2012-05-28, 18:42
Medlem
Ghost-Divisions avatar
Det grannarna klagar på är inte att ljudet är högt hos dom utan mer att de hör ljudet.
Citera
2012-05-28, 20:49
Medlem
Facades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DennisOlof
Facade instämmer delvis. Det jag tänkte på var att man stör grannen med musik och annat, så det hörs inne hos andra, nattetid osv. Det är ju inte bra och då tycker jag man måste bättra sig. Men kan man stänga om sig i sin villa (fönster osv), och oljudet försvinner helt. Då är det ju inte några stora problem tycker jag.

Då kan folk spela musik nattetid och partaja, bara alla andra kan stänga ute ljudet så dom kan leva normalt inomhus i alla fall.

Helt klart.
Visst går jag kanske till överdrift ibland (som när jag tvättar bilen ) men man ska ju faktiskt kunna få leva när man har betalat såna hiskeliga pengar för sin bostad som en villa kostar.
Granne sitter med lite musik en fredags kväll klockan 23:30, dricker pilsner i sin trädgård med några polare. Vem fan bryr sig? Låt dom göra det!
Några grannar har någon gång på sommaren en rejäl fest hemma hos sig. Varför klaga? Var glad att någon åtminstånde har kul i kvarteret

Så länge man inte går till överdrift och beter sig allmänt odrägligt/illa så tycker jag att man ska få leva som man vill.

Tur att någon iallafall höll med mig, var nästan lite oroad över att denna sektion av forumet hade blivit översvämmad av PK-kvinnor från Familjeliv som skulle hoppa på mig innan dom ens läst min text
Citera
2012-05-28, 22:04
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Facade
men man ska ju faktiskt kunna få leva när man har betalat såna hiskeliga pengar för sin bostad som en villa kostar.
Vänd på saken, varför ska grannen inte få lite lugn och ro med tanke på alla miljoner han lagt på huset?

Finns alltid 2 eller fler sidor att tänka på.
Citera
2012-05-28, 23:32
Medlem
No-n-sences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Facade
Helt klart.
Visst går jag kanske till överdrift ibland (som när jag tvättar bilen ) men man ska ju faktiskt kunna få leva när man har betalat såna hiskeliga pengar för sin bostad som en villa kostar.
Granne sitter med lite musik en fredags kväll klockan 23:30, dricker pilsner i sin trädgård med några polare. Vem fan bryr sig? Låt dom göra det!
Några grannar har någon gång på sommaren en rejäl fest hemma hos sig. Varför klaga? Var glad att någon åtminstånde har kul i kvarteret

Så länge man inte går till överdrift och beter sig allmänt odrägligt/illa så tycker jag att man ska få leva som man vill.

Tur att någon iallafall höll med mig, var nästan lite oroad över att denna sektion av forumet hade blivit översvämmad av PK-kvinnor från Familjeliv som skulle hoppa på mig innan dom ens läst min text

Testa frågeställningen i Juridik-forumet och skåda svaren där?

Svårt att säga eftersom man inte vet hur det låter hos grannen. Därmed inte sagt att man får göra som man vill.
Citera
2012-06-04, 08:56
Medlem
Brurs avatar
Hejsan alla granntrötta!

Blir ofta väckt av en granne som lyssnar på hög musik tidigt på morgonen (05.00-06.00) och har svårt att lokalisera idioten. Hör att han stampar till musiken men betyder det att han alltså bor över mig?

Har tänkt att ringa störningsjouren flera gånger men har inte orkat för jag försöker ju fan sova..

Om jag nu skulle ringa dom, har dom lättare att lokalisera lägenheten där oljuden kommer ifrån?

Sedan har jag en till fråga. nästan varannan morgon kring 06.00 ungefär så kommer det någon typ av sopbil som suger i från marken och det låter förjävligt och väcker mig alltid eftersom den står ganska precis utanför mitt fönster.
Finns det något jag kan göra åt det problemet?

Tackar så mkt på förhand
Citera
2012-06-04, 16:10
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brur
Hör att han stampar till musiken men betyder det att han alltså bor över mig?
Nej, ljud kan färdas rätt märkligt i en del fastigheter.
Citat:
Om jag nu skulle ringa dom, har dom lättare att lokalisera lägenheten där oljuden kommer ifrån?
Dom kan ju gå igenom trapphusen och lyssna, något även du kan göra.
Citera
2012-06-05, 17:09
Medlem
Kurtfans avatar
Mina grannar ovanför mig åker sparkcykel väldigt ofta, (Inomhus!) Och de kör över trösklar och de hoppar med den på golvet. Låter ungefär som de ständigt håller på att möblera om eller liknande. Iof är det oftast lugnt efter 23. Men väldigt jobbigt under dagen då man är bakis och vill sova.

Värt att notera är att hela hyllan börjar vibrera så det klirrar i mina glas jag har där.

Vad borde göras?
Citera
2012-06-05, 20:31
Medlem
johanness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kurtfan
Mina grannar ovanför mig åker sparkcykel väldigt ofta, (Inomhus!) Och de kör över trösklar och de hoppar med den på golvet. Låter ungefär som de ständigt håller på att möblera om eller liknande. Iof är det oftast lugnt efter 23. Men väldigt jobbigt under dagen då man är bakis och vill sova.

Värt att notera är att hela hyllan börjar vibrera så det klirrar i mina glas jag har där.

Vad borde göras?
prova något radikalt: prata med dem.
Citera
2012-06-06, 00:08
Medlem
Kurtfans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johannes
prova något radikalt: prata med dem.

Gjorde det för ett tag sedan, undrade vad i helskotta det var som lät. Det var då de förklarade att deras ungar hade ett par sparkcyklar de åkte med. Men de sa iallafall att de skulle vara tysta. Men efter 20min började de igen.
Citera
2012-06-06, 06:21
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kurtfan
Gjorde det för ett tag sedan, undrade vad i helskotta det var som lät. Det var då de förklarade att deras ungar hade ett par sparkcyklar de åkte med. Men de sa iallafall att de skulle vara tysta. Men efter 20min började de igen.
Att åka sparkcykel inomhus kan inte vara bra för govl/väggar, ta ditt ansvar och tipsa värden.
Citera
2012-06-07, 00:01
Medlem
Brurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Nej, ljud kan färdas rätt märkligt i en del fastigheter.
Dom kan ju gå igenom trapphusen och lyssna, något även du kan göra.
Ok, men är inte personen som skulle gå upp kl 5-6 på morgonen för att kolla vart ljudet kommer ifrån. försöker hellre att vila ut så mkt som möjligt.
Sen är det också olika koder i olika våningar så skulle inte komma in.
Citera
2012-06-07, 20:43
Medlem
MrRasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Garre74
OM det är så att lägenheten är felaktigt konstruerad så kan det hamna på hyresvärden att åtgärda bostaden så att den inte blir så lyhörd.

Bodde tidigare i ett kvarter där hyresvärden fick bygga om en lgh pga detta. Det gick inte tvinga en hyresgäst att vara 100% tyst samtidigt som hyresgästen under stördes. Barnskrik, toabesök etc naturliga saker man måste kunna göra dygnet runt. Duscha tror jag också faller under det, och kanske sex

Golvena där var gjorda som en resonanslåda - med golvvärme och en luftspalt mellan parkettgolvet och själva betongen så förstärktes alla ljud. Typ steg etc.

Vi hamnade där i samma läge med vår hyresgäst under oss - det var våra katters steg/bus som lät på nätterna... det var för hyresgästen under oss bara att acceptera ljuden men vi försökte med mattor, stänga in katterna, flytta på möbler etc. De busade på nåt sätt varje natt ändå, och de under störde sig. (de var också extremt lättstörda hyresgäster under oss - EXTREMT!)

Hade samtal med hyresvärd som förstod det prekära läget för alla inblandade.

Att en hyresvärd skulle bygga om en lägenheten för att ljudisolera
tillhör inte vanligheten så länge lägenheten uppfyller standarden som gällde när fastigheten byggdes. Att ljudisolera en lägenhet är väldigt dyrt och räkna med att hyresvärden ska göra det fast han inte behöver är knappast troligt. Har själv bott i en väldigt lyhörd lägenhet och har fått tampas med både de ansvariga på kommunen och hyresvärden. Lärdomen jag tog var att det är bättre att flytta än att försöka få lägenheten fixad så man kan bo där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in