2012-05-27, 15:39
Moderator
Arne.Ankas avatar
Dom kan klaga bäst dom vill, om de har grund för att klaga är nåt helt annat.
Citera
2012-05-27, 15:44
Medlem
DyslexiKungens avatar
Om du spelar sent på kvällarna efter klockan 22 och väldigt högt så kan grannen göra en polisanmälan,men annars så är det lugnt faktiskt ,du har ju rätt att spela musik i Villan,men tips du kanske skulle skaffa dig en AC eller en fläkt så att du kan stänga fönstret,inte så kul att ha klagande grannar
Citera
2012-05-27, 16:05
Medlem
Insanedudes avatar
Bor du i villa så kan ljudnivån vara långt ifrån normal om grannen kan höra den. I en villa kan man för tusan ha på ljud så huset skakar, utan att grannen hör det, fast fönstret är öppet.

Använd hörlurare bara, ingen annan vill höra erat oljud ändå... låter mycket bättre i hörlurar också.
Citera
2012-05-27, 16:59
Medlem
Cleburnes avatar
Beror ju på hur du är funtad. Om grannen inte är helt störd och du verkligen avskyr hon/han/dem är den automatiska reaktionen ju att sänka volymen (eller använda hörlurar).

I mina ögon är normaltänket: "Oj, stör jag? Då kanske det är bäst att inte göra det."

Är du rättshaverist och/eller synnerligen omogen så tänker du: "Stör jag? Ja, men har jag rätt att störa eller inte?"

Om grannen inte är värsta psykfallet som gör ditt liv eländigt så bör du överväga att gå han/hon/dem till mötes, oavsett om du vill det eller inte. Visa lite hänsyn.
Citera
2012-05-27, 17:41
Medlem
DennisOlofs avatar
Ghost-Division det är mycket svårt att göra något. Liknande fall har jag sett på TV (fast inte rörande musik osv) men andra saker.

Bor man i villa kan man göra som man vill, det TS ska säga till sina grannar (eftersom det är folkvett) är ju att det är tyst efter 22 eller fråga om dom har specifika önskemål om att man inte ska spela musik vissa tider på dygnet, vissa dagar osv. Beroende på vad personerna jobbar med, tider osv.

Om dom visar sig oförstående och bara klagar, då kan du säga att dom hade en möjlighet att vara delaktiga och påverka när det spelas musik. Men att du nu skiter fullständigt i deras klagande. Då lär dom nog reagera. Här är det buller, musik och annat, fester osv, men folk sköter sig över lag ändå. Visst stör det men det kan man leva med.

För ganska länge sedan bodde en familj med barn här, dom jobbade på arlanda och hade konstiga tider, dom brukade spela musik och prata utomhus, dom hade även högtalarna på uteverandan. Säkert ett 30tal personer klagade flertalet gånger varje sommar som gick. Dom blev dessutom hotade osv. Tillslut fattade dom och flyttade till en villa som låg mer isolerad där dom fortsatte som vanligt. Dom hade ofta fester på nätter mot tisdag, och onsdag, helt konstiga tider och halvdöva var dom också haha.

Men det var då, när dom försvann blev allt normalt och tyst.
Citera
2012-05-27, 18:05
Medlem
Ghost-Divisions avatar
Tiderna vi pratar kan vara kl 17:00 på en fredag eller mitt på dagen på helgen. Alltså inte mitt i natten. Grejen är att mitt fönster är riktat så att det går ner mot resten av gatan därför kommer en del ljud ut.
Citera
2012-05-27, 19:04
Moderator
Arne.Ankas avatar
Vid 17.00 kan jag förstå om grannarna vill ha det lugnt, middagstid men hur många timmar spelar du varje vecka?
Vad för typ av musik spelar du?
Och framförallt, har du själv lyssnat ute på gatan hur mycket det hörs?
Har du provat att sänka basen lite? kan räcka med de allra djupaste frekvenserna för att ta udden av det.

Är det så att du håller på överdjävligt mycket så tycker jag du ska tagga ned, gemenskapen i ett område kan va guld värt men är det så att du spelar "städad musik" nån timme då och då så kanske det är grannarna som är känsliga men det är ett vågspel.
Citera
2012-05-28, 05:02
Medlem
DennisOlofs avatar
Ghost-Division ok. Låter inte som något som bör störa andra tycker jag. Utan det var mer jag tänkte på att man spelar ofta och mycket länge kanske.

Däremot speciellt när det är ett visst väder sommartid, så kan t.ex. radioskval nå jättelångt, som i skärgården osv. Men prova själv att ha musiken på och vandra ner för gatan för att se hur långt det når. Jag antar grannarna klagar för dom vill säkerligen sitta ute och njuta av solen, ev. äta mat ute osv. Därför dom klagar. Frågan är då om det är några specifika tider som inte vill att du ska spela musik.

Då kan man ju ha allt stängt så man kanske inte stör dom ifall det alltid ska ätas mat vid en visst tid. Men jag skulle tro att deras klagande bara är allmänt och dom inte vill ha någon musik.
Citera
2012-05-28, 11:01
Medlem
Facades avatar
Tycker man bör sluta klaga faktiskt.
Har man köpt en villa ska man få leva som man vill.
Jag har bott i villa hela mitt liv och våran granne för hur jävla mycket oljud som helst, gärna en hel natt. Stör man sig är det väl förfan bara att stänga fönstret?
På dagarna spelar jag hur jävla mycket musik jag vill.
Slår alltid på stereon på öronbedövande volym, öppnar fönstret och går ut på garage uppfarten och tvättar bilen till musik inuti huset som överröstar högtryckstvätten.
Ingen klagar, ingen kan klaga.
Man har ju trotsallt betalat för sitt hus för att man vill leva sitt egna liv. Vad finns det att klaga på?
Visst, man kan störa sig på någon annans betéende, men man ska väl förfan inte klaga som en svärmor?
Citera
2012-05-28, 16:54
Medlem
Finns ju gränser för hur mycket oljud man får föra även när man bor i villa så kan inte bete sig hur som helst. Använd sunt förnuft. Musik ett par timmar dagtid är inget grannarna har anledning att klaga på tycker jag. Men spelar man hög musik med öppna fönster så det hörs i hela kvarteret till kl.3 på natten så är det klart att grannarna blir galna.
Citera
2012-05-28, 18:05
Medlem
DennisOlofs avatar
Facade instämmer delvis. Det jag tänkte på var att man stör grannen med musik och annat, så det hörs inne hos andra, nattetid osv. Det är ju inte bra och då tycker jag man måste bättra sig. Men kan man stänga om sig i sin villa (fönster osv), och oljudet försvinner helt. Då är det ju inte några stora problem tycker jag.

Då kan folk spela musik nattetid och partaja, bara alla andra kan stänga ute ljudet så dom kan leva normalt inomhus i alla fall.
Citera
2012-05-28, 18:11
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghost-Division
Tiderna vi pratar kan vara kl 17:00 på en fredag eller mitt på dagen på helgen. Alltså inte mitt i natten. Grejen är att mitt fönster är riktat så att det går ner mot resten av gatan därför kommer en del ljud ut.

Med tanke på dom tider det rör sig om så tycker jag att det bara är fjantigt att klaga. Så dags håller ju varenda villasvenne på och brassar igång sina bensindrivna gräsklippare & annan skit som för ett jävla liv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in