2012-05-19, 22:08
Medlem
Jelena93s avatar
Nej det behövs ingen störningsjour för att en hyresgäst ska kunna bli vräkt för nattligt oljud, störningsjour finns förövrigt bara för hyresvärdar som köpt in tjänsten vilket långtifrån alla hyresvärdar i sverige har.[/quote]

Så du menar att de bara krävs att man hör oljud och ringer och anmäler så blir den personen vräkt?

Tex jag ringer och klagar på min granne som bankar i väggen och hon blir vräkt?
Jag tror jag ringer omedelbart finns en massa människor man inte vill ha i detta höghus...

Det krävs mer en ett samtal till hyresvärden för att bli vräkt. Och vem kan bevisa att det just kommer från MIN lägenhet?
Citera
2012-05-20, 07:43
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0910SS
Ja, ljud måste man stå ut med ibland, men fan heller att man ska måsta stå ut med dunkande i väggarna!
Tyvärr måste man stå ut ,med grannarnas normala aktiviteter, i värsta fall så får du knulla tillbaka lite. (förutsätter att man inte bor granne med en bordell, men i så fall så kan du kanske få rabatt)
Citera
2012-05-20, 11:31
Medlem
Allons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teamforce2
Det finns svin till grannar så enkelt är det. Men sen måste man tänka på att om man bor i ett flerfamiljshus så är det bara att hålla käft och lyda ifall hyresrättsföreningen skulle börja klaga. Man brukar få ett ex antal varningar på sig innan dem kickar ut en. Men om jag hade varit dig/din kille så skulle jag ha knullat på så länge det bara är grannen som klagar. Skulle det vara så att hyresrättsföreningen skickar ett brev där det står att ni gängar för högt så får ni kanske överväga att köra på en madrass på golvet eller något dylikt. Som sagt, man är ganska begränsad när man bor i en hyresrätt.
Det är så olika hur grannar störs i en och samma trapp. Dunkar i golv och vägg påverkar oftast de som bor direkt över/under den som stör och resten av hyresgästerna störs inte alls.

Det finns inget i det här fallet som gör att man måste mäta db för att ha rätten att gå till hyresvärden (som jag såg att någon använde sig av för att argumentera). Störs man så är det bara att påpeka det för hyresgästen. Är den som stör också medveten om detta och vägrar öppna dörren (som TS tydligen gör) så är det inte mer än rätt av den som blir störd att gå till hyresvärden. Vad har han/hon för val? Det är snarare ett plus i kanten när det gäller hur hyresvärden ska agera.

Dunsar i golv och väggar sena kvällar/nätter är inget man ska behöva stå ut med, och du har all rätt att klaga på detta. Att vägra öppna dörren och fortsätta som tidigare är inget att rekommendera.
Senast redigerad av Allon 2012-05-20 kl. 11:33.
Citera
2012-05-20, 11:37
Medlem
Allons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Tyvärr måste man stå ut ,med grannarnas normala aktiviteter, i värsta fall så får du knulla tillbaka lite. (förutsätter att man inte bor granne med en bordell, men i så fall så kan du kanske få rabatt)
Det är inte alls något som man ska behöva stå ut med. De gör helt rätt som går till hyresvärden om de störs av det.
Senast redigerad av Allon 2012-05-20 kl. 11:40.
Citera
2012-05-21, 03:24
Medlem
Napalmets avatar
Satt i min nya lägenhet (bostadsrätt i innerstaden i sthlm) och skypade - vanlig samtalston utan varesig skrik eller hög volym. Utan musik eller dylikt. Klockan 01.00 ringer granne på och klagar och ber mig sluta prata.

Får man inte prata i en lägenhet på natten? Kan jag gå dit imorgon och försvara mig? Visst ska man väl ha rätt att prata i en bostadsrätt ?
Citera
2012-05-22, 23:32
Medlem
lil richs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Napalmet
Satt i min nya lägenhet (bostadsrätt i innerstaden i sthlm) och skypade - vanlig samtalston utan varesig skrik eller hög volym. Utan musik eller dylikt. Klockan 01.00 ringer granne på och klagar och ber mig sluta prata.

Får man inte prata i en lägenhet på natten? Kan jag gå dit imorgon och försvara mig? Visst ska man väl ha rätt att prata i en bostadsrätt ?
Det låter ganska sjukt...Ni måste ha världens sämsta isolering, eller satt du och pratade in i hans vägg? Klart du ska kunna prata i din bostadsrätt...

Jag har förresten en fråga, hur sent på natten och hur högt får egentligen nattklubbar/nationer spela musik utomhus? Nu på sommaren hör jag dunka dunka konstant, inte av grannen utan av ett par närliggande uteställen. Jag bor ganska nära utestället men inte jättenära, ändå hör jag varje ord och varje dunk...
Citera
2012-05-23, 04:37
Medlem
ManJuices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Napalmet

Är själv bosatt i en lägenhet där man skulle kunna tro att väggarna är gjorda av kartong. Det är bokstavligt så tunt att jag kan höra grannen kissa, då speciellt på natten då det inte finns något omgivningsljud. De brukar också tala i skype har de sagt till mig. Men då dem gör det brukar de faktiskt gapa och skrika rejält samt ha en högtalare på hög ljudnivå. Har klagat flera gånger, men det hjälper sällan.

Jag är samtidigt väldigt försiktig med vad jag borde klaga över och vad jag måste acceptera som normalt. I ditt fall tycker jag inte att grannen borde klagat. Skulle gissat på han är en medelålders man som spenderar alldeles för mycket tid hemma och därmed fokuserar alltför mycket på vad du avger för ljud.

Bor man i lägenhet är lite ljud från grannen man bör lära sig acceptera, någon gräns finns det givetvis. Förövrigt tycker jag att man satsar alltför dåligt på isolering.
Citera
2012-05-26, 12:40
Medlem
Cruella de Vils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teamforce2
De ska inse att de bor i en lägenhet och har ett flertal grannar som också lever. Och lära sig att om de bor i en lägenhet så finns det bieffekter. Så enkelt är det, Bor man i en lägenhet så får man leva med att det låter då och då. Oavsett vad någon jävla lagbok säger så får man acceptera att man kan inte få exakt som man vill om man bor i ett hus där flera människor bor.
Frågan är hur mycket man ska behöva acceptera? Om man ska upp tidigt och arbeta är det inte kul att behöva bli väckt några gånger i veckan av dunkande mitt i natten. De kanske dunkar på i 20-30 minuter varje gång och ja, då är man redan väckt. Lika roligt är det att bli väckt när grannen kommer hemdrällandes omkring 04.30 efter krogen. Dagtid får man ha liiite högre acceptans, absolut, men nattetid? Nej, då har man rätt att sova för att dagarna med arbete och allt vad det är ska fungera.
Citera
2012-05-26, 13:15
Medlem
Snubbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sthu
Att folk ens kan komma på tanken att skuldbelägga en granne som inte kan sova för att denne störs på grund av oväsen efter kl 22.00. Det märks att ungdomsarbetslösheten är på topp men det är bara att hoppas på att hyresvärdar lyssnar på de hyresgäster som sköter sig.

Folk som stör andra i hyreshuset, på tåget, på bion osv, har ofta en benägenhet att även yttra sig ljudligt när någon ber dem hålla käften - det betyder dock inte att ni är i majoritet era jävla fittungar.

Det skulle nog behövas fler "gamla" vuxna som ber "unga" vuxna hålla käften när så behövs. Det är ett jävla tjatter på dem alltsomoftast, och de beter sig som om hela världen är inrättad för deras välbefinnande. Vilket väl får betraktas som en skada från alltför mycket curlande från deras föräldrar.

Offentlig prygling borde återinföras!
Citera
2012-05-26, 21:02
Medlem
En av mina förra grannar var lite jobbig han hade jämt samma album Whitesnakes 1987 spelande. Speciellt still of the night och crying in the rain var han överförtjust i och spelade flera gånger om igen. Han spelade normalhögt så att det hördes men inte öronbedövande. Underligt ändå.
Citera
2012-05-27, 07:38
Medlem
borrizs avatar
Har någon försökt att vända sig till hyresnämnden i kommunen?
och vilket resultat har ni i så fall fått?
Citera
2012-05-27, 15:12
Medlem
Ghost-Divisions avatar
Grannar klagar på musik. Villa

Brukar spela en del musik hemma och nu när det börjat bli varmt ute så har jag fönstret till mitt rum öppet så att det inte blir som en bastu. Dock har ett annat problem uppkommit. Grannarna går nu och klagar så fort man sätter på musik. Jag spelar på en nivå som enligt mig inte är allt för hög och det är långt ifrån jobbigt att sitta i samma rum som musiken. Frågan är då. Kan grannarna gå och klaga och kräva att jag sänker bara för att de hör musiken till sitt hus?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in