2025-04-20, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HermanSerman
Jag vill börja med att säga att detta är en seriös frågeställning.

Hur kommer det sig att chokladbollen döptes till negerboll? Jag har exempelvis aldrig hört negerkaka eller negerdröm om den klassiska och fyrkantiga kakan kokosdröm. Jag har ej heller hört negerpudding (chokladpudding) eller negertårta (chokladtårta). Jag har givetvis några icke rumsrena funderingar på hur negerbollen skapades - men jag är nyfiken på fakta.

Finns det någon "där ute" som seriöst sitter på någon historik kring chokladbollen?

Jag vet att n-ordet är känsligt även på FB, min avsikt är som sagt seriös.

En off topic-fråga: hur kommer det sig att det heter köttbullar och inte köttbollar? Formen är ju TÄMLIGEN lik chokladbollen, eller ska då chokladbollen döpas om till chokladbulle?

Men förr fanns chokladkolor som hette "Negerkyssar".
Citera
2025-04-20, 16:13
Det måste ha varit det kollektivt rasistiska Sverige innan vi blev en liberal mångkultur. En Nelson Mandela frestelse vore kanske ett bättre ord.
Citera
2025-05-01, 13:14
Medlem
ekerilars avatar
Nu har jag inte orkat läsa hela tråden, men inför julen 1943, var det svårt för föräldrar att få tag i julgodis till barnen. Tidningarna gav förslag på olika substitut. Svenska Dagbladet publicerade ett recept på danska "Havregrynskugler", men de kallades i SvD för "Barnens negerbollar."

En ggogling visade att detta skulle ha varit den 14 december 1943. Havregryn var tydligen inte ransonerat.
Citera
2025-05-08, 15:10
Medlem
Jiggy.Walkers avatar
I göteborg går namnet efter kokosbollar, men det är väl olika i olika kommuner? Vissa säger chokladbollar också.
Citera
2025-05-08, 15:19
Medlem
I en gammal fransk kokbok vi har i släkten finns en dessert vid namn "Negerhuvud" som faktiskt ser väldigt god ut. Minns inte årtal på boken men kanske tidigt 1900-tal?
Då var det säkert något som sågs som lite exotiskt och spännande. Inte den gamla vanliga trista sagogrynssoppan minsann. En dessert för riktigt speciella festliga tillfällen.
Citera
2025-05-08, 15:28
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AX64
Kanske var det en viss Herr Neg Erboll, eller annat oskyldigt? Svårt att tänka mig att det finns bra förklaring..

Mins att det fanns recept på "negerbollar" på ögonkakao's paket fram till 80-talet. INGEN! beklagade sig över det, inte ens negrerna själva. Ett kafe' på Drottninggatan i Norrköping mitt emot rådhuset sålde negerbollar och jag mins att en neger själv beställde kaffe och negerbollar.

Så för mig heter det negerbollar och finns med i en bakbok jag har sedan länge. Det intressanta är att boken även har recept på cholkladbollar och är lite annorlunda än negerbolls receptet. dvs två olika recept.
Citera
2025-05-08, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekerilar
Det kommer från en tid då ordet "neger" inte var värdeladdat, utan benämningen på en etnicitet.

Som svar på frågan verkar det inte som om någon riktigt vet. Troligen användes det första gången under tidigt 1900-tal.

Äldsta dokumenterade belägget lär vara från en annons i SvD. från 26/1 1918 där den lanseras som kaffebröd, som kunde köpas utan ransoneringskort.

Om någon orkar leta genom 20 sidor:

https://tidningar.kb.se/g0swnsss230f3nv/part/1/page/1
Citera
2025-05-08, 20:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HermanSerman
Jag vill börja med att säga att detta är en seriös frågeställning.

Hur kommer det sig att chokladbollen döptes till negerboll? Jag har exempelvis aldrig hört negerkaka eller negerdröm om den klassiska och fyrkantiga kakan kokosdröm. Jag har ej heller hört negerpudding (chokladpudding) eller negertårta (chokladtårta). Jag har givetvis några icke rumsrena funderingar på hur negerbollen skapades - men jag är nyfiken på fakta.

Finns det någon "där ute" som seriöst sitter på någon historik kring chokladbollen?

Jag vet att n-ordet är känsligt även på FB, min avsikt är som sagt seriös.

En off topic-fråga: hur kommer det sig att det heter köttbullar och inte köttbollar? Formen är ju TÄMLIGEN lik chokladbollen, eller ska då chokladbollen döpas om till chokladbulle?
Negerkyss finns ju.

Det är väl det att det ska vara kokos i originalreceptet (inte pärlsocker eller strössel). Kokos är exotiskt
Senast redigerad av GoodMorningVietnam 2025-05-08 kl. 20:54.
Citera
2025-05-08, 22:17
Medlem
schizophrenias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myror-Elefanter
Om någon orkar leta genom 20 sidor:

https://tidningar.kb.se/g0swnsss230f3nv/part/1/page/1
M.h.a. sökfunktionen får man snabbt veta att det är sid. 16 som gäller. Själv passade jag på att roa mig med att läsa kontaktannonserna på samma sida.
Citera
2025-05-09, 22:55
Medlem
PhilipsDP18s avatar
Med kaffe i är ju klart godast så då är det negerboll och absolut inte chokladboll man vill ha
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in