2012-05-18, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka

du kan tjafsa bäst du vill men du kan inte tjafsa bort vad som står i jordabalken, 12:e kapitlet 25:e paragrafen.

Vad du anser behagar jag fullkomligt skita i för till syvende och sist är det bl.a jordabalken som styr detta och nej, det är inte ok att spela hög musik dagtid om du stör grannarna och du verkar inte förstå vad störningar är heller så ta och läs på lite om det innan du uttalar dig.

Citat:
25 § När hyresgästen använder lägenheten skall han se till att de som bor i omgivningen inte utsätts för störningar som i sådan grad kan vara skadliga för hälsan eller annars försämra deras bostadsmiljö att de inte skäligen bör tålas (störningar i boendet). Hyresgästen skall vid sin användning av lägenheten också i övrigt iaktta allt som fordras för att bevara sundhet, ordning och gott skick inom fastigheten. Hyresgästen skall hålla noggrann tillsyn över att detta också iakttas av dem för vilka han svarar enligt 24 § första stycket.
Om det förekommer störningar i boendet, skall hyresvärden ge hyresgästen tillsägelse att se till att störningarna omedelbart upphör samt, om denne är en bostadshyresgäst, underrätta social- nämnden i den kommun där lägenheten är belägen om störningarna.
Andra stycket gäller inte om hyresvärden säger upp hyresavtalet med anledning av att störningarna är särskilt allvarliga med hänsyn till deras art eller omfattning (särskilt allvarliga störningar i boendet).
Om hyresgästen vet eller har anledning att misstänka att ett föremål är behäftat med ohyra får detta inte tas in i lägenheten. Lag (1993:400).

Ska du slänga dig med paragrafer så kanske du ska fatta vad då hänvisar till med. Det står skäligen bör tålas. Sex är helt naturligt och är helt klart någonting man får räkna med att grannarna har. Märk nu att TS inte talar om vild djungelsex med Tarzan vrål. Utan helt normalt sex kan du inte stå ut med det så rekommenderar jag dig att flytta till ett hus för du har inte lagen på din sida.
Citera
2012-05-18, 20:16
Moderator
Arne.Ankas avatar
Med andra ord, du saknar den mentala kompetens som behövs för att förstå vad en störning i boendet är och det är tragiskt.
Citera
2012-05-18, 20:18
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brollio
Det står skäligen bör tålas. Sex är helt naturligt och är helt klart någonting man får räkna med att grannarna har.
Jodå men bankande nattetid är en störning i boendet man inte ska behöva acceptera.
Citat:
Utan helt normalt sex kan du inte stå ut med det så rekommenderar jag dig att flytta till ett hus för du har inte lagen på din sida.
varför tar du inte och läser paragren 1 gång till innan du snackar skit! på det brukar hyresvärden ha ordningsregler också som ska följas så jo, bankande nattetid är skäl nog för vräkning sen att det kommer från sex är orelevant för störningen finns där.
Citera
2012-05-18, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av teamforce2
12:e kaptitlet 25:e paragrafen?
Dafuq did i just read. Jag förstod aldrig att du var en 52 år gammal tant från jehovas vittnen. Förlåt mig, jag ska aldrig mer störa en granne. Ska vara tyst dygnet runt och aldrig höja min egen röst. Jag får gå på toa en gång om dagen och jag ska varna mina grannar innan, Så de inte blir sura när jag spolar. Ska genast tänka på paragraf 25 varje gång jag hostar.
Herregud

Det han försöker förklara för dig är att det finns lagar och regler kring störningar och det fungerar inte att börja argumentera vad man borde tåla om man bor i en lägenhet, hyresvärden struntar i det.
Citera
2012-05-18, 20:48
Medlem
Jelena93s avatar
Jag tror det är så att störningsjouren måste komma på besök för att man ska kunna bli vräkt.

störning ----> ringer störningsjouren ------> om störningsjouren hör att det är från dig det låter får du böter och varning hem. Om de inte hör något så händer inget mer.

Hur vet du ens att det är från dig det låter?

Fortsätt som vanligt bara, det finns en massa överkänsliga människor som borde skaffa sig en stuga mitt i skogen.

Vi hade en äldre "dam" som klagade och ringde på hela tiden. Man fick inte kolla på tv, spela musik eller leva för den delen. När man ringde till hyresvärden fick man reda på att hon klagar på alla som bor i huset och att inte ens de bryr sig längre om hennes klagomål.
Citera
2012-05-18, 20:58
Moderator
v50s avatar
Flytta ut sängen och lägg om möjligt något mjukt mellan väggen och sängramen som absorberar stötarna så borde problemet vara löst, testa även att skruva fast ben och sängramen ordentligt så det inte finns något glapp där som kan bidra till att sängen rör sig onödigt mycket.
Citera
2012-05-18, 20:59
Medlem
Att bli vräkt för att ni myser lite kommer nog bli rätt svårt. Innan störningsjouren kommit på plats lär ni vara klara och när de knackar på dörren ser ni avklädda, nyvakna och oförstående ut. Allt verkar alltså lugnt i deras ögon. Så länge det endast är en granne som klagar lär de snarare misstänka att han/hon har problem.
Citera
2012-05-18, 21:02
Medlem
Citat:
Jodå men bankande nattetid är en störning i boendet man inte ska behöva acceptera.
varför tar du inte och läser paragren 1 gång till innan du snackar skit! på det brukar hyresvärden ha ordningsregler också som ska följas så jo, bankande nattetid är skäl nog för vräkning sen att det kommer från sex är orelevant för störningen finns där.

Knulla under 35 db (30 ifall du är en maratonknullare) så finns det inte ett skit någon kan göra http://www.hyresgastforeningen.se/Fraga_Oss/Sidor/Hur-hoga-ljud-behover-man-sta-ut-med-i-sovrummet.aspx

Läste rättsfallet det kom ifrån för någon månad sen men hitta det inte just nu gällde dock främst musik.

Sen att det är så stelbent i verkligheten har jag svårt att tänka mig men länka gärna till en dom där någon blivit vräkt för normalt könsumgänge.
Citera
2012-05-18, 21:07
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Sen att det är så stelbent i verkligheten har jag svårt att tänka mig men länka gärna till en dom där någon blivit vräkt för normalt könsumgänge.
orsaken till bankandet är och förblir orelevant, det är inte sexandet som räknas som störning utan bankandet som är störningen och det är fan tragiskt att så många människor inte förstår hur bankande nattetid kan va en oacceptabel störning...
Citat:
Ursprungligen postat av Jelena93
Jag tror det är så att störningsjouren måste komma på besök för att man ska kunna bli vräkt.
Nej det behövs ingen störningsjour för att en hyresgäst ska kunna bli vräkt för nattligt oljud, störningsjour finns förövrigt bara för hyresvärdar som köpt in tjänsten vilket långtifrån alla hyresvärdar i sverige har.
Senast redigerad av Arne.Anka 2012-05-18 kl. 21:10.
Citera
2012-05-18, 21:08
Medlem
Citat:
orsaken till bankandet är och förblir orelevant, det är inte sexandet som räknas som störning utan bankandet som är störningen och det är fan tragiskt att så många människor inte förstår hur bankande nattetid kan va en oacceptabel störning...

Som jag länkade nyss upp till 35 db i din lägenhet är acceptabelt.

Edit: Däremot så spelar nattetid eller dagtid ingen roll man ska aldrig behöva acceptera störningar utöver det normala.
Senast redigerad av Brollio 2012-05-18 kl. 21:11.
Citera
2012-05-18, 21:11
Moderator
v50s avatar
Citat:
Som jag länkade nyss upp till 35 db i din lägenhet är acceptabelt.

Att banka i väggen, oavsett om det är en sängram eller hammare alternativt andra föremål lär generera mer än 35 db och även om det ej skulle nå upp till det värdet kan det likväl vara enerverande om man försöker sova / vaknar av det.
Citera
2012-05-18, 21:55
Medlem
Mavvelitos avatar
Citat:
Va du glad att han inte redan ringt, du har ALDRIG rätt att störa grannarna speciellt inte nattetid...så ta reda på vad det är som dunkar och gör något åt det.
Lösa brädor kan fixas med lim eller skruv, mellanrum mellan sängram och vägg kan du fylla upp med ex: frigolit eller liggunderlag så sängramen inte kan slå emot väggen.

Och det finns svinaktiga idioter som anser att de är ok att väsnas nattetid

Kunde inte formulerat det bättre själv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in