Citat:
Det är väl mer hur han sätter kontexten. En sak att ha i beaktande är att han arbetat större delen av sitt liv med utbildning (klippet verkar dessutom härröra från en föreläsning av något slag), och en av uppgifterna som en lärare har (i synnerhet på universitetsnivå) är att utmana sina elever och att få dem att tänka ur fler än en infallsvinkel.
…så innan han nämner den psykoanalytiska tolkningen av 50 shades of grey säger han ordagrannt:
Citat:
God I’m going to say this too, even though I shouldn’t. I don’t believe this, but I’m trying to figure it out.
…och innan han nämner den psykoanalytiska tolkningen av feminismens tystnad om Saudi-Arabien (och den undermedvetna dragningen till ett samhällsskick präglat av manlig dominans) säger han ordagrannt:
Citat:
It’s not like I believe this, right. I’m just telling you where the edges of my thinking have been going.
Man kan såklart se det som att han i och med detta försöker friskriva sig från kritik, men en annan tolkning är att han ser dessa perspektiv som intressanta alternativa infallsvinklar snarare än några absoluta sanningar. Han nämner ju exempelvis både attraktionsspåret och det mer rationellt baserade ”min fiendes fiende är min vän” spåret när han diskuterar feminism/Saudi.
Det blir onyanserat om man lyfter fram dessa idéer som vore de hans bergsfasta åsikter i de här frågorna. Lyssnar man mycket på honom så gör han ofta så här. Diskuterar problem A genom att lägga fram både X, Y och eventuellt också Z som möjliga förklaringar. Ofta som alternativa förklaringar till vad som är mainstreamtolkningen av problem A.
men om man ska snacka lite allvar så tycker jag förstås att han om någon borde vara påläst om vad god PR kan åstadkomma.