Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-12-09, 18:05
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HermanSerman
Jag vill börja med att säga att detta är en seriös frågeställning.

Hur kommer det sig att chokladbollen döptes till negerboll? Jag har exempelvis aldrig hört negerkaka eller negerdröm om den klassiska och fyrkantiga kakan kokosdröm. Jag har ej heller hört negerpudding (chokladpudding) eller negertårta (chokladtårta). Jag har givetvis några icke rumsrena funderingar på hur negerbollen skapades - men jag är nyfiken på fakta.

Finns det någon "där ute" som seriöst sitter på någon historik kring chokladbollen?

Jag vet att n-ordet är känsligt även på FB, min avsikt är som sagt seriös.

En off topic-fråga: hur kommer det sig att det heter köttbullar och inte köttbollar? Formen är ju TÄMLIGEN lik chokladbollen, eller ska då chokladbollen döpas om till chokladbulle?

Det fanns ett godis som hette ”negerkyssar”. Nuförtiden heter det något annat. Av olika anledningar.
Citera
2018-12-09, 18:46
Medlem
ekerilars avatar
Det kommer från en tid då ordet "neger" inte var värdeladdat, utan benämningen på en etnicitet.

Som svar på frågan verkar det inte som om någon riktigt vet. Troligen användes det första gången under tidigt 1900-tal.

Äldsta dokumenterade belägget lär vara från en annons i SvD. från 26/1 1918 där den lanseras som kaffebröd, som kunde köpas utan ransoneringskort.
Senast redigerad av ekerilar 2018-12-09 kl. 19:03.
Citera
2018-12-09, 20:05
Citat:
Ursprungligen postat av idiamindada
Det fanns ett godis som hette ”negerkyssar”. Nuförtiden heter det något annat. Av olika anledningar.

Om jag inte är helt ute och cyklar förekommer det en väldans massa "negerkyssar" i någon av de tidiga Jönssonligan filmerna när Sickan går i barndom (tror det är Guldfeber).
Citera
2018-12-09, 20:11
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Om jag inte är helt ute och cyklar förekommer det en väldans massa "negerkyssar" i någon av de tidiga Jönssonligan filmerna när Sickan går i barndom (tror det är Guldfeber).
Googlade. Det är är godiset mintkyssar som förr hade detta ärofulla namn. De där med in liten klutt choklad på..
Citera
2018-12-09, 20:11
Medlem
Vaffanculs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Skumboll heter det tydligen nu för tiden. Det hette chokladboll när jag var barn, men det namnet blev ju taget av den nuvarande Chokladbollen, formerly known as Negerboll.

Barn gillar dem, men det är absolut inget för vuxna. Sött och kladdigt, det stämmer.
Vet inte var du var barn någonstans men en negerboll har aldrig varit en chokladboll eller cocosboll. Negerbollen rullades i pärlsocker och inte i cocosflingor. Sen använde man 2msk kallt kaffe och kakao för smak och färg. Chokladboll är för mig en skumboll av äggvita på en kexbotten som är överdragen med ett tunt skikt choklad, aka "Mums-mums"

Sen är negro spanska för svart och niger latin för svart. Tror att neger är den germanska varianten för svart. -Bara för att bidra till förvirringen om negerbollen.
Citera
2018-12-09, 20:13
Medlem
Vaffanculs avatar
Citat:
Googlade. Det är är godiset mintkyssar som förr hade detta ärofulla namn. De där med in liten klutt choklad på..
Kan inte minnas att det var mint i negerkyssar. Det var chokladkola med någon vit rand men inte mint.
Citera
2018-12-09, 20:15
Citat:

Jag googlade med. Kan inte erinra mig att jag sett dem i godishyllorna på väldigt länge, men minns dem som helt OK. :-)
Citera
2018-12-09, 20:20
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Jag googlade med. Kan inte erinra mig att jag sett dem i godishyllorna på väldigt länge, men minns dem som helt OK. :-)
Min mor brukade göra dem till jul. Hmm.. helt klart dags att sparka liv i denna tradition. ” mintprickar”, tror jag de kallas bland populasen.
Citera
2018-12-09, 20:37
Citat:
Min mor brukade göra dem till jul. Hmm.. helt klart dags att sparka liv i denna tradition. ” mintprickar”, tror jag de kallas bland populasen.

Jag har bara vaga minnen av julgodiset till hjul, enkom vidrig blockchoklad i små formar, mor vägrade göra knäck eftersom hon inte själv tyckte om det; så det blev en aktivitet jag ägnade vuxenlivet. Det vore helt klart kul att prova göra kyssarna.
Citera
2018-12-09, 20:39
Medlem
Driver du med de godtrogna sverigevännerna eller påstår du på du full allvar att vi ska söka oss till tiden innan reformationen?

Citat:
Ursprungligen postat av MittPorrKonto
Det bakverket kom senare. Man använde inte ordet neger för ordets skull, utan från att särskilja något. Det kommer från latinet som användes flitigt i kyrkan. Har ingenting att göra med afrikaner i över huvud taget.
Citera
2018-12-09, 20:42
Citat:
Ursprungligen postat av Vaffancul
Vet inte var du var barn någonstans men en negerboll har aldrig varit en chokladboll eller cocosboll. Negerbollen rullades i pärlsocker och inte i cocosflingor. Sen använde man 2msk kallt kaffe och kakao för smak och färg. Chokladboll är för mig en skumboll av äggvita på en kexbotten som är överdragen med ett tunt skikt choklad, aka "Mums-mums"

Sen är negro spanska för svart och niger latin för svart. Tror att neger är den germanska varianten för svart. -Bara för att bidra till förvirringen om negerbollen.

Jag tror det vanligaste är pärlsocker när folk rullar hemma, på kondis är det ofta rullade i kokos, detsamma gäller när en fuskar och köper Delicatobollarna (vilka är sjukt goda med).

För att förvirra om det förbjudna ordet på bollen; förekom inte ordet negroid i många gamla uppslagsverk från de svartvita åren? Neger och negern är en förkortning på just negroid? Jag kan vara ute väldigt tunn is.
Citera
2018-12-09, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Driver du med de godtrogna sverigevännerna eller påstår du på du full allvar att vi ska söka oss till tiden innan reformationen?

Jag är "Sverigevän" själv, men är realist och ser till fakta. Ingen vet exakt hela dess historia, men namnet kom med största säkerhet långt innan man visste vad en Afrikan var. Den upplysningen kom ju ganska sent i historien till den breda massan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in