner skall ha rätt att kräva avgifter på stormarknaders gratisparkeringar.
Citera
2021-06-17, 12:09
Medlem
halaltarzans avatar
Såklart var det bättre förr. Bor i Sthlm och pga trafiksituationen så blir det inte mer än ca 200 mil om året, åker i regel kollektivt när jag ska någonstans. Vi behöver en reglering av människor, något för MP att ta tag i kan jag tycka.
Citera
2021-06-18, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Ja, det är en jävla massa trafik ute på vägarna nuförtiden, överallt, dag som natt!

När jag tog körkort år 1995 var det inte alls den trafiktätheten på vägarna som vi har idag, stillastående kilometerlånga köer på motorvägarna existerade i stort sett inte, och på sena kvällar och nätter var det inte så många bilar ute och körde på vägarna.

Nuförtiden är det enormt med trafik, det står det för fan stilla på motorvägarna dagligen, det kvittar ju vilken motorväg man kör så nog fan hamnar man i en stillastående kö!

För att inte tala om de enorma mängder med lastbilar som trafikerar E6.
- och på sena kvällar och nätter är också en massa trafik, köra på helljus kan man ju glömma nuförtiden..

Man kan bli galen för mindre.. jag kör i stort sett dagligen på vägarna i sydskåne - E6/E20/E65, runt Malmö, Helsingborg, Ystad etc,
Det är i stort sett alltid köbildning/kolonnkörning från Helsinborg till Ystad (E6+E65), en sträcka på 12 mil.

Inte annorlunda idag, kom nyss hem efter att ha kört från Landskrona till Ystad, en sträcka på 9 mil, hamnade i stillastående köer tre gånger, en gång på E6 och två gånger på E65.

När jag satt där i kön och såg en endlös svans av röda bakljus, så tänkte jag tillbaks hur det var på nittiotalet när tog körkort, det var en annan tid.

Vad är era tankar?
Var det bättre förr tycker ni?

Jag lärde mig köra i Västerås. När det var rusningstrafik 1993 när jag tog körkort är som lågtrafik numera. Det är köer genom hela Västerås vid 16-tiden

Jag har aldrig klarat av att köra i Stockholm, snart är det så att jag inte kan köra i min hemstad för att det är sådan hets.
Citera
2021-06-18, 23:23
Medlem
BAB7s avatar
Jag körde E65 till Malmö idag, sedan E6 en bit.
Sedan tillbaks till Ystad.
Körde vid 15-17 tiden.
Idag var de helt vilda.. många körde både ovanligt aggressivt och hetsigt idag, jag höll 130 km/h men blev omkörd mest hela tiden, dessutom noll avstånd, upp i röven och sedan omkörning, dessutom var det tjockt med trafik på E6, tre kraftiga inbromsningar pga köbildning också, en hel del turister, blandat med stirriga pendlare och långa karavaner med långtradare.
Citera
2021-06-20, 10:48
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mattep74
Jag lärde mig köra i Västerås. När det var rusningstrafik 1993 när jag tog körkort är som lågtrafik numera. Det är köer genom hela Västerås vid 16-tiden

Jag har aldrig klarat av att köra i Stockholm, snart är det så att jag inte kan köra i min hemstad för att det är sådan hets.
Jag övade i Västerås tidigt 70tal.
Fick vänta tills ASEA slutade då var det mycket trafik i 45 minuter.
Citera
2021-06-20, 10:59
Medlem
Torpedulla
Citat:
Stockholmstrafiken är outhärdlig. Köer från alla väderstreck. Dessutom kör folk som idioter.
Men du kör inte som en idiot?
Bygg ut Stockholms kollektivtrafik och inför nolltaxa för pensionärer.
Citera
2021-06-20, 11:06
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ja, det är en jävla massa trafik ute på vägarna nuförtiden, överallt, dag som natt!

När jag tog körkort år 1995 var det inte alls den trafiktätheten på vägarna som vi har idag, stillastående kilometerlånga köer på motorvägarna existerade i stort sett inte, och på sena kvällar och nätter var det inte så många bilar ute och körde på vägarna.

Nuförtiden är det enormt med trafik, det står det för fan stilla på motorvägarna dagligen, det kvittar ju vilken motorväg man kör så nog fan hamnar man i en stillastående kö!

För att inte tala om de enorma mängder med lastbilar som trafikerar E6.
- och på sena kvällar och nätter är också en massa trafik, köra på helljus kan man ju glömma nuförtiden..

Man kan bli galen för mindre.. jag kör i stort sett dagligen på vägarna i sydskåne - E6/E20/E65, runt Malmö, Helsingborg, Ystad etc,
Det är i stort sett alltid köbildning/kolonnkörning från Helsinborg till Ystad (E6+E65), en sträcka på 12 mil.

Inte annorlunda idag, kom nyss hem efter att ha kört från Landskrona till Ystad, en sträcka på 9 mil, hamnade i stillastående köer tre gånger, en gång på E6 och två gånger på E65.

När jag satt där i kön och såg en endlös svans av röda bakljus, så tänkte jag tillbaks hur det var på nittiotalet när tog körkort, det var en annan tid.

Vad är era tankar?
Var det bättre förr tycker ni?
Får jag gissa att du lever i Skåne eller Stockholm? Aldrig upplevt bilköer på motorväg.
Citat:
Jag körde E65 till Malmö idag, sedan E6 en bit.
Sedan tillbaks till Ystad.
Körde vid 15-17 tiden.
Idag var de helt vilda.. många körde både ovanligt aggressivt och hetsigt idag, jag höll 130 km/h men blev omkörd mest hela tiden, dessutom noll avstånd, upp i röven och sedan omkörning, dessutom var det tjockt med trafik på E6, tre kraftiga inbromsningar pga köbildning också, en hel del turister, blandat med stirriga pendlare och långa karavaner med långtradare.
Ja juste, araber och övrigt MENA kör bil .. då blir det sådär.
Citera
2021-06-20, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Jag övade i Västerås tidigt 70tal.
Fick vänta tills ASEA slutade då var det mycket trafik i 45 minuter.

Och det var bara runt Finnslätten. Nu är det tjockt på både Norrleden, E18 och Köpingsvägen vid de tidpunkterna.
Citera
2021-06-21, 12:48
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mattep74
Och det var bara runt Finnslätten. Nu är det tjockt på både Norrleden, E18 och Köpingsvägen vid de tidpunkterna.
Fullträff
Citera
2021-06-22, 23:14
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoUoD
Får jag gissa att du lever i Skåne eller Stockholm? Aldrig upplevt bilköer på motorväg.
Ja juste, araber och övrigt MENA kör bil .. då blir det sådär.

Ja, i södra skåne.

Köer på motorvägarna är det väl på de flesta motorvägar mellan kl 15-18.

Här på E6/E20/E65 där jag kör dagligen är det i stort sett alltid smockfullt med trafik, även sena kvällar och nätter är det rätt mycket trafik här, men oftast inga köer då förstås, men det räcker ju med en lastbil som fått punktering eller nåt för att det inom några minuter blir km-långa köer, även på nätterna.

Idag kom jag in i fyra stillastående köer, tre på E6/E20 och en på E65.
Märks att fler turister och sommarfirare är ute på vägarna nu, sämre disciplin nu, blir bättre till hösten igen.
Pendlarna här är bra skolade och kör bra, oftast ett fint samspel i trafiken, men det gnisslar rätt rejält i samspelet sommartid och under storhelger, tex julen etc.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in