Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-12-09, 13:18
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av defenseur
Skumbollar, snarare.
Eller på engelska: Marshmallows.
Det är möjligt, det är andrahandsinformation jag har.

Men jag har för mig att det som vi kallar cocosboll, alltså sånt där äggviteskum med ett tunt chokladöverdrag, ibland med cocostopping heter motsvarigheten till negerboll när den säljs i Polen.

Jag misstänker att om de som är lite bevandrade i språk och kultur hjälps åt så kan vi hitta mängder av mat som heter nåt med "neger" runt om i Europa.
Citera
2018-12-09, 13:31
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Det är möjligt, det är andrahandsinformation jag har.

Men jag har för mig att det som vi kallar cocosboll, alltså sånt där äggviteskum med ett tunt chokladöverdrag, ibland med cocostopping heter motsvarigheten till negerboll när den säljs i Polen.

Jag misstänker att om de som är lite bevandrade i språk och kultur hjälps åt så kan vi hitta mängder av mat som heter nåt med "neger" runt om i Europa.

Tänker du på dessa som ibland heter "Mums Mums" på kartongen? Har för mig jag sett sådana med rosa chokladöverdrag kallats "Kärleks Mums". Jag har inte ätit en sådan på tjugo år, men minns än hur otroligt kladdig och klistrig en blev om händerna.
Citera
2018-12-09, 13:48
Citat:
Ursprungligen postat av Vimes76
Tack för trådstarten.
Som flera påpekat i tråden är ju neger=svart. I Frankrike beställer du ett "svarthuvud" helt enkelt. Hade bakverket hetat "Afrikanskt huvud" så hade det säkert blivit bra mycket mer debatt. Sverige är ju, som vanligt, obildat om dessa saker och därför kan man inte säga negerboll.

Sverige har under lång tid haft svårt att ha två "bollar" i luften när saker och ting eventuellt (men ändå osannolikt) kan tendera att snudda vid rasism. Jag tror Sverige är ängslighetens högborg i Europa.

Off topic men, Afrikaner, afroamerikaner och svarta är som oftast ett otroligt stolt folk, som är stolta över sin hudfärg, kultur och historia - just stoltheten kring det "svarta" omnämns ju oerhört ofta i deras kulturella/konstnärliga yttringar. Till skillnad mot oss "vita". Förutom några hatiska vitmakts orkestrar.

Inte nog med att de "svarta" de senaste hundra åren har gjort den bästa musiken i alla de former, de har även fått de godaste bakverken uppkallade efter sig! Ändå är det mestadels vita segregerade medelklassare som är ängsliga och uppfinner rasism. Ibland känns allt bara humoristiskt.
Citera
2018-12-09, 13:56
Medlem
NeutronStars avatar
Första gången jag såg det var på Televinkens trafikskola på TV.

Televinken pluggar trafikskyltar i köket och blir förhörd av Anita som samtidigt lagar chokladbollar. Då säger Televinken "Nu är jag trött på det här negergörat, nu vill jag smaka en sån där negerboll". Då säger Anita att negerbollarna inte är färdiga ännu och Televinken svarar "men det finns andra bollar jag också är sugen på" samtidigt som kameran zoomar in Anitas fylliga bröst under en tajt jumper medan Televinken flinar och blinkar i bakgrunden.

En annan var när Televinken klagar på att bilarna fräser förbi när han står vid övergångsstället och Anita säger "men du brukar väl inte ha problem med ståfräs?". De tidiga avsnitten var fyllda av såna här vuxenskämt som barnen inte hajade, tyvärr klipptes de bort senare.
Citera
2018-12-09, 14:16
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HermanSerman
Tänker du på dessa som ibland heter "Mums Mums" på kartongen? Har för mig jag sett sådana med rosa chokladöverdrag kallats "Kärleks Mums". Jag har inte ätit en sådan på tjugo år, men minns än hur otroligt kladdig och klistrig en blev om händerna.
Skumboll heter det tydligen nu för tiden. Det hette chokladboll när jag var barn, men det namnet blev ju taget av den nuvarande Chokladbollen, formerly known as Negerboll.

Barn gillar dem, men det är absolut inget för vuxna. Sött och kladdigt, det stämmer.
Citera
2018-12-09, 14:25
Citat:
Ursprungligen postat av NeutronStar
Första gången jag såg det var på Televinkens trafikskola på TV.

Televinken pluggar trafikskyltar i köket och blir förhörd av Anita som samtidigt lagar chokladbollar. Då säger Televinken "Nu är jag trött på det här negergörat, nu vill jag smaka en sån där negerboll". Då säger Anita att negerbollarna inte är färdiga ännu och Televinken svarar "men det finns andra bollar jag också är sugen på" samtidigt som kameran zoomar in Anitas fylliga bröst under en tajt jumper medan Televinken flinar och blinkar i bakgrunden.

En annan var när Televinken klagar på att bilarna fräser förbi när han står vid övergångsstället och Anita säger "men du brukar väl inte ha problem med ståfräs?". De tidiga avsnitten var fyllda av såna här vuxenskämt som barnen inte hajade, tyvärr klipptes de bort senare.

Ha ha - jag är inte förvånad, även om jag inte har sett programmen du hänvisar till. Som barn hade jag alla Televinkens trafikskole-singlar, minns att jag lyssnat på dem i modern tid och reagerat över vissa ordval och sägningar, detta i kombination med Televinkens bitvis skumma röst gjorde att man bröt ihop av skratt. Men Anita var väl buktalare?

Negergöra är väl inget ord man bör använda idag kan jag tycka, det syftar ju till en rashierarki som för länge sedan borde "utrotats".
Citera
2018-12-09, 14:54
Medlem
Rasse-Oscars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AX64
Negerkyssar är de där gräddtopparna med chokladöverdrag

De har numera det politiskt korrekta namnet mintkyssar. Det är pepparmint och choklad.
Citera
2018-12-09, 14:56
Medlem
Rasse-Oscars avatar
Citat:
Jag vet att n-ordet är känsligt även på FB, min avsikt är som sagt seriös.

Ett ord som n-ordet, d.v.s den politiskt korrekta omskrivningen av neger, är stötande enligt mig.
Citera
2018-12-09, 15:10
Citat:
Ursprungligen postat av Rasse-Oscar
Ett ord som n-ordet, d.v.s den politiskt korrekta omskrivningen av neger, är stötande enligt mig.

Jag håller med om att nyordet n-ordet är stötande pga sin blotta existens, och dess dubbelbottnade uppkomst, dock tror jag att du och jag har olika ingångar till originalordet.
Citera
2018-12-09, 15:27
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spersson
Neger är den spanska översättningen för SVART.
Svart boll alltså.

Negro eller negra – inte neger
Citera
2018-12-09, 16:18
Medlem
Sperssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mailmans
Negro eller negra – inte neger

Det är samma ord.
Samma betydelse.
Olika språk.
Citera
2018-12-09, 17:15
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Intressant med de europeiska sötsakerna, dessa hade jag missat. Att beställa in ett negerhuvud på fat låter ju en smula värre än en negerboll. Undrar hur debatten (om den ens funnits) låtit i Frankrike kring bakverket? Vad jag vet så har det väl alltid varit väldigt gott om afrikaner Frankrike, mycket beroende på gamla kolonier.
Det gamla bakverket "negerhuvud" har varit uppe här på FB i flera trådar tidigare. Tyvärr verkar det som att de flesta länkarna till bilderna har städats bort av PK-eliten, men söker man på negerhuvud på google går det att hitta lite bilder iaf.

Citat:
Jag håller med om att nyordet n-ordet är stötande pga sin blotta existens, och dess dubbelbottnade uppkomst, dock tror jag att du och jag har olika ingångar till originalordet.
"N-ordet" är ett så jävla dumt påhitt! Alla vet väl att man menar neger ändå?
"Jag säger N-ordet istället för neger så är det ingen som blir stött"
Nej, eller hur? Den som använder uttrycket "N-ordet" tänker neger och menar neger, men är för feg/PK för att säga neger.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in