2012-11-06, 20:14
Medlem
jockz123s avatar
Hallå. Jag misstänkte att min före detta granne sysslade med organ handel i mitt gamla cykelförråd. borde jag sagt åt han på skarpen eller sagt till hyresvärden? blir nojjig nu så jag inte blir återbetalningsskyldig eller något!

//JOCKEMANNENLARZZON
Citera
2012-11-06, 20:16
Moderator
v50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjacklife
Vad gör man med en idiot som har hundar som skäller hela förmiddagen, ibland med start vid 6 tiden på morgonen, har blivit väckt ca 50 gånger det senaste halvåret och fått en sämre dag många gånger pga för lite sömn bara för att det finns en idiot som envisas med att ha ett par äckliga hundar i sin lägenhet, är det rätt att hans grannars livskvalitet och sömn ska försämras bara för att han har valt att ha ett par äckliga hundar, tycker det är fel att hans idiotiska val ska få försämra mitt liv. Om jag kunde döda hundarna på något sätt hade jag utan tvekan gjort det även om jag förstår att det inte deras fel utan deras idiotiska ägare. Men kan man ens kräva av någon att få tyst på sina hundar, det går väl inte ens? Det är därför man för helvete inte ens ska ha några hundar i en lägenhet. Öronproppar hjälper ibland men hörs oftast igenom. Jag kommer inte släppa detta i alla fall, hans jävla idioti ska fan inte få påverka mitt liv och sömn. Det är det värsta jag vet, när jag får lida för någon annans dumhet, det värsta som finns.

Munkavle eller avlivning är mina önskemål i alla fall, är villig att bekosta avlivningen om det är så, ska jag skriva på min lapp får se om han nappar.

Jag antar att du har pratat med grannen som har hundarna utan större resultat, vad sa han i så fall?

Steg två är att du pratar med dina övriga grannar och ser ifall de också blivit störda vilket jag antar är fallet, då kan ni gemensamt tala med hyresvärden / bostadsrättsföreningens styrelse om problemet, det är större chans att de agerar om det är ett flertal som klagar än om bara en person gör det.

Om ni har tillgång till en störningsjour är det bara att ringa dem så kan de dokumentera störningarna, det är viktigt då det kommer ligga till grund för en eventuell vräkning längre fram om inte grannen får tyst på hundarna.

Du kan även kontakta kommunen och den avdelning som har hand om djurskydd du kanske kan anmäla honom för bristande tillsyn av sina hundar så de kan starta en utredning mot honom.

Citat:
Ursprungligen postat av Cissi5
Skulle behöva tips tack! Hade i 1 års tid grannar som rökte hasch så det kom in i ventilationen och fyllde hela lägenheten och smällde i dörren till sin lägenhet kl. 04:30, 06:30 och 07:30 varje morgon när de skulle iväg till jobbet/skolan. Sov nog inte en enda natt på hela året utan att bli väckt. Är väldigt lyhört med tunga inbrottssökra dörrar som svingades igen. Det blev en störningsutredning med hyresgästföreningens hjälp. Grannarna flyttade till en större lägenhet.

I augusti i år flyttade det in en tjej med hund som jobbar natt och smäller precis lika hårt i dörren. Hon kommer hem från jobbet vid kl. 04-05 och går ofta oxå ut med hunden upp på det. När hon är ledig går hon alltid ut med hunden kl. 00:00-00:30. Jag påpekade väldigt vänligt att det är lyhört här och att jag brukar ta det försiktigt med dörren och använda handtaget på nätter och mornar. Fick tyvärr inget trevligt bemötande och förstod att hon är vän till de tidigare grannarna.

Puh! Trött! Vad gör man, snälla kom med råd! Tar emot att klaga hos husvärden igen. Vill inte vara den "klagande grannen". Har dock två krävande jobb och sköta. Använder öronproppar som tar 33 db. Trivs otroligt bra i lägenheten annars så vill inte flytta.

Tack alla på förhand!

Se mitt svar på föregående citat, samma gäller i ditt fall, försök prata med grannen igen, ger inte det resultat prata med övriga grannar och hyresvärden samt ring störningsjouren om en sådan finns tillgänglig.

Det är inte kul med störiga grannar och inte när man får flera stycken efter varandra och som du säger så tar det emot att klaga om det sker kort tid efter varandra med olika hyresgäster, då man inte vill bli den gnälliga grannen som klagar på allt och alla.
Senast redigerad av v50 2012-11-06 kl. 20:23.
Citera
2012-11-06, 21:35
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Skulle behöva tips tack! Hade i 1 års tid grannar som rökte hasch så det kom in i ventilationen och fyllde hela lägenheten och smällde i dörren till sin lägenhet kl. 04:30, 06:30 och 07:30 varje morgon när de skulle iväg till jobbet/skolan. Sov nog inte en enda natt på hela året utan att bli väckt. Är väldigt lyhört med tunga inbrottssökra dörrar som svingades igen. Det blev en störningsutredning med hyresgästföreningens hjälp. Grannarna flyttade till en större lägenhet.

I augusti i år flyttade det in en tjej med hund som jobbar natt och smäller precis lika hårt i dörren. Hon kommer hem från jobbet vid kl. 04-05 och går ofta oxå ut med hunden upp på det. När hon är ledig går hon alltid ut med hunden kl. 00:00-00:30. Jag påpekade väldigt vänligt att det är lyhört här och att jag brukar ta det försiktigt med dörren och använda handtaget på nätter och mornar. Fick tyvärr inget trevligt bemötande och förstod att hon är vän till de tidigare grannarna.

Puh! Trött! Vad gör man, snälla kom med råd! Tar emot att klaga hos husvärden igen. Vill inte vara den "klagande grannen". Har dock två krävande jobb och sköta. Använder öronproppar som tar 33 db. Trivs otroligt bra i lägenheten annars så vill inte flytta.

Tack alla på förhand!

Prata med värden och se om h*n kanske skulle vara villig att installera ljuddämpande lister i dörrarna (en mjuk gummi eller filt list som dämpar ljudet när dörren slår igen)
Citera
2012-11-06, 22:50
Medlem
Citat:

Tack alla på förhand!

Försök prata med henne en gång till och säg att du vill lösa det grannar emellan. Funkar inte det så ska du gå vidare till hyresvärden. Jag menar, vadå, ska du dra dig för att prata med hyresvärden bara för att någon annan ska kunna leva rövare och bete sig hänsynslöst? De får tycka att du är jobbigt och det är något som händer att jobbiga grannar avlöser varandra. Ingen ska behöva bli störd i sitt boende, punkt slut.
Citera
2012-11-07, 16:02
Medlem
Har redan pratat med grannen två gånger, så då får det väl helt enkelt bli ett nytt samtal med kvartersvärden inser jag precis som ni säger. Tack för ert stöd och bra svar alla!
Citera
2012-11-08, 21:27
Medlem
Hej alla jag bor i hsb insats lägenhet i fina förrening och jag har fått skriftligt varning från hsb förening för att en överkänslig granne klagar hela tiden för att jag stör grannen (grannar) med min tv jag lyssnar aldrig på musik och har ingen stereo och har inte på någon hög volym bara vanligt samtalsvolym men det kan bli sent ibland till kl 2 morgon mina barn är hos mig högst 3 gånger på året och då blir det data spel och skratt och lite högljud prat tills sena timmen förövrigt är jag skötsam och ordentlig jag undrar kan dom verkligen vräka mig om jag fortsätter att titta på tv? jag lyssnar mest på dokumentärer, nyheter bbc mm.

Kan någon svara på vad jag skall göra?
Citera
2012-11-09, 10:25
Medlem
Denna skriftliga har jag godtyckligt fått.
Jag lyssnar inte på musik jag har ingen musikanläggning eller annat som för liv det enda jag gör är att titta på TV på normalt samtalsljud och det kan bli sent.
Jag har mycket sällan besök och jag bor ensam är väldigt skötsam och social är också helnykterist.
Det som står i brevet är inte riktigt sant.
Vad skall jag göra???

http://imageshack.us/photo/my-images/203/klagomlingenadress.jpg/
Citera
2012-11-09, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marieto
Hej alla jag bor i hsb insats lägenhet i fina förrening och jag har fått skriftligt varning från hsb förening för att en överkänslig granne klagar hela tiden för att jag stör grannen (grannar) med min tv jag lyssnar aldrig på musik och har ingen stereo och har inte på någon hög volym bara vanligt samtalsvolym men det kan bli sent ibland till kl 2 morgon mina barn är hos mig högst 3 gånger på året och då blir det data spel och skratt och lite högljud prat tills sena timmen förövrigt är jag skötsam och ordentlig jag undrar kan dom verkligen vräka mig om jag fortsätter att titta på tv? jag lyssnar mest på dokumentärer, nyheter bbc mm.

Kan någon svara på vad jag skall göra?

Använd hörlurar? Det är väl inte direkt värt att chansa om du riskerar att bli vräkt. Löjligt är det ju men det går nog inte att göra så mycket.
Citera
2012-11-09, 12:33
Moderator
v50s avatar
Citat:
Jag lyssnar inte på musik jag har ingen musikanläggning eller annat som för liv det enda jag gör är att titta på TV på normalt samtalsljud och det kan bli sent.
Jag har mycket sällan besök och jag bor ensam är väldigt skötsam och social är också helnykterist.
Vad skall jag göra???

http://imageshack.us/photo/my-images...genadress.jpg/

Om jag tolkar det där rätt så har styrelsen redan varit i kontakt med dig angående din höga ljudnivå på tvn (eller det är väl vad din granne anser i alla fall). Jag tycker du ska snacka med dina övriga grannar och höra deras åsikter som jag skrivit tidigare i andra trådar och om de är av åsikten att du ej stör så ska du be styrelsen prata med dem så kan de säga sin åsikt i frågan.

Dock bör du se över ljudnivån om den upplevs som störande, det varierar mellan olika individer vad som upplevs som en hög ljudnivå så det du tycker är ok kanske många andra tycker är hög ljudnivå. En sak du kan testa att göra är att ha tvn på den ljudnivå som du brukar ha sedan går du (och t.ex. styrelsens ordförande) in i olika lägenheter såsom i den din granne som klagar bor i så kan ni bilda er en uppfattning om ifall det stör så mycket som grannen påstår.

I vilket fall som helst så ska du prata med styrelsen för bostadsrättsföreningen och säga att du motsätter dig denna varning då du anser att den saknar grund.
Citera
2012-11-09, 13:16
Medlem
Citat:
Vad skall jag göra???

http://imageshack.us/photo/my-images/203/klagomlingenadress.jpg/

Försök gå och lägg dig tidigare som dina grannar?
Du kan göra samma saker på morgonen/förmiddagen som på sena kvällar.

Brevet kan för övrigt vara ett standardbrev så oroa dig inte alltför mycket för det där.

Du lider förresten inte av nedsatt hörsel?
Tycker du ska kolla upp det.
Citera
2012-11-09, 13:19
Medlem
Muhamedssons avatar
Har en granne som spelar datorspel på hög volym dagarna i ända. En missbrukare kort sagt. Har sagt till honom tidigare. Det var lugnt rätt länge men nu är han igång igen! I mina tankar så kan han snart ha en yxa i dörren!
Citera
2012-11-09, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av v50
Om jag tolkar det där rätt så har styrelsen redan varit i kontakt med dig angående din höga ljudnivå på tvn (eller det är väl vad din granne anser i alla fall). Jag tycker du ska snacka med dina övriga grannar och höra deras åsikter som jag skrivit tidigare i andra trådar och om de är av åsikten att du ej stör så ska du be styrelsen prata med dem så kan de säga sin åsikt i frågan.

Dock bör du se över ljudnivån om den upplevs som störande, det varierar mellan olika individer vad som upplevs som en hög ljudnivå så det du tycker är ok kanske många andra tycker är hög ljudnivå. En sak du kan testa att göra är att ha tvn på den ljudnivå som du brukar ha sedan går du (och t.ex. styrelsens ordförande) in i olika lägenheter såsom i den din granne som klagar bor i så kan ni bilda er en uppfattning om ifall det stör så mycket som grannen påstår.

I vilket fall som helst så ska du prata med styrelsen för bostadsrättsföreningen och säga att du motsätter dig denna varning då du anser att den saknar grund.
Jag har pratat med grannarna och de sa inget till mig men dom har tydligen anmält mig till styrelsen märkligt tycker jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in