Citat:
Ursprungligen postat av tjacklife
Vad gör man med en idiot som har hundar som skäller hela förmiddagen, ibland med start vid 6 tiden på morgonen, har blivit väckt ca 50 gånger det senaste halvåret och fått en sämre dag många gånger pga för lite sömn bara för att det finns en idiot som envisas med att ha ett par äckliga hundar i sin lägenhet, är det rätt att hans grannars livskvalitet och sömn ska försämras bara för att han har valt att ha ett par äckliga hundar, tycker det är fel att hans idiotiska val ska få försämra mitt liv. Om jag kunde döda hundarna på något sätt hade jag utan tvekan gjort det även om jag förstår att det inte deras fel utan deras idiotiska ägare. Men kan man ens kräva av någon att få tyst på sina hundar, det går väl inte ens? Det är därför man för helvete inte ens ska ha några hundar i en lägenhet. Öronproppar hjälper ibland men hörs oftast igenom. Jag kommer inte släppa detta i alla fall, hans jävla idioti ska fan inte få påverka mitt liv och sömn. Det är det värsta jag vet, när jag får lida för någon annans dumhet, det värsta som finns.
Munkavle eller avlivning är mina önskemål i alla fall, är villig att bekosta avlivningen om det är så, ska jag skriva på min lapp får se om han nappar.
Jag antar att du har pratat med grannen som har hundarna utan större resultat, vad sa han i så fall?
Steg två är att du pratar med dina övriga grannar och ser ifall de också blivit störda vilket jag antar är fallet, då kan ni gemensamt tala med hyresvärden / bostadsrättsföreningens styrelse om problemet, det är större chans att de agerar om det är ett flertal som klagar än om bara en person gör det.
Om ni har tillgång till en störningsjour är det bara att ringa dem så kan de dokumentera störningarna, det är viktigt då det kommer ligga till grund för en eventuell vräkning längre fram om inte grannen får tyst på hundarna.
Du kan även kontakta kommunen och den avdelning som har hand om djurskydd du kanske kan anmäla honom för bristande tillsyn av sina hundar så de kan starta en utredning mot honom.
Citat:
Ursprungligen postat av Cissi5
Skulle behöva tips tack! Hade i 1 års tid grannar som rökte hasch så det kom in i ventilationen och fyllde hela lägenheten och smällde i dörren till sin lägenhet kl. 04:30, 06:30 och 07:30 varje morgon när de skulle iväg till jobbet/skolan. Sov nog inte en enda natt på hela året utan att bli väckt. Är väldigt lyhört med tunga inbrottssökra dörrar som svingades igen. Det blev en störningsutredning med hyresgästföreningens hjälp. Grannarna flyttade till en större lägenhet.
I augusti i år flyttade det in en tjej med hund som jobbar natt och smäller precis lika hårt i dörren. Hon kommer hem från jobbet vid kl. 04-05 och går ofta oxå ut med hunden upp på det. När hon är ledig går hon alltid ut med hunden kl. 00:00-00:30. Jag påpekade väldigt vänligt att det är lyhört här och att jag brukar ta det försiktigt med dörren och använda handtaget på nätter och mornar. Fick tyvärr inget trevligt bemötande och förstod att hon är vän till de tidigare grannarna.
Puh! Trött! Vad gör man, snälla kom med råd! Tar emot att klaga hos husvärden igen. Vill inte vara den "klagande grannen". Har dock två krävande jobb och sköta. Använder öronproppar som tar 33 db. Trivs otroligt bra i lägenheten annars så vill inte flytta.
Tack alla på förhand!
Se mitt svar på föregående citat, samma gäller i ditt fall, försök prata med grannen igen, ger inte det resultat prata med övriga grannar och hyresvärden samt ring störningsjouren om en sådan finns tillgänglig.
Det är inte kul med störiga grannar och inte när man får flera stycken efter varandra och som du säger så tar det emot att klaga om det sker kort tid efter varandra med olika hyresgäster, då man inte vill bli den gnälliga grannen som klagar på allt och alla.