2013-10-09, 10:16
Medlem
Marimus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carabus
Gå ut dem katten i koppel eller bygg en kattgård åt den.

Är själv sjukt less på alla katter som pissar och skiter på vår tomt. Har provat att prata med några kattägare och de är av samma inställning som du så det sket sig ju. Numera tar jag bara bort katterna när jag får tag på dem (ibland kommer de in då vi har verandadörren öppen...).

Nej, jag plågar dem inte, är jägare så jag avlivar dem snabbt och smärtfritt. Är ju synd om katterna, men då ägarna inte fattar bättre och inte går att prata förstånd med så blir då jag less till sist. Har en granne som är allergiker och hon kan inte ha öppet alls då katterna kommer in (hon är mycket allergisk) och hon har också försökt prata med kattägarna. Vad svarade de? "Du behöver ju inte ha dörrar/fönster öppna då."

De flesta kattägare verkar inte bry sig överhuvudtaget att deras små keldjur orsakar problem för andra människor, där kan vi snacka om empatilösa människor. Nä, ta hand om era djur om ni verkligen är rädda om dem, då slipper andra besväras.

Men allvarligt. Jag har i detalj beskrivit hur mitt område är, och att det finns en heeeel del andra katter här. Vad löser det för problem om jag helt plötsligt bestämmer mig att gå ut med min katt i koppel? Då hade ju folk, inklusive ni själva, tyckt att jag var kokobello.

Om en granne hade kommit till mig eller nått ut till oss i grannskapet om att han/hon var väldigt allergisk så hade jag iallafall engagerat mig i att diskutera det problemet och försöka hitta en lösning. Nu har inte det hänt här, och jag har redan uttryckt mig väldigt tydligt att jag kan förstå att folk stör sig på katter, så sådana exempel behövs inte dras upp.
Senast redigerad av Marimu 2013-10-09 kl. 10:47.
Citera
2013-10-09, 10:21
Medlem
Marimus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kickan
Ja det är ju problemet. Att ni skaffar djur och sedan inte kan hålla koll på dem. Då skall man inte ha djur.

Jag tycker personligen att när man håller en katt inomhus så är det inte i kattens intresse. Försöker du argumentera allmänt mot att katter inte ska vara husdjur längre då?

I mitt avseende har jag bra koll på min katt. Hon kommer in varje kväll, oftast flera gånger om dagen. Hon äter regelbunden och bra mat, hon är fin i hullet, hon är steriliserad och vaccinerad och försäkrad. Hon har ett halsband på sig där man kan nå mig via mitt telefonnummer och hon är öronmärkt och chippad. Hon har ett halsband med reflexer på.

Hon använder sin kattlåda regelbundet.

Thedownside: Hon får gå fritt ute i området med minst 5 andra katter som bor på en radie av 50 meter omkring här, det kan hända att hon skiter på en tomt här i området där en person har problem med det. Men chansen är dock relativt liten eftersom det finns en stor skog bakom alla våras trädgårdar här och där jag skulle tippa på att hon hellre uppehåller sig mestadels av tiden eftersom det oftast är därifrån hon kommer när jag ropar in henne.
Senast redigerad av Marimu 2013-10-09 kl. 10:33.
Citera
2013-10-09, 10:44
Medlem
Marimus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArturoBandini
Håll den inomhus då? Vad är problemet?

Den här tråden handlar dock inte huruvida det är korrekt eller inte att hålla en katt inomhus eller utomhus.

Det kan bara konstateras att jag är av en åsikt och du är av en annan.

Då hade jag hellre diskuterat huruvida det är okej att medvetet skada någons husdjur för att man är irriterad på det.
Citera
2013-10-09, 10:48
Medlem
gato12s avatar
Du kanske kan köpa sånt där som man sprayar på saker som katter tycker är obehagligt, vad heter det, Freeway nånting..?

Om man sprayar längsmed grannens häck (om de har en sådan...) så kanske din katt håller sig därifrån.

Å andra sidan borde den hålla sig därifrån ändå om nu grannen är så hemsk som han verkar.
Citera
2013-10-09, 10:48
Medlem
beatonthebrats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marimu
Jag tycker personligen att när man håller en katt inomhus så är det inte i kattens intresse. Försöker du argumentera allmänt mot att katter inte ska vara husdjur längre då?

I mitt avseende har jag bra koll på min katt. Hon kommer in varje kväll, oftast flera gånger om dagen. Hon äter regelbunden och bra mat, hon är fin i hullet, hon är steriliserad och vaccinerad och försäkrad. Hon har ett halsband på sig där man kan nå mig via mitt telefonnummer och hon är öronmärkt och chippad. Hon har ett halsband med reflexer på.

Hon använder sin kattlåda regelbundet.

Thedownside: Hon får gå fritt ute i området med minst 5 andra katter som bor på en radie av 50 meter omkring här, det kan hända att hon skiter på en tomt här i området där en person har problem med det. Men chansen är dock relativt liten eftersom det finns en stor skog bakom alla våras trädgårdar här och där jag skulle tippa på att hon hellre uppehåller sig mestadels av tiden eftersom det oftast är därifrån hon kommer när jag ropar in henne.
.
Har du koll så dit förbannade åbäke inte gör någon skada på djurlivet då ?
Citera
2013-10-09, 10:51
Medlem
Marimus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beatonthebrat
.
Har du koll så dit förbannade åbäke inte gör någon skada på djurlivet då ?

Hon fångar möss, men det är jag mer tacksam för, för sedan hon kom hit så har vi inte fått massa möss som flyttar in i vårt köksskåp och som vi måste sätta ut musfällor för.

Sedan har katten funnits på Sveriges yta i en hel del år och har redan, eller har alltid påverkat vår natur och är därför en del av vårt ekosystem.

Jag tänker inte argumentera den här frågan, som om jag bodde i Australien.
Citera
2013-10-09, 10:53
Medlem
Marimus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gato12
Du kanske kan köpa sånt där som man sprayar på saker som katter tycker är obehagligt, vad heter det, Freeway nånting..?

Om man sprayar längsmed grannens häck (om de har en sådan...) så kanske din katt håller sig därifrån.

Å andra sidan borde den hålla sig därifrån ändå om nu grannen är så hemsk som han verkar.

Ja, alltså jag vet ju faktiskt inte riktigt ännu om han vart dum eller inte. Men om jag skulle konfrontera honom så skulle väl en sådan lösning (om den funkar) gynna alla parter.
Citera
2013-10-09, 10:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ArturoBandini
En människa ska aldrig behöva acceptera att det springer katter hos en och pissar. Vad är det som är så jävla svårt att förstå? Och då spelar det ingen roll att 30 andra i ditt område är efterblivna. 30 fel gör inte ett rätt. Självklart ska man säga till kräket först, men hjälper inte det kan det vara värt att ge aset en ordentlig spark så att det skräms bort.

Självklart skulle din granne inte ha låtit sin hund pissa på din uppfart. Tror du verkligen att många tycker att det är OK?

Men det är ok när människor barn klottra och ställer till fanskap? Spruta vatten på katten, så lär den sej att låta bli.. Tro mig, det kan bli riktigt obehagligt om det kommer ut att du misshandlar katter, då är ditt liv inte värt många ören.
Citera
2013-10-09, 10:57
Medlem
Herrpotats avatar
Citat:
Ja nu är det faktiskt så att jag inte har min katt lika dresserad som din hund möjligtvis. Jag får väl köra ut katter från min tomt också ibland, det behövs då ingen spark till det.

Sedan klättrar hon inte på bilar.

Jag tycker det är avskyvärt om det nu är så att du skulle tilldela en fet spark på en katt. Punktera något vitalt organ, bryta deras rygg eller bryta deras revben. Det är någon väldigt kärt.

''Sedan klättrar hon inte på bilar'' Jo, precis. Hur kan du vara säker på det? Är du synsk eller?

Troligtvis ställer din skitkatt till med en massa ofog på din grannes tomt, du skrev ju själv att tomten varit ett tillhåll för katter innan han flyttade in. Som en tidigare användare skrev kanske din katt, bland många andra, skiter och har sig på varje öppen yta. Inte konstigt att man som husägare blir lite förgrymmad och kanske sparkar katten eller spolar den med iskallt vatten.

Men utifrån dina inlägg verkar du inte kunna inse att hela affären kanske är din katts fel och att din granne inte är någon slags pervers kattknullare.
Citera
2013-10-09, 10:58
Medlem
Herrpotats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niggers
Men det är ok när människor barn klottra och ställer till fanskap? Spruta vatten på katten, så lär den sej att låta bli.. Tro mig, det kan bli riktigt obehagligt om det kommer ut att du misshandlar katter, då är ditt liv inte värt många ören.

Ge dig, katter är djur. Vad är det för sorglig stackare som känner ett behov att skada en annan människa över en katt? Väx upp för fan, ni kattälskare är bra patetiska.
Citera
2013-10-09, 10:59
Medlem
Citat:
Jag tycker personligen att när man håller en katt inomhus så är det inte i kattens intresse.
Nä livet som husdjur är hårt för djuren.

Ska vi börja diskutera vad som verkligen ligger i de olika arterna INTRESSE så kan vi släppa ut dem, allesammans.
Citera
2013-10-09, 11:00
Medlem
Marimus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herrpotat
''Sedan klättrar hon inte på bilar'' Jo, precis. Hur kan du vara säker på det? Är du synsk eller?

Troligtvis ställer din skitkatt till med en massa ofog på din grannes tomt, du skrev ju själv att tomten varit ett tillhåll för katter innan han flyttade in. Som en tidigare användare skrev kanske din katt, bland många andra, skiter och har sig på varje öppen yta. Inte konstigt att man som husägare blir lite förgrymmad och kanske sparkar katten eller spolar den med iskallt vatten.

Men utifrån dina inlägg verkar du inte kunna inse att hela affären kanske är din katts fel och att din granne inte är någon slags pervers kattknullare.

Då har du inte läst mina inlägg korrekt.

Citat:
Den här tråden handlar dock inte huruvida det är korrekt eller inte att hålla en katt inomhus eller utomhus.

Det kan bara konstateras att jag är av en åsikt och du är av en annan.

Då hade jag hellre diskuterat huruvida det är okej att medvetet skada någons husdjur för att man är irriterad på det.

Om jag ska behöva ge samma svar kontinuerligt och behöva argumentera faktumet som står ovan så vill jag hellre be en mod flytta den här tråden till husdjurs sektionen där det troligtvis finns fler funtade personer.

Den här delen består ju uppenbarligen till största delen av gnällande ljushuvuden till villaägare.
Senast redigerad av Marimu 2013-10-09 kl. 11:03.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in