Man har nog lite bättre tillgång till psykiatriker som kan bedöma psykisk ohälsa också. När folk får självskatta hur lyckliga de är så hamnar fria länder i topp. Radikal tanke: Kanske är inte förtryck = lycka för halva jordens befolkning ... Kanske finns det fler faktorer som påverkar mental (o)hälsa.
Än i saudarabien... bitch plz.....
Det gör det säkert, kopplingen mellan ökad eglaterism och olycka + "mental illnes" är ju vad den är, och det är märkligt nog inte män som är överrepsenterade....
Citat:
Lägger märke till att du undvek mina frågor angående boken. Kanske för att det är helt efterblivet att dra så långt dragna slutsatser efter den.
Vilken fråga. jag svarade ju på den , igen.....
Det står i konflikt till att manligt och kvinnligt är socilakonstruerat, och i fallet med västerländska "fria" kvinnor som gillar att domineras finns ju även det omvända, kanske är det så att majoriteten av "förtryckta kvinnor" är lyckligare (eller iallafall mindre psykiskt sjuka) medans "ickeförtyckta kvinnor" behöver leta efter efter förtryck, som inte går att pekapå eller bevisa, för att orka med bördan av kvinlig sexualitet.
Det gör det säkert, kopplingen mellan ökad eglaterism och olycka + "mental illnes" är ju vad den är, och det är märkligt nog inte män som är överrepsenterade....
Vilken fråga. jag svarade ju på den , igen.....
Det står i konflikt till att manligt och kvinnligt är socilakonstruerat, och i fallet med västerländska "fria" kvinnor som gillar att domineras finns ju även det omvända, kanske är det så att majoriteten av "förtryckta kvinnor" är lyckligare (eller iallafall mindre psykiskt sjuka) medans "ickeförtyckta kvinnor" behöver leta efter efter förtryck, som inte går att pekapå eller bevisa, för att orka med bördan av kvinlig sexualitet.
Kanske är förtryckta kvinnor lyckligare (inget du kan backa upp på något sätt men något du har fått källor på motsatsen) och då söker icke förtryckta kvinnor efter förtryck i form av att läsa en roman om någon som helt på egna villor ligger med en karl och sedan bryter med honom när hon inte längre känner sig bekväm i relationen.
Detta är beviset för att manligt och kvinnligt inte till någon del är socialt konstruerat. Förstår
Kanske är förtryckta kvinnor lyckligare (inget du kan backa upp på något sätt men något du har fått källor på motsatsen) och då söker icke förtryckta kvinnor efter förtryck i form av att läsa en roman om någon som helt på egna villor ligger med en karl och sedan bryter med honom när hon inte längre känner sig bekväm i relationen.
Jag skrev kanske....
Någon källa harjag heller inte fått och ”happines report” är ett arbiiträrt påängsystem utan meningsfull data, (50 utvalda individer är inte en studie som är representativ)
Citat:
Detta är beviset för att manligt och kvinnligt inte till någon del är socialt konstruerat. Förstår
Problemet är det ovända, det är inte bevisat att något är socialt konstruerat, om någon så är försöken att bevisa det, beviset på det motsatta, dvs precis det du gjorde ovan.
Någon källa harjag heller inte fått och ”happines report” är ett arbiiträrt påängsystem utan meningsfull data, (50 utvalda individer är inte en studie som är representativ)
Problemet är det ovända, det är inte bevisat att något är socialt konstruerat, om någon så är försöken att bevisa det, beviset på det motsatta, dvs precis det du gjorde ovan.
Självuppskattning är det enda vettiga sättet att mäta något så subjektivt som lycka. 50 pers? 1000 pers per land och år är snittet.
Så om man inte frågar någon eller en promille så är det representativt?
Vet du hur det ser ut när man tittar på psykiskohälsa, eller utskrivent psykofarmaka?
Det är ju mer än 1000... och de behöer man ju imte fråga om...
Och den kan vara 0 eller 50 .
Nä, det är en välkänd parafodox.
Nu är det inte 0 eller 50 utan 1000 i snitt.
Självklart ger inte world happiness report en komplett bild men den visar definitivt en trend. Sen behöver man ingen rapport för att räkna ut att folk förmodligen är lyckligare om de inte är förtryckta än tvärtom.
Hade varit intressant med en studie där psykiatriker fick utvärdera 1000 pers från varje land men någon sådan finns inte, så vitt jag vet. Att det skrivs ut mer psykofarmaka i länder där folk har relativt god tillgång till psykiatriker jämfört med länder där de inte har det är knappast konstigt.
Jag tror Peterson mest skojar lite kring 50 shades of grey även om både han och vi förstår att det ligger något bakom det där.
Vad ligger bakom?
Citat:
Något som jag tror bidrar till den märkliga alliansen mellan vänsterfeminister och islamister är;
Till exempel FOI?
Citat:
1. Godshetssignalering i konflikt. I ambitionen att framställas som god hela tiden blir det en konflikt. Man anser att muslimer är förtryckta men samtidigt är dom förtryckare. Det man då gör är att pussla ihop det i sin intersektionella labyrint och i slutändan är det den vite CIS-mannens fel.
Själv tycker jag inte att det han säger är särskilt kontroversiellt eller ”far fetched”. Det finns ett komiskt inslag i att 50 Shades of Grey och metoo sammanföll så väl i tid, och det enda han egentligen säger (dessutom lite skämtsamt) är ”well, we know where the unconcious is going with that one, don’t we?” Jag tror att anledningen att folk stör sig på det är att de vet att det faktiskt ligger något obekvämt (men sant) där bakom och skaver.
Vad har 50 Shades of Grey med metoo att göra?
Som att säga till ett våldtäktsoffer - "nämen visst kollar du på porr?.....nästan lite som att du bad om det eller hur?"
Senast redigerad av Jenny9 2021-06-20 kl. 18:20.
Självklart ger inte world happiness report en komplett bild men den visar definitivt en trend. Sen behöver man ingen rapport för att räkna ut att folk förmodligen är lyckligare om de inte är förtryckta än tvärtom.
mm, det är ju inte riktigt det som är "trenden" med world happiness report, men du är ju inte dummare än att du kan hitta problemen med den själv.
Citat:
Hade varit intressant med en studie där psykiatriker fick utvärdera 1000 pers från varje land men någon sådan finns inte, så vitt jag vet. Att det skrivs ut mer psykofarmaka i länder där folk har relativt god tillgång till psykiatriker jämfört med länder där de inte har det är knappast konstigt.
Nä det är knappast konstigt, det konstiga blir väll när tillgång på psykitri inte är linjär med diagnostiserade....