2012-09-14, 16:02
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Napoleon
Staket ska för övrigt vara 4,5 m från tomtgränsen, annars måste man komma överens med grannen.
Nädu det är inga 450cm som gäller för staket, det är vad som gäller för friggebod.
Citera
2012-09-14, 16:53
Medlem
Flaskhalsats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Nädu det är inga 450cm som gäller för staket, det är vad som gäller för friggebod.

Över ett år gammalt, men antar att det inte ändrats så mycket: http://www.byggahus.se/artiklar/staket-plank-murar-och-hackar
Citera
2012-09-14, 18:02
Medlem
zorzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskhalsat
Över ett år gammalt, men antar att det inte ändrats så mycket: http://www.byggahus.se/artiklar/stak...rar-och-hackar

En bra artikel,här är en som är lite äldre men den ger också vägledning och tips som väl gäller fortfarande rent generellt.jordbalken är en annan källa att läsa
http://www.viivilla.se/Villa/Grannar/Ratt-till-egna-tomten-42397
Citera
2012-09-14, 19:00
Medlem
Staketet i sig bryr jag mig inte i, tur han har nån gräns mellan. Men grinden är ju störande. Men tänker helt enkelt säga till nästa gång, sen får dom ta det hur dom vill! Ja dom har tydligen bott 20 år här, så dom "bestämmer" nog.. Sa till sambon att nästa gång dom står och blänger så går vi ut på altanen så tar jag henne bakifrån, ståendes..
Citera
2012-09-14, 19:09
Moderator
v50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klossbok
Staketet i sig bryr jag mig inte i, tur han har nån gräns mellan. Men grinden är ju störande. Men tänker helt enkelt säga till nästa gång, sen får dom ta det hur dom vill! Ja dom har tydligen bott 20 år här, så dom "bestämmer" nog.. Sa till sambon att nästa gång dom står och blänger så går vi ut på altanen så tar jag henne bakifrån, ståendes..

Då lär det vara risk för att det blir ett j-vla liv och är de riktigt griniga kan de anmäla er till polisen för förargelseväckande beteende eller något liknande.

Ni kanske skulle plantera en häck och klippa den så här

http://www.quitor.com/wp-content/upl.../bildes-17.jpg

Fast bäst är om ni försöker att inte hänga upp er på dem det resulterar bara i att ni själv blir frustrerade och på dåligt humör då är det bättre att försöka ignorera deras beteende även om det är svårt. Ta ett snack med dem och säg att ni inte uppskattar att de trampar in på er tomt hur som helst och att det inte är deras ensak om/när/hur ni klipper gräset eller plockar upp potatisen osv.
Citera
2012-09-15, 01:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spyrran
Finns inga specifika regler när det är okej. Huvudregeln är ju att man ska visa hänsyn mellan cirka kl 22-07. Det brukar innebära att man ska ha en lägre ljudnivå än vanligt. Det innebär inte att man ska vara knäpptyst. Man får fortfarande duscha, diska och sådana saker. Dammsugning brukar dock låta betydligt mer, så helst ska man vänta till efter kl. 7.

Har en kompis som fick klagomål på att han duschade mitt i natten, så det är inte okey om det stör.
Men det hänger på vad det är för hus, planering osv. bor man i ett nybyggt flerfamiljshus så hörs det i princip ingenting och man hålla på med nästan vad som helst på nätterna, men bor du i ett äldre hus så kan ljudisolering vara väldigt dålig.
Citera
2012-09-15, 03:33
Medlem
panelbeaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gul-apelsin
Har en kompis som fick klagomål på att han duschade mitt i natten, så det är inte okey om det stör.
Men det hänger på vad det är för hus, planering osv. bor man i ett nybyggt flerfamiljshus så hörs det i princip ingenting och man hålla på med nästan vad som helst på nätterna, men bor du i ett äldre hus så kan ljudisolering vara väldigt dålig.

Måste va ödet att du skrivit så precis nyss. Grannkärringen från helvetet ringde på kl kvart över 12.
Det är ju endå fredag så det är ju normalt att man pratar eller tar något att äta,eller?

Jag och frugan höll på att baka bröd när satkärringen ringde på. Hon va arg som få. "Vill do broka jag ska broåka med dihg!!! blah blah efter kl 10 inte NÅGONTING LJUD JAG FRÅGAT HYRESVÄRDEN JAG KLAGA TILL DOM".

Jag blev lite skakis av att bli så överrumplad av en så arg person när man försöker ta det lugnt hemma i harmoni. *suck*

Vi hade ju inte ens någon musik på.
Jag förklarade för henne att ibland så måste jag byta blöja på barnet mitt i natten. Då använder jag kranen i badrummet.
I övrigt så har min fru varit med om en bilolycka för flera år sedan vilket lämnat henne med återkommande ryggsmärtor. Ett varmt bad brukar hjälpa henne att kunna somna om.

Personligen så brukar jag använda dushen för att tvätta röven efter att jag skitit (använder självklart toapapper,men jag är extra noga med min hygien så df använder jag tvål och vatten efteråt). Visst händer det att man skiter på natten ibland.

Hur som helst så börjar jag bli irriterad.
Hon klagar om ljudvolym men står själv och skriker i korridoren. Och hon ska kalla sig muslim.
För övrigt så är satkärringens son en gängmedlem. Ifall han kommer med sina kompisar och knackar och vill lägga sig i detta så måste jag ju försvara min familj. Basebollträ?

Funderar på att polisanmäla imorgon och ringa hyresvärden.
Vad tycker du jag borde göra?
Jag avundas dem som bor i villa.
Senast redigerad av panelbeater 2012-09-15 kl. 03:36.
Citera
2012-09-15, 04:13
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av panelbeater
Jag förklarade för henne att ibland så måste jag byta blöja på barnet mitt i natten. Då använder jag kranen i badrummet.
Det är helt ok.
Citat:
I övrigt så har min fru varit med om en bilolycka för flera år sedan vilket lämnat henne med återkommande ryggsmärtor. Ett varmt bad brukar hjälpa henne att kunna somna om.
Köp en elfilt.
Citera
2012-09-15, 07:44
Medlem
Napoleons avatar
Citat:
Text.

Finns väl ingen grund för polisanmälan, hon blev arg för att du stört henne mitt i natten men du vill anmäla henne för att hon skällde på dig? Försök visa lite hänsyn istället, man får inte frikort att föra oväsen bara för att man har barn. Angående intimhygienen finns det något som heter Savett Toilet, det använder jag själv och det är skitbra Det är som våtservetter fast för rumpan. Renare kan det inte bli.
Citera
2012-09-15, 08:50
Medlem
borrizs avatar
Citat:
För övrigt så är satkärringens son en gängmedlem. Ifall han kommer med sina kompisar och knackar och vill lägga sig i detta så måste jag ju försvara min familj. Basebollträ?
Tror en kille av den kalibern har annat att göra än att lyssna på morsans gnäll.
Är grannens grabb gängmedlem så behöver du iaf inte oroa dig för inbrottstjuvar.
Citera
2012-09-15, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Tror en kille av den kalibern har annat att göra än att lyssna på morsans gnäll.
Är grannens grabb gängmedlem så behöver du iaf inte oroa dig för inbrottstjuvar.

Beror på vilket sorts säng, araber, latinos etc värderar morsan jävligt högt
Citera
2012-09-15, 09:48
Moderator
v50s avatar
Citat:
Text

Att spola i kranen och använda toaletten nattetid anses vara ok, att duscha är väl lite mer tveksamt men jobbar man skift så borde det vara ok, du kan fråga din hyresvärd vad som gäller på den punkten. Så ta ett snack med dem och då kan du även ta upp att din granne gnäller i tid och otid, kan vara bra att vara förutseende på denna punkt så hyresvärden är medveten om att hon håller på som hon gör.

Att polisanmäla henne för att hon klagar lär ej leda någon vart, möjligen kan det vara ide om hon regelrätt hotar er men förmodligen lär inte polisen agera ändå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in