2012-09-14, 08:26
Medlem
zorzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xituno
Skumt. Kan du placera något stort och tungt framför grinden för att blockera den?
Angående staketet,var den tidigare ägaren och grannen överens om uppförandet?Har för mig att ifall det enbart är en granne som vill uppföra staket så ska det uppföras en bit in på tomten så att denne kan gå på egna tomten vid underhåll. Därför försöker grannar sinsemellan komma överens om en gemensam utformning av staket.

Tips är att du funderar på att plantera en häck utefter staketet men då måste den vara en bit in så att du kan klippa häcken om du står på din tomt.Grannen har tagit chansen förmodligen, staketet borde stå halvmetern in , men den du köpte huset av kanske var överens om placeringen?

Nu vet jag inte vad lagen säger då du borde uppmärksammat staketplacering vid köp av huset, så du kanske inte i efterhand kan kräva flytt av staket,värt att kolla men då blir nog grannsämjan mot fryspunkten, som sagt kolla upp med förre ägaren.
Citera
2012-09-14, 08:43
Medlem
Napoleons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klossbok
Överhjälpsamma och förbannat nyfikna grannar då? Inte allt för sällan detta medelålders par verkligen står och glor från sin gård över till min. Dessa grannar vill gärna berätta precis hur saker ska skötas och samtidigt flika in hur övriga grannar borde göra si och så. Det finns en hjälpsamhet i botten, men den går överstyr och nog är nog. Jag och min familj vill inte göra oss osams, men vi vill kunna gå ut på gården och slippa höra hur staketet behöver målas eller hur vi skulle gjort med den där potatisen. Vi har bott här knappt två månader, så allt har inte hunnits med. Men jag vill ändå markera att vi är grannar, inget mer. En granne är en granne, vänner har jag redan. Första tanken var ett högt staket mot deras gård, men vill inte provocera för mycket, så vad gör man? En buske för insynsskydd, anses det provocerande? Alla vill väl ha privatliv? Om busken/trädet är stor och yvig bör den dölja dom lite. Och på tal om staket, deras staket står på tomtgränsen, det byggdes precis innan vi flyttade hit, och gubben har medvetet gjort en grind som gör att han är över hos oss på en sekund. Frågan är, vad har jag för rättigheter eller skyldigheter kring staketet? Hansköter målningen och underhåll vet jag , men får/kan jag plantera en gigantbuske ända mot hans staket, eller har jag skyldighet att lämna utrymme?

Det enklaste är väl att säga till dem? Jag gillar inte att ni kommenterar allt vi gör, jag vill inte att ni konstant står och glor in på min tomt. Jag vill att du flyttar på grinden så att du inte måste gå in på min tomt. Staket ska för övrigt vara 4,5 m från tomtgränsen, annars måste man komma överens med grannen. Eftersom du är en ny granne så borde det finnas ett avtalsservitut som reglerar vem som ska sköta staketet, annars har ni båda underhållsplikt. Saknas det här servitutet så tror jag du kan begära att han flyttar bak staketet till 4,5 m.
Citera
2012-09-14, 10:02
Moderator
v50s avatar
Citat:
Överhjälpsamma och förbannat nyfikna grannar då? Inte allt för sällan detta medelålders par verkligen står och glor från sin gård över till min. Dessa grannar vill gärna berätta precis hur saker ska skötas och samtidigt flika in hur övriga grannar borde göra si och så. Det finns en hjälpsamhet i botten, men den går överstyr och nog är nog. Jag och min familj vill inte göra oss osams, men vi vill kunna gå ut på gården och slippa höra hur staketet behöver målas eller hur vi skulle gjort med den där potatisen. Vi har bott här knappt två månader, så allt har inte hunnits med. Men jag vill ändå markera att vi är grannar, inget mer. En granne är en granne, vänner har jag redan. Första tanken var ett högt staket mot deras gård, men vill inte provocera för mycket, så vad gör man? En buske för insynsskydd, anses det provocerande? Alla vill väl ha privatliv? Om busken/trädet är stor och yvig bör den dölja dom lite. Och på tal om staket, deras staket står på tomtgränsen, det byggdes precis innan vi flyttade hit, och gubben har medvetet gjort en grind som gör att han är över hos oss på en sekund. Frågan är, vad har jag för rättigheter eller skyldigheter kring staketet? Hansköter målningen och underhåll vet jag , men får/kan jag plantera en gigantbuske ända mot hans staket, eller har jag skyldighet att lämna utrymme?

Sådana grannar kan vara jobbiga, ni får slå dövörat till och inte bry er så mycket om vad de säger vilket kan vara lättare sagt än gjort eller så säger ni åt dem att de kan sköta sin tomt så sköter ni eran och att ni på sikt kommer fixa staketet m.m men att det inte är något ni prioriterar just nu pga att ni är så nyinflyttade

Det är tillåtet att plantera buskar eller en häck på sin egen tomt se bara till att ni kan sköta den från er sida och klippa båda sidorna så ni inte behöver gå in på grannens tomt.
Citera
2012-09-14, 10:32
Medlem
Spyrrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av donnamanlove
Jag

Jag undrar hur dags det är okej att börja dammsuga & diska i en hyresfastighet?
Jag orkar inte genom halva tråden och är
Rastlös och undrar hur länge till jag bör vänta?

Finns inga specifika regler när det är okej. Huvudregeln är ju att man ska visa hänsyn mellan cirka kl 22-07. Det brukar innebära att man ska ha en lägre ljudnivå än vanligt. Det innebär inte att man ska vara knäpptyst. Man får fortfarande duscha, diska och sådana saker. Dammsugning brukar dock låta betydligt mer, så helst ska man vänta till efter kl. 7.
Citera
2012-09-14, 10:36
Medlem
Det som är märkligt i det hela är att när vi tittade på huset fanns inget staket, en lina uppspänd endast för att markera vart det skulle stå, när vi fick tillträde så fanns staketet där, med grinden. Och när jag (då ovetandes om hur dom var) presenterade mig första gången så hade dom en lång utläggning om att dom oroat sig vilka som skulle köpa, "det var visst svartingar intresserade också" så det känns väldigt märkligt med grinden när dom varit så oroliga... Men försöker bara säga hej och inget mer, visa att det inte finns ömsesidigt intresse att prata osv. Ska nog hissa flaggan och avsiktligt låta den sitta kvar efter 21, förra ägaren berättade att dom kom och sa till att den skulle ner kl 21:04 en gång. Mig veterligen är reglerna borta på hur länge den får sitta. Oerhört omoget men kanske tillräckligt för att bli "såna där".
Citera
2012-09-14, 10:52
Moderator
v50s avatar
Citat:
Det som är märkligt i det hela är att när vi tittade på huset fanns inget staket, en lina uppspänd endast för att markera vart det skulle stå, när vi fick tillträde så fanns staketet där, med grinden. Och när jag (då ovetandes om hur dom var) presenterade mig första gången så hade dom en lång utläggning om att dom oroat sig vilka som skulle köpa, "det var visst svartingar intresserade också" så det känns väldigt märkligt med grinden när dom varit så oroliga... Men försöker bara säga hej och inget mer, visa att det inte finns ömsesidigt intresse att prata osv. Ska nog hissa flaggan och avsiktligt låta den sitta kvar efter 21, förra ägaren berättade att dom kom och sa till att den skulle ner kl 21:04 en gång. Mig veterligen är reglerna borta på hur länge den får sitta. Oerhört omoget men kanske tillräckligt för att bli "såna där".

Du kanske ska höra dig för med de övriga grannarna hur det här paret är det låter som om de är kvarterets polis som har åsikter om allt och har koll på alla vilket kan vara jobbigt i längden.
Citera
2012-09-14, 11:15
Medlem
Hej!

Jag har flyttat till sthlm och bott i min lägenhet sen ca 2 år tillbaka.
Direkt när jag flyttat in märkte jag att grannarna har barn. Så fort barnet och föräldrarna springer/går runt så skakar skåp/glas och låter utav bara helvete ner till mig dygnet runt ( trots att det inte alls är lyhört ).
Jag accepterade det ända fram till att de kom ner och klagade på musik runt kl 17 på en lördag (!?), och även att de gnällde för att jag rökte en gång i veckan på balkongen.
Jag har försökt pratat med dem och det enda jag fick var en utskällning.
Visst jag måste acceptera att de har ett barn och inte röka på balkongen, men varför kan de inte respektera att jag faktiskt bor under dem och hör dem dygnet runt?
Vad ska jag göra?
Citera
2012-09-14, 12:53
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ecstasie
Hej!

Jag har flyttat till sthlm och bott i min lägenhet sen ca 2 år tillbaka.
Direkt när jag flyttat in märkte jag att grannarna har barn. Så fort barnet och föräldrarna springer/går runt så skakar skåp/glas och låter utav bara helvete ner till mig dygnet runt ( trots att det inte alls är lyhört ).
Jag accepterade det ända fram till att de kom ner och klagade på musik runt kl 17 på en lördag (!?), och även att de gnällde för att jag rökte en gång i veckan på balkongen.
Jag har försökt pratat med dem och det enda jag fick var en utskällning.
Visst jag måste acceptera att de har ett barn och inte röka på balkongen, men varför kan de inte respektera att jag faktiskt bor under dem och hör dem dygnet runt?
Vad ska jag göra?
Störs du av grannarna på natten skall du inte ta någon diskussion utan ringa störningsjouren istället,
Citera
2012-09-14, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Störs du av grannarna på natten skall du inte ta någon diskussion utan ringa störningsjouren istället,

Tack!
Kan man ringa dit även fast det är ett barn som springer runt på nätterna?
Citera
2012-09-14, 13:07
Medlem
Flaskhalsats avatar
Citat:
Tack!
Kan man ringa dit även fast det är ett barn som springer runt på nätterna?

Även om det så är katten, blir man så störd att man hör hur det dunsar och slår ovanför är det bara att ringa. Jag har ett par ovanför mig i 40 års-åldern som brukar bli störda när jag väl har fest, dock händer det MAX en gång i månaden, och när det väl händer brukar han titta förbi och be mig sänka efter 11, vilket är ungefär då vi går ner på staden.
Citera
2012-09-14, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskhalsat
Även om det så är katten, blir man så störd att man hör hur det dunsar och slår ovanför är det bara att ringa. Jag har ett par ovanför mig i 40 års-åldern som brukar bli störda när jag väl har fest, dock händer det MAX en gång i månaden, och när det väl händer brukar han titta förbi och be mig sänka efter 11, vilket är ungefär då vi går ner på staden.

Ahh tack!
Mina grannar klagar så fort de hör att jag lever här nere, medan det låter som att de krigar däruppe
Citera
2012-09-14, 14:24
Medlem
Flaskhalsats avatar
Citat:
Ahh tack!
Mina grannar klagar så fort de hör att jag lever här nere, medan det låter som att de krigar däruppe

Kom även ihåg att bara för att klockan är mellan 8-22 får man inte låta hur mycket som helst, man får låta tills man för "oväsen". Finns ingen direkt decibelnivå* för just oväsen.

*= har ingen källa, men så skrivs det fritt i forumet så jag antar det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in